Toyota a BMW chtějí obohatit modelovou nabídku osobních vozů na palivové články a vyvíjejí společně systém palivových článků třetí generace. Budují také odpovídající infrastrukturu.
Toyota BMW podepsali dohodu o posílení spolupráce v oblasti využívání vodíku s cílem podpořit rozvoj tzv. vodíkové společnosti a dosáhnout celkové uhlíkové neutrality. Obě firmy budou spolupracovat na vývoji systému palivových článků a rozvoji infrastruktury.
Uvedené společnosti podepsaly v prosinci 2011 dohodu o spolupráci v oblasti environmentálních technologií, na jejímž základě již více než dekádu společně rozvíjejí tyto technologie včetně palivových článků a sportovních vozů. Obě firmy sdílející vizi rozvoje vodíkové společnosti budou pracovat na urychlení technologických inovací v oblasti palivových článků.
Značky Toyota a BMW spolupracují na vývoji třetí generace systému palivových článků, který po instalaci do modelů obou těchto firem rozšíří možnosti volby zájemců o vodíková vozidla s palivovými články (FCEV). Jako první krok plánuje BMW v roce 2028 uvést svůj první sériově vyráběný model FCEV.
Obě společnosti budou hledat synergie založené na spolupráci při vývoji a nákupu, jakož i snižovat náklady cestou spojování jednotek pohonů, aby tím podpořily poptávku po užitkových i osobních vozidlech. Zlepšení cenové dostupnosti modelů FCEV v důsledku této partnerské spolupráce napomůže k rozvoji vodíkové společnosti.
Vybudování udržitelné infrastruktury pro zásobování vodíkem
Vzhledem k nutnosti podporovat centra poptávky po vodíku ještě v raných fázích popularizace bude Toyota společně s BMW podporovat udržitelnou vodíkovou infrastrukturu vytvářením poptávky. Úzká spolupráce těchto firem s výrobci vodíku a zařízeními na distribuci a čerpání vodíkového paliva by měla napomoci zajistit stabilní dodávky vodíku při současném snížení nákladů.
„Spolupráce BMW s Toyotou dospěla do další fáze. V rámci naší dlouhodobé partnerské spolupráce jsme si ověřili, že BMW a Toyota sdílejí stejnou vášeň pro automobily a věří ve správnost ‚technologické otevřenosti‘ a ‚multi-technologického přístupu‘ k dosažení uhlíkové neutrality. Vzhledem k těmto sdíleným hodnotám budeme usilovat o prohloubení naší spolupráce, například při společném vývoji systémů palivových článků příští generace a rozvoji infrastruktury s cílem přispět ke vzniku vodíkové společnosti. Zintenzivníme úsilí společně s BMW a dalšími partnery napříč obory, abychom dospěli do takové budoucnosti, kde energie vodíku slouží lidské společnosti,“ řekl Kodži Sató, prezident společnosti Toyota.
„Toto je historický milník automobilového průmyslu – vůbec první sériově vyráběné vozidlo poháněné palivovým článkem v nabídce globálního výrobce prémiových vozů. S vodíkovým pohonem a podpořené atmosférou naší spolupráce bude ukázkovým příkladem toho, jak technologický pokrok dokáže formovat budoucnost mobility. Současně ohlásí nástup éry výrazné poptávky pro elektromobilech poháněných palivovými články,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva společnosti BMW AG.
Toyota ve svém úsilí o dosažení uhlíkové neutrality staví vodík do role klíčového zdroje energie a podporuje iniciativy ve spolupráci s mnoha partnery v oblastech „výroby, dopravy, ukládání a využívání“ vodíku.
Toyota chce zastávat roli jedničky, a proto podporuje lokálně zaměřený management, který citlivě reaguje na charakteristiky trhu a zákaznické potřeby příslušného regionu.
V dalších fázích budeme opět reagovat na potřeby zákazníků v rámci jednotlivých regionů, kde se zaměříme na multi-technologický přístup zahrnující pohony FCEV, BEV, HEV a PHEV na pozadí snahy o průběžné snižování emisí CO2.
zdroj: tisková zpráva
Mereni emisi je v CR jedna velka korupce. Proto je nutne prejit rychle na EV a uz nikdo nebude muset podvadet. Akorat chudaci technici kteri nebudou mit vedlejsi prijmy. Kazda emisni kontrola hodi 300 Kc bokem a to je uz hezky balik kdyz denne udela 20-40 aut. Asi nejvetsi odpurci EV budou pracovnici mericich stanic.
To je zajímavé, já když jedu s károu na emise tak po mě nikdy nikdo nic nechce a vždycky projdu. Kde je chyba ?
Mám stejnou zkušenost. V starého auta ještě s kaburátorem mě ho seřídili, u novějšího jsem byl upozorněn že svíčky už chtějí vyměnit (a měli pravdu), naposledy s Corollou ať dělal ten technik co chtěl tak na měřidle stále svítilo nejmenší číslo co to umí zobrazit 0,01% CO při limitu 0,30. Takže moje zkušenost je že emise jsou ten menší problém.
Kdyz mate udajne tak malo CO, tak musi motor bezet na hodne hubenou smes a tim padem musi emitovat hodne NOx. To je snad jeste vetsi svinstvo nez CO. Z toho se vytvari kyselina dusicna, ktera napada zive tkane, hlavne plice. Bohuzel se nemeri. A tim se smradosi jeste chlubi. Zajedte s tim kramem prosim na vrakoviste.
NOx obsahuje taky rajský plyn. Takže lidi hlavně ve městech jsou trvale zfetovaní a potom se nemůžeme divit, že píšou blbosti.
CO je výsledek nedokonalého spalování. Proto se norma na CO v čase spříňuje. Stará auta mají povolené až 4,5% CO.
V každém případě Lamba – správný poměr palivo/vzduch je dle měření 1,000 a povolený rozsah 0,97 až 1,03. Opravdu to 4 roky staré auto s benzínovým motorem s nepřímým vstřikováním má motor zcela v pořádku.
S obcesí vůči spalovacím motorům by jste mě začít něco dělat protože s námi budou ještě mnoho desítek let a takováto až nenávist živená desítky let nemůže skončit dobře.
Pro Jimmy…. Spalováky že tu s námi budou MNOHO desítek let??? Zapomeň… Teda pokud u tebe mnoho neznamená 3 nebo 4. 😃 (pár veteránů tady zůstane na furt, to ano)
Čistá matematika. Průměrné stáří aut v ČR je cca 16 let. Pokud se magicky od zítřka bude prodávat v ČR 100% EV jako nových vozů, tak bude trvat 16 let než se nahradí všechny spalovací auta co jsou v provozu. Reálně ale 100% podíl EV na prodeji nových aut ale ještě dlouho nebude, že ?
,,,,Čistá matika““ = mnoho, skoro atd??😁
Tak to si asi chodil na jiný druh školy než já…
Ale vážně – zkus trochu přiblížit tvůj odhad ,,mnoho desetiletí“. 😉
To bude asi vyšší matematika. Diferenciální rovnice o mnoha neznámých. Kdy skončí ropa? Nevíme. Kolik bude stát benzin za 5 let? Nevíme. Ale výsledek je jasný, EV nechceme.
Když to budou např. ty tebou navržené 4 desetiletí, tak pokud Leodendula není extrémně mladý, nebo nemá extrémně dlouhověké geny, bude mu to jedno. Celý zbytek jeho života se bude užírat s tím, že na silnicích potkává ty nenáviděné spalováky.
V každém případě lze se slušnou jistotou tvrdit, že do 20 let EV v ČR spalováky nenahradí.
pro Jimmy… No dobrá….
Ale to je takový problém přiznat chybu, žes chtěl asi napsat ,,ještě mnoho LET“ a nikoliv ,,mnoho DESETILETÍ“?? 😃
A ne, není to slovíčkaření. Třeba takový Runner věří, že tady s námi budou čmoudi ještě mnoho STOLETÍ 😁
@Jimmy. Ono by uz bylo dobre, aby se merenim na silnicich odstranily ty nejvetsi smradochy. Pocitam, ze 10% vsech aut v CR nesplnuji zdaleka nejake normy. A kdyz nekdo vykucha katalyzator nebo DPF, tak by ty auta mely jit nucene na vrakoviste. Jedine tak se lidem rozsviti ve spalovne.
Pro Leodendula … No jo, ale vážně věříš že je cesta biče lepší než cesta cukru???… ČR je snad jediná (jedna z mála) země EU, kde NIKDY nebyla nabídnuta žádná dotace nebo šrotovné, aby uvědomělá část nižších vrstev byla schopna omladit vozový park…
Ale napálit 10 000kč pokutu za přepis staré káry, to se povedlo…. Ve skutečnosti se vybralo hovno, protože se masově zkorumpovali zdravotně postižený, který měli výjimku 😂😐
@Drevostep. Kdyby se ty stare nevyhovujici smradlave krapy vyradily z provozu, vsem by se ulevilo. V jinych statech se zabavuji auta za jizdu s alkoholem a klidne to muze byt Ferrari nebo Porsche. Takze precedenc existuje.
pro Leodendula… Ale tak to mě je jasné, že se dá lidem efektivně šlapat na krk…. Hele proč myslíš, ale vážně, proč jsou Češi snad nejvíc nenávistný ze všech obyvatel EU k EV a OZE??🤔
Mimochodem: zabavené Ferrari ani Porsche nezabrání tomu nešťastníku druhý den dorazit do práce: Za prvé – Má ještě minimálně další 4 vozy; Za druhé – Nechodí do práce 🙄
Tady nejde o Ferrari. Tady jde o princip, ze zabavit lze jakekoliv auto. Napsal jsem to proto, abych zabranil tomu, ze by nekdo napsal, ze chci zabavovat auta jen tem nejchudsim. Moje predstava je, ze vsechny pojizdne sroty je treba likvidovat bez ohledu na hodnotu. A emisni krapy je nutne likvidovat prednostne.
pro Leodendula… Jenže když chudý rodině sebereš starý šrot, dostaneš ji do dluhové spirály a ve finále skončí chlap na ulici a ženská s děckama v azyláku…
Ale tobě to asi fakt nemá cenu vysvětlovat, když máš empatii jako Jožka Mengele🙄
@Drevostep. Aha, takze ze socialnich duvodu je vykuchani katalyzatoru a jinych emisne relevantnich veci v poradku? To snad nemyslis vazne.
Přečti si znovu tohle vlákno a obzvlášť pozorně tam, kde píšu o cukru a biči. Myslím že je můj názor dost jasný a nemusíš mi nic podsouvat.
Jestli někoho zajímaj žhavé novinky pro MOTORKÁŘE , mrkněte na YouTube ,,Pruebo las motos eléctricas nuevas / Deportivas y urbanas en China“….
Číňani nenechaj v osobní dopravě kámen na kameni 🥺
Jsou tam i dizajny nikdy neviděný (mluvím za sebe).
p.s. Tohle video natáčeli specializovaný auto-moto recenzenti, ne amatéři jak posledně😉
Prdel je jak zde nekdo porad pise o zakazu prepravy EV na lodich. A pritom v Norsku jezdi uz spousta lodi na baterky. Ja bych na oplatku navrhoval, aby neprepravovali spalovaky. To by bylo super.
To byl opět Runner 😃. Jeho interní zdroj v Netferry Málaga ho informoval o kompletním zákazu nalodění elektromobilů na jejich trajekty.🤡😃😁😆😂😅
Pro Drvo – Dojezdy těch motorek zatím nic moc, ale na ježdění do práce a na krátké výlety to jde, vývoj jde neskutečně rychle kupředu. Dneska čovek něco koupí a za rok už je to zastaralé. Záleží jaká bude cena, jestli se to bude prodávat. Já jezdím kromě zimy všude na elektokole. Dojezd cca 120 km, je to vlastně hybrid, elektrokolo je vážně super věc. Mám ekolo na silnici i do terénu do hor. Auto používá hlavně manželka.
U té ekvivalent 500 ccm je kapacita baterie a dojezd neveřejný – jde o předvýrobní prototip. Ale má rychlodobíjení… Takže s maximálkou myslím přes 160km/h a dojezdem tipuju okolo 200km by mohla být použitelná.
Já nejsem motorkář, jen koukám na nějakou menší e-krosku pro puberťáky.
Jo a to elektrokolo je sice fakticky hybrid, ale nefosilní. Což je dost podstatné.😉
Nejvíc se prodávají e-skůtry, na ježdení po městě a do práce jsou ideální. Velké motorky jsou spíše na delší trasy a tam elektro zatím nestíhá. Elektro endurek je docela dost, ale cena zatím dost vysoká.
pro Jano…e-skůtry už vyhrály v celé Asii, teď se právě jedná o ty cestovní e-moto.
Jak už jsem psal – v motorkářské praxi se nevyznám, ale hned nahoře v komentářích, píše člověk že má e-moto s dojezdem 180km a je to prý OK.
Jasně že fandím pokroku v bateriích – a hlavně vidím, že vývoj nabírá na rychlosti. Je to čím dál lepší a ještě dlouuuuúho se to bude zlepšovat 🌞🔋👍.
moc pěkné čínské emotorky na http://www.velimotor.com
Je neskutečné kolik toho dělají
Jak dlouho jim to ještě bude trvat než konečně na to přijdou, že tudy cesta nevede?
az jim stopnou dotace, EU ted vodik zpetne silne podporuje a jsou na to velice pekne pobidky, rozhodnuto o tom bylo v roce 2018 😀 takze za 2-3 roky az dotace skonci, tak zase s velkou slavou zdeli svetu ze s vodikem konci, teda minimalne tomu verim u BMW, u Toyoty je to jinak, ta ma pobydky od Japosnke vlady, a tam to na konec pobydej nevypada, takze Toyota pojede az dokonce, plati ji to Japonsti poplatnici dani 😀
Blázni
Nebezpečný.