Tesla Model Y se v uplynulém roce stala nejregistrovanějším novým osobním bateriovým elektromobilem v České republice.
Historicky poprvé jeden elektromobil pokořil během jednoho roku hranici 2 tisíc registrací (2006). Na špici vystřídala model Škoda Enyaq, jejíž 1 641 registrací stačilo na třetí příčku.
Druhou pozici nakonec velmi těsně uhájila s 1 656 registracemi Tesla Model 3, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.
Celkem bylo v Česku ke konci roku provozováno více než 36 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Registrace nových osobních elektromobilů meziročně vzrostly o 65 %
V roce 2024 bylo registrováno 10 933 nových osobních bateriových elektromobilů BEVs (meziročně +64,7 %), tržní podíl dosáhl 4,7 %. Přibližně každý třetí nový loni registrovaný elektromobil byl Tesla, která si připsala nejvíce registrací (3 716, tj. 34,0 %), následovala Škoda (1 644, tj. 15,0 %), Volvo (971, tj. 8,9 %), Volkswagen (682, tj. 6,2 %) a BMW (578, tj. 5,3 %). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model Y (2 006), Tesla Model 3 (1 656), Škoda Enyaq (1 641), Volvo EX30 (822) a Hyundai Kona (318).
V posledním měsíci, prosinci, bylo registrováno 978 BEVs (meziročně +91,0 %), tržní podíl dosáhl 5,5 %. Nejvíce registrací z pohledu značek si připsala Tesla (322), Volvo (107), Škoda (106), BMW (77) a Volkswagen (71). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model 3 (166), Tesla Model Y (151), Škoda Enyaq (106), Volvo EX30 (87) a Volkswagen ID.3 (36).
„Za poměrně značným meziročním růstem, který byl neobvyklý i ve srovnání se zeměmi Evropské unie, lze spatřovat více vlivů. Jedním z nich, nikoli však jediným, byl nepochybně Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo k 6. lednu 2025, kdy zbývalo zpracovat ještě 41 žádostí, podpořeno 6 052 vozidel kat. M1, 223 vozidel kat. N1, 3 vozidla kat. N2. a 2 741 dobíjecích stanic,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Letošní rok přinese opět řadu novinek – ať už se jedná o modernizované modely Tesla Model Y Juniper a Škoda Enyaq, které patří dlouhodobě nejen v Česku k nejpopulárnějším, do boje o zákazníky se ale zapojí také cenově dostupnější vozidla, např. Škoda Elroq, Kia EV3, Renault 5, Hyundai Inster a další.“
Růst zaznamenaly také ostatní kategorie
Registrace ostatních kategorií BEVs v roce 2024:
• lehká užitková vozidla; (622 ks, meziročně +76,2 %, tržní podíl 2,9 %)
o Ford 183 ks, Mercedes-Benz 79 ks, Opel 61 ks, …
• nákladní automobily; (27 ks, meziročně +17 ks, tržní podíl 0,3 %)
o Fuso 6 ks, Mercedes-Benz 6 ks, Volvo 6 ks, …
• elektrobusy; (59 ks, meziročně +53 ks, tržní podíl 4,4 %)
o SOR 38 ks, Iveco Bus 11 ks, Solaris 8 ks, …
zdroj: Centrum dopravního výzkumu
Začínají přicházet první kumulativní čísla za rok 2024. Fandům BEV doporučuji zaujmout havarijní pozici.
Mercedes: -3% evropské prodeje, BEV -53%.
Brace for impact.
Tesla evropské prodeje -19.6% (bude ještě zpřesněno).
Hele pitomce, mas jeste jiny smysl proc zijes? Vypada to ze mas nejakou vaznejsi poruchu nez o ktere jsi psal. Mas obrovske mindraky a ty si tady a ted lecis. Budouci vyvoj te hrozne semele. EV je jasna budoucnost.
Jasná budoucnost je 3D televize. Že je to moc drahé a lidi z toho blijou kritizují jen ti, kterým to politicky nemyslí.
To si ale pleteš nevyhnutelnou nutnost s módním výstřelkem. Ano, minisukně skončí a zase se vrátí. 3D tv taky. Spalováky skončí a už se nevrátí protože do nich nebude co nalejt.
Hele, Porsche v Cine dostal 2024 na prdel, -28% a vypada to na trvaly stav. Uz redukujou dealerskou sit. Spalovak v Cine uz dobublal.
Tesla Juniper je tady. Dodávky prý od května. Čekal jsem ještě trochu větší dojezd. S velikostí baterie se tedy nepředali. Vypadá to , že opět silně vyladili výrobní náklady. Příprava na cenovou bitvu 2025?
Pres 500km dojezd uplne staci. Mam TM3 LR a dnes bych klidne koupil i SR a stacila by.
Větši Trakční akumulátor je „investice“ do budoucna. Pokles kapacity nebude tolik vadít Jako u menšiho akumulatoru .
Servisní technik Tesla tvrdil, že u dvoumotorové verze Docházi k rychlejši degradaci trakčního akumulátoru než u jednomotorové .
Při nabijeni (rekuperaci) i vybijení se proud rozdělí.
U větší kapacity trakčního akumulatoru by mělo dochazet k pomalejší ztratě kapacity vlivem stárnutí. Také záruky na trakční akumulátor o vyšsí kapacitě bývaji delší ?
Asi stačí. Nicméně propad tržního podílu Tesly v Číně říká , že trh si myslí něco jiného. To auto výrobně opět zlevnilo. Očekávám další zlevnění a myslím , že velice brzo. Prostě ,kdo bude chtít hardwarově lepší techniku a větší dojezd , koupí si třeba Zeekr nebo jinýho Číňana s větším dojezdem a rychlejším nabíjením. Kdo bude chtít cenu výkon koupí Teslu. Kdo bude chtít cenu výkon software ,tak zatím asi také Teslu. Kdo chce cenu a to je většina trhu , kupuje BYD zatím. Ale i BYD se bude muset letos výrazně zlepšit ( velikost baterie, rychlost nabíjení , software, kvalita , poruchovost), jinak jsou jeho prodeje neudržitelné. Jinými slovy , očekávám , že když Tesla nezvedla výrazně výkon, půjde dolů cena.
Podle mého názoru to bude v roce 2025 úplně stejné.
Německá Škoda svoji cenovou politikou Teslu určitě nepředežene.
Skodovka jiz vesmes zacala dobre cenove s Elroq, s Enyaq nemaj vesmes duvod jit cenove dolu, zatim se prodava dobre a facelift to jiste nezmeni