Český trh se utěšeně plní novými modely aut s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Mezi poslední novinky patří i Seat Leon TGI vybavený nově vyvinutým motorem 1,4 litru s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem.
foto: Hybrid.cz
Motor modelu Leon TGI poskytuje nejvyšší výkon 81 kW/110 k a maximální točivý moment 200 N.m již od 1500 min-1. Navzdory své hospodárnosti propůjčuje Leonu TGI vynikající dynamiku – zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 10,9 sekundy a nejvyšší rychlost je 194 km/h.
Čísla jsou ale jen čísla. Když pak usednete za volant plynového Seatu Leon, chytíte do ruky řadící páku a sešlápnete plyn, nudná statistika se rázem promění v extrémně zábavnou jízdu. Předně, převodovka je velmi přesná a řazení je skutečná radost – páka skvěle padne do ruky.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
TEST: Mercedes-Benz B 200 NGD (CNG)
TEST: Fiat Doblo Cargo Natural Power 1.4 v podnikatelské praxi
Vyšší oktanové číslo stlačeného zemního plynu (CNG) ždíme z bivaletního (konstruovaného pro CNG a benzin) motoru 1.4 TSI každý kilowatt výkonu. Turbo není příliš zřetelné, rozjíždění je bezproblémové a auto slušně táhne už od nižších otáček.
foto: Hybrid.cz
Celkový „feeling“ z nového Seat Leon TGI je hodně sportovní, což je dáno i hmotností 1359 kg. Auto jako kdyby vás neustále pobízelo ještě trochu přidat a užít si jízdu o kousek víc, a to dokonce i na dálnici. Snadno se tak přistihnete, jak ručička rychloměru směřuje přes povolených 130 km/h.
Ani tehdy se ale neztrácí výhodná ekonomika provozu. S autem jsme najeli téměř 1150 km. Z toho asi 965 km jsme ujeli na 43,85 kg CNG s průměrnou spotřebou 4,54 kg/100 km. Nutno přiznat, že jsme auto ani trochu nešetřili a podlehli jeho kouzlu. Při průměrné ceně 26 Kč/kg pak provozní náklady vycházejí 1,18 Kč/km při jízdě pouze na CNG.
foto: Hybrid.cz
Pokud se nebudete bát na plynový pedál přitlačit, vydrží plyn ve dvou CNG nádržích o celkové kapacitě 15 kg zhruba na 300 km. Pokud budete jezdit klidněji, dokáže auto ujet na plyn klidně i přes 350 km. Ostatně, dlouhodobou spotřebu měl testovaný vůz na hodnotě 3,9 kg/100 km. Dostat se na oficiálně avizovaných průměrných 3,5 kg/100 km by nejspíš s dostatkem trpělivosti a lehkou nohou také nebyl problém.
Radost nám nový Seat Leon TGI nedělal jen svými jízdními vlastnostmi. Třeba narozdíl od nedávno testovaného vozu Opel Astra 1.4 LPG Turbo EcoFlex jsme ocenili skvěle zapracovaný CNG pohon. Stav nádrže na plyn se přehledně ukazuje v levém budíku, v pravém je indikace stavu benzinové nádrže.
Je vidět, že Seat (resp. Volkswagen) to s CNG myslí vážně a neponechává nic náhodě. Stejně dobře jsou zpracované i statistiky o jízdě přístupné skrze dotykový displej na středové konzoli. Je přehledný, rychlý a responsivní. A navíc je celý kompletně v češtině! Nemohli bychom si přát víc. I díky němu je středová konzole velmi intuitivní.
Potěšily nás také „eko-tipy“, třeba jakože na dálnici není dobré jezdit s otevřenými okny. Indikaci optimálních řadících stupňů a bezproblémový Stop & Start už dnes považujeme za samozřejmost. Stejně jako většina moderních CNG aut, dokáže i Seat Leon TGI startovat na stlačený zemní plyn. Dobře odhlučněný interiér nepustí dovnitř ani na dálnici výraznější hlukové znečištění.
foto: Hybrid.cz
Při provozu na benzín nám auto ukázalo průměrnou spotřebu kolem 6,1 l/100 km (při stejném, spíše agresivním jízdním stylu). Na autě je ale cítit, že nemá takovou radost z pohybu jako když drandí na energeticky výživnější zemní plyn. Benzinová nádrž má objem 50 litrů. Kombinovaný dojezd 1000 km proto není žádný problém a s trochou umu lze klidně sahat i po vyšších metách.
Nadšení z auta nedokáže pokazit ani poměrně malý kufr (385 litrů) pod kterým jsou umístěny nádrže na stlačený zemní plyn. Na druhou stranu, spolucestující na zadních sedačkách si na nedostatek prostoru stěžovat nemůžou. Pokud uvažujete o koupi auta na plyn a máte rádi malá auta s duší sportovce, je Seat Leon TGI jednoznačná volba.
foto: Hybrid.cz
Seat Leon TGI je nabízen ve verzích pětidveřový hatchback a kombi ST, v obou případech s výbavovými liniemi Reference a Style. Akční cena hatchbacku začíná už na 462 900 Kč.
„plnící tlak 300 psi“
Jsme
„plnící tlak 300 psi“
Jsme v Evropě, tak nechápu, proč udávat angloamerické jednotky? Navíc libry na čtvereční palec snad nepoužívá už ani Británie….
Nemít auto na CNG, asi bych
Nemít auto na CNG, asi bych byl z těchto čísel unesen. Ovšem při porovnání s Passatem Variant, kterého vlastním zepár měsíců mě nic extra nenadchlo, kromě systému Start-stop, který Passatu citelně chybí.
Opět je zvolená malá nádrž na CNG a zbytečně vysoká nádrž na benzín. Přeci když si pořizuji auto na CNG, nebudu jezdit na benzín??? Passat má 21kg, což mi při normální jízdě dělá skoro 500 kilometrů (ano, mimo město se dá s Passatem na CNG jet bez problémů okolo 4,2kg/100km při 130km/hod na tempomat). Vyjma jízdy na dovolenou směr východ a přímý jih (Chorvatsko a podobně, kde je absence jakékoliv plnící stanice na CNG) nevidím ve vysoké nádrži výhodu. Ba naopak.
Zvlášť při současné
Zvlášť při současné hustotě CNG stanic je takhle krátký dojezd na CNG velký fail.
V Chorvátsku sú 2. Tento
V Chorvátsku sú 2. Tento link by mohol pomôcť (nie som registrovaný, takže takto): cngeurope(bodka)com.