hybrid Chrysler 200c EV

Chrysler 200c EV – luxus na elektřinu

Nejspíš poslední návrat do Detroitu proběhne ve velkém stylu. Chrysleru, jedné ze tří automobilek, které byly těžce zasaženy ekonomickou krizí, se dařilo prakticky až do začátku Detroitského autosalonu držet pod pokličkou jedno velké tajemství. Jde o luxusní hybridní automobil Chrysler 200c EV. Chrysler mu sice říká „elektromobil„, nicméně jde o „extended-range“ automobil, tedy vůz s rozšířeným dojezdem, podobně jako třeba Chevy Volt. Elektrický motor je zde poháněn malým benzinovým motorem jakožto generátorem. Na elektřinu ujede až 64 km a pak přes 640 km při zapojení spalovacího motoru. Chrysler 200c EV je další velmi zajímavý koncept od Chrysleru po nedávno představeném elektromobilu Dodge Circuit a dalších. Těžko odhadnout kdy a zda vůbec se dostane do výroby. Jistě by jím ale nepohrdnul kdejaký automobilový nadšenec.

elektrický skútr Vectrix

Vectrix ohlašuje novou verzi svého elektrického skútru

Na mezinárodní motocyklové přehlídce v Long Beach představí společnost Vectrix novou verzi svého stejnojmenného elektrického skútru. Vetrix Vx-1 se od svého předchůdce liší prakticky pouze vzhledem a také dostupnými periferiemi (např. nižší sedačka, aby bylo možné oběma nohama dosáhnout na zem). Maximálních rychlost elektroskútru je 100 km/h, najedno dobití ujede průměrně 48 až 88 km, nevyžaduje údržbu a vůbec je velmi nenáročný. Pravda, v kategorii skútrů jde o těžkou váhu, se svými 235 kg nepatří právě k nejlehčím. Zato alespoň pořádně drží na silnici, jak se ostatně můžete dočíst v našem testu elektrického skútru Vectrix. Už během jara či léta 2009 by firma chtěla na trh uvést dva další modely, a to Vx-1e a Vx-2. První jmenovaný využije stejný podvozek i pohonný systém jako Vx-1, nicméně za nižší cenu, s větším zaměřením na městský provoz, nižší rychlostí a slabší akcelerací. Vetrix Vx-2 bude menší, kompaktnější ekvivalent 50ccm motorky s klasickým spalovacím motorem. Vectrix se údajně připravuje na další podobné elektrické ekvivalenty, a to až do 150 ccm obsahu klasického benzinu, takže není vyloučen ani Vectrix Vx-3 apod. Není bez zajímavosti zmínit, že Vectrix jako firma poslední dobou významně roste. Rostoucí ceny benzínu a ekonomická krize nutí nejen americké zákazníky zamýšlet se nad svou osobní dopravou, a tak často volí ekologičtější, ale z dlouhodobého hlediska především levnější alternativu (třeba i přes vyšší počáteční investice). Prodeje skútrů Vectrix rostly během roku 2008 o 156%.

Hybridní motocykl eCycle

Společnosti eCycle a Machineart vyvinuly koncept hybridního motocyklu se spalovacím motorem a elektormotorem. Koncept by měl zrychlit z 0 na 100 km/h za šest sekund, přitom spotřeba by se měla pohybovat kolem neuvěřitelných 1,577 l/100 km. Hmotnost motocyklu by měla být 100 kg.
Společnosti zatím nemají zájem uvést motocykl do prodeje, nicméně doufají předvést, že něco takového je možné a doufají v pozdějšího investora, který by zafinancoval další vývoj.

Nissan ohlásil Zelený program 2010

Japonská automobilka Nissan oznámila nový střednědobý akční plán pro životní prostředí nazvaný Nissan Zelený program 2010. Automobilka plánuje představit několik různých modelů aut poháněných alternativními palivy již během několika příštích let (o spolupráci s Renaultem jsme již včera informovali) aby ukázala, jak jí záleží na životním prostředí a snižování spotřeby. Nissan hodlá velmi tvrdě snižovat emise jak ve svých automobilech, tak i samotných továrnách. Do roku 2010 chce mimo jiné představit automobil se spotřebou tří litrů na 100 km.
Přestože Nissan předpokládá, že klasické spalovací motory zůstanou i nadále hlavní pohonnou jednotkou jeho vozů, poohlíží se také po jiných technologiích pohonu. Například elektromotory, baterie, palivové články, a elektromotory zabudované přímo do kol (že by našel využití nový revoluční český vynález – Lineární spalovací motor?). Už příští rok chce také Nissan v Evropě představit nový, ekologicky nezávadný diesel, do roku 2010 jej hodlá dovézt do USA.
Velkolepé plány, otázkou je, jak moc se Nissanu podaří je v příštích třech letech naplnit.

Nová Toyota Prius bude mít lithium-iontové baterie

Podle britského vydání magazínu AutoExpress bude nová generace modelu Toyota Prius obsahovat místo klasických nikl-metalhydridových baterií vyspělejší lithium-iontové baterie. Ty mají vyšší kapacitu při meních rozměrech. Díky tomu by měl být vylepšen také interiér modelu Prius. Lepší baterie také umožní Priusu častěji jezdit čistě na elektřinu zejméně v městském provozu.