Tesla se netají tím, že by chtěla nabízet plně autonomní elektromobil v co nejkratší době. Nejnovější update jejich navigačního systému by je měl k tomuto cíli opět o něco přiblížit.
foto: Tesla
Plně autonomní elektromobily by podle Elona Muska mohla Tesla nabízet již koncem příštího roku. Opět velice odvážné tvrzení, na což jsme však od šéfa kalifornské automobilky zvyklí. Tesla k tomuto cíli postupně směřuje, nejnověji s vylepšenými funkcemi Navigate on Autopilot a Enchanced Summon.
První jmenovaná funkce by se měla starat o možnost jízdy po dálnici zcela bez zásahu řidiče. Její betaverze byla spuštěna již před několika měsíci a automobil se při jejím spuštění dokáže na dálnici pohybovat zcela autonomně, pouze na základě nastavené rychlosti a cíle zadaného v navigačním systému.
Tesla tuto funkci uvolnila spolu s aktualizací softwaru 2018.42, betaverze však ještě nezvládala automatickou změnu jízdního pruhu bez potvrzení od řidiče pomocí blinkru. Jak ovšem sdělil Elon Musk na svém Twitteru, s aktualizací, která přišla minulý týden, již dokáže vůz s aktivovanou funkcí Navigate on Autopilot měnit pruhy zcela autonomně.
Zároveň doplnil, že novinka bude pro jednotlivé majitele uvolňována velice pozvolna, aby mohla Tesla vše vypilovat do nejmenších detailů, než se funkce uvolní pro větší množství vozů. Novinka proto bude nyní několik týdnů testována vybranými zákazníky.
Spolu s vylepšením Navigate on Autopilot přichází Tesla také s funkcí Enhanced Summon. Tu řidiči využijí především na parkovištích. Díky ní bude automobil schopen zcela sám přijet z parkovacího místa přímo k majiteli nebo na místo, které mu bude určeno.
Obě tyto funkce zůstávají i nadále ve své betaverzi, a proto si na jejich plné rozšíření ještě budeme muset chvilku počkat. Nemělo by to ovšem trvat příliš dlouho.
Zatim jsem nemel moznost svezeni se autopilotem, ale dovedu si
Zatim jsem nemel moznost svezeni se autopilotem, ale dovedu si predstavit, ze to bude spolehlive. Kdyz to porovnam s videohrou, kde clovek hraje proti stroji, tak clovek nema sanci vyhrat. V podstate je autopilot to same, akorat se musi spolehat na externi sensory. Jsou li sensory kvalitni, je i vysledek kvalitni.
Leodendula:
Velice naivní představa.
Jakýkoli stroj
Leodendula:
Velice naivní představa.
Jakýkoli stroj nenahradí člověka v roli řidiče při běžném silničním provozu. Nikdy nevyhodnotí situace tak, jako člověk.
Pokud chceš oponovat, ukažř příklad, kde funguje v praxi cokoli blížícího se tak dokonalému zařízení, jakým by ten „autopilot“ měl být…
Co treba antirakety ktere normalne clovek nikdy neni schopen
Co treba antirakety ktere normalne clovek nikdy neni schopen navadet tak presne jako stroj. Je spousta regulacnich procesu kde clovek neni vhodny.
To zrovna neni priklad nejslozitejsiho vstupu – proste se
To zrovna neni priklad nejslozitejsiho vstupu – proste se strili na nejvetsi predmet. Ostatne znamy je problem, kdy u raket SCUD ten nejvetsi kus byl zbytek nadrze a mala hlavice prosla.
A v tom je zakopany pes – udelat „autopilot“ (odstup od
A v tom je zakopany pes – udelat „autopilot“ (odstup od predchoziho auta, jizda v pruhu) nad dokonalymi (simulovanymi) daty je „jednoduche“. Ale takova data z realneho sveta nemame – nejde jen o kvalitu senzoru, ale i fyzikalni podminky (malo svetla, mlha, dest, odrazy,…).
Trochu mi tu chybi informace, ze funkcionalita NoA (i ta s
Trochu mi tu chybi informace, ze funkcionalita NoA (i ta s potvrzenim) je zatim pouze v Americe, do Evropy ji nepustili. A kdyz vidim, s jakou spolehlivosti to detekuje kolemjedouci auta (alespon podle vizualizace na pristrojovce), tak po tom meneni pruhu bez potvrzeni ani moc netouzim – zodpovednost a cas na reakci prakticky zadny, pokud budou auta vedle sebe.
Ale vzhledem k tomu, jak posledniho ctvrt roku (ne)vydavaji aktualizace pro AP2.0, tak se netreba bat…
I Arteon dojede Praha Brno sám..když vrazíte flašku do
I Arteon dojede Praha Brno sám..když vrazíte flašku do volantu a občas kliknete do blinkru. A stejně tak se můžete i vyspat, když vám nevadí, že pojedete za prvním kamionem a že se svěříte počítači. Akorát má VW rozum a neříká tomu autopilot.
Stejně Tesla jen říká, že to dá vybraným zákazníkům..teda testerům. Stejně tak by to uměl i VW/MB/BMW/Volvo atd.. Oříšek bude právě v tom, jak to dát všem, aby z toho nebyl průšvih.
Jaký máš problém s autopilotem? Autopilot v letadlech je
Jaký máš problém s autopilotem? Autopilot v letadlech je taky pouze asistent a piloti jsou povinni na něj dohlížet. Kdyby tomu tak nebylo, tak nebudou aerolinky za piloty utrácet.
Problém tedy není v názvu Autopilot, ale spíš v tom, co si pod tím ty sám představuješ.
Pilotem letadla bude na světě kolik…20 000 000lidí?
Pilotem letadla bude na světě kolik…20 000 000lidí? Proškolených, vzdělaných, vycvičených instruktorem, donucených každý rok dokázat, že s tím zacházeli a v případě velkých letadel řádně potrénovaných výrobcem, simulátorem..atd.
O řidíčích aut nemusím snad nic psát, ne?
Ještě nějaký dotaz?
Dominik:
Přesně tak – je velký rozdíl mezi tím, zda stroj
Dominik:
Přesně tak – je velký rozdíl mezi tím, zda stroj řídí profík nebo jestli jde o spotřební záležitost pro širokou veřejnost.
Proto jsem zde taky níže uváděl tu odlišnost, kdy letadlo či lokomotiva musí mít přesně ukazující přístroje, kdežto u rychloměru auta je indikovaný údaj záměrně vyšší.
Ko..te….bohužel nic jiného na to nelze napsat. Řidičák
Ko..te….bohužel nic jiného na to nelze napsat. Řidičák dostane také pouze ten kdo zvládnul autoškolu. Tak se smíř s tim, že autopilot není jenom o letadle.
To by chtělo srovnácí test Arton vs Tesla. Zatím jsem
To by chtělo srovnácí test Arton vs Tesla. Zatím jsem viděl jen jeden a tam mercedesy vyjižděli na okreskách ze zatáček do protisměru. Škoda, že se tomu nevěnuje někdo víc.
Jsem IT a laicky ti říkám, že problém nebude v
Jsem IT a laicky ti říkám, že problém nebude v technologiích, nebo bude malý jako v případě elektromobilů. Rozdíl bude v tom, co si která automobilka dovolí. Překvapuje mě, že zrovna americká firma v USA ustála smrt několika lidí z důvodu chyby něčeho, co sama nazývá autopilotem. Dyť Toyota před lety dostala za uvolněnou sedačku v Camry co zabila děcka vzadu při nárazu zezdu asi…no strašně moc. 100 000 000USD
Ale ano, je to pokrok, který si jiné firmy nedovolí, zaplať pán Bůh za něj, když nezabije nikoho okolo mě nebo mě :-)))
Laicky můžeš říkat co chceš, ale teprv praktický test
Laicky můžeš říkat co chceš, ale teprv praktický test odhalí reálné fungování technologií a rozdíly mezi nima a na tom se dá stavět a vůbec něco schvalovat či uzákonit.
Jaké důvody oficiálně uvedla vyšetřovací komise u všech těch smrťáků? Byl na vině chyba AP, řidiče, obo nebo někdo/něčeho jiného?
Tak snad to bude vychytanější systém, než autopilot verze
Tak snad to bude vychytanější systém, než autopilot verze 737 MAX 🙂
Neměj zbytečnou víru, oni ke stejnému výsledku jednou
Neměj zbytečnou víru, oni ke stejnému výsledku jednou dospějí.
Spis vychytanejsi pilot… pokud nefunguje autopilot mel by ho
Spis vychytanejsi pilot… pokud nefunguje autopilot mel by ho vypnout a pristat s tim jako pilot… co vetsina pilotu dopravaku uz moc neumi :-(((
ŽÁDNÝ AUTOPILOT V AUTOMOBILU NEEXISTUJE, ŽÁDNÁ FIRMA
ŽÁDNÝ AUTOPILOT V AUTOMOBILU NEEXISTUJE, ŽÁDNÁ FIRMA NEPŘEVZALA ODPOVĚDNOST ZA JAKÉKOLI ROBOTICKÉ ŘÍZENÍ V SILNIČNÍM PROVOZU…!
—
Tyhle kraviny jsou jen a pouze mediální masáž, nic víc.
Tebe máma masírovala pohrabáčem.
Tebe máma masírovala pohrabáčem.
Proc by prebirala zodpovednost? Ta je porad na ridicich. To ma
Proc by prebirala zodpovednost? Ta je porad na ridicich. To ma boeing zodpovednost za autopilota v letadle? Asi tezko, ne. Je to problem pilotu a spolecnosti, co letadlo provozuje.
Samozřejmě, že má Boeing odpovědnost za chyby v
Samozřejmě, že má Boeing odpovědnost za chyby v autopilotovi. Pokud ho pilot nastaví správně, dodrží pokyny výrobce a ten přes to způsobí újmu nebo škodu, bude Boeing platit. Není to tak dávno, co k tomu došlo.
Pokud při jízdě po parkovišti nabourá sama Tesla někomu auto, nebude jeho majitel za funkci autopilota odpovědný. Myslím si, že podpis podmínek ke smlouvě toho na tomto faktu moc nezmění a že to je právě ten legislativní problém o kterém všichni hovoří.
Za let mají vždycky zodpovědnost piloti. Musí na
Za let mají vždycky zodpovědnost piloti. Musí na autopilota dohlížet a vpřípadě potřeby převzít řízení. A tak to platí i u Tesly.
Takto vytrženo je to pravda. Ale pokud k tomu máš blízko
Takto vytrženo je to pravda. Ale pokud k tomu máš blízko víš, že pilota za to nikdo nezavře ani nebude soudit, kdežto výrobce autopilota ano.
To jo, mrtvyho pilota uz nikdo soudit fakt nebude…sem
To jo, mrtvyho pilota uz nikdo soudit fakt nebude…sem byvaly pilot a kdykoli letim letadlem jako pasazer tak vzdy trnu pri pristani jak s tim ty pitomci placnou o zem, pritom se vetsinou da pristat krasne a nezne. (Kdyz neni termika nebo silnej bocni vitr) Kolikrat se fakt za sve kolegy stydim :-(((
AnonymJeník:
Ano, odpovědnost je na řidiči, protože
AnonymJeník:
Ano, odpovědnost je na řidiči, protože žádný „autopilot“ v automobilu není, ať už ten soubor pseudopomůcek a asistentů nazývá marketing jakkoliv.
Autopilot v letadle je zařízení naprosto odlišného charakteru a za jeho funkci odpovídá jeho výrobce.
Stačí…?
Vubec nerikam, ze jsme ve stadiu, kdy se tomu v aute muze
Vubec nerikam, ze jsme ve stadiu, kdy se tomu v aute muze rikat autopilot, ale o co jsou ty pomocnici jini nez v tom letadle? Ona snad uz je nejaka umela inteligence o ktere nevim? Podle mne i to letadlo jen vyhodnodnocuje cidla a podle nich nastavuje system. Co dela auto jinak?
Kdyz uz tu nekdo nadhodil tu 737 max, tak zatim dle vseho za ten pad(y) muze prave autopilot. Taha cumak dolu, kdyz maji cidla pocit, ze letadlo stoupa moc rychle nahodu. Bohuzel piloti zazmatkuji a misto toho, aby to vypnuli se s nim pretahuji. Legislativu neznam, ale jestli za toto boeing zaplati, tak u me je to chyba pilota. Ano. Nekdo tam namontoval neco o cem jim toho moc nerekl, ono to nefungovalo (lepe receno to fungovalo jinak, nez bylo zdravo), ale piloti maji na toto vycvik a pri prvnim problemu to maji vypnout a basta. Muzu posleze resit s dodavatelem, ze mi prodal kšunt.
AnonymJeník:
Bohužel asi nemáš příliš povědomí, jak
AnonymJeník:
Bohužel asi nemáš příliš povědomí, jak které zařízení funguje a k čemu slouží. Vypíchnu ale jednu důležitou věc, abys viděl, kde je například rozdíl:
V osobním automobilu mám rychloměr. Z výroby je nastaven tak, aby záměrně zkresloval a indikovaná rychlost byla o 5 – 8 % vyšší, než skutečná.
U letecké techniky taková věc rozhodně není žádoucí (a nejen tam), takže přístroje musí pracovat co nejpřesněji BEZ záměrných odchylek.
Toto platí i pro jiné stroje, kde je předpokládána vysoce kvalifikovaná obsluha, např. lokomotivy. Tam se dokonce nastavují v rychloměrech korekce podle ojetosti kol, přičemž přesnost bývá dle typu na 3 – 6 mm obvodu kola.
===
Řešit autopiloty v letadlech nebo i stabilizační zařízení je opravdu na delší studium; těžko pochopíš tyhle věci za pár minut…
Rychlomery automobilov nemaju zamernu odchylku, maju taku
Rychlomery automobilov nemaju zamernu odchylku, maju taku presnost, aby vyhovovala predpisu, ktory reflektuje technicke vlastnosti rychlomerov z casu ked vznikol.
Presnost rychlomerov aut homologovanych v EU je definovana smernicou http://www.telecom.gov.sk/externe/eh…40/75-0443.pdf
Zjednodusene mozno povedat, ze v EU realna rychlost vozidla nikdy nemoze byt vyssia ako rychlost udavana rychlomerom a o kolko moze tachometer ukazovat viac je dane vzorcom v smernici, ktory hovori, ze rychlomer moze ukazovat naviac o 4km/h + 10% realnej rychlosti.
Cize pri 10km/h moze ukazovat do 15km/h, pri 50km/h do 59km/h, pri 90km/h do 103km/, pri 130 do 147km/h a pri 200km/h az 224km/h
Velka tolerancia v smernici ostava, pretoze vecsina vozidiel este stale odvodzuje rychlost len od otacok a teda na presnost indikovanej rychlosti ma vplyv vela parametrov (ktory rozmer kolesa z homologovanych variant je pouzity, opotrebovanie dezenu, hustenie pneu, zatazenie vozidla aj teplota pneumatiky), Tieto parametre su v smernici definovane, no zaujimave je, ze pre zimne pneumatiky je v smernici vynimka aj oproti tomuto velmi benevolentnemu predpisu.
mindop.sk/externe/ehk_osn/31-40/75-0443.pdf
Máš pravdu, je
mindop.sk/externe/ehk_osn/31-40/75-0443.pdf
Máš pravdu, je to 4 km/h + hodnota do 10% skutečné rychlosti.
Těch 5 – 8% jsem měl zřejmě z nějakých starších materiálů, a tuším že pro motocykly.
Nicmíň i těch 4 km/h do plusu jsou záměrná odchylka…
Tesla mi ukazuje iba o 1km/hod viac pri rýchlosti 100km/hod.
Tesla mi ukazuje iba o 1km/hod viac pri rýchlosti 100km/hod. Merané oproti viacerým GPS.
Moja ukazuje pri kazdej rychlosti presne alebo o 1km viac ako
Moja ukazuje pri kazdej rychlosti presne alebo o 1km viac ako je tychlost podla GPS.
Tie 4 km nie je zamerna odchylka, je to dovolena odchylka.
Tie 4 km nie je zamerna odchylka, je to dovolena odchylka. Vyrobcovi nic nebrani aby rychlomer ukazoval presne, no nikdy nesmie ukazovat menej. Plati rovnako pre vsetky rychlomery vozidiel v EU. V US je povolena odchylka +- 5%.
Dnes by nebol problem vyrabat presne tachometre kalibrovane podla GPS z navigacie, ktoru ma dnes takmer kazde lepsie auto.
Preco teda nie su tachometre presne?
Pretoze vyrobcovia vyuzivaju velku toleranciu v starej smernici v ramci marketingu. Urcite vedia vyrobit presnejsi rychlomer, ale preco by to robili, ked to mozu vyuzit. Vozidlo tak spotrebuje menej paliva, menej sa amortizuje a hlavne dava vodicovi, ktory si neskontroloval rychlomer pomocou GPS pocit, ze jazdi rychlejsie.
Ako obycajne, tesla je iny pripad. Podla (na fore tesly) citovaneho vyjadrenia servisu tesly sa rychlomer tesly automaticky kalibruje pomocou GPS, takze po kazdej zmene sa po chvili jazdy automaticky nakallibruje.
Moje meranie aj merania mnohych majitelov tesiel na forach potvrdzuju, ze rychlomer tesly ukazuje presne, alebo o jeden kmh resp. milu viacej ako je rychlost podla GPS. Je tak najpresnejsi ako moze byt a pokryva EU aj US normu.
;o) nemusim byt odbornik, abych poznal, ze ty 737 max
;o) nemusim byt odbornik, abych poznal, ze ty 737 max rozsekala kombinace autopilot vs zmatkujici pilot. Porad to jsou jen cidla (presna), ktera neco vypocitaji a podle toho nastavi chovani letadla. Laicky bych rekl, ze je to vyssi level ty tesly. Dle vseho (a myslim, ze se nepletu) proste autopilot delal neco, co vedlo se stremhlavemu letu dolu za plneho tahu motoru. Nevim, jestli je to tedy zadouci funkce autopilota v letadle. Porad tam je ten pilot, ktery to ma korigovat, stejne tak jako to bude v tom aute. Porad a jen jsou to vypocty na zaklade mereni. Nebo se pletu? Umela inteligence jeste neexistuje. A asi dlouho ani nebude.
Kdyz jsme u toho „autopilota“ v autech (obecne), tak napr. vcera mi prislo, ze jsou nejake erubce na sluci, protoze to co jsem zazival cely den na silnich, nebylo normalni. Doufam si tvrdit, ze radu manevru by „autopilot“ zvladl lepe ci by se o ne ani nepokousel. Vrchol dne byl pilot v berlingu cargo asi tak z roku 2005, dost nalozeny, co predjizdel pres plnou do zatacky nakladak s privesem.
Uz jste nekdo odhlalili podezrele nizke ceny tesel v evrope?
Uz jste nekdo odhlalili podezrele nizke ceny tesel v evrope? Viz treba nemecko LR AWD za 55 000 vc DPH (bez dotace)?
Jinak nemate nekdo vzor na zadost o dotaci na elektroauto? Kteou by pak stacil jen pozohybat „k obrazu svemu“?
Co je přesně na tom podezřelého? Ceny odpovídají cca
Co je přesně na tom podezřelého? Ceny odpovídají cca těm americkým.
LR AWD 55k bez dotace, 45.8k EUR základ to je 52k USD – clo – 1000 dolarů za přepravu = 46k USD. V USA to stojí 47k USD.
Zase tak velký rozdíl to není.
Babiš řekl na elektromobilitu nasrat. Jinak je to
Babiš řekl na elektromobilitu nasrat. Jinak je to podezřelé chybu tam započítána DPH.
nesmysl,
právě jsem se vráti ze Švýcyrska, dálnice na
nesmysl,
právě jsem se vráti ze Švýcyrska, dálnice na autopilota v modelu S a nezbývá mi než pochválit, naprosto bez problémů, reakce o dost pohotovější než bych reagoval já
kdo to nevyzkoušel, neví o čem píše
No ale vy budete vedet o cem mluvi diskutujici pouze pokud v
No ale vy budete vedet o cem mluvi diskutujici pouze pokud v dobe narazu nebudete zrovna spat 🙂 Jinak verim, ze statisticky muze byt bezpecnejsi sverit se do rukou „autopilota“. Nicmene stejne mam radeji vse sam pod kontrolou. V okamziku, kdy si vyrobce myje ruce, (zrika se odpovednosti za pripadnou skodu na majetku a nazivotech, neco co neni autonomni vydava za autopileta) je vcelku usmevne kolik lidi ze sebe necha udelat testovaciho kralika a celkem smutne ze delaji testovaci kraliky i z ostatnich ucastniku provozu.
tak zatím to stejně musíte mít pod kontrolou a auto vás
tak zatím to stejně musíte mít pod kontrolou a auto vás spát nenechá, co tak sleduji provoz tak těch testovacích králíků máme na našich silnicích víc než dost takže si nemyslím že by k navyšování těchto počtů auto přispívalo, spíše naopak – kdyby po silnici jezdili samí autopiloti možná už mohli být nehody minulostí – to je ale zatím jen úvaha i když to tak stejně dopadne – z aktuálních reakcí vozu musím jen konstatovat, že na situaci reaguje rychleji než řidič už dnes – vybrždění s nějakými následky už u autopilota nehrozí, i když Vás to občas dost vyleká
Lidem co za jízdy telefonují s mobilem v ruce a vypínají
Lidem co za jízdy telefonují s mobilem v ruce a vypínají tak lidského pilota na 50 a více % bych odebíral řidičáky.
No podle me teda jen lidsky autopilot pri telefonovani vypnuty
No podle me teda jen lidsky autopilot pri telefonovani vypnuty uplne stejne bez ohledu na to, jestli ten telefon ma clovek v ruce nebo pres handsfree…
To teda ne. Kdo má hands free – má volné ruce.
Takže
To teda ne. Kdo má hands free – má volné ruce.
Takže může navíc jíst bagetu a pít kávu. Borci to zvládnou ještě s cigaretou !
Já si najlejvám i čaj z termosky, ale jen v koloně či na
Já si najlejvám i čaj z termosky, ale jen v koloně či na světlech. :)) Aspoň netelefonuju, to je fakt megahovadina.
Jo jo. Ještě si k němu upeč štrůdl. Ale to bys musel jet
Jo jo. Ještě si k němu upeč štrůdl. Ale to bys musel jet v LPG nebo EV cáru. Trouby na benzín ani naftu snad nedělají.
:-)))
Dneska už se peče hlavně v elektrickejch troubách. :)))
Dneska už se peče hlavně v elektrickejch troubách. :))) Hlavě to nikdo nenavrhujte ilonovy nebo do Tesly fakt jednu udělá :)))
To není na vás ale hodí se to jako reakce 😉
Jedna věc je
To není na vás ale hodí se to jako reakce 😉
Jedna věc je mít něco v ruce a cpát si to do pusy a věc druhá je pustit polovinu mozku na špacír a řešit „důležité“ věci => nevěnovat řízení 100%. Kdo říká že handsfree řeší problém telefonování za volantem by zasloužil to kafe s cigaretou do klína… bageta už je jen jako bonus.
Absolutně souhlasím, bohužel řidičů s kombinací
Absolutně souhlasím, bohužel řidičů s kombinací jmenovaných neřestí přibývá – vídám je bohužel denně. Když vypne ruka, není to takový průšvih, jako když z auta vystoupí mozek.
no jinými slovy Autopilot je sebevražedná mise ;)) svěřit
no jinými slovy Autopilot je sebevražedná mise ;)) svěřit život stroji no na prázdní dálnici při 110… joo ale rozhodně u toho nechrápat!! Minimálně manželka na místě spolujezdce muší bejt bdělá a vzdělaná a emancipovaná :))))
PS: hele famerice spalují benzín bez DPF 😉
novinky.cz/zahranicni/amerika/500289-rafinerii-v-houstonu-zachvatil-obri-pozar-nedari-se-ho-uhasit.html