TEST: RAM 1500 5.7 V8 LPG – Když plyn dává smysl

Auto na práci i volný čas? RAM 1500 zastane oboje, navíc ho pohání k přírodě šetrnější plyn (LPG) a na první pohled nesmyslný vůz vám vlastně určitý smysl začne dávat. Jen je potřeba se na věc podívat z více úhlů.

Pick-upy už dnes nejsou jen nástrojem pro tahání dříví z lesa nebo alternativou koňského spřežení, jde také o volnočasové stroje. V případě RAM 1500 se můžeme bavit o severoamerickém plnokrevníkovi, který strčí do kapsy kdejakého evropského pracanta.
foto: Tomáš Kopečný

Pokud dnes potřebuje robustnější pick-up na práci i volný čas, zaplaví vás většinou nabídky evropských nebo japonských automobilek, hlásící se k pohonu na čistou naftu. To neznamená, že by šlo o „špinavé“ stroje, nicméně přítomnost filtrů, oxidačních katalyzátorů a vstřikování močoviny je určitou daní za nižší toxicitu. Pořád však dostanete relativního „prcka“ ve srovnání s tím, co nabízí severoamerický tahoun.

Značka RAM, spadající pod koncern Fiat-Chrysler, totiž vyrábí pick-up s číselným označením 1500, který se váhově vejde do 3,5 tuny, a tedy nevyžaduje řidičák na náklaďák. Jeho pohonným srdcem je 5,7litrový přirozeně dýchající osmiválec (400 k, 556 Nm), vylepšený navíc o pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG).

Vůz má skoro 6 metrů na délku a jezdí primárně na LPG.

Vůz má skoro 6 metrů na délku a jezdí primárně na LPG.
foto: Tomáš Kopečný

Kromě 98litrové nádrže na benzin máte k dispozici ještě 100litrovou nádrž na plyn, a to znamená solidní dojezd okolo 1200 kilometrů. Navíc je tenhle 2,5tunový kolos díky nepřímému vstřiku paliva šetrnější k ovzduší, samotné LPG pak nabídne nižší toxicitu.

Jenže má to vůbec smysl, když nežijeme v Texasu a do uší nám nehraje country? Na první pohled nemá. RAM 1500 je totiž skoro 6 metrů dlouhý a 2,1 metru široký, takže se do města hodí asi jako agresivní slon do národní sbírky vzácného porcelánu. Parkovací místo si musíte vybírat, do uliček občas nadjíždět a mnohdy jezdit dost natěsno. Je to skoro stejné jako s dodávkou.

Pravda, auto se do rozměry Česka moc nehodí, ale to pohodlí…

Pravda, auto se do rozměry Česka moc nehodí, ale to pohodlí…
foto: Tomáš Kopečný

Kromě toho se neubráníte zvědavcům a můžete si poměrně rychle vykoledovat nálepku egoisty s malým přirozením. Ostatně, co jiného si vybavit, zahlédnete-li někoho jet po městě ve velkém řvoucím Hummeru. Na přelomu milénia možná u někoho takové auto vyvolávalo uznání, dnes jde spíše o úsměvnou nostalgii.

Tolik prostoru nabídne málokterý vůz, uvnitř můžete klidně tančit.

Tolik prostoru nabídne málokterý vůz, uvnitř můžete klidně tančit.
foto: Tomáš Kopečný

Pokud kupujete auto hlavou a ne genitáliemi, pak oceníte výhody, které RAM nabízí. Ony širší rozměry znamenají nadbytek prostoru, a to nejen na korbě. Uvnitř byste mohli pořádat diskotéku nebo přednášku na nějaké environmentální téma. Do středové loketní opěrky uložíte klidně malý nákup, místo pro ruce i nohy je nadstandardní, křesla široká, komfortní.

Mimo to je RAM 1500 v testované specifikaci Rebel poměrně schopným off-roadem, jelikož disponuje ochrannými kryty podvozku, speciálními tlumiči značky Bilstein, přídavnou redukční převodovkou a zvýšenou karoserií. Jako jediný model nemá možnost stálého pohonu 4×4, jelikož postrádá středový diferenciál. U Rebelu se totiž očekává, že bude drandit v terénu – často a tvrdě.

Volant se pohodlně drží a palubní deska je krásně přehledná.

Volant se pohodlně drží a palubní deska je krásně přehledná.
foto: Tomáš Kopečný

Jenže líbivý pick-up nemusí sloužit jen na blátivé rallye, ale umí nahradit i pohodlná SUV. Vzhledem k zástavbě vzduchového podvozku a vysokému posezu se bavíme o komfortu na úrovni německých prémiovek.

Žehlení nerovností autu nedělá problém, jenom kvůli šířce musíte více hlídat okolí. Rozhodně jde o vhodný automobil na dálnici, navíc vzhledem k pohonu na LPG je průměrná spotřeba okolo 13 až 15 litrů docela srandovní.

RAM 1500 s pohonem na LPG

RAM 1500 s pohonem na LPG
foto: Tomáš Kopečný

Samotná převodovka překvapila svojí funkčností. Pokud očekáváte humpolácké řazení nebo pazvuky linoucí se zpoza motoru, pletete se. Osmirychlostní samočinná skříň totiž mění kvalty hladčeji než automaty od Hondy nebo PSA. Například přechod z osmičky na šestku poznáte jen díky otáčkoměru a každé řazení proběhne v řádu set milisekund. RAM 1500 se chová více jako osobák než jako nákladní pracant.

RAM 1500 má sice dlouhou korbu, ale jízdně se chová jako osobní automobil.

RAM 1500 má sice dlouhou korbu, ale jízdně se chová jako osobní automobil.
foto: Tomáš Kopečný

Na auto však nejde hledět pouze jako na SUV, přestože poskytne obdobné pohodlí. Sílu motoru lze využít i na tažení přívěsů, a to až do 3,5 tuny. Na korbu také naložíte skoro 900 kilo, takže o případnou dovolenou je postaráno. Asistenční systémy počítají s až 12 metrů dlouhým přívěsem, tudíž můžete odvoz nákladu realizovat v plném komfortu, ekonomicky a relativně ekologicky.

Časy čistokrevných fosilních pohonů však pomalu končí a na pořad dne nastupuje elektrifikace, což se týká i vozidel značky RAM. Volitelně si můžete 1500 pořídit i jako mild-hybrid, který přidá pár koní navíc a sníží emisní stopu. Do budoucna přijde i plně elektrická verze, jakožto konkurent Fordu F-150, který se už pomalu připravuje na premiéru.

Pod kapotou sice pracuje benzinový motor 5.7 V8, nicméně spaluje ekologičtější LPG.

Pod kapotou sice pracuje benzinový motor 5.7 V8, nicméně spaluje ekologičtější LPG.
foto: Tomáš Kopečný

Do plné elektrifikace máme ještě daleko, proto se našinec v Česku prozatím musí spokojit s menšími naftovými „korbičkami“ nebo sáhnout po plnotučném beranovi z USA, na kterém je sice poznat, že k nám geograficky nepatří (ani Tesla Cybertruck ne), avšak díky tomu nabídne o něco více než ostatní.

Severoamerická alternativa strčí evropské pick-upy do kapsy také díky obří ložné ploše.

Severoamerická alternativa strčí evropské pick-upy do kapsy také díky obří ložné ploše.
foto: Tomáš Kopečný

Přece jen takovou míru komfortu, luxusu, užitkovosti a ve finále i ekonomičnosti (LPG) nenajdete ani u Mercedesu Třídy X, který se teď v květnu přestane vyrábět. RAM 1500 se dá v Česku koupit v oficiální prodejní síti a my ho na test dostali od firmy Tucar.

Cenově vychází slušně vybavený základ na skoro 1,6 milionu korun s daní (včetně plynu). Nejbližší konkurenti jsou například Ford F-150 s cenou od cirka 1,3 milionu korun, případně Chevrolet Silverado za 1,7 milionu korun.

vlastní

21 Comments on “TEST: RAM 1500 5.7 V8 LPG – Když plyn dává smysl”

  1. Tak naposled: Ano, s vlekem. Taky to tak píšu. Ranger i F
    Tak naposled: Ano, s vlekem. Taky to tak píšu. Ranger i F 150 v prevedení single cab mají korbu 2,2-2,5m. Ranger nosnost 1,1t. Jde o to, že na korbu pickupu dáš celou paletu-je jedno jak vysokou, neomezuje tě střecha. Nic nepřerovnáváš jako v dodávce. Když taháš dlouhé věci, vezmeš vlek. Výhoda je, že na všechno ti stačí pickup+vlek. Na práci, na zábavu i na nákupy, /vlek odpojíš/. Nepotřebuješ dodávku (která stejně 8m věci neodveze).
    Ve finále platíš jen povinné ručení na pickup+na vlek. Neplatíš dodávku.

    1. To je přeci logické že místo dodávky + vlek se vyplatí
      To je přeci logické že místo dodávky + vlek se vyplatí mít pick-up + vlek 😉 . Sice to žere asi 2x tolik a uvezu toho méně, ale můžu tam naložit třeba trochu písku a pak to jen zamést.

      Mimochodem provedení single cab znamená 3 místa k sezení (bez možnosti doplnění další řady). To má být ta náhrada osobáku ?

      Za mě a zjevně i naprosté většiny potenciálních zákazníků v Evropě to kombinuje nevýhody všech typů vozidel dohromady. Jako osobák je to velké, jako náklaďák malé. Není tam uzamykatelný kufr a když se doplní, tak už tam nezbude korba co by stála za řeč.

      Okrajové skupiny zákazníků jako např. rybář zmíněný dole ať si to klidně koupí, když využijí nějakou specifickou vlastnost, ale pro většinu lidí včetně řemeslníků je to prostě nesmyslná volba auta.

  2. Tak ještě jednou: Prakticky denně potkávám potkávám
    Tak ještě jednou: Prakticky denně potkávám potkávám Ford Ranger , který /s vlekem/ vozí svařované konstrukce do zinkovny. Cestou zpátky zase potkám F 150 s vlekem, jezdí z pily, tahá 8m trámy. Třetí F 150 parkuje kousek vedle mě, majitel s ní zásobuje stavební dělníky-většinou veze paletu ztraceného bednění, nebo třeba 20 pytlů cementu. Půvab je v tom, že máš jedno auto, které ti dopoledne slouží pro podnikání a odpoledne na výlet. Sám mám VW caddy-nosnost max.650kg.
    Ta volná korba u pickupů je skvělá kvůli nakládání-žádné dveře, snadné nakládání i VZ vozíkem. Pokud tohle řešíš klasicky, budeš muset mít velkou dodávku+vlek+osobák.

    1. Ty 8 metrové trámy asi nevozí na té 1,6 m dlouhé korbě,
      Ty 8 metrové trámy asi nevozí na té 1,6 m dlouhé korbě, že ? A podobně svařené konstrukce. Pokud to vozí na přívěsu, tak nechápu jaký to má být argument pro pick-up. Za jiným autem tahat přívěs nejde ?

      20 pytlů cementu je 20*25-20*40kg = 500-800 kg, to naložíte i do běžné dodávky. Pokud tam vozí opravdu celou paletu ztraceného bednění, tak už tu korbu přetěžuje, protože ta paleta dle typu váží i přes tunu.

      Pokud vám stačí ložná plocha délky pod 2 metry, tak můžete mít běžnou dodávku s namontovanou druhou řadou sedaček a máte ten „náklaďák a osobák“ v jednom.

  3. Pro někoho, kdo bydlí v paneláku asi na nic-ale to, že
    Pro někoho, kdo bydlí v paneláku asi na nic-ale to, že takovéhle auto nedává smysl vám, neznamená že ho nedává někomu jinému.
    Korba se dá uzavřít třeba roletou.
    Já bych něco podobného-ale o chlup menšího bral hned. Často vozím těžké náklady/cca 1000kg/ o malém objemu, většinou v kovové paletě 60x80cm. Mám VW Caddy-dovnitř to nepoberu váhově-takže tahám vlek. S vlekem se nedá dostat všude, problémy s parkováním, otáčením…
    Tohle je kratší, šikovnější. Tyhle velké pickupy používají řemeslníci: Truhláři, majitelé kovovýrob, malá zahradnictví…
    Za lepší volbu pokládám třeba Ford Ranger XLT-lepší motor, o chlup menší auto.

    1. Dodge RAM 1500 rozměr ložné plochy :
      d x š x v (mm) : 1

      Dodge RAM 1500 rozměr ložné plochy :
      d x š x v (mm) : 1 712 x 1 687 x 508
      Na korbu také naložíte skoro 900 kilo…

      To je tak na naložení pár balíků slámy, nebo trochu hlíny. Např. klasických cihel to uveze cca 200, což asi tak v jedné vrstvě pokryje dno, takže pro stavaře se to nehodí. Truhlář tam nenaloží ani jednu vyrobenou skříň nebo kuchyň, protože ta bude mít výšku či délku alespoň 180cm. Instalatér tam nedá 2 m trubku. Úzké delší věci můžete nechat přečuhovat za auto, ale pak hrozí že ztratíte zbylé věci na korbě. Cokoliv tam dáte, tak na to prší, nebo to může kdokoliv ukrást když někde zastavíte. Tedy pro nějaké zemědělce což možná lesníka je to vhodné, ale pro klasické řemeslníky je to auto úplně na nic.

      Pro porovnání např. Ford Transit 2.2TDCi
      Rozměr ložné plochy
      Délka:2 450 mm, Šířka:1 750 mm, Výška:1 470 mm
      Užitná nosnost:1005 Kg

      Tohle příklad vozu který si koupí řemeslníci, protože jim je opravdu užitečný. Ostatně prodeje pickupů v evropě (cca 80 000 za celou Evropu) hovoří jasně o tom jak je to v Evropě užitečný typ vozu.

      V USA jsem nějakou dobu strávil a ani na místě jsem nepochopil proč tam jsou pickupy tak populární. Ono mimochodem pickup nemá vlastně žádný kufr kde můžete něco nechat, takže hodně Američanů má na korbě namontovaný uzamykatelný box-kufr široký přes celou šířku korby a dlouhý asi 0,5m, ale tím zmenší využitelnou délku korby, tak že už je skoro úplně na nic.

  4. Skvělé auto pro lidi, jako Miroslav Etzler, který s ním
    Skvělé auto pro lidi, jako Miroslav Etzler, který s ním je, zdá se, spokojený, i když, nechápu, jak může jezdit za 8,5 l LPG.
    https://www.auto.cz/miroslav-etzler-ameriky-delaji-z-malych-chlapu-velke-a-z-velkych-giganty-134007#

    Ale jako proč ne. Když v ulicích, na parkovištích – i na sídlištích parkují velké dodávky, které jsou mnohem horší, protože přes ně není vidět. Tímhle obrem si respekt vymůžete snadno a ten zvuk, kdy slyšíte ten V8 bublat projíždějící přes město je supr.

    Horší je, že někdy, hlavně to platí, když střídáte ojetiny, naskočíte na vlnu LPG a už se vezete pořád.
    Třeba strýc začínal na favoritu LPG, potom 2 Xantie 1.8, Citroen C8 V6, Lancia Zeta 2.0, Lancia Phedra V6, teď už nějakou dobu SantaFe 2.7 V6 4×4, Fiat Freemont 3.0 V6 4×4 – oba mají nádrž LPG připevněnou pod zadním nárazníkem, jako obří nádor, pěkně na ráně. Teď vyhlíží jetý Dodge Durango 5.7 V8…

    Do auta bych si to určitě nedal, jsou s tím problémy, bouchá to, ubírá trochu výkon. Raději CNG, které ale na popularitě u kupců, stejně jako podpoře od státu je na tom špatně.
    Ale jako jediný způsob, jak držet v provozu tyhle obry, to pro dost lidí bude i za cenu hloupě řešeného a zdlouhavějšího tankování, stále dávat smysl.
    Naštěstí je takových exotů málo.

    1. Sice nejse příznivcem velkých aut, neboť pro ně nemám
      Sice nejse příznivcem velkých aut, neboť pro ně nemám užití, ale naskočit na vlnu LPG není nic horšího. LPG je totiž super a vím o čem mluvím, měl jsem ji 10 let na Felicii. Ubýtek výkonu nepozorovatelný, jediný problém byl s místem pro nádrž. Ta byla tenkrát v kufru. Pokud ji má integrovanou, pak LPG je ideální palivo. Síť hustá, cena kolem poloviny, (+- ona spotřeba je o cca 20 procent vyšší než beznínu). Značka ideál. A jakou výhodu mi přinese CNG vůči LPG. Mi, jako uživateli naopak CNG nepřinese nic. Výrazně těžší nádrž, vyšší tlaky, výbušnějšější.

  5. jednu dobu jsem mel takto choutky na Raptora, parkrat jsem se
    jednu dobu jsem mel takto choutky na Raptora, parkrat jsem se v nem svezl v USA i v CR a nakonec usoudil, ze je to v CR totalni nesmysl a vesmes by to stalo 363 rocne dni v garazi

    kolega ze stavebni firmy ma beznou F150 a po roce pouzivani usoudil ze pristi auto si pick-up rozhodne nekoupi, naklad a naradi na korbe vezl prej jednou jedinkrat, prives s bobcatem jeste netahnul ani jednou a kdys jede nekde s rodinou tak stejne radsi prej bere Galaxy

    celkem verim ze podobne to ma vetsina majitelu techto velych pick-upu v CR, bud to maj „zatrest“ a nebo jsou to takovy fandove, ze s tim jezdej i rano pro noviny a kdyby mohli tak tim jezdej doma i na zachod

      1. hele v USA si to jako kazdodenni auto dokazu predstavit,
        hele v USA si to jako kazdodenni auto dokazu predstavit, protoze tyhle auta tam jsou levny na to co umej, ale v Evrope s tunajsima cenama mensi sirkou a naopak nekvalitou silnic/cest (ta kvalita cest je v Evrope lepsi podle toho co jsem ja zkusil v kalifornii, nevade a utahu) je to nesmysl

        problem u tech dodavek jsou motory, ted si nevybavuju zadnou novou dodavku kde by byl benzinak a navic benzinak s V6 nebo V8, i VW jiz u californie a caravelle benzinak skrtnul a nechal tam je diesel 🙁 pritom v minule generaci se nabziel transporter i s 2 litrovym benzinem a i benzinakem na CNG (na nekterych trzich Evropy)

    1. J8 jsem pickup taky nikdy nepochopil. Buď to nemá žádný
      J8 jsem pickup taky nikdy nepochopil. Buď to nemá žádný zadní sedačky, nebo nějaký pidi nepohodlný, jen aby se neřeklo.

      Vození věcí na korbě. Nemůžu si zastavit ani koupit svačinu, abych se nemusel bát, že náklad nenajdu celej.
      Stejně tak jako dešť, sníh.

      Pokud potřebuju korbu, tak si koupím dodávku valník. Pokud chci vozit věci i lidi, tak si koupím opět dodávku a podle potřeby si do ní naházím sedačky. A troufnu si říci, že do ní naložím více jak na pickup, protože je úplně jiná velikost ložné plochy.

      Jediné kde vydím využitelnost pickupu jsou třeba rybáři. U nás tu dejen jezdí a na korbě má uzavíratelnou nádrž na vodu. Nesmrdí mu auto rybinou a když nějaká voda uteče, tak to vůbec nevadí.

      A otázečka, kde to má tu LPG nádrž?

      A taková zvýšená dodávka 4×4 vyjede taky dost. On zrovna Ram1500 kvůli své velikosti a váze toho v terénu moc nedokáže. Kdejaký starší offroad v sérii toho svede víc.

      1. jen k te korbe, uzaviratelna korba se da poridit primo od
        jen k te korbe, uzaviratelna korba se da poridit primo od automobilek, takze ani dest ani snih a ani zlodejicci nejsou problem, prez celou korbu je proste normalni uazavitarelny krut na pistech

        a tohle je spise fullsize pick-up, tedy zadni sedadla jsou plnohodnotna a mista tam bude vic nez v kdejakem kombiku vyzsi stredni tridy, ostatne 4 fotografie ty zadni sedadla s prostorem ukazuje, tohle u techto pick-upu urcite problem nebude pokud maji spravnou kabinu pro 5 cestujicich, tenhle problem maji spise mensi pick-upy prodavane ofiko v Evrope kde ty zadni sedacky opravdu moc pohodli a prostoru nepobyraj, u techto americkych fullsize pickupu to ale problem neni

        1. A kvůli tomu, že to je zároveň auto pro 5 lidí a
          A kvůli tomu, že to je zároveň auto pro 5 lidí a zároveň něco jako náklaďáček je to zbytečně velké. Je to mořská panna, moc sedaček pro toho, kdo chce vozit náklad, moc nákladního prostoru pro toho, kdo chce vozit lidi.
          Můj kámoš, truhlář, má v Transporteru obvykle tři sedadla a OBROVSKÝ nákladový prostor. Nemá problém takhle převážet celou kuchyň plus komplet vercajk. V případě potřeby přihodí sedačky a má z toho 9-místný „autobus“.

        2. Ano, tím malým prostorem vzdu jsem narážel spíše na
          Ano, tím malým prostorem vzdu jsem narážel spíše na evropské pickupy.
          A o těch krabicích na ten nákladní prostor vím. Jenže to se pak dostáváme na úroveň nákladního prostoru něčeho velikosti Berlinga bez zadních sedaček.

          Souhlasím s názorem vejš. Že pickup se do našich končin moc nehodí a lidí kterým se opravu víc hodí pickup jak dodávka bude jak šafránu.

  6. Do lesa je takové 6metrové hovado spíše problém, už
    Do lesa je takové 6metrové hovado spíše problém, už vidím jak se s tím někdo na úzké lesní cestě otáčí. Pro řemeslníka je praktičtější mít dodávku. Na dálnici to žere i trávu u cesty. Ve městě s tím je problém zaparkovat. A ten volný čas? No comment.

Napsat komentář