Automat - cyklojízda

Auto*Mat – český dokument o tom, kdo ovládá město

Je automobil dopravní prostředek, nebo náš fetiš, kterému jsme se slepě oddali a obětujeme mu naše pohodlí i zdraví? Na tuhle otázku se pokouší odpovědět nový český dokumentářní film Auto*Mat režiséra Martina Marečka. Auto*Mat je stylově různorodý film, kombinující žánr dokumentu, animace, hudebního klipu a home videa. Časosběrný princip vyprávění je rozšířen provokujícími situacemi a osobním vyprávěním. Do kin vstupuje 24. září Pro lepší představu mrkněte na ukázku:

Ovládáme město nebo město ovládá nás? Stáváme se automaty? Je pražský primátor spíše cyklista nebo populista? Jedeme v tom všichni? Inspirující, emotivní a vtipný dokumentární příběh režiséra Martina Marečka hledá hravým způsobem odpovědi na otázky související s životem ve městě, civilizací v pohybu a dobrodružnou cestou ke změně. Osobní příběh režiséra a jeho pokusu proměnit město kolem sebe.

Kromě filmu Auto*Mat existuje také stejnojmenná iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu. Zasazuje se o postupné zklidňování automobilového provozu, podporu cyklistiky jako plnohodnotného dopravního prostředku a rozvíjení dalších forem udržitelné dopravy. Realizuje také umělecké a osvětové akce, které zviditelňují téma šetrné a vlídné mobility, odpovědného používání automobilu a zábavnou formou nabízí osvědčená řešení z metropolí západní Evropy.

Ekobydleni.eu: města budoucnosti: pro lidi, ne pro auta

Sesterský magazín Ekologické bydlení přináší aktuálně článek „Města budoucnosti: pro lidi, ne pro auta„.

„Z Ameriky, země, která auto prohlásila za dalšího člena domácnosti, se ale takové hlasy ozývají jen pramálo. V době ekonomické krize, ve které USA vězí až po uši, se však tyto hlasy začínají i z druhé strany Atlantiku ozývat čím dál tím naléhavěji. Na sympóziu nazvaném „Rozšiřování vize udržitelné mobility“ zaměřeném právě na urbanistické plánování pořádaném vysokou školou Art Center College of Design (ta je často přezdívána „Harvard dopravních návrhů“) aktuálně vystoupil dopravní plánovač Timothy Papandreou se svou přednáškou. Upozornil v ní, že současná federální i lokální politika v USA de-facto nutí lidi využívat automobily a nikoliv například chodit pěšky nebo jezdit na kole, případně využívat hromadnou dopravu. Zároveň dodal, že zásadní posun je dnes nevyhnutelný…“ (celý článek)

Rychlovlaky - Španělsko - AVE

Španělsko: rychlovlaky místo letecké dopravy

Hospodářské noviny přinesly zajímavý článek týkající se železniční dopravy, resp. rychlovlaků. „Dopravní revoluce ve Španělsku: rychlovlak přetáhl klienty aeroliniímŠpanělsko chce údajně do roku 2020 vybudovat 10 000 kilometrů rychlotratí, které protnou celou zemi a zásadním způsobem zvýší mobilitu obyvatelstva a zároveň významným způsobem sníží emise z letecké dopravy. Rychlovlaky AVE společnosti Siemens doplňují jiné evropské železnice jako italské Pendolino nebo francouzský TGV. Úryvek z článku:

„Vlaky totiž nejsou drahé: jízdenka na trati Madrid – Barcelona stojí 44 eur. Pro srovnání – letenka nyní stojí kolem 55 eur. Podle dispečerů navíc dorazí 99 procent vlaků načas. To o letadlech, která zápasí s přeplněnými koridory, není možné vždy říct. A při zpoždění větším než 30 minut vrací dráhy jízdné zpět.“ (celý článek)

elektrokola na akci E-bike Brno 2008

Sport Life 2008 – elektrokola ovládla výstaviště na akci E-bike

Ekologie je dnes všude, tím víc na sportovním veletrhu Sport Life 2008, který se od 6. do 9.11. konal na brněnském výstavišti. Hned první den veletrhu se zde konala pravidelná Bike konference, na které měl vystoupit ministr životního prostředí Martin Bursík.

Hovořilo se mimo jiné na témata „ekologie a vliv městské dopravy“, „mobilita“ či o podpoře cyklodopravy, výstavby cyklostezek a velobusinessu v rámci Evropské unie.
elektrokola na akci E-bike Brno 2008
Vystoupila i celá řada dalších přednášejících s velmi zajímavými tématy – například Hannes Neupert, prezident společnosti ExtraEnergy a uznávaná kapacita na elektrokola v celé západní Evropě, nebo Jakub Ditrich za společnost www.ekolo.cz hovořil o tom, že „Elektrokola jsou řešením městské mobility“ (viz. náš článek „Fenomén elektrokola„). Elektrokola navíc prakticky ovládla celou halu G1, kde byla postavena testovací dráha německé společnosti ExtraEnergy, která se propagací e-cyklystiky dlouhodobě zabývá především v Německu. Kolem dráhy byla vystavena unikátní elektrokola z jejich sbírky, ale také desítky elektrokol k vypůjčení a vyzkoušení, mimo jiné například značky Giant a dalších. Dráha byla prakticky neustále plná – zejména mladých lidí, ale svou cestu si do haly našli také senioři nebo lidé v produktivním věku – pro všechny ty mohou elektrokola znamenat významné usnadnění mobility. Elektrokola či „e-kola“ nebo prostě jen elektrická kola zjevně vzbudila velký zájem.
elektrokola na akci E-bike Brno 2008