Švýcarský hybrid kombinuje naftu, plyn a elektřinu

Švýcarští inženýři dali slovu „hybrid“ nový význam. Pracovníci Federálního technologického institutu v Curychu představili nový hybridní spalovací motor kombinující naftu a zemní plyn. Ve spojení s elektromotorem má nový troj-hybrid nabízet revolučně nízkou spotřebu paliva.

Základem švýcarského troj-hybridu je moderní naftový motor; ilustrační foto
foto: Ford

V současné době si můžete snadno nechat přestavět auto na zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn .

CNG má oproti benzínovým nebo naftovým motorům řadu výhod. Zemní plyn je v prvé řadě levnější, ekologičtější a šetrnější k motoru. Vědci z curyšského technologického institutu se proto rozhodli využít to nejlepší z obou pohonů – naftového a plynového. Výsledkem je extrémně úsporný spalovací motor, který má stejný dojezd jako naftový/benzínový ale přitom nabízí malou spotřebu a šetrnost k životnímu prostředí.

Švýcarští inženýři použili jako základ přestavby moderní naftový motor, který je už sám o sobě velmi efektivní. Palivem je pak kombinace zemního plynu a nafty, a to v poměru 10:1. Nafta je jednoduše v určitých okamžicích vstřikovaná spolu se zemním plynem do válců. Výsledkem je efektivnější zápalná směs a větší účinnost motoru.

Aby spotřeba paliva byla opravdu co nejnižší, disesel-plynový motor má běžet v kombinaci s elektromotorem. Podle propočtů švýcarských inženýrů, kombinací zemního plynu, nafty a elektřiny lze vytvořit auto s velmi nízkou spotřebou paliva – ekvivalent 2,9 litrů nafty na 100 kilometrů.

Podle Christophera Ondera, vědce z technologického institutu v Curychu, nová technologie může „vytvořit most mezi spalovacím a elektrickým pohonem.“ Podle Ondera, automobil vybavený jejich hybridní technologií bude stát „pouze“ o 8000 dolarů více, než klasický automobil.

Připomeňme, že elektrické automobily, díky extrémně drahým bateriím, stojí mnohem více. Zájemce si musí například u elektrického Ford Focus připlatit o 16 000 dolarů více, než u verze se spalovacím motorem.

Před švýcarským troj-hybridem ale stojí několik problémů. Naftové motory jsou mnohem dražší než benzínové, jenž se většinou používají v hybridních automobilech (Toyota Prius). Hybridní automobil využívající zemní plyn, naftu a elektřinu tak může stát mnohem více, než levnější a konstrukčně jednoduší benzínový hybrid.

Největším problémem však bude změnit myšlení řidičů aut. U švýcarského hybridu musíte natankovat naftu, doplnit plyn a dobít baterie. Sice to díky nízké spotřebě nemusíte dělat příliš často, ale přesto to bude pro mnohé řidiče zřejmě nepřekonatelný „kulturní“ problém.

5 komentářů u “Švýcarský hybrid kombinuje naftu, plyn a elektřinu”

  1. Teslu s tymto
    Teslu s tymto neporovnavajte. Je to pre inu cielovu skupinu. Kto chce auto nizsej strednej triedy, tak si k 12tis. Fluence(alebo niečo obdobne) priplati 6000 eur za tento motor a jazdi neskutocne usporne, moderne a pritom auto je postačujuco velke. Taketo motory to budu elektromobilom natierat dalšich 30-40 rokov….sice ja hovorim že bohužial, ale taka je realita.

Napsat komentář