V Česku jezdí již přes 36 tisíc elektromobilů, trh loni rostl rekordním tempem

Česká republika zažívá nebývalý nárůst popularity elektromobilů. Podle nejnovějších dat překročil počet osobních bateriových elektrických vozidel na českých silnicích hranici 36 000, když k 31. prosinci 2024 bylo registrováno 36 364 osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1.

Během uplynulého roku se vozový park rozrostl o přibližně 14 000 aut, a to včetně ojetých vozidel, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy.

Uvedený růst je bezesporu důkazem rostoucího zájmu o tento segment vozidel. Stále širší nabídka modelů, podpora lokálně bezemisní dopravy, rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic, ale i vyvracení mýtů a dezinformací hrají v tomto pozitivním trendu nepochybně důležitou roli.

Nejčastěji lze na českých silnicích potkat Tesly

Nejčastěji lze na českých silnicích potkat elektromobily značek Tesla, Škoda a Volkswagen. Tesle s 8 642 registrovanými vozidly patří 23,7 % trhu s bateriovými elektrickými vozidly. V dynamické vizualizaci se lze podívat na vývoj registrací od roku 2010 do konce roku 2024 dle jednotlivých továrních značek.

„Důležitým faktorem růstu byl nejen trh s novými či zánovními elektromobily, které byly v loňském roce z podstatné části podpořeny Záručním programem Elektromobilita Národní rozvojové banky, ale také s ojetými elektromobily. Ty jsou v evidenci Ministerstva dopravy zastoupeny přibližně čtvrtinovým podílem,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a doplňuje: „Díky sekundárnímu trhu se stává elektromobilita dostupnější pro širší spektrum zákazníků. Nákup ojetého elektromobilu již v řadě případů představuje často cenově velmi zajímavou alternativu. S dalším rozvojem infrastruktury dobíjecích stanic, inovacemi v oblasti bateriových technologií, a především novým cenově dostupnějším modelům jako např. Škoda Elroq, Kia EV3, Renault 5, Hyundai Inster se elektromobilita velmi pravděpodobně stane ještě atraktivnější volbou pro stále více zákazníků. V roce 2025 se navíc očekává příchod nových modelů, které jsou v Česku mezi nejregistrovanějšími: Tesla Model Y Juniper a Škoda Enyaq. Klíčovým prvkem je také aktivní vyvracení mýtů a dezinformací, které jsou s elektromobilitou spojeny – viz např. série videí, které jsme v loňském roce zveřejnili.“

Nejvíce elektromobilů je registrováno v Praze

Celkem 36 364 osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1 představuje 0,54% podíl na všech registrovaných vozidlech dané kategorie v Česku. Situace v jednotlivých krajích je značně rozdílná, nejvyšší podíl je (nepřekvapivě) evidován v hl. m. Praze, jaká je situace v jednotlivých krajích je uvedeno zde:

• Hlavní město Praha: 12 493, tj. 1,18 %
• Středočeský kraj : 5 386, tj. 0,60 %
• Jihomoravský kraj: 3 914, tj. 0,56%
• Moravskoslezský kraj: 2 648, tj. 0,42 %
• Ústecký kraj: 1 681, tj. 0,35 %
• Jihočeský kraj: 1 300, tj. 0,31 %
• Plzeňský kraj: 1 306, tj. 0,32 %
• Olomoucký kraj: 1 268, tj. 0,36 %
• Královéhradecký kraj: 1 344, tj. 0,39 %
• Zlínský kraj: 1 441, tj. 0,45 %
• Pardubický kraj: 1 091, tj. 0,34 %
• Kraj Vysočina: 1 054, 0,34 %
• Liberecký kraj: 919, 0,35 %
• Karlovarský kraj: 519, tj. 0,29 %

Ve většině obcí s rozšířenou působností (ORP), které evidují motorová vozidla je mezi bateriovými elektromobily nejčastěji zastoupena Tesla, výjimku tvoří ORP Mladá Boleslav, kde na padesát Tesel připadá 693 bateriových elektromobilů Škoda. Z pohledu ORP je nejvíce osobních bateriových elektromobilů registrováno v hl. m. Praze (12 493), Brně (1 925), Ostravě (937), Černošicích (925) a Mladé Boleslavi (908).

zdroj: Centrum dopravního výzkumu

33 Comments on “V Česku jezdí již přes 36 tisíc elektromobilů, trh loni rostl rekordním tempem”

  1. zacina prituhovat, z beznych mainstream medii pro masy se zacinaj odpurci stahovat i na media uzce zamerena na nejake tema
    a to znaci ze jiz nemaj dostatek protoru hejtovat v diskuzich tech mainstream medii ktera je u toho prizivuji 😀

    v diskuzich ruznych for se tohle delo treba u smartphonu v 2008-2012

  2. Nocni mura vsech ruSSofilcek se stava realitou. Prodej ojetych EV se rozhybal a tudiz i v CR se zvysuje podil EV mezi soukromymi vlastniky. Cim vic EV bude nahrazovat smradlave vyfuky, tim mene dostane ruSSko pro financovani valky. V Cine je EV uz davno oblibeny pohon a ted se to siri i jinde ve svete. Cim vic EV, tim vic lide pochopi, ze fake news o EV slouzi jen ruSSku prodavat sva plesniva dinosauri hovna. EV je nejlepsi volba mobility.

      1. Prave ze v tech zemich kde ruSSko prodava svou ropu bude rozsireni EV nejdynamictejsi. V Cine to uz je a v Indii a indopacifickem regionu to brzy zacne. S prichodem levnych (cinskych) EV je tam lide budou kupovat, protoze ve spojeni s FVE to bude bezkonkurencne vyhodne. Tam sviti slunicko az az.

            1. Ropa už přeci došla asi před 50 lety jak tehdy tvrdilo spousta „vážených vědců“ (viz Římský klub), takže jak se může ještě prodávat ? Máte na mysli nějaké konkrétní číslo ke kterému má ropa dojít ?

              Žádný datum kdy ropa už nebude nenastane. Jednak se zvyšující cenou ropy lze těžit i méně výnosná ložiska (což už se děje) a jednak zvyšující cena ropy zvýhodňuje alternativy (které už taky existují, LPG, CGN, rostliné oleje i to EV). Dobu kamennou taky neukončilo vytěžení posledního pazourku. A stejné to bude s ropou.

                1. Naopak s narustem EV bude prodej ropy klesat a cena take. Vsechny tezarske staty se budou snazit prevzit nejvetsi podil a konkurencni boj bude vrazedny.

                2. Tak se dohodněte 🙂 . Buď bude spotřeba klesat se stoupající cenou nebo bude cena klesat s klesající spotřebou. Obojí zároveň platit nemůže. 😀

                3. @Jimmy. Celkem jasno mame v tom, ze ropnym gaunerum bude brzy krusno.

          1. Staci par procent prodane ropy mene a cena pujde strme dolu. Kazde EV ukusuje z kolace a kazde EV zene slzy ropnym gaunerum do oci. Proto vytvari a nechavaji vytvaret obrovske mnozstvi fake news proti EV aby jim dojne kravy neutekly. A zatim se jim dari, uzitecnych idiotu maji i zde dostatek.

            1. Leoš – bez uhlí a ropy by nebyla průmyslová revoluce, nebyla by auta, nebyl by žádný pokrok a technologický vývoj, nebyla by elektroauta a ty bys neměl o čem hloupě žvanit Leošu. Vůbec nechápeš kontinuitu vědeckotechnického vývoje, se divím že jsi při své natvrdlosti schopen psát na internet.

                1. Naprostá většina lidí chce spalováky, elektro se zatím neosvědčilo. Ale v budoucnu to možná bude jinak, uvidíme jaký bude vývoj.

                2. Nebyl bych si jist tou naprostou většinou. Ano, většina na to nemá ale to neznamená, že by to nechtěli. Jen pro malé procento je to vyloženě nevhodné. To jsou takoví co je šéf honí jak nadmutou kozu a musí jíst za volantem. Potom jsou možná takoví co v dětském věku strkali prstíčky do zásuvky a utrpěli celoživotní trauma z elektřiny. Ostatní EV ani nezkusili, jsou jenom nakukaní.

                3. Visper – jsem si jistý, že zatím to je naprostá většina, za pár let to může být jinak.

    1. A je možné ta čísla o rozhýbání trhu s ojetými EV někde vidět? Protože sekundární trh je v nejhorší kondici za posledních 10 let a nechce se mi věřit, že v situaci kdy každoročně klesá prodej ojetin o 10% a je teď o třetinu menší než před pěti lety, zrovna elektromobily, které autobazary nechtějí ani do komise, začaly zničeho nic zázračně excelovat.

  3. Autoprůmysl ve stresu: elektromobilů prodává málo, zisky se tenčí, zatímco Tesla vládne
    Kapitáni autoprůmyslu nevidí budoucnost odvětví zrovna růžově. Především ztrácejí důvěru v růst zisků. Tedy až na jedinou výjimku: optimističtěji nahlíží na budoucí výdělky v Číně, kde důvěra meziročně stoupla z 28 na 36 procent. V Evropě klesla z 31 na 24 procent, v USA ze 48 na 43, v Japonsku dokonce z 32 na deset procent. Nervozita je jednoznačně patrná i v českém autolandu, potvrzuje Petr Novák, ředitel automotive divize společnosti JTEKT Evropa, která vyrábí díly do automobilů.
    https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/autoprumysl-ve-stresu-elektromobilu-prodava-malo-zisky-se-tenci-zatimco-tesla-vladne-1413670

  4. Zlatý voči. Zatím jsou to auta jenom pro movité fandy elektra, občas to někdo koupí na firmu, trochu pomohly dotace, ale tím to končí. I v tom slavném Norsku se elektra prodávají pouze díky výraznému daňovému zvýhodnění a jiným výhodám. I Tesla jde s prodeji dolů. Rozvoj elektromobility čeká na průlom v technologii baterií. Zatím se stále čeká a čeká.

  5. Přímé dotace na pořízení vozidla, dotace na soukromé nabíjecí stanice, dotace na veřejné nabíjecí stanice, daňové úlevy, odpustky z parkovného, pojistného atd.

    Celkem dotační zmrdi rozkradli z veřejných prostředků 8 miliard Kč, tedy 250-350 tisíc Kč na každý jeden registrovaný elektromobil, aniž by jejich podíl v dopravě překročil úroveň statistické chyby.

    1. primarne bych resil tuto zlodejinu – za mne by fosilie nemeli dostat ani cent:

      Fossil Fuel Subsidies

      EU prime fosilni dotace:
      EUR 43.5 billion in 2023
      EUR 9.5 billion in 2024

      hxxps://economy-finance.ec.europa.eu/publications/fossil-fuel-subsidies-eu-member-states-trends-and-analytical-challenges_en

      hxxps://www.reuters.com/sustainability/trillion-dollar-question-fossil-fuel-subsidies-2024-11-15/

      1. Bizarní pokus si zajistit fór roku už 6. ledna. Fosilní paliva nejsou samozřejmě dotována a to co podvodně označuješ za dotace, je jen změna daňového zatížení s cílem ovlivnit cenotvorbu. Jinými slovy, označuješ za dotaci, že stát snížil výběr daní z minerálních olejů během energetické krize. Fosilní paliva a jejich zdanění je v ČR čtvrtý nejvyšší příjem státního rozpočtu, hned za DPH a daněmi z příjmu fyzických a právnických osob.

        Pro srovnání – daňové inkaso ze spotřebních daní na PHM tvoří skoro 90 miliard Kč, naproti tomu zdanění elektřiny (celkové pro všechny účely) přinese do rozpočtu cca 1,5 miliardy Kč.

        Zajímavost – stát dočasným snížením spotření daně na PHM v letech 2022 a 2023 snížil výběr o necelých 10 miliard Kč. Tyto peníze dostal zpět hned v roce 2024.

        Až bude benzín dotován, bude jeho cena vypadat následovně:
        Cena benzínu bez daní 14 Kč/litr, spotřební daň 0%, dotace 4 Kč/litr, výsledná cena 12,1 Kč/litr s DPH.

          1. Spočítané to máš blbě, ale pointu chápu a problém s tím nemám, což se o státním rozpočtu, pro který by to znamenalo přes 200 miliard mínus, říci určitě nedá.

            Jako chápu, že každý parazit s elektromobilem si nemusí nutně uvědomovat, že funguje na úkor společnosti, ale z principu věci je to stav neudržitelný.

            Řešením by mohla být roční daň z elektromobilu 30 tisíc Kč, nebo 1,5 Kč z kilometru.

              1. Ano, jsou fejk. A přesně to ti vysvětluje i tvůj odkaz v kapitole 2. Abych byl přesný, vysvětluje, že je jde o podporu, pokud podporou chápeme jakékoliv snížení daní.
                Touto logikou, pokud stát sníží daně z příjmu fyzických osob, tak je „dotuje“.

                Klasický fejk levičácké pakáže.

        1. a jejda horsis se, zapomnel si na 100-130mld kc ebitda CEZu ze kterejch po zdaneni bude aspon 30-40 a z toho pujde neco statu nevim 60% a ta dan pochopitelne. Z tvejch 90mld ze spotrebky pujde na silnice sotva 1/10.
          Ono ostatne silova elektrika v celkovy cene spotu plus prenosovky pro domacnosti v rocnim prumeru k cene d1d na fakture nebude o moc jinej pomer nez je litr nafty bez dani k totemz..

          Nicmene ti timto dekuji ze kazdej tejden solis 1-6kc na litr marzi pumparovi a jeste aspon polovinu do rozpoctu!! Vic takovejch a bude mit stat vic penez! Ti ostatni si pak muzou investovat do svejch hracek po strechach, ktery mi vyrobej vic jak 80% rocni spotreby!

Napsat komentář