nanotechnologie - Jan Procházka - Advanced Materials

Nanotechnologie v Česku: pokročilé baterie i chytré nátěry

Jméno Jan Procházka je známé především v oblasti chemie, a to ještě převážně za oceánem. Emigrant, který se před několika lety vrátil, si s sebou ze Spojených států přinesl také kvantum znalostí v oblasti nanotechnologií. V České republice vstoupil do společnosti Advanced Materials JTJ s.r.o., která se zabývá vývojem pokročilých nano-materiálů. Využití? Nátěry, které dokáží čistit vzduch a lithové baterie, které by mohly sloužit budoucím automobilům či elektromobilům.

„Naše baterka začíná tam, kde končí limity dnešních baterií.“

Jako vystudovaný inženýr chemie se Jan Procházka oblasti nanotechnologií věnuje od roku 1997. Tehdy pracoval pro jednu z největších těžebních společností světa. Snažil se pro ni vypracovat postupy, které by pomohly snadněji extrahovat požadovaný substrát z vytěžené horniny. Vedlejším produktem tohoto rozsáhlého výzkumu byly také nové objevy v oblasti nanočástic, především v možnostech využití TiO2, oxidu titaničitého.

IHned.cz: křemíkové nanotrubičky – revoluce v oblasti baterií

Magazín IHned.cz, internetové zpravodajství Hospodářských novin, přináší velmi zajímavý článek Křemíkové nanotrubičky pomáhají extrémně zvýšit výdrž akumulátorů:

„V současnosti je kapacita lithium-iontových akumulátorů omezena tím, kolik lithia může být vázáno na anodě. Ta je nyní vyráběna obvykle z uhlíku, ale pokud bude místo něj použit křemík, lze dosáhnout výrazně větší kapacity. Yi Ciu je přesvědčen, že desetinásobné zvýšení kapacity umožní např. notebookům po čtyřhodinovém nabíjení pracovat zhruba 40 hodin, tedy téměř dva dny!“ (celý článek)

SUV elektromobil

SUV elektromobil

Tak ono to možná s těmi SUV nebude zas až tak horké, jak to na první pohled vypadá. Americká společnost Phoenix Motorcars uvedla na trh plně elektrické SUV, které vydrží jet déle než 160 km, má nulové emise, nabije se za deset minut a maximální rychlost je kolem 150 km/h při plném nákladu a pěti pasažérech. Revoluce? SUV využívá nové NanoSafe baterie od společnosti Altairnano, jejichž hlavní přísadou je lithium-titanát. Čert ví, co to vlastně je, ale asi to má budoucnost.

SUV elektromobil je momentálně k dispozici pouze pro velké zákazníky, ovšem společnost Phoenix Motorcars hodlá uvést také verzi určenou pro běžné zákazníky, a to koncem roku 2008.

SUV elektromobil

Navíc pracuje také na přidavných bateriích, které prodlouží dojezd na 400 km. Během roku 2007 chce společnost prodat 500 kusů svého elektromobilu, během dalšího roku už 6000 kusů.
Ačkoliv dojezd vypadá slabě, má toto SUV v USA velkou budoucnost, protože většina lidí nejezdí dále než právě několik desítek mil.