Elektromobil Tesla Model S opět v plamenech

Před několika dny došlo v americkém státě Tennessee k incidentu, při kterém začal hořet elektromobil Tesla Model S. Jde o třetí případ vznícení Tesla Model S od jejich uvedení do prodeje. Akcie firmy Tesla po tomto incidentu spadly o necelých 7 %.

Poslední požár Tesla Model S
foto: @NASHVILLAIN_ / Twitter

V roce 2011 došlo na amerických cestách k 187 500 požárům aut, v drtivé většině bez zájmu médií. Avšak v tomto případě jde o něco jiného, neboť v plamenech se ocitají elektromobily.

Požáry elektrických aut mohu být skvělou municí pro všechny, kteří nějakým způsobem brojí proti nástupu elektromobilů, hledají senzacechtivé téma či chtějí manipulovat s cenami akcií.

První požár elektromobilu Tesla Model S se udál na začátku října nedaleko Seattlu. Řidič se svým elektromobilem narazil do „kovového předmětu“ na silnici. Po srážce nařídil varovný systém vozidla řidiči, aby neprodleně zastavil. Těsně po zastavení pak začalo vozidlo hořet. Řidič měl naštěstí dost času opustit vozidlo.

Tesla S „opět“ v plamenech

Nehoda, která se stala nedaleko Seattlu
foto: YouTube

Druhý případ se stal v polovině října v Mexiku. Řidič nezvládl jízdu vysokou rychlostí a narazil do obrubníku a nízké zdi. Jako v prvním případě, vozidlo narazilo do překážky čelně a začalo hořet. Detaily nebo pozadí nehody, podobně jako v prvním případě, nejsou známy.

Poslední nehoda se stala před pár dny. Zdá se, že Model S má na kovové předměty na silnici smůlu. Podle internetového portálu agentury Reuters automobil „přejel tažné zařízení“, které zasáhlo podvozek. Podle fotek z místa havarie se zdá, že požár měl méně dramatický průběh než v předešlých případech.

„Byli jsme v kontaktu s řidičem, který nebyl zraněn. Věříme, že mu auto zachránilo život. Náš tým je na cestě do Tennessee, aby se dozvěděl více o tom, co se stalo. Jakmile budeme moci, poskytneme více informací,“ stojí v oficiálním komuniké automobilky Tesla. Prohlášení je očividně směřováno pro akcionáře Tesly, přesto nezabránilo propadu akcií o 6,8 %.

Tesla S „opět“ v plamenech

Požár v Mexiku
foto: YouTube, Renán Rodríguez

Dlužno podotknout, že Model S byl americkou organizací (obdoba Euro NCAP) vyhodnocen jako jedno z nejbezpečnějších aut na trhu. Zásluhu na tom má mimo jiné velká deformační přední zóna, ve které chybí klasický motor. Ke stabilitě (proti převrácení) navíc přispívají baterie uložené v podlaze, které snižují těžiště auta.

Ač může čtenáře napadnout, že při nehodách skutečně hořela baterie, podle Jaromíra Marušince, ředitele Centra výpočetních a informačních služeb VUT Brno a předsedy Asociace elektromobilového průmyslu, tomu tak není.

„Li-iontové baterie používáné v plug-in hybridech mají nadkritické množství lithia a proto jsou hořlavé. Na rozdíl od LiFePO4 baterií používaných v elektromobilech, které hořlavé nejsou,“ komentoval před časem mediálně propírané požáry elektromobilů.

Přes hysterii v amerických novinách je NHTSA stále přesvědčena o bezpečnosti elektromobilů i hybridů. V minulém roce vedla vyšetřování hybridu Chevrolet Volt, jehož baterie se samovolně vznítily několik dní po crash testu.

“Na základě dostupných dat NHTSA věří, že Chevrolet Volt i další elektrická auta nejsou o nic víc nebezpečná než auta na benzin či naftu. Obecně řečeno, u všech aut existuje riziko požáru v případě vážné havárie,” stojí v konečné zprávě.

19 Comments on “Elektromobil Tesla Model S opět v plamenech”

    1. Na statistiku je sice
      Na statistiku je sice ještě brzo, ale přibližně se dá vypočíst že z 250000000 vozidel v USA jich vyhoří za rok 187500 což je 0,075%. Pokud by z 15000 z Tesel shořely 3, tak je to 0,02%. Z této nepřesné úvahy pak vyplývá, že běžné auto hoří 3,75x častěji než Tesla.

  1. Tak už se vyjádřil
    Tak už se vyjádřil přímo inkriminovaný řidič. Po té co najel na ten předmět ještě normálně asi minutu jel a pak mu systém hlásil, že potřebuje servis a krátce po tom ať zastaví a opustí vozidlo. Když to udělal, začalo se nejdřív čoudit a pak šlehat plamen. To ukazuje na úplně klasické chování proraženého lithiového článku. Nejdřív nic, pak se ohřeje, začne ventilovat a nakonec chytne plamenem.

  2. Tiež by ma zaujímalo
    Tiež by ma zaujímalo ktorý hybrid má Li-on batériu. Všetci vieme že li-on-ové batérie odchádzajú po roku(nech dvoch-tel.,laptop,…nehovorím že na nulu, ale berme životnosť pri poklese o min. 20%). A to vôbec neberiem do úvahy vybíjacie prúdy v automobiloch (keďže najznámejší hybrid je prius, tak pri kapacite batérie najnovšej generácie 5,4kwh ťahá elektromotor o výkone 60kw!!!), takže životnosť lionky by bola mizivá, alebo ani to nie. Myslím že by nebol problém ani s explóziou.

    1. Všechny elektromobily a
      Všechny elektromobily a některé hybridy (brzo asi všechny) používají Li-ion baterie. Li-ion baterií je obrovské množství druhů a typů a je úplně nesmyslné na ně aplikovat pravěké zkratkovité a často úplně nesmyslné závěry jako „odcházejí po roce“ nebo „mají mizivou životnost“. Kdyby to byla pravda, nikoho by ani nenapadlo je tam používat.

      1. Nieje novinkou ze LIFEPO4
        Nieje novinkou ze LIFEPO4 sú jedny z mala, este raz z mala najlepsích batérii(seriovo vyrabanych), práve preto ze nie su zlozenia Li-on, Li-pol,… Ten pan hovorí konkretne o Li-on. Na nete som nenasiel bateriu takehoto zlizenia co by vydrzala co LIFEPO4. Ak take nieco je rád by som si o tom nieco nastudoval a asi by som nebol sám.

        1. Lifepo4 je pouze jedna z
          Lifepo4 je pouze jedna z variant Li-ion článku. Jde o materiál katody. Nutno říct, že už překonaný chemií NMC a NCA. Li-pol je zase označení li-ion článku, který používá polymerový separátor a tudíž může být článek placatý. Li-ion (nebo chcete-li Li-on) je prostě jenom zastřešující označení pro všechny lithiové články, byť nutno říct, že se historicky vžilo dost nešťastným způsobem rozdělovat baterky na „lionky“, „lipolky“ a „lifepóčka“ i když jde pořád o jednu technologii lišící se pouze materiály na katodě (a někdy i anodě) a mechanickou konstrukcí.

    1. Je to stejné jako, v
      Je to stejné jako, v případě zahoření elektroniky nebo varných konvic. Ctirad má pravdu, největším nebezpečím jsou plasty a jejich body vzplanutí. Tento případ, ale není nic neznámého, a ve většině návodů k použití je u elektroniky na toto nebezpečí upozorňováno. Možná, až se vrátíme k používání keramických obalů na úkor plastů tak bude toto zahoření minulostí, keramika je nejen elektrický izolant ale i tepelně protipožární zábrana!

  3. Jau, ten citovaný výrok
    Jau, ten citovaný výrok pana Marušince snad nemyslíte vážně, to je fail hned na několika frontách. Co to proboha je „nadkritické množství lithia“? A který z běžně dostupných elektromobilů na současném trhu používá lifepo4? Žádný. A vůbec, tvrzení, že lifepo4 = bezpečné a LiCo(+něco) = nebezpečné už stejně dávno neplatí.

    1. Ten výrok mi přijde také
      Ten výrok mi přijde také minimálně jako hodně nešťastný a také bych si rád nechal vysvětlit pojem „nadkritické množství lithia“.

      V každém případě pro upřesnění LFP články se užívají pokud vím jen od společnosti A123(všechno ostatní má pro moderní BEV nepoužitelné parametry) Konkrétně 20Ah pytlíky od A123 používal Fisker Karma a jsou užity v BEV Chevrolet Spark EV. Další velký automobilový odběratel A123 je společnost BMW, který používá od A123 cylindrické články velikosti 32113 o kapacitě 4Ah v zapojení 96s ve vozech BMW Activehybrid5 ..3 a ..7

        1. Ano, jen Chevrolet Spark EV
          Ano, jen Chevrolet Spark EV je z nich čistý elektromobil, nicméně si myslím, že v něm jsou LFP články od A123 použity nikoliv kvůli jedinečnosti vlastní technologie, ale prostě kvůli tomu, že GM už nacpalo do A123 takových peněz, že to prostě museli někde v koncernu „udat“ za každou cenu.

          Mimochodem pokud se člověk prohrabe marketingovým hnojem o jedinečnosti technologie LFP, tak ta praktická hmatatelná výhoda LFP měla být především velmi nízká výrobní cena, což se ale bohužel dodnes nepodařilo nikomu zrealizovat.

Napsat komentář