Tesla Model Y ovládla český trh s elektromobily v roce 2024

Tesla Model Y se v uplynulém roce stala nejregistrovanějším novým osobním bateriovým elektromobilem  v České republice.

Historicky poprvé jeden elektromobil pokořil během jednoho roku hranici 2 tisíc  registrací (2006). Na špici vystřídala model Škoda Enyaq, jejíž 1 641 registrací stačilo na třetí příčku.

Druhou pozici  nakonec velmi těsně uhájila s 1 656 registracemi Tesla Model 3, vyplývá z aktualizovaných informací webu  cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.

Celkem bylo v Česku ke konci roku provozováno více než 36 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Registrace nových osobních elektromobilů meziročně vzrostly o 65 % 

V roce 2024 bylo registrováno 10 933 nových osobních bateriových elektromobilů BEVs (meziročně +64,7 %), tržní podíl dosáhl 4,7 %. Přibližně každý třetí nový loni registrovaný elektromobil byl Tesla, která si  připsala nejvíce registrací (3 716, tj. 34,0 %), následovala Škoda (1 644, tj. 15,0 %), Volvo (971, tj. 8,9 %),  Volkswagen (682, tj. 6,2 %) a BMW (578, tj. 5,3 %). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model Y (2 006),  Tesla Model 3 (1 656), Škoda Enyaq (1 641), Volvo EX30 (822) a Hyundai Kona (318). 

V posledním měsíci, prosinci, bylo registrováno 978 BEVs (meziročně +91,0 %), tržní podíl dosáhl 5,5 %.  Nejvíce registrací z pohledu značek si připsala Tesla (322), Volvo (107), Škoda (106), BMW (77) a Volkswagen  (71). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model 3 (166), Tesla Model Y (151), Škoda Enyaq (106), Volvo  EX30 (87) a Volkswagen ID.3 (36). 

Za poměrně značným meziročním růstem, který byl neobvyklý i ve srovnání se zeměmi Evropské unie, lze  spatřovat více vlivů. Jedním z nich, nikoli však jediným, byl nepochybně Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo k 6. lednu 2025,  kdy zbývalo zpracovat ještě 41 žádostí, podpořeno 6 052 vozidel kat. M1, 223 vozidel kat. N1, 3 vozidla kat.  N2. a 2 741 dobíjecích stanic,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Letošní rok  přinese opět řadu novinek – ať už se jedná o modernizované modely Tesla Model Y Juniper a Škoda Enyaq,  které patří dlouhodobě nejen v Česku k nejpopulárnějším, do boje o zákazníky se ale zapojí také cenově  dostupnější vozidla, např. Škoda Elroq, Kia EV3, Renault 5, Hyundai Inster a další.“ 

Růst zaznamenaly také ostatní kategorie 

Registrace ostatních kategorií BEVs v roce 2024: 

lehká užitková vozidla; (622 ks, meziročně +76,2 %, tržní podíl 2,9 %) 

o Ford 183 ks, Mercedes-Benz 79 ks, Opel 61 ks, … 

nákladní automobily; (27 ks, meziročně +17 ks, tržní podíl 0,3 %) 

o Fuso 6 ks, Mercedes-Benz 6 ks, Volvo 6 ks, … 

elektrobusy; (59 ks, meziročně +53 ks, tržní podíl 4,4 %) 

o SOR 38 ks, Iveco Bus 11 ks, Solaris 8 ks, …

zdroj: Centrum dopravního výzkumu

12 Comments on “Tesla Model Y ovládla český trh s elektromobily v roce 2024”

      1. Větši Trakční akumulátor je „investice“ do budoucna. Pokles kapacity nebude tolik vadít Jako u menšiho akumulatoru .
        Servisní technik Tesla tvrdil, že u dvoumotorové verze Docházi k rychlejši degradaci trakčního akumulátoru než u jednomotorové .
        Při nabijeni (rekuperaci) i vybijení se proud rozdělí.
        U větší kapacity trakčního akumulatoru by mělo dochazet k pomalejší ztratě kapacity vlivem stárnutí. Také záruky na trakční akumulátor o vyšsí kapacitě bývaji delší ?

      2. Asi stačí. Nicméně propad tržního podílu Tesly v Číně říká , že trh si myslí něco jiného. To auto výrobně opět zlevnilo. Očekávám další zlevnění a myslím , že velice brzo. Prostě ,kdo bude chtít hardwarově lepší techniku a větší dojezd , koupí si třeba Zeekr nebo jinýho Číňana s větším dojezdem a rychlejším nabíjením. Kdo bude chtít cenu výkon koupí Teslu. Kdo bude chtít cenu výkon software ,tak zatím asi také Teslu. Kdo chce cenu a to je většina trhu , kupuje BYD zatím. Ale i BYD se bude muset letos výrazně zlepšit ( velikost baterie, rychlost nabíjení , software, kvalita , poruchovost), jinak jsou jeho prodeje neudržitelné. Jinými slovy , očekávám , že když Tesla nezvedla výrazně výkon, půjde dolů cena.

Napsat komentář