TEST: Elektrododávka Maxus e DELIVER 3 – tři palety se spotřebou malého auta

Když jsme si v roce 2008 koupili do firmy první elektroormobil, byl to hlavně marketing. I když Peugeot Partner electric s námi byl 7 let, rozvezl stovky elektrokol a najezdil poctivých 100 000 km. Nečekal jsem však, že na další elektro dodávku budeme muset čekat dlouhých 5 let.

Elektromobil MAXUS eDeliver 3 (dříve označovaný jako EV30) disponuje bateriemi o kapacitě 52 kWh
foto: archiv autora

autor: Jakub Ditrich, majitel ekolo.cz

Korona uzavřela obchody a tak daleko více zákazníků využilo službu doručení zboží až do domu. V našem případě nákupu elektrokola se doprava realizuje zásilkovou službou, ale vyplatí se to, když se zákazník nachází v okolí prodejny? Tyto rozvozy se většinou pak zajišťovaly prostřednictvím velké dieslové dodávky, a to mi (navíc případě doručení třeba jen jednoho ekola) nedávalo vůbec ekonomicky, ani ekologicky smysl.

Nabídka na evropském trhu je bohužel stále docela malá. Lze koupit Nissan e-NV200, který se ale dělá jen v krátké verzi, stejně jako Renault Kangoo ZE. Obě auta nabízí také velmi malé kapacity baterie: 40kWh, respektive 33 kWh.

Na začátku roku jsem testoval novinky: Peugeot e-Expert a v podstatě identický Opel Vivaro-e, které nabízí i dlouhou (L2) karoserii a slušnou kapacitu baterie 75 kWh (slibující papírově až 330 km WLTP). Další názvy tohoto identického vozu jsou Citroën ë-Dispatch a Toyota Proace Electric, vše koncern Stellantis.

Průměrná spotřeba 13,9 kWh/100 km je u velké dodávky hodnota nevídaná

Průměrná spotřeba 13,9 kWh/100 km je u velké dodávky hodnota nevídaná
foto: archiv autora

Dojezd dodávky, narozdíl od její osobní 9 místné verze, byl skutečně dobrý, s větší baterkou jsme se i na dálnici a v zimě dostali na cca 250 km. Problém je faktická nedostupnost vozů (dodací lhůta 6+ měsíců) a také moje zklamání z detailů, že se jedná pouze o přestavěnou verzi existující dieslové dodávky (ručičkový ukazatel paliva, zaslepený výřez víčka nádrže, atd).

V té chvíli přišla od prodejce CV Tech nabídka na značku Maxus, od obřího podniku SAIC Motor, který jsem měl přiližitost krátce navštívit v Šanghaji. Jedná se o menšího bratříčka velké skříňové dodávky EV80, kterou už 2 roky používá v Praze Alza.cz. Jak jsem se infomoval, zde s vozem nebyly až na běžné provozní záležitosti, žádné zásadní problémy.

Prostoru je v elektrododávkce Maxus víc než dost

Prostoru je v elektrododávkce Maxus víc než dost
foto: archiv autora

Elektromobil MAXUS eDeliver 3 (dříve označovaný jako EV30) disponuje bateriemi o kapacitě 52 kWh, nabíjí se onboard nabíječkou o výkonu 7 kW (AC) a maximální nabíjecí výkon přes DC je 60 kW, což stačí k nabití na 80% za 45 minut (při teplotě nad 10 °C). Reálná zkušenost s klasickým DC nabíjením 50 kW je 45 % za první půl hodinu. Klasicky se ale auto nabíjí z 11 kW wallboxu ve firmě, AC/DC nabíječka v autě má výkon 7 kW.

Vzali jsem Maxuse na výlet z Prahy do Jižních Čech, trasa byla dlouhá 380 km. Kombinace městský provoz 15 % + dálnice 40 % + okresky 55 %. Auto bylo naloženo cca z 20 %, nostnost nákladu ke 950 kg.

Při venkovní teplotě 5-15°C byla spotřeba vozu na celé trase 14,9 kWh/100 km. Jeli jsme samozřejmě “ jako s elektromobilem” tedy s maximálním využitím rekuperace (auto nabízí tři rekuperační módy a byl využít ten nejsilnější, kdy ani z prudkého kopce nemusíte používat brzdy a vše jde zpátky do baterií) ale s topením do kabiny a průměrnou rychlostí okolo 70 km/h.

Využili jsme ECO mód, který přidá na displeji asi 10 km dojezdu ale v chování a dynamice se to nijak neprojevilo. Pokud bychom chtěli auto vyždímat “úplně do nuly”, dojezd by byl v těchto podmínkách asi 290 km. Maximální rychlost auta je elektronicky omezena na 110 km/h (v Číně je to max. povolená rychlost na dálnici).

Co vás u takového velkého a nemotorného stroje překvapí je jeho zrychlení. Motor disponuje 90 kW. Nenaložené z 0-100 km to dává pod 13 vteřin, reaguje okamžitě a dokáže tak zamotat hlavu mnoha agresivním řidičům.

Maxus má bohužel jen 2 místa v kabině, ale díky tomu nabízí skutečně super pohodlné sedačky s bočním vedením a řidič má zase spustu prostoru na odložení svačiny :). Rozvor je 2911 mm a ložný prostor s délkou 2,77 metrů (L2) stačí až pro umístění tří palet o celkovém objemu 6,3 m3 (4,8 m3 v krarší verzi). V načem případě tedy až 8 elektrokol, což je skvělé.

Ovládání klimatizace je potřeba vyladit

Ovládání klimatizace je potřeba vyladit
foto: archiv autora

V autě nejsou žádné zbytečnosti a s některými věcmi je třeba se naučit zacházet. Například topení nemá regulaci teploty ale pouze stav zapnuto / vypnuto a tajemné tlačítko s názvem “ECON”. Chvíli nám trvalo, než jsme to pochopili a z kabiny nebyla chvíli sauna a pak ledová jeskyě. S nadcházejícími teplými dny budeme testovat ještě jedno-tlačítkovou klimatizaci, ale bude to asi podobné.

Auto je konstruováno jako elektromobil, tedy zásuvku na napájení má příkladně v čelní masce a svícení LED světly. Příjemné je, že se auto dodává v jedné výbavě a tak nemusíte přemýšlet zdali byste to či ono ještě nepotřebovali.

Nabíjecí konektor pěkně vpředu pod maskou

Nabíjecí konektor pěkně vpředu pod maskou
foto: archiv autora

Do výbavy spadá vyhřívání zrcátek, couvací kamera, slušně fungující tempomat, vyhřívání sedaček, Bluetooth handsfree a také 7palcový displej, jehož funkce jsou poněkud chaotické, ale FM a DAB rádio na něm funguje bez problémů. V některých recenzích bylo uvedeno, že systém komunikuje s Android Auto, to se bohužel nepotvrdilo.

Maxus eDeliver3 je samozřejmě vybaven všemi bezpečnostními asistenty, airbagy, i systémem eCall, který jsme omylem otestovali. Varovný zvuk z čelního reproduktoru při jízdě pod 25 km/h lze snadno deakitvovat.

Jízdními vlastnostmi auto dle mého názoru předčí evropskou konkurenci. Připomínky máme k ovládání systémů a ke zpracování – bylo třeba upravit dorazy zavírání dveří a podobné malé nedokonalosti.

Famózní hodnoty nabízí dojezd auta, které jsou v podstatě srovnatelné s malým elektromobilem jako je třeba Nissan Leaf 40kWh. Jakmile budou čísla spotřeby s plně zatíženým autem buduje také prezentovat. Na auto je záruka ve výši tří let a 100 000 kilometrů na vozidlo a pět let a 100 000 kilometrů na baterii.

Pro rozvoz objemnějších nákladů je elektrická dodávka Maxus jako dělaná

Pro rozvoz objemnějších nákladů je elektrická dodávka Maxus jako dělaná
foto: archiv autora

Naše investice byla ve výši cca 850 000 Kč bez DPH a měla by být částečně podpořena z fondů EU – OP PIK. Další podpora pro nákup elektromobilů se chystá pro podnikatele fondu Národního plánu obnovy, takže pokud je vaše zadání rozvoz zboží po městě s denním nájezdem do 200 km, měl by být Maxus e DELIVER 3 určitě na seznamu vašich kandidátů.

vlastní

8 Comments on “TEST: Elektrododávka Maxus e DELIVER 3 – tři palety se spotřebou malého auta”

    1. Normálka. Čína. Co funguje, neměň. Co jsi okopíroval a
      Normálka. Čína. Co funguje, neměň. Co jsi okopíroval a fungovalo, neměň. Bohužel je to přesně odpověď na běžnou poptávku spotřebitele, co se potřebuje levně přemísťovat a ne dohánět společenský status, prodlužovat penis atp.. Ukázal to fenomén Dacie, o němž německý autoprůmysl nahejtoval tolik špíny, kolik se ho nakonec prodalo a prodává stále. A nerad prorokuji, že to s elektroauty z Číny v Evropě dopadne stejně, jako s tou Dacií. Koncerny se budou divit.

  1. To vypadá velmi dobře. Já pořád prorokuji, že až tu
    To vypadá velmi dobře. Já pořád prorokuji, že až tu dorazí Čína se svými elektromobily ve velkém, tak se PSA a VW a další podělají. Jinak Jakube testovali jste v ekolo.cz eNV-200 v té oficiální přestavbě od Voltie, dlouhý a vysoký, kde se člověk nemusí shýbat a kolo se dá dát na hák na stojáka? https://www.voltia.com/

      1. Tzv. ilustrační záběry. Pozvali mne tam k pracovním
        Tzv. ilustrační záběry. Pozvali mne tam k pracovním trhům, ně kryptoměnám. Toto je konkrétně z roku 2017 https://feedit.cz/2017/04/06/diskuze-stat-vs-prace-v-paralelni-polis/, celé k vidění v reálu a po změnách zde https://www.youtube.com/watch?v=d_irxN7wt4g&list=PLGJQS0h-wqLSUEif5UODj8RhOmii6aP-1&index=4 .
        Takto se dělá mediální manipulace. Slušnější televize mají dole nápis ilustrační záběry.

Napsat komentář