Tesla zakončila celý rok v zisku, v bance má kopu hotovosti a stává se energetickým hráčem

Tesla společně s oznámením faceliftu elektromobilů Tesla Model S a Model X představila finanční výsledky za poslední čtvrtletí a celý rok 2020. Jsou povzbudivé.

Solární tašky i běžné solární elektrárny se spolu s bateriemi stávají stále důležitějším byznysem značky Tesla, konkrétně divize Tesla Energy. Tesla se tak pomalu stává také energetickou společností.
foto: Tesla

Čtvrté čtvrtletí 2020 přineslo Tesle rekordní příjmy v oblasti automotive na úrovni $9,3 mld. (meziročně +46 %). Z toho $401 mil. byly regulatorní kredity. Hrubý zisk z automotive činil $2,244 mld. Celkové příjmy ve 4. čtvrtletí byly $10,744 mld. a zisk $2,066 mld.

Na konci roku 2020 měla Tesla v bance k dispozici $19,384 mld. Příjmy v automotive činily za rok 2020 celkem $27,236 mld. (z toho kredity $1,580 mld.), hrubý zisk $6,977. Celkový příjmy činily $31,536 mld. a celkový hrubý zisk $6,630 mld.

Stále významnější úlohu začíná hrát v příjmech divize Tesla Energy, která se zabývá instalací solárních elektráren a bateriových úložišť. Za 4. čtvrtletí Tesla nainstalovala 86 MW solárních elektráren, za celý rok 2020 pak 205 MW (meziročně +18 %).

Kompletní finanční výsledky Tesla Q4/2020 a celý rok 2020

V posledním čtvrletí 2020 Tesla nainstalovala také rekordních 1584 MWh energetických úložišť. Za celý rok jsou to už 3 GWh (+83 %). Význam právě této divize v dalších letech poroste podobně výrazně jako dosud, ne-li rychleji.

Tesla

31 Comments on “Tesla zakončila celý rok v zisku, v bance má kopu hotovosti a stává se energetickým hráčem”

  1. Věří tady někdo tomu, že Tesla auta měla obrat 26mld USD
    Věří tady někdo tomu, že Tesla auta měla obrat 26mld USD a z toho zisk 7? Tedy 27%? DObře jde o hrubý zisk, ale ten se snad už moc lišit nebude ne? V době kdy většina automobilek počítá zisky na jednotky procent? Škoda auto 2018 1,3mld zisk (teda už čistý) a 18,3mld tržeb. Je to 7,5%.

    Mmj by to znamenalo, že 30% hodnoty každé Tesly jde do zisku. Pokud by to tak bylo a Tesla přečůrala všechny spotřebitele, protože dokáže vyrobit ty auta daleko levněji, byl by to super-úspěch!

          1. Položka „regulatory credits“ jsou scela jistě US podpory
            Položka „regulatory credits“ jsou scela jistě US podpory EV.
            Přiznám se ale, že nevím co všechno do toho zahrnují. Předpokládám, že všechny možné odpustky a polovenky jak z US, tak EU.

            Třeba program ZEV by měl fungovat už od roku 2010, takže nějaká čísla u dřívějších let jsou v pořádku.

            https://ww2.arb.ca.gov/our-work/programs/zero-emission-vehicle-program/about

    1. No to se sakra liší od čistého zisku. Od hrubého musíte
      No to se sakra liší od čistého zisku. Od hrubého musíte odečíst náklady na výzkum a vývoj cca 1,5 mld, náklady na prodej a administrativu cca 3 mld, úroky z dluhů cca 650 mil a pak to zdaníte a zbude vám sotva 800 mil čistého. 😀

      Hrubá marže nad 20 % je asi hlavní důvod, proč je Tesla tak vysoko naceněná. Tesla má průměrnou cenu auta 1,2 mil Kč a marži v průměru cca 20 %. Takový VW má průměrnou cenu auta cca 500 tisíc a marži 5 %. Z toho vyplývá, že VW musí prodat 10 aut aby měl stejný hrubý zisk jako Tesla když prodá jedno. Všichni čekali, že s rostoucí produkcí bude marže klesat, ale moc se to neděje.

      Tesla vyrábí ty auta daleko levněji(někde se to bohužel občas projeví), ale není charita. Dokud nenasytí poptávku, tak žádné výrazné ukrajování z marže nebude. 🙂

        1. Částečně kvůli trhům, částečně kvůli PR, ale
          Částečně kvůli trhům, částečně kvůli PR, ale především kvůli daním. Čím menší máte zisk před zdaněním, tak tím menší platíte daně. 🙂

          Pokud by Tesla v této části vývoje trhu a firmy jako takové vykazovala větší čistý zisk, tak bych to nehodnotil moc pozitivně. Znamenalo by to, že nevidí možnost smysluplně investovat peníze do svého růstu což by bylo v tuto chvíli velice podivné.

    2. Tak nezapomeňte, že Tesla si přivlastnila zisk i z celého
      Tak nezapomeňte, že Tesla si přivlastnila zisk i z celého řetězce… tj. výrobce + importér + prodejce. Takže už jen tím nažene dobře 10-15%. A z druhé strany, to že umí vyrábět levněji než ostatní je dáno i díky vertikální integraci, nemusí nakupovat baterie apod. Takže spolkne i marži těchto výrobců.

      1. tak jako tesla byla napojena na obamu, pak zdrhala kvůli
        tak jako tesla byla napojena na obamu, pak zdrhala kvůli trumpíkoj…

        https://www.theguardian.com/us-news/2021/jan/29/trump-russia-asset-claims-former-kgb-spy-new-book

        https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/clanek/trumpa-si-rusko-pestovalo-40-let-byl-to-ochotny-papousek-tvrdi-agent-kgb-40349421

        … ke „kamarádům“ do číny, je i napojená na bidena samozřejmě. A tak má taky i patřičně vošéfovaný účetnictví, to aby ty startovní roky přežila. Je to jen a jen předem zařízený akcijový byznys nawoko a jejich zisky jsou definovány jen náladou davu na dluh státu 😉 Takže když lidi fandí a polityci tleskají… 😉 Jinak samozřejmě všichni víme že tesla sama o sobě je bez polityků a akcijí nevýdělečná ;))

        Baglino Andrew D SVP Powertrain and Energy Eng. 27. ledna Prodej 870,35 1 500 1,305,525 19 226 28. ledna 21:15 … jj dojíme ;))

      2. Je to 761mio USD..Tedy méně než 0,5%. 1,5mld USD byly
        Je to 761mio USD..Tedy méně než 0,5%. 1,5mld USD byly odpustky. Celkově 1mld USD ztráta. Ale jak tu někdo psal..zisk není cílem, cílem jsou inovace. Na druhou stranu když VAG dokáže projít rokem krize s poklesem výroby o 25%, vývojem několika zcela nových elektrických modelů+stavba fabrik a stále zůstat v zisku…bude v Tesle něco blbě..

        1. To takhle jednoduše odečítat nemůžete. Těch 1,5 mld. do
          To takhle jednoduše odečítat nemůžete. Těch 1,5 mld. do toho vstupuje na začátku a těch 761 mil jsou už zdaněné zisky. Musel byste to odečíst od „Income from operation“, které byly 2 mld. a pak od toho odečíst ještě náklady na dluhy cca 750 mil a pak to ještě zdanit. Teoreticky by teda vyšla ztráta bez odpustků cca 250 mil. USD a ne 1 mld. 🙂

          Pak je ještě potřeba se podívat na str. 30, kde jsou vidět toky peněz. V první části je vidět „Net cash provided by operation activities“ za minulý rok 5,924 mld USD a to už je poměrně slušný manévrovací prostor.

          1. Připomíná mi to debatu o tom, jestli bude mít model 3 Cx
            Připomíná mi to debatu o tom, jestli bude mít model 3 Cx 1,7 nebo 1,9 kdysi tady na hybridu. Tesla vypustila článek, že bude mít pod 2. TakyMartin a další tu vyšilovali jak je Tesla hyper firma, Runner jim psal, že není a při tom to byla debata o ničem. Jak to dopadlo víme sami.
            Můj zbytečný výpad na vrub odpustků. Podstata sdělení, snad jste si všimnul, leží v tom, že Elon je marketér.

                1. Možná by bylo na čase, abyste přestal s těmi svými
                  Možná by bylo na čase, abyste přestal s těmi svými hloupými a dětinskými osobními útoky pokaždé když vám dojdou argumenty a začal se chovat jako dospělý člověk.

            1. Tu analogii úplně nechápu. Tohle není nějaké PR s Cx
              Tu analogii úplně nechápu. Tohle není nějaké PR s Cx nebo novinářská kachna ale finanční výsledovka. Tu prostě nejde okecat pokud člověk ví co ta čísla znamenají.

              Upřímně to vidím spíše takhle. Tesla byla dlouho ve ztrátě a odpůrci si právem vrněli blahem. Pak začala být mírně v zisku a odpůrci začali vytahovat, že je to díky kreditům. Poslední 2Q je v zisku i bez kreditů a odpůrci si nutně musí užít poslední možnost si kopnout na toto téma a říkají, že za celý rok 2020 by byla Tesla ve ztrátě kdyby nebylo kreditů.

              Otázka je s čím přijdou odpůrci letos. 🙂

              Elon je marketér a zatímco ostatní musejí utratit miliardy USD ročně za často zoufalé PR, tak Tesla má Elona co dělá „zadarmo“ a miliony jeho příznivců a stovky youtuberů. Jako investorovi by mi to vůbec nevadilo a bral bych to spíše jako další konkurenční výhodu.

              1. Předně..já nejsem zaujatý proti Tesle, fandím ji. Jsem
                Předně..já nejsem zaujatý proti Tesle, fandím ji. Jsem zaujatý proti lidem, kteří nemají soudnost a chrochtají nad každou sebevětší blbostí z Tesly – tím nemyslím vás.
                Že Tesla umí vydělat nikdo nezpochybňuje, snad je vidět vývoj a další investice. Já tu celou dobu poukazuju jen na to, že zisk-ztráta není debata. Ten zisk je vytvořený manažerským marketingovým rozhodnutím. Že nejdou okecat čísla ve výsledovce je jasné, důležité je, co se do té výsledovky dostane.
                Kdo se hádá o zisk/ztrátu Tesly jakoby se hádal o Cx u modelu 3. Je to jen marketingové rozhodnutí. Tesla po roce 2020 není slabší nebo silnější.

                Nebojte se, že PR Tesly nestojí peníze. Stojí hodně peněz. Youtubeři nežijí z těch pár set tisíc shlédnutí. Je to výborný marketing. Například těm správným lidem zpřístupnit FSD, rozbít okno na CybeTrucku atd. Nový moderní, parádní.

                A s čím přijdou letos? Tesla samozřejmě musí investovat, aby se udržela a otázka je, kolik budou investovat (a výši investice spojuju s úspěchem vývoje) ostatní. Pokud opravdu hodně a spojí síly, možná investují tolik, že si na to Tesla prostě nevydělá a začne se propadat. Vypadáte rozumně..Tesla je prostě americká automobilka..nebude mít nikdy na chod tlačítek Audi. A myslím, že VAG už v minulosti ukázal, že může mít šílené motory, ale tlačítka to zachrání.

                1. Se začátkem souhlas, i když lidí co i po takových
                  Se začátkem souhlas, i když lidí co i po takových číslech zpochybňují, že Tesla umí vydělat, je podle komentářů na internetu stále dost. 😀

                  PR Tesly stojí peníze, ale ne Teslu. Krásný příklad je Tesláček, který se před pár týdny skoro rozbrečel jak na to nemá. Electrodad taky asi nedostal od Tesly ani klíčenku. Zahraniční jsou na tom trochu lépe, ale taky toho od oficiálního zastoupení Tesly moc nedostávají. I kdyby všichni větší Tesla Youtubeři dostávali co 3 roky nový model auta zdarma a aktivaci FSD, tak je to pro Teslu směšná částka za PR.

                  S investicemi je problém, že ostatní udržují mimo elektro i stovky typů spalovacích modelů s hromadou typů motorů. Tesla má zatím 4 modely s 2-3 typy motorů. Další věc je, že jde především o chytré mladé výzkumníky a ti chtějí podle průzkumů k Tesle. Bez lidí se nic nevyzkoumá. Peníze jsou jen prostředek.

                2. Možná že teď už platí jen jeden dva servery. Na
                  Možná že teď už platí jen jeden dva servery. Na začátku tu síť rozjeli a už se drží sama – virus – vitální marketing. Tesla chytře využívá „reklamní infrastruktury“ kterou platí jiní.

                  V automobilkách se obvykle drží jen ten vývoj, který vydělává. Takže pokud mají více motorů a karoserií, vydělávají jim. To bych neviděl jako zátěž. Naopak jsem někde na zahraničním fóru četl, že ten monolitický design bude Teslu táhnout ke dnu, protože kde VAG udělá na jedné platformě ID.3 ID.4 ID.4kupé Enyaq nebo Mustang – a to je jen první vlna, tam Tesla valí hrozně pomalu model Y. Podívejte, jak nedokážou předělat nový design modelu S – musí udělat skicu půlvolantu, aby zaujali. Její vývoj aut je to, co ji bude brzdit. A to v době, kdy EU a Čína a teď asi i USA tlačí všechny automobilky k elektrifikaci, může znít jako problém. Technologie OK, auto ne.

  2. Kdo se zajima o zajisteni stabilnich dodavek elektriny, muze
    Kdo se zajima o zajisteni stabilnich dodavek elektriny, muze si neco precist na strankach nemeckeho regulatora Bundesnetzagentur, obdoba ERU, CTU a jeste jinych darmoslapu v CR. Tam jsou udaje o vsech nemeckych elektrarnach, o rezervach, o vyrazenych elektrarnach ktere slouzi jako rezerva atd. Hodne zajimaveho cteni. Kdo nechce placat jen nesmysly, muze se poucit.
    https://www.bundesnetzagentur.de/DE/Sachgebiete/ElektrizitaetundGas/Unternehmen_Institutionen/Versorgungssicherheit/versorgungssicherheit-node.html

    1. Tak na hňupforu jeden čas Tesla krachovala 3x týdně.
      Tak na hňupforu jeden čas Tesla krachovala 3x týdně. Vzhledem k jejich evidentní averzi na BEV a zároveň zvelebování značky Lada (což je v CZ mediích celkem unikátní), tak lze docela dobře vytušit odkud vítr vane a kdo to tam sponzoruje.

    2. joo přečti si ho, klidně se svým psychoušem a hlavně
      joo přečti si ho, klidně se svým psychoušem a hlavně neobtěžuj nás se svým vnitřním rozpoložením tady jo. pokud máš něco k věci třeba ten údajný článek tak sem s ním, ale jinak doordinace jasny i se starou to aby věděla jak na tebe 😉

Napsat komentář