Vídeň pošle na cyklostezky rekordní objem financí
Vídeň obdrží od Spolkového ministerstva pro ochranu klimatu dosud největší finanční prostředky na rozvoj své cyklistické sítě.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Vídeň obdrží od Spolkového ministerstva pro ochranu klimatu dosud největší finanční prostředky na rozvoj své cyklistické sítě.
Více než třetinu svých každodenních cest absolvují Vídeňané pěšky. Radnice šesti městských částí letos oznámily nové plány na rozšíření chodníků, …
Rakouská metropole začne ještě letos s výstavbou nové čtyř- až šestimetrové prioritní cyklostezky přímo z centra přes Dunaj na severovýchod …
Praha není Amsterdam a cyklistická doprava u nás ve velkých městech pořád ještě nemá „vybudovanou tradici“. Posledních dvacet let jsme si prostě museli dosyta užít skutečnosti, že najednou můžeme vozit svá pozadí v pohodlí obrovských aut „jako na západě“. Nic na tom, že s nimi obvykle ve městech stojíme v zácpách a ploužíme se rychlostí 30 km/h od křižovatky ke křižovatce.
Básník tím chce říct, že nově vznikající cyklostezky a vůbec počínající důraz na cyklodopravu jsou pouhý začátek cesty k trvale udržitelnému rozvoji dopravy. Cesta je to však dlouhá a další etapa spočívá v přesvědčování veřejnosti, že jízdní kolo představuje plnohodnotný dopravní prostředek, který disponuje řadou výhod. Elektrokola pak tyto výhody spojují s doplňkovým elektrickým pohonem, který může jezdci ušetřit spoustu námahy a potu.
Automobilová značka Mercedes-Benz uvedla na trh v Británii svůj zatím nejekologičtější stroj. Jde o skládací jízdní kolo Mercedes-Benz Folding Bike. Jedná se o moderní kolo se vším všudy – přehazovačka s osmi převody, kotoučové brzy a nezávislé přední i zadní odpružení. Luxusní skládačka je ideální do města, složit a rozložit kolo trvá pouhých pár sekund. Pokud jej složíte kompletně, zabere pouze 80x80x35 cm – snadno se pak vejde třeba do kufru auta.
Cena kola není právě nízká, stojí 1099 liber (v přepočtu asi 33 000 Kč). Například pro obyvatele Londýna se však jedná o ideální volbu – zaparkují své auto před částí, kde platí poplatky za vjezd, nasednou na kolo a nemusí platit poplatek 8 liber za vjezd. Pokud to tak budou dělat každý den pět dní v týdnu po šest měsíců, na kolo si rychle „vydělají“ a ještě třeba zhubnou :). Faktem nicméně je, že jiné firmy nabízejí podobné skládačky mnohem levněji, a to i u nás – například Brompton. Ta lze navíc složit až na rozměry 56x55x25 cm při hmotnosti 11 kg.
Ekologie je dnes všude, tím víc na sportovním veletrhu Sport Life 2008, který se od 6. do 9.11. konal na brněnském výstavišti. Hned první den veletrhu se zde konala pravidelná Bike konference, na které měl vystoupit ministr životního prostředí Martin Bursík.
Hovořilo se mimo jiné na témata „ekologie a vliv městské dopravy“, „mobilita“ či o podpoře cyklodopravy, výstavby cyklostezek a velobusinessu v rámci Evropské unie.
Vystoupila i celá řada dalších přednášejících s velmi zajímavými tématy – například Hannes Neupert, prezident společnosti ExtraEnergy a uznávaná kapacita na elektrokola v celé západní Evropě, nebo Jakub Ditrich za společnost www.ekolo.cz hovořil o tom, že „Elektrokola jsou řešením městské mobility“ (viz. náš článek „Fenomén elektrokola„). Elektrokola navíc prakticky ovládla celou halu G1, kde byla postavena testovací dráha německé společnosti ExtraEnergy, která se propagací e-cyklystiky dlouhodobě zabývá především v Německu. Kolem dráhy byla vystavena unikátní elektrokola z jejich sbírky, ale také desítky elektrokol k vypůjčení a vyzkoušení, mimo jiné například značky Giant a dalších. Dráha byla prakticky neustále plná – zejména mladých lidí, ale svou cestu si do haly našli také senioři nebo lidé v produktivním věku – pro všechny ty mohou elektrokola znamenat významné usnadnění mobility. Elektrokola či „e-kola“ nebo prostě jen elektrická kola zjevně vzbudila velký zájem.