TEST: plug-in hybrid Mercedes-Benz E 300 de kombi – záchrana dieselů?

Většina plug-in hybridů na trhu pracuje s benzinovým agregátem a elektromotorem. Inženýři Mercedesu se však rozhodli spojit populární diesel a ekologický pohon.

Plug-in hybrid Mercedes-Benz E 300 de kombi
foto: archiv autora

Výsledkem je prostorné kombi třídy E s plným komfortem německé limuzíny a spotřebou kolem dvou litrů. nafty na sto. Čím ještě auto překvapilo? Automobilový koncern Daimler-Benz AG je známý jako jeden ze světových lídrů v oblasti inovativních technologií.

Říká se, co bude v běžných autech za deset let, najdete dnes v Mercedesu. Víte, kdo nabídnul jako první sériový systém ABS (1978)? A víte, kdo měl první patent na vozidlo poháněné motorem na plyn? Odpověď je na obě otázky stejná – Mercedes-Benz.

Ještě nedávno spousta automobilek hlasitě pohřbívala naftové motory, města zakazovala dieselům vjezdy do center a fanatičtí elektromobilisté věšeli do oken vlajky Tesly. Koncern Daimler v té době reagoval prohlášením, že moderní vznětové jednotky jsou nejen úsporné, ale také ekologické.

Ostatně reálné testy měření škodlivin po nasazení filtru pevných částic a selektivní katalytické redukce prokázaly, že moderní „ropáky“ jsou čistější než kdejaký starší benzin.

Dlouhý rozvor poskytne dobrou ovladatelnost vozu i při agilní jízdě.

Dlouhý rozvor poskytne dobrou ovladatelnost vozu i při agilní jízdě.
foto: archiv autora

Zatímco třeba prodejci Lexusu musí své zákazníky učit jen na benzinové či elektro-benzinové motory, u Daimleru máte na výběr obě fosilní paliva a k nim některý ze stupňů elektrifikace – MHEV, PHEV, případně můžete zvolit EV nebo rovnou vodíkový F-CELL.

Prostorné kombi třídy E s dvoulitrovým turbodieselem (Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC) naladěným na výkon 143 kW a sílu 400 Nm pracuje v kooperaci s elektromotorem o výkonu 90 kW. Celkově ústrojí dodává výkon 225 kW a elektronicky omezený točivý moment 700 Nm, přičemž energii čerpá elektromotor z akumulátorů s kapacitou 13,5 KWh. Přeloženo do laického jazyka, auto umí vážně zabrat a vypálit z křižovatky jako Usain Bolt na kokainu.

Nízká spotřeba a emise hraje u tohoto modelu prim.

Nízká spotřeba a emise hraje u tohoto modelu prim.
foto: archiv autora

Čistě na baterie ujedete reálně okolo 30 kilometrů, tedy klidným městským tempem. Ostatně do zastavěných oblastí je naftový plug-in hybrid jako stvořený, protože cukačky, kolony a jiné urbanistické kratochvíle zvládnete na elektřinu, zatímco na dálnici pustíte do akce klasickou naftu, které místy přitakává elektromotor.

Zastavěný devítirychlostní automat nabízí lepší řešení pro změnu převodových stupňů z hlediska komfortu a spotřeby, nicméně je dražší, náročnější na údržbu a potenciálně méně spolehlivý – oproti jednoduchému e-CVT nebo variátoru.

Komická spotřeba

Vzhledem k síle obou jednotek však nemusíte motor vůbec točit. Spalovač uhynulých dinosaurů si vystačí s nízkými otáčkami, takže dálkové trasy zvládáte s apetitem okolo třech litrů na sto.

Dosáhnout normované spotřeby 1,6 l na sto by znamenalo jezdit víceméně jen na volty, takže se dlouhodobá kombinovaná spotřeba s využitím každodenního nabíjení pohybuje okolo třech litrů nafty a necelých devíti kWh na sto v plném komfortu a s aktivními spotřebiči (klimatizace, výhřevy, multimédia).

Vzadu se pohodlně usadí dospělí lidé bez ztráty komfortu.

Vzadu se pohodlně usadí dospělí lidé bez ztráty komfortu.
foto: archiv autora

Jenže má takový mercedes u nás smysl, když kombi třídy E stojí v základu necelých 1,3 milionu a dieselový plug-in hybrid skoro 1,9 milionu? Zeptali jsme se přímo na českém zastoupení značky.

„Tento typ vozidel je obecně zajímavý nejen pro trhy, kde je pro jeho koupi nějaká motivace. Nyní je to i v České republice, neboť vozidlo splňuje podmínky pro získání registrační značky „EL“. Uživatel tak těží z předností nízkoemisního naftového motoru, který je u mercedesu tradičně velmi oblíbený, a z výhod elektropohonu. Například ve městě jezdí vůz zcela bez emisí s využitím elektromotoru a na dlouhých trasách cestuje velmi úsporně a bez časových prodlev spojených s dobíjením,“ vysvětluje Jan Kuhn, tiskový mluvčí českého Mercedesu.

Palubní deska se sdruženými obrazovkami najde zalíbení u konzervativních uživatelů.

Palubní deska se sdruženými obrazovkami najde zalíbení u konzervativních uživatelů.
foto: archiv autora

Mercedes-Benz třídy E zaujme spíše konzervativní uživatele – design není výstřední, zpracování je přehledné, materiály a provedení prémiové. Nebýt nabíjecí zdířky v zadním nárazníku, nápisu „E 300 de“ vzadu a emblémů EQ Power značících elektrický pohon, nepoznali byste, že jde o plug-in hybrid.

To samé platí o honosném a luxusem vonícím interiéru s plně digitální přístrojovou deskou. Variabilnost rozhraní podporuje ještě nastavení zobrazovaných dat na jednotlivých „budících“ a propojení s hlavní obrazovkou multimédií.

Mercedes-Benz E 300 de kombi

Mercedes-Benz E 300 de kombi
foto: archiv autora

Testované „éčko“ sice stojí dva miliony, ale nabídne za ně adekvátní služby. Řidiče podporuje hromada bezpečnostních asistentů, volitelné jízdní profily, živá navigace s dopravními daty, parkování na dálkové ovládání a další hračky, o kterých koncoví uživatelé vlastně nemají ponětí.

Ochutnávka budoucnosti

Auto plní to, co od něj očekáváte – je pohodlné, má pokročilé diodové lampy, příjemné sedáky, dostatek prostoru, velký kufr (i přes zastavěné baterie) a vlastně vás moc ničím neštve. Jen rozbité cesty jsou pro konvenční adaptivní odpružení a bateriemi zatíženou zadní nápravu trochu problém, protože je zadek mnohdy až moc tvrdý.

Auto má také inteligentně řízený management rekuperace energie – počítače totiž samy vyhodnotí, jestli je lepší nechat auto plachtit nebo brzdit elektromotorem, a to s ohledem na vozidlo před vámi nebo blížící se zatáčku. Dát nohu z plynu v „éčku“ neznamená jen pokyn zpomalit, ale také zahájit stovky výpočtů a sběr dat v řádech milisekund.

Kufr sice ztratil několik litrů objemu kvůli bateriím, nicméně stále jde o královský úložný prostor.

Kufr sice ztratil několik litrů objemu kvůli bateriím, nicméně stále jde o královský úložný prostor.
foto: archiv autora

Jako řidič auta do zásuvky musíte samozřejmě změnit myšlení a styl jízdy – jinak s vozem nikdy nedosáhnete kýžených spotřeb. Mercedes-Benz třídy E vlastně není ani nijak provokativní (na rozdíl od „bavoráků“), nenutí ostatní řidiče k závodění a vypadá celkem nenápadně, takže zbytečně neláká zvědavce.

Vývojem, testováním a sériovým spřažením elektromotoru s naftovým agregátem vlastně inženýři mercedesu vyvinuli lék na záchranu dieselů i pro budoucí roky. Za patnáct let už to bez vysokého napětí pravděpodobně nepůjde a fosilní paliva světové korporace také úplně nezazdí.

Než budeme za volantem všichni bzučet, čeká nás přechodné období, kde budeme volit mezi hybridy, elektromobily a pomalu vyvíjet nové pohony. Určitou předzvěstí příštích let jsou právě částečně elektrifikované (např. třída E, S) nebo plně elektrické modely značky Mercedes-Benz (třída B, Vito, SLS, smarty, nákladní vozy, autobusy).

Nabíjecí konektor v zadním nárazníku.

Nabíjecí konektor v zadním nárazníku.
foto: archiv autora

Elegantní kombík do zásuvky chce být vlastně jen obyčejným autem, které zaujme jak běžné lidi, tak zájemce z firemních flotil, kde provozují nízkoemisní vozidla. Registrační značka začínající písmeny EL má zatím velkou výhodu v Praze, protože smíte volně parkovat na modrých a fialových zónách. Letmým pohledem do parkovací mapy zjistíte, že naše hlavní město je protkané těmito barvami jako šmoulí vesnice, takže tady plug-in hybrid smysl má.

Do budoucna se pro mluví o osvobození od dálničních poplatků, právu jízdy ve vyhrazených pruzích a dalších benefitech. Jestli hledáte prémiové praktické auto s nádechem budoucnosti a komickou spotřebou, Mercedes-Benz E 300 de by měl být na listině vašich horkých kandidátů.

Vpředu zaujmou diodové světlomety.

Vpředu zaujmou diodové světlomety.
foto: archiv autora

Specifikace

Mercedes-Benz E 300 de kombi

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1950 ccm
Výkon: 143 kW při 3800 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm 1600–2800 ot./min.
Elektromotor: 90 kW
Celkový systémový výkon: 225 kW
Celkový točivý moment: 700 Nm
Pohon: 4×2, zadní
Převodovka: devítirychlostní, automatická
Maximální rychlost: 250 km/h
Maximální rychlost na EV: 130 km/h +
Zrychlení 0–100 km/h: 5,9 s
Průměrná spotřeba paliva: 1,6 l/100 km
Průměrná spotřeba el.: 19,7–18,7 kWh/100 km
Naměřená průměrná spotřeba paliva: 3,0 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba el.: 8,6 kWh/100 km
Emise: 44–41 g/ km
Kapacita akumulátoru: 13,5 kWh
Homologovaný dojezd EV: 52 km
Naměřený dojezd EV: 33 km
Základní cena: 1 871 870 Kč
Cena testovaného modelu: 2 055 025 Kč

vlastní

27 Comments on “TEST: plug-in hybrid Mercedes-Benz E 300 de kombi – záchrana dieselů?”

  1. Pro všechny co jezdí dvacet let starou “Oktáfkou
    Pro všechny co jezdí dvacet let starou “Oktáfkou ftédéíčku” protože nic jiného lepšího není nebo chytroliny plivajicí na dieselový hybridní Mercedes-samozřejmě. Je naftový motor vynikající pro hybridní pohon protože při konstatnich otáčkách a teplotě má ideální spotřebu i životnost. Samozřejmě na jízdu 3km do práce to není pokud nebude možnost jet pouze na elektřinu bez nastartovaného motoru jako to má napr. Mitsubishi Outlander PHEV. Na západě je naprosto normální dojíždět do práce 50 i více kilometrů a na to bude tento Mercedes naprosto ideální.

  2. Mercedes že ukazuje to, co ostatní budou mít za 10 let?
    Tak

    Mercedes že ukazuje to, co ostatní budou mít za 10 let?
    Tak soudruzi ve Svazarmu měli amatérsky baterky v kufru stejně trapně, jako to má luxusní mercedes dnes, už před 40-50 lety. Jenže neměli jiné řešení.
    Mercedes tady v kombíku ukazuje trapnost, kterou si vozí už pár let v kufru vzadu hybridní Ford Mondeo a taky nechvalně známý elektrický Ford Focus.
    Že se nestydí Mercedes s tímhle vyjít v roce 2019 na veřejnost, a ještě v kombinaci s naftou a za 2 melouny! 🙁

  3. Gratulujem Mercedesu.
    Zasa prišli na fičurinu ako skrátiť

    Gratulujem Mercedesu.
    Zasa prišli na fičurinu ako skrátiť životnost naftového motora. Časté štarty a krátky beh sa o to postarajú. A skutočné (reálne) emisie budú určite výborné.

    jaj zabudol som na tú flotilu nových filtrov, čo bude treba meniť 🙂

  4. Mě to přijde docela fajn. Faktem je, že normální rodina
    Mě to přijde docela fajn. Faktem je, že normální rodina si prostě dneska nekoupí malý elektromobil typu Citiga a k tomu ještě třeba velkou Teslu (většina rodin, které jsou potenciálními zákazníky EV a pluginů má dvě auta). Jednoduše protože na to nemají. Takže kombinace nafty a plug-inu do většího rodinného auta na delší cesty mi prostě dává smysl. Malým EV budou jezdit do školy, školky, na nákupy, do práce, prostě všechno okolo. Velkým autem dlouhé cesty, případně také přískoky kolem baráku jen na elektřinu, což ten plug-in v pohodě zvládne. Trocha spálené nafty na dálnici není nic proti ničemu.

    Samozřejmě si nekoupí tento Mercedes, protože na něj mít taky nebudou. Ale třeba ojeté plug-iny od Volva V60 jsou už za velmi zajímavé ceny…

    1. Nezlobte se, ale nevidím rozumný přínos v hybridu, který
      Nezlobte se, ale nevidím rozumný přínos v hybridu, který vytáhnu 1x za měsíc abych s ním jel 2x 300km na dovolenou nebo na nějaký výlet.

      Mě osobně chybí peníze na velký elektrický rodinný auto. A i když dojezd je bída tak bych takový Nissan eNV200 bral (ve variantě 5 míst). Cena je pro mne bohužel neakceptovatelná a u ojetiny bych musel řešit baterku a byl bych opět na neakceptovatelné ceně. Tak velké auto nikdy levné nebude, ale ojetina by už šla, ale jen s výrazně větší baterkou kvůli degradaci. Aby na mne ještě něco zbylo. 🙂

      1. Ale vy ho nebudete tahat 1x za měsíc. Vy s ním budete
        Ale vy ho nebudete tahat 1x za měsíc. Vy s ním budete jezdit normálně do práce na elektřinu. Jako dva pracující s dětmi ve školce/škole v podstatě dvě auta potřebujete vždy, pokud nejste vysloveně z Prahy a nebydlíte v bytě.

    2. Jenom dotaz, koukám že se s tím dá ject až 130 v hodině
      Jenom dotaz, koukám že se s tím dá ject až 130 v hodině čistě elektricky takže jestli to chápu tak tomu můžu šlapat na krk jako mojí i3 a pořád pojedu na elektriku ?
      Nebo se do toho ten motor bude s….t jako u všech hybridů?

          1. Neda musite mackat plyn tak max do dvo tretin, pak naskoci
            Neda musite mackat plyn tak max do dvo tretin, pak naskoci spalovak. Radeji jezdim Mievem po okoli. Ale po meste je to diky 6 st. Prevodovce svizne dost i na suchem asfaltu umi protocit kola. Ale na okresce na elektrinu s tim mate problem prejet trabanta. Ale to se bavim o tom kdyz nechci studeny spalovak ten den vubec startovat. Pokud uz je ohraty a je mi to jedno tak jdou oba motory najednou a to je zase o necem jinem. Protoze oproti normalnimu hybridu to ma 7x tak velkou baterku a umi to momahat spalovku treba i 50 km.

  5. Výkon: 143 kW při 3800 ot./min.
    Elektromotor: 90 kW
    Celkový

    Výkon: 143 kW při 3800 ot./min.
    Elektromotor: 90 kW
    Celkový systémový výkon: 225 kW

    Jak se to počítá, že celkový systémový výkon vyjde víc než výkon spalovacího motoru + výkon elektromotoru? Z hybridů je spíš pravidlem, že celkový výkon je nižší než prostý součet výkonu obou motoru. Teda, alespoň u Toyoty.

        1. To je proto, že je tam použitá planetová převodovka a u
          To je proto, že je tam použitá planetová převodovka a u ní se ten výkon počítá jinak. Část výkonu spalováku jde na generátor, z kterého se odebírá proud pro elektromotor a jen když je potřeba vyššího výkonu, tak do elektromotoru jde ještě i proud z baterie.

    1. To je zase parádní „ojebávka“ jak čerpat výhody a stejně
      To je zase parádní „ojebávka“ jak čerpat výhody a stejně jezdit na „sajrajt“. Chceš značku EL tak jedině jen baterie, žádné pluginy mildy hybridy a podobné nesmysly. Stejně to nikdo nebude nabíjet a budou jezdit jen na fosil, aby se nezdržovali.

Napsat komentář