Tesla nesmí v Německu používat označení „autopilot“, rozhodl tamní soud

Soud v Mnichově zakázal Tesle v Německu využívat ve svých reklamních materiálech zmínky o „autopilotovi“ a „autonomním řízení“.

Asistenční systém Tesla Autopilot toho umí hodně, ale zatím neumí ani zdaleka za všech okolností sám řídit. A to i přesto, že už tuto funkci Elon Musk léta slibuje.
foto: Tesla

Podle německého soudu jsou slovní spojení „včetně Autopilota“ a „plný potenciál pro autonomní řízení“ zavádějící a matoucí. V zákaznících mohou vyvolat dojem, že jejich auto umí samo řídit.

A co víc, že takový systém je nyní na německých silnicích legální, což není pravda. Žalobu k soudu podala organizace Wettbewerbszentrale, která se v Německu snaží hlídat férovou konkurenci.

Na systém Tesla Autopilot a proklamace automobilky o autonomním řízení se snaží kritika pravidelně a dlouhodobě. Tesla má nicméně možnost se proti rozhodnutí odvolat.

Co si o rozhodnutí soudu myslíte vy? Je fér, aby Tesla nesměla používat označení „Autopilot“, když např. v letecké dopravě se běžně využívá a také neimplikuje, že letadlo bude létat úplně samo, bez dozoru nebo zásahů pilota?

96 Comments on “Tesla nesmí v Německu používat označení „autopilot“, rozhodl tamní soud”

    1. Ne, neimplikuje.
      Automobil vznikl spojením slov auto (samo) a

      Ne, neimplikuje.

      Automobil vznikl spojením slov auto (samo) a mobile (pohyblivý), tedy samohyb ve smyslu nepotřebující koňský tah.

      Autopilot vznikl spojením auto (samo) a pillote/piloto (vést, řídit), tedy samořízení ve smyslu nepotřebující lidské vedení.

      Potřebuje nebo nepotřebuje Tesla lidské vedení? Pokud nepotřebuje, je název autopilot naprosto v pořádku. Pokud potřebuje, je název autopilot zavádějící.

  1. Na lodích se běžně používá zařízení jménem
    Na lodích se běžně používá zařízení jménem „autopilot“. Nevím, jak je to na velkých komerčních lodích, ale například na malých námořních jachtách je to velice jednoduché zařízení, které umí prostě udržovat nastavený směr. Nic víc, nic míň. Pokud vím, nikdo nemá s názvem „autopilot“ problém. Takže podle mně není ani u aut nutné si pod tím slovem hned představovat zcela samostatně jezdící auto.

    1. Mate pravdu. Me to presto u auta evokuje 100% autonomni
      Mate pravdu. Me to presto u auta evokuje 100% autonomni rizeni. Sam nevim proc. Ja spis vidim problem v tom ze at uz se to bude jmenovat jakkoliv, tak clovek po case otupi v pozornosti. Bud uroven 5 a nebo ridit sam. Pak by se nestaly nektery sileny nehodu nestaly. I kdyz vim ze presto je Tesla bezpecnejsi a ma min nehod. Ale spoustu lidi to ukoleba a pak se divi kdyz nesla nevidi prekazku a podobne.

  2. No, pojem Autopilot se v letectví taky nechápe tak, že
    No, pojem Autopilot se v letectví taky nechápe tak, že stisknu knoflík a jdu spát. Je to prostě jenom slovo. Za mě je to v pořádku.

    Ale s dost velkou pravděpodobností si tipnu, kdo má v této uměle vyvolané aférce prsty 😉 A jak znám Elona, tak sice napohled srazí podpatky, ale ve finále to obrátí ve svůj prospěch.

    1. Já jsem akcionář Tesly (a ne německých automobilek) a
      Já jsem akcionář Tesly (a ne německých automobilek) a stejně se mi nelíbí, že tomu říkají autopilot. Docela chápu automobilky, které mají podobnou technologii a mluví o ní jako o asistentech, že se brání označení autopilot něčemu, co samo řídit neumí. Ve vývoji SW se často stává, že značnou část funkcionality uděláme rychle a pak doladit to do spolehlivého stavu dost trvá. Sleduju to jen z dálky, ale mám pocit, že Tesla má ještě k plnohodnotnému autopilotovi dost daleko a je nefér mást zákazníky.

      1. Asistenti, třeba jako u Nissanu ProPilot? Řekl bych, že
        Asistenti, třeba jako u Nissanu ProPilot? Řekl bych, že Profesionální Pilot (řidič) by měl umět řídit mnohem dokonaleji, než nějaký Automatický Pilot, co akorát udržuje auto v pruhu 🙂
        Zakažme tedy i ProPilot!
        A blinkr ve mě evokuje blinkání, zakažme soudem i označení blinkr!
        No vlastně proč nezakázat uživatelské manuály a pojďme se soudit pokaždé, když nám nějaký název připomíná něco jiného.

        1. Jako zajímavost fajn, ale člověk si za tu dobu ježdění
          Jako zajímavost fajn, ale člověk si za tu dobu ježdění vybuduje nějaký styl jizdy, takže mě osobně nevyhovuje jízda ani taxikáře ani přítelkyně a nebude mi vyhovovat ani jízda robota, takže si auto raději budu řídit sám. Až to bude ve fázi, kdy auto nebude mít volant a řidič bude moct za jízdy spát nebo si číst noviny na zadním sedadle, pak to bude něco jiného.

  3. to prirovnani k autopilotovi v letadlech je dost zavadejici,
    to prirovnani k autopilotovi v letadlech je dost zavadejici, protoze ty nejnovejsi autonomni systemy letadlo dokazou plne ovladat od vzletu az po pristani, system ATTOL sice jeste neni komercne pouzivan ale v testovacich letadlech Airbusu (tusim zatim 3 kusy A350) se testuje nekdy od lonskeho prosince, a ikdys tu byla ted ta Cinska krize, tak tyhle letadla coby cargo stroje litaly dal, a umoznuji plne autonomni let od vzletu po pristani, komercni nasazeni se mam dojem pocita od roku 2022-2023

    velek aerolinky na tohle hodne tlacej, vesmes kdys se clovek bavi s nekym z aerolinek nebo vyvoje letadel, tak nejvetsi duraz se dnes dava na dve veci, snizovani spotreby paloiva a na autonomni rezim letani, obe polozky proste tvori znacnou cast financi ktere stoji provoz komercniho letadla

          1. let a pristani jiz maji novejsi letadla i za spatneho pocasi,
            let a pristani jiz maji novejsi letadla i za spatneho pocasi, kdy automatika dokaze korigovat silny vitr mnohdy efektivneji nez piloti, to jaou prave takove ty zaberi na netu kdy letadlo pristava bokem a s cumakem hodne nahoru, to je vesmes let podle pristroju a automatika to dnes umi vytecne

            pribuznej co dela u Airbusu me pred cca 2 lety u nich posadil do symulatoru a ukazoval me asi 2 hodky co tam vlastne maj, me to zajimalo hlavne z hlediska grafiky ktera me zivi a zivila a mel jsem tou dobou pro ne zakazku prave na vizualizacich planovanych letadel, ale po tech 2 hodkach jsem byl az prekvapenej ze dnesni letani jiz neni az tak narocne jak jsem se domnival, kdy okolo sebe ma pilot sice asi 300 tlacitek a asi 10 displayu, ale veskutecnosti me pak vlastne ukazal ze drtiva vetsina z tech tlacitek je pro nejake testy a pdoobny veci pokud by selhala automatika, a s letem to nijak nesouvisi, nechal me jakoze proletet pak s nejakym jejich nejmodernejsim A320 podle ktereho byl ten symulator udelany pro zacvik instruktoru a skolitelu pilotu, a krom startu kde to vesmes znamenalo jen drzej joystick levackou, pridavat pravackou tah, a o zbytek se postala automatika, a i ten joistick to korigovalo a bylo proste citit ze to letadlo to automaticky jakoze vyrovnava a „pilot“ jen urcuje jakousi pribliznou krivku toho letu, ta krivka se zobrazovala na necem co by se v aute asi dalo prirovnat k head-up display, po dosazeni letove hladiny a pomackani nejakych 5 tlacitek to jiz bylo jen o sledovani filmu a on jen datloval nejake kody pro to kam a jak to ma letet, coz jak jsem pochopil jsou nejaky soubory znaku co diktuji dispeceri pdole toho jak si je prebiraj pri letu, a dalsi zasah nastal az po dosednuti na plochu, kdy me ale zdelil ze jiz pracuji i na automatizaci prave kompletniho pojizdeni a dobudoucna par let by piloti jiz meli urcovat podle pokynu letiste jen nejaka cisla a letadlo pak podle toho samo pojede az k dane gate

            pro me zazitek a takova ta stastna bezmoc ze ta technika dneska zvlada asi opravdu sakra hodne veci sama

            jako jasny pilot porad bude pilotem a porad to musi bejt clovek co zna vsechny ty systemy letadla a vi tak co tech 300 tlacitek znamena, proste musi s tim letadlem umet letet ikdys selze asi uplne vsechno, ale pokud to leselze tak to dnes asi oipravdu jiz umi letet samo od vzletu po pristani, a to podle kodu co se tomu naservirujou

                1. Nastesti to porad jeste dela skopiciny dostatecne casto, aby
                  Nastesti to porad jeste dela skopiciny dostatecne casto, aby to cloveku pripominalo, ze je treba davat pozor.

                2. No pokud nehodláš dávat pozor i se zapnutým AP tak jdi
                  No pokud nehodláš dávat pozor i se zapnutým AP tak jdi okamžitě vrátit řidičák. Vo takový torpédo na silnicích nestojíme.

                3. Tak o tomhle problému Tesla nejspíš vůbec neví. A kdyby
                  Tak o tomhle problému Tesla nejspíš vůbec neví. A kdyby ano, jsem si naprosto jistej, že jí to bude u zadku. A je po problému.

                4. s tim na 100% pocitam, a tak jako to nevadi Tesle, tak stejne
                  s tim na 100% pocitam, a tak jako to nevadi Tesle, tak stejne to nevadi ani me

                5. Takjetospravne, taktomabyt. 🙂
                  Takjetospravne, taktomabyt. 🙂

      1. metro autonomne jezdi davno, autonomne to zvlada vesmes i
        metro autonomne jezdi davno, autonomne to zvlada vesmes i Prazke na trase C, a pokud chces opravdu metro bez ridice, staci zajet do Parize kde tak jezdi taky nejaka z linek, kdy tam ridic neni jiz vubec

        u vlaku je to zalezitost pomaleho rozvoje takovych trati, kdys ty systemy pro autonomni rizeni tam schazej proste proto zeje to drahe, jista snaha o to byla na hlavnim koridoru okolo Prahy, kdy vlaky obsluhujici PID tim vybavene jsou ale trate jeste ne, tedy v CR, treba v Nemecku a Francii jiz nektere trate maji takto obsluhovane a vlakvedouci je tam ciste v danych usecich jako pasazer s prstem na brzde, z centraly to ridi na tech tratich pocitac a umi nejen soukravu rozjet a zabrzdit, ale i vsechno okolo, takze ve stanicich na dalku klidne otvira a zavira nastupni dvere, a Nmeci si na to nekdy jiz i stezuji, ze tam schazi takova ta zpetna vazba, kdy na mensich tratich kdys dobyhali kolem ridiciho stanoviste tak vlakvedouci na ne par vterin jeste pockal, ale automatika samozrejme nepocka a dvere zavre a odjede ikdys jde o 5-10 vterin casu navic 😀 ja se takjto svezl „autonomnim“ vlakem treba v Mnichove kde to obsluhuje dve linky primestskych vlaku, proto to pak jezdi vesmes na vteriny presne, a ac jsem to nike nestudoval, tak predpokladam ze podobne to maji na spouste trati treba v Japonsku

  4. To srovnani s letadlem chapu ale presto mi ten nazev autopilot
    To srovnani s letadlem chapu ale presto mi ten nazev autopilot u auta (zde Tesla, ale to je jedno) evokuje to ze umi 100% samo ridit. Neni to podle mne vhodne zvoleny nazev, je zavadejici (aspon zatim) a kdyby ho nepouzivali, usetrili by si tyhle problemy. Ale to je jen muj nazor. Pokud je to mozne, nenadavejte mi za nej prosim. Dekuji.

    1. No a tu je ten problém. Niekde sa vzalo, že autopilot na
      No a tu je ten problém. Niekde sa vzalo, že autopilot na lietadle znamená, „zapnem a idem spať“, pretože všetko robí samé. Stále musí človek dozerať, len nemusí ručne upravovať kurz, ťah motorov a .. kopec ďalších drobností. Moderné verzie vedia letieť v podstate samé, ALE človek je stále tam a je ZODPOVEDNÝ. Presne ako pri asistenčných systémoch v aute. Tiež napr. udržujú auto v jazdnom pruhu a nemusím robiť drobné korekcie volantom.

      Aby som teraz spomenul aj ten problém u Boeing-u, tu ľudia zasiahli, ale systém bol zle spravený a tak predpokladal že čo robia zle robia a aktívne sa bránil. Ten systém, okrem iného mal zabrániť, aby príliš zdvihli predok a následne stratili vztlak, vplyvom straty rýchlosti. Lenže to odflákli a výsledok poznáme.

          1. A proc? Ja jsem docela tolerantni, hlouposti nezaluji, igoruji
            A proc? Ja jsem docela tolerantni, hlouposti nezaluji, igoruji je.
            A kdyz prejdu k tematu. Kolik lidi vi, ze autopilot v letadle to letadlo nepilotuje? Kolik lidi vi, jake napeti je v domaci zasuvce? Kolik lidi si tedy z nazvu auto – od slova automaticky, odvodi, ze te je jen nejaky asistent. Vzdyt i ze zdejsich diskuzi musite videt ze lide nejsou vseznalci a spousta veci, i kdyz s ejim vysvetli polopate, neni zcela pochopitelna, tak proc by lidem melbyt pochopitelny nazev „autopilot“ jako jen trosku lepsi adatapivni tempomat s udzrovanim v jizdnich pruzich? Jo a jen pripominam, ze tehle technologii velice fandim a jsem jeji optimista. Jen nemam rad, kdyz nekdo obhajuje bludy za kazdou cenu a jiny nedokaz epriznat, ze se spletl.

  5. OFF: Přemýšlím nad koupí elektromobilu žiji a pracuji v
    OFF: Přemýšlím nad koupí elektromobilu žiji a pracuji v německu.
    Rozhoduji se mezi novou Konou, Nirem a nebo ojetou Teslou S 85D(2015).
    Cenově jsou srovnatelné. na konu a Niro můžu dostat 9000 dotaci, ale s teslou bych měl nabájení zdarma. (I tak 9000Euro sleva se mi u nabijeni zdarma vrati po cca. 300k km)
    Nějak se pořád nemohu dobrat, co z dlouhodobějšího hlediska bude výhodnější a hlavně spolehlivější.
    Jezdím každé 3 týdny cca 800km. Ročně najedu i >50k km. Pokud bych měl nabíjení zdarma, tak bych rád projel celou evropu. Nějaké zkušenosti majitelů, které by mi pomohli se rozhoudnout. Děkuji.
    ps. Design neřeším i když tesla je přeci jenom neobyčejnější než niro a kona.(i přes dílenské zpracování…)

                1. No nevim jestlis mel nekdy auto, ale cenove jsou problem
                  No nevim jestlis mel nekdy auto, ale cenove jsou problem zpravidla ty nepravidelne veci – porucha, tukanec apod…..
                  To ze neplatis vymenu oleje je tak nejak asi jasne ….

                2. u fosilů ano, ne moc u novějších Tesel krom X, jinak
                  u fosilů ano, ne moc u novějších Tesel krom X, jinak existuje pojištění, slyšel jsi o něm? 🙂

                3. Tim pojistenim myslite „posilat penize korporacim, ktere jsou
                  Tim pojistenim myslite „posilat penize korporacim, ktere jsou rizene pedofily ze Zapadu“? Jste normalni? 🙂

                4. jen malé děti a velmi hloupí lidé vidí svět černobíle
                  jen malé děti a velmi hloupí lidé vidí svět černobíle 🙂
                  ty jsi ale ten nehloupější, to už víme 🙂

                5. Tomíku, od Tebe to tedy zní. Už jen to zápatí s tou
                  Tomíku, od Tebe to tedy zní. Už jen to zápatí s tou patrně spotřebou? z Tebe dělá obecního blba nejen ve Fukučimově ale i celosvětově. Čus, bus, Dlaždič.

                6. Njn, jeste ze cena pojisteni nema zadnou souvislost s cenou
                  Njn, jeste ze cena pojisteni nema zadnou souvislost s cenou servisu a oprav….

                7. jen ťukanec i u BMW/Mercedesu stojí 300-500 tis.
                  ceny jsou

                  jen ťukanec i u BMW/Mercedesu stojí 300-500 tis.

                  ceny jsou srovnatelný, možná nižší dle vyjádření prodejce Tesel i dražších fosilů

                  víme, že nic nevíš 🙂

                8. ano s autem jezdim do servisu pravidelne abych vedel v jake
                  ano s autem jezdim do servisu pravidelne abych vedel v jake kondici se nachazi stezejni casti auta ktere ho jaksi drzi na silnici, takze ano ikdys me auto nehlasi zadny problem, alespon 1x za 20 tisic km s autem do servisu jedu aby me tam zkontrolovali podvozek, brzdy, tlumice a dalsi soucasti ktere si sam nemuzu zkontrolovat a laickym pohledem na nich nezjistim pripadny problem ktery by mohl znamenat, ze treba v krajni situaci muze zpusobot nehodu kde se zrani nekdo z pasazeru v tom aute

                  ale je me jasne ze ty s Teslou jiste najezdi miliardu km anis bys s autem navstivil servis 🙂 a pak se divme jake vraky na silnicich potkavame, jite nejaky podobny ridis vid 🙂

                9. tys asi neslyšel o povinné technické kontrole?
                  ty jsi

                  tys asi neslyšel o povinné technické kontrole?

                  ty jsi trouba jako Pavel K., to jinak není možný 🙂

                10. podle toho co pises si myslim ze auto nemas, proste jses jen
                  podle toho co pises si myslim ze auto nemas, proste jses jen dalsi troll do zbirky 😀

                11. nahodou, jenjanek (tohle je jen jeho dalsi nick, pravdepodobne
                  nahodou, jenjanek (tohle je jen jeho dalsi nick, pravdepodobne blizsi skutecnemu jmenu) se nad obrazkem tesly udelal uz nejmin miliardkrat, tak to musi vedet…

                12. Honzal je prudic, trol a průtokový ohřívač
                  Honzal je prudic, trol a průtokový ohřívač nejšílenějších konspiračních teorii kterým nemůže uvěřit ani osoba s IQ tykve. Ale zjevně ho to baví všem nám tu nadávat.

                13. Na ktere se kontroluji tlumice? To jako v CR?
                  Na ktere se kontroluji tlumice? To jako v CR?

                14. Někdy si na to STK zajeď Jenjo, abys měl vůbec tušení
                  Někdy si na to STK zajeď Jenjo, abys měl vůbec tušení jak málo se tam konktroluje.

    1. Bacha, starší Tesly mají problémy s kvalitou, jako každý
      Bacha, starší Tesly mají problémy s kvalitou, jako každý nový model u každé automobilky. Nejlíp cenově/výkon/servis/kvalita vychází TM3. Starší TMS ani TMX s debilní falcon doors bych rozhodně nekupoval. Jestli má ale někdo konkrétní info, který přesný rok a model je skvělý, tak sem s tím 🙂 TMX falcon debilitu bych rozhodně nekupoval nikdy 🙂 Doporučuji jednoznačně počkat na německou MY rok od výroby. Jinak nyní jednoznačně M3, pokud ti stačí 4 dvéřový sedan s 540 litry zavazadl. prostoru.

      1. Problémy měli především starší modely co jsem slyšel
        Problémy měli především starší modely co jsem slyšel 2013 – 2014 bez autopilota. Je problém s čípem na MCU, ten má většina aut už nový a občas dokonce s větší kapacitou. Na baterku i pohon je pořád ještě cca 3 roky záruka. Ostatní věci se spíš nekazí. Kliky, a další časté problémy má většina aut v rámci záruky u předchozích majitelů vyměněné (Musí se to pohlídat).

        1. Proti Tesle S naprosto nic nemám, nicméně rozhodujete se
          Proti Tesle S naprosto nic nemám, nicméně rozhodujete se mezi dvěma naprosto odlišnými auty. Jednak Tesla S je auta velký jako kráva, široký a dlouhý, na parkování ve městech noční můra. Za druhé všechny díly na to jsou krutě drahé (vychází z ceny auta 2,5 mil. Kč), např. tlumiče s výměnou tak cca 90 tis. (tyhle tlumiče se běžně mění kolem 120-180 tis. km., záleží na silnicích). Za třetí rozdíl mezi sedanem a Crossoverem je asi jasný a nemá cenu vysvětlovat . Za čtvrté ojeté auto pravděpodobně bez záruky (záruka bude jen na motory a baterie) oproti 7-mi leté záruce Kia je opravdu špatná volba. Dodám, že při rozumné rychlosti nebude mít Tesla S 85D větší dojezd než Niro (Kona).

Napsat komentář