Pátý ročník vytrvalostních závodů autíček na vodíkový pohon zná své vítěze! V červnu budou Českou republiku na světovém finále reprezentovat týmy Motol Speeders a Werk Team 1.
foto: Horizon Grand Prix
Ostravské Trojhalí Karolina bylo svědkem dvou dnů dramatických závodů Horizon Grand Prix. Dvacet sedm talentovaných středoškolských týmů z celé země se sjelo do Moravskoslezského kraje závodit se svými modely aut na vodík.
Akce je vyvrcholením vzdělávacího programu, ve kterém se žáci a žákyně učí o změně klimatu, možnostech obnovitelných zdrojích a sestavují vlastní model 1:10 auta s vodíkovým palivovým článkem.
Cílem náročného závodu bylo objet na dráze co nejvíce kol během 6 hodin. To se podařilo hlavním vítězům Motol Speeders z pražské Střední průmyslové školy dopravní. „Zlatý hattrick“ zkompletovali také již zkušený Werk Team 1 z SOŠ Třineckých železáren, který se stal vítězem druhého závodního dne.
foto: Horizon Grand Prix
O napínavost obou závodních dní se však postaraly dramatické závěry všech týmů, což dokazuje i fakt, že se vedoucí pozice měnily ještě i pár sekund před koncem.
Studentské týmy měly letos nově šanci představit své dovednosti i odborné komisi složené se zástupců partnerských firem, zástupců Moravskoslezského kraje i města Ostrava.
„Zaujal mě zejména vlastní zájem a motivace studentů středních škol rozvíjet se, jde vidět, že o šikovné inženýry v budoucnu nebude nouze,“ pochvaloval si jeden z porotců Daniel Minařík, energetický manažer města Ostravy.
Za pravdu mu dává i jeden z účastnících se mladých inženýrů Pavel Hrstka: „Mojí motivací je získat dobrou práci. Díky této soutěži jsem se naučil princip palivového článku a spolupracovat s ostatními. Jsem ve druháku a vím, že po střední chci pokračovat na vysokou a najít si práci, která se těmito technologiemi zabývá.“
foto: Horizon Grand Prix
Ač mají v této soutěži zatím navrch technické obory, program Horizon Grand Prix je otevřený všem středním školám. David Klement z Gymnázia Nad Alejí k účasti uvádí: „Připojil jsem se, protože do týmu potřebovali fyzika na počítání. Stavbu autíčka jsme si užili. byť je mým zájem spíše programování naučil jsem se lépe pracovat s pájkou, elektronikou i 3D tiskem.“
„Je to neskutečné, to se tady studenti naučí za hodinu by v knížkách hledali týden. Spojení zábavy a vzdělání je to nejlepší, co se může žákům dostat,“ uzavírá Stanislav Folwarczny náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro školství.
Toyota a Kenworth vyvinuly první náklaďák na
Toyota a Kenworth vyvinuly první náklaďák na vodík.
e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/toyota-a-kenworth-vyvinuly-prvni-nakladak-na-vodik-jedinou-emisi-je-cista-voda-1358387
nebo např. zde:
nztrucking.co.nz/kenworth-t680-with-integrated-toyota-hydrogen-fuel-cell-technology-stars-at-port-of-los-angeles
Vědci ze Stanfordské univerzity vyvinuli metodu, jak
Vědci ze Stanfordské univerzity vyvinuli metodu, jak vyrábět vodík z mořské vody.
fdrive.cz/clanky/na-standfordu-vedi-jak-vyrabet-vodik-z-morske-vody-3643
Stále stejná pohádka? Tesla prý odkládá výrobu svého
Stále stejná pohádka? Tesla prý odkládá výrobu svého tahače na příští rok.
fdrive.cz/clanky/stale-stejna-pohadka-tesla-pry-odklada-vyrobu-sveho-tahace-na-pristi-rok-3653
off
vodíkovej zombík je stále udržovanej při
off
vodíkovej zombík je stále udržovanej při životě
Hydrogen Cars Have 4× Annual Fuel Cost & 2–70× The Carbon Debt As Electric Vehicles
https://cleantechnica.com/2019/04/26/hydrogen-cars-have-4x-annual-fuel-cost-2-70-times-the-carbon-debt-as-electric-vehicles/
Ty jo toho prostoru okolo. To každá vodíková stanice
Ty jo toho prostoru okolo. To každá vodíková stanice potřebuje plochu fotbalovýho hřiště? A je v těch 16,85 $ i životní pojištění? 😀
A to CO2 je šílené. 10,1 kg CO2 na produkci 1 kg H2, tedy zhruba 100 g CO2/km je víc než je limit EU pro auta od roku 2021 a to ani nepočítáme dopravu, stlačení, podchlazení, skladování…
Já to radši ani nečet 🙂
Já to radši ani nečet 🙂
Navrhuju se pochlapit, misto rozdavani mouder na foru maknout
Navrhuju se pochlapit, misto rozdavani mouder na foru maknout a za par milionu studentum do skol nakoupit auticka na baterky. Urcite na nich budou radi delat nejake projekty. Do te doby musi vydrzet s tim, co dodal Hyundai…
To byla reakce na komentář Kuka, ne na článek, takže
To byla reakce na komentář Kuka, ne na článek, takže doporučuji vaše moudra směřovat jinam.
To byla reakce na vsechny, co uz si tu uz asi pod tretim
To byla reakce na vsechny, co uz si tu uz asi pod tretim clankem o tehle soutezi citi potrebu vylevat srdicko o studentech pouzivajicich hracku na fuuuuj vodik. Jako by snad nejaky globalnim spiknutim protlaceny zakon jakemukoliv podporovateli elektromobility branil tem studentum zasponzorovat to, co cem si mysli, ze je spravne a ze by to meli pouzivat.
Byli jsme z ASEPu u toho, takže mohu dát informace z první
Byli jsme z ASEPu u toho, takže mohu dát informace z první ruky včetně toho, že první den byl tým VŠB-TUO třetí, po druhém dni celkově čtvrtý. Navíc to kluky a holky (ano, byly v některých týmech) baví a nutí kombinovat elektrický pohon s palivovým článkem a baterkami, jelikož to auto jezdí na baterky, kontinuálně doplňované elektřinou z palivového článku, napájeného bombičkami s vodíkem. Velikostně o něco většími než jsou do sifonu.
V závodě jde o to ujet co největší vzdálenost, takže musí dobře jet nejkratší dráhou v poměrně hodně členité trati s otrými zatáčkami, šikanami a vracečkami, nesejmout přitom soupeře, nebýt sám sejmut, nebourat, přizpůsobovat se měnící se adhezi pneumatik z hlediska teploty i ojetí jako v běžném silničním závodě, hodně rekuperovat a včas vyměnit bombičku za další. Palivový článek totiž vyrábí elektřinu více méně konstantně, vybíjení/nabíjení baterie se však řídí jízdou. Taky včas vyměnit piloty, co sedí na vyvýšené tribuně 6 hodin a musí být neustále ve střehu, bavíme se o středoškolácích. A jsou tam i takové špeky, jako že mohou dojít baterky ve vysílačce. Na závod je limit 20 bombiček s vodíkem, ti nejlepší jich spotřebovali jen 8.
A dalo by se zjistit od soutěžících, kolik se
A dalo by se zjistit od soutěžících, kolik se spotřebovalo ml vodíku vs. vyrobené mAh? Aspoň odhadem. Nebo pod jakým tlakem je vodík uložen a výkon,typ článku..atd. Prostě trochu té elektrotechniky? Né že bych chtěl konkurovat, ale jen tak ze srandy by mě to zajímalo, co je v tom za „střeva“. Díky a případně gratuluji i všem zůčastněným studentům, ať už dopadli jakkoliv. Jistě mají spoustu cenných zkušeností z elektroniky, pájení a možná i z programování Arduin(?) apod..
Tak to už chcete po mně moc. Všichni měli k dispozici
Tak to už chcete po mně moc. Všichni měli k dispozici stejnou stavebnici – viz obrázky u zprávy http://www.protext.cz/zprava.php?id=30813 – a měli ukázat, co s ní dovedou.
Na VŠB-TUO se vodíku věnují dlouhodobě jak po teoretické http://www.nskova.cz/webis/userfiles/b2-vsb-konference-2017__26837.pdf, tak praktické stránce http://www.mrhydrogen.com/?video=2010-solar-and-hydrogen-car-robot-napajeni-sluncem-ostrava
Dík za zajímavé odkazy. Na to muselo padnout móóc hodin
Dík za zajímavé odkazy. Na to muselo padnout móóc hodin vývoje. Tuhle soutěž jim regulérně závidím i jako dospělej, škoda že něco podobnýho není i pro nás „velký“ kluky. 🙂
Ono je to v tomto případě vždy jako v tom známém
Ono je to v tomto případě vždy jako v tom známém vtipu:
Co mají společného rádiem řízené modely a ženská prsa?
Obojí je určeno pro děti, ale hrají si s tím především dospělí. 🙂
Soutezi, kde si muzes prijit hrat jako dospely tu par mame.
Soutezi, kde si muzes prijit hrat jako dospely tu par mame. Jen to za tebe nikdo nezaplati/nepostavi 😉
Robotem rovne – Pisek
Roboticky den – Praha
Istrobot – Blava
Roboorienteering – Marianske Lazne
Robotour – letos Deggendorf
A urcite existuje i par dalsich, ktere neznam.
Už jsem se dobral k materiálům, tady je ta stavebnice
Už jsem se dobral k materiálům, tady je ta stavebnice http://horizon-energy-box.cz/ a k tomu výrobna vodíku s plničkou bombiček http://wattware.cz/nabidka/horizon-energy-box
Tady se mi pro zajímavost povedlo dohledat název toho
Tady se mi pro zajímavost povedlo dohledat název toho palivového článku. Horizon FCSU-023 PEM Transparent Reversible Fuel Cell
výstupní výkon: 0,21W na jeden článek, výstupní napětí 0,6V při 360mA, 210mW spotřeba kolem 2,5mL vodíku/min při plné zátěži(zde zřejmě užity dva kusy na auto)
vstupní výkon z FV panelu: 1,8-3V při 700mA, 7ml/min vodíku a 3,5ml/min kyslíku
fuelcellstore.com/manuals/horizon-mini-pem-reversible-fuel-cell-instructions-fcsu-023.pdf
fuelcellstore.com/horizon-mini-reversible-fuel-cell
Tlak?
Tlak?
To je jen hračka na pokusy, která dokáže vodík i
To je jen hračka na pokusy, která dokáže vodík i vyrábět.
Palivový článek typu PEM má 14 buněk a při 30 W by měl
Palivový článek typu PEM má 14 buněk a při 30 W by měl by dávat 8,4 V a 3,6 A.. Dvě nádrže po 10L vodíku pod tlakem max 30Bar a redukované na 0,45-0,55mBar o energii 15 Wh. Elektronika řídí rozdělování energie, dávkování vodíku a hlídá stav baterie a článku. Pokud by byl čas se v tom vrtat, určitě by šlo udělat elektroniku svojí a jet těch 6 hodin třeba i na 2-4 nádrže. Na necelých 8 nádrží jsme ujeli cca 123 km za 6 hodin, tedy průměr cca 20,5 kmh. Auto o váze 2,080 kg. První výměna dvou nádrží po dvou hodinách, pak po hodině. Záleží na stylu jízdy a postupném zaprášení palivového článku. Měli jsme dispozici dvě baterie po 7200 mAh. První jsme měnili po 3,5 h., loni po 4 h. 40 min. Po skončení závodu měla druhá baterie napětí cca 8,2 V.. Pokud se jede plynule, lze jet opravdu dlouho. Jinak stačí se podívat na stránky Horizoneducational.
To CO2 při výrobě vodíku pak hezky vypijete v sycených
To CO2 při výrobě vodíku pak hezky vypijete v sycených nápojích. Prakticky veškerý, co se u nás dává do limonád a pod. je vyroben v Unipetrolu při výrobě chemie a paliv z ropy.
Tesla Vysočany otevřena. Právě to rozeslali.
Tesla Vysočany otevřena. Právě to rozeslali.
Tesla Vysočany otevřena. Právě to rozeslali.
Tesla Vysočany otevřena. Právě to rozeslali.
úchylní korporátní fašisté západu už očkují
úchylní korporátní fašisté západu už očkují studenty, aby zapomněli na čistou elektřinu a stali jsme se závislí místo na ropě na vodíkové bombě pod sedadly 😀