Bezpilotní letadlo Jetstream

Bezpilotní civilní letadla se stávají realitou

Velká bezpilotní letadla již nejsou doménou jen nejvyspělejších armád světa. Britský gigant BAE Systems poprvé otestoval bezpilotní civilní dopravní letadlo Jetstream. Pokud se technologie bezpilotních letadel ukáže jako životaschopná, může to znamenat největší leteckou revoluci od roku 1903, kdy bratři Wrightové poprvé vzlétli s motorovým letadlem těžším než vzduch.

Vzducholoď - hybridní a bezpilotní od Lockheed Martin, kterou chce využít americká armáda

Americká armáda nasadí bezpilotní vzducholodě

Vzducholodě se, podobně jako elektromobily, dostávají po téměř století opět do centra pozornosti. Long Endurance Multi-intelligence Vehicle (LEMV) je název nového vzdušného plavidla, které si objednala americká armáda, konkrétně velitelství vesmírné a raketové obrany. Demonstrace by měla proběhnout letos v prosinci.

LEMV je automatická bezpilotní inteligentní vzducholoď schopná strávit samostatně až tři týdny ve výšce 6100 m s nákladem 1134 kg. Armáda ji chce samozřejmě využít především pro výzvědné mise. Její první „ostré“ využití je plánováno na rok 2011 a Afghánistán. Kromě armádního využití se počítá také s vědeckými misemi nebo využitím při přírodních katastrofách, dost možná i pro transport nákladů do odlehlých oblastí.

Vývojem vzducholodě je pověřena společnost Lockheed Martin (divize Skunk Works), která už předvedla prototyp P-791 dlouhý 38 metrů, tedy zhruba poloviční. O pohon „plné verze“ se postará celkem šest motorů, tři na každé stran. Při startu a stoupání bude každý z nich poháněn turbodieselovým motorem, ve vzduchu se pak o pohon postará centrální turbogenerátor generující elektřinu. Kromě automatického letu je možné loď samozřejmě i pilotovat.