Stellantis vstupuje do výroby elektrických letounů společnosti Archer a poskytne strategické financování určené pro rozvoj.
Společnosti Stellantis a Archer spojily své síly za účelem výroby letounů eVTOL Midnight značky Archer. Stellantis výrobu letadel podpoří svými odbornými znalostmi a špičkovými výrobními technologiemi, zkušenostmi svých týmů a kapitálem.
Přínos skupiny Stellantis umožní společnosti Archer uspořit stovky milionů dolarů a posílí tím plán uvedení produktu firmy Archer na trh. Cílem skupiny Stellantis je sériová výroba letounu eVTOL společnosti Archer, přičemž v této aktivitě bude Stellantis vystupovat jako výhradní smluvní výrobce.
Skupina Stellantis poskytne až 150 milionů dolarů vlastního kapitálu, který může společnost Archer podle svého uvážení čerpat v letech 2023 a 2024. Stellantis plánuje zvýšit svůj strategický podíl ve společnosti Archer prostřednictvím následného nákupu akcií společnosti Archer na volném trhu.
Stellantis a Archer budou spolupracovat na vybudování nedávno oznámeného výrobního závodu společnosti Archer v Covingtonu ve státě Georgia. V této továrně má být v roce 2024 zahájena výroba letounů Midnight.
Midnight je bezpečný, udržitelný a tichý letoun s odhadovaným užitečným zatížením více než 450 kg, který je určen pro přepravu čtyř cestujících a pilota. S doletem 160 km je Midnight optimálním řešením pro krátké po sobě jdoucí lety v délce přibližně 30 km s dobíjecí dobou mezi jednotlivými lety přibližně 10 minut.
zdroj: tisková zpráva
450 kg na 5 lidí – to je 90kg na osobu. To není moc.
Taky plánovaný dolet 160km není nijak závratný.
Dokázal by někdo určit jaký cílový segment zákazníků má tohle oslovit. Podle fotky to bude potřebovat na start a přistání letiště, takže opravdu netuším, k čemu to má sloužit.
Podle fotky je zadní řada vrtulí na pevno na vertikální hřídeli a přední řada je otočná buď pro vertikální start/přistání a nebo tažná při horizontálním letu… Asi by měl stačit heliport…
https://youtu.be/z2UKGoly4X8
😉
Nektere automobilky uvadeji pohotovostni hmotnost vcetne ridice. Z textu to jednoznacne nevyzniva, ale uz. hmotnost by se mohla tykat 4 pasazeru, teda 112,5kg na osobu. VTOL znamena kolmy start. Asi neco jako rychla preprava z centra na periferii jako jsou letiste. Zajemcu na takovou sluzbu bude jiste dost. Jinak porovnejte parametry business vrtulniku pro 4 pasazery a uvidite ze maji pri zohledneni hmotnosti paliva podobnou uz. hmotnost.
Třeba rychlé skákání z okolních ostrovů v členitých v oblastech kolem Seattlu nebo Vancouveru, které zajišťují i hydroplány. Tam je snadná a přímočará doprava autem a trajekty na dlouhé lokte. Skok s letadlem je třeba jen na 20 minut to co by jste objížděli hodiny. Dále v členitých horských oblastech rozdělených údolími a fjordy. Dále pro hopsání mezi ostrovy třeba na Hawaji, no a hlavně pro svážení a rozvážení pasažérů na mezinárodní letiště místo pozemní dopravy a na malá okolní letiště. Také pro rozvoz pracovníků národních parků, záchranářů, lékařů, zdravotníků, těžařů, ropných společností, plynařů, geologů, energetiků, finančních manažerů, vládních agentur, armády atd. Je toho spousty co zde nemáme a neumíme si představit.
Čekám na lepší baterky. Alespoň 1kWh/kg. S doletem kolem 350 km by to dávalo větší smysl. Anebo, ať to lítá na vodík – FC. Možná by to vyšlo líp.