Stojany s AdBlue na čerpačkách stále přibývají, cena roste

V posledních letech výrazně roste počet čerpacích stanic umožňujících odběr kapaliny AdBlue pro dieselová auta přímo z výdejního stojanu. Na rozdíl od dřívějška je většina z nich již uzpůsobena i pro osobní vozy. Oproti plastovým kanystrům má stojanová technologie nejen finanční, ale i praktické výhody. Navíc stejně jako u benzínu a nafty i zde lze využívat plošné ceny.

S obměnou vozového parku a nákupem moderních dieselových vozů nutně roste poptávka po vodném roztoku močoviny s obchodním názvem AdBlue, bez kterého se moderní dieselové vozy neobejdou.

Razantního snížení emisí oxidů dusíku (NOx), které přinesla emisní norma Euro 6 zavedená v září 2014, se totiž dosahuje právě s využitím této kapaliny. Před katalyzátor výfukových plynů je vstřikován vodný roztok syntetické močoviny, díky čemuž vozidlo z výfuku vypouští místo NOx převážně vodní páru a dusík.

AdBlue je tak na českých čerpacích stanicích již standardem. K dostání je v plastových kanystrech, kontinuálně ale roste počet čerpaček, kde lze kapalinu načerpat přímo ze stojanu. Dle aktuálních statistik České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), pod niž patří asi třetina veřejných čerpacích stanic v Česku, je takových čerpaček už 291. To je téměř o čtvrtinu více než před necelým rokem a půl. 

Z uvedeného počtu je asi pětina (64) určena pro nákladní vozy. Jinak jsou čerpačky uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly. Ještě v roce 2019 byla situace naprosto odlišná – z tehdejších 183 čerpaček disponujících výdejním stojanem AdBlue jich umožňovalo načerpat vodný roztok močoviny osobním vozům jen 57.

„Vzhledem k významu kapaliny AdBlue pro snižování emisí NOx u moderního parku dieselových vozidel a vysokému podílu dieselu v tuzemské spotřebě se bude počet tuzemských čerpacích stanic se stojanovou technologii výdeje AdBlue dále rozšiřovat,“ očekává Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO. A dodává, že růstový trend spotřeby této ekologické kapaliny se pohybuje v rozmezí 10 až 15 %.

Například nákupní aliance Axigon, která umožňuje odběr paliv i AdBlue v režimu tzv. plošné ceny, eviduje letos v prvním čtvrtletí více než třetinový nárůst celkového objemu prodané močoviny oproti stejnému období loňského roku. „Prodeje čerpaného AdBlue rostly dvojnásobným tempem ve srovnání s AdBlue baleným v plastových kanystrech, a to o 36 % v případě výdejních stojanů oproti 18 % u baleného produktu,“ upřesňuje Damir Duraković, generální ředitel Axigonu.

Ceny AdBlue výrazně vzrostly loni po zahájení války na Ukrajině, aktuálně se dle Václava Louly z ČAPPO cena kapaliny AdBlue prodávané stojanovou technologií pohybuje v rozmezí přibližně od 28 do 35 korun za litr.

„U baleného AdBlue panuje velký cenový rozptyl, je však logicky dražší než kapalina přímo z výdejního stojanu. I proto zájem o balené AdBlue výrazně klesá s tím, jak přibývá stojanová technologie,“ vysvětluje Václav Loula s tím, že čerpání ze stojanu má více technických a ekonomických předností před ručním doplňováním, kdy hrozí např. nebezpečí potřísnění, vylití obsahu z obalu. 

Podle Damira Durakoviće je průměrná cena za litr AdBlue v prvním kvartálu letošního roku téměř dvojnásobná oproti začátku roku 2021. Výraznějším tempem ale podražilo právě balené AdBlue. „Zatímco cena AdBlue načerpaného z výdejního stojanu je nyní meziročně vyšší asi o 18 %, močovina v plastovém kanystru podražila téměř o třetinu,“ popisuje Damir Duraković.

A připomíná další výhodu – plošné ceny: Stejně jako u benzínu nebo nafty lze AdBlue odebírat za jednotnou cenu platnou v dané síti čerpaček, která je dlouhodobě pod průměrem trhu. A v případě plošné ceny byla meziroční změna minimální. „Například plošná cena AdBlue vzrostla pro držitele naší tankovací karty v celé síti čerpaček Shell meziročně o 4 % a stále se tak drží pod 20 Kč/l bez DPH, což dělá i s daní 24,19 Kč/l,“ doplňuje Damir Duraković.

zdroj: tisková zpráva

25 Comments on “Stojany s AdBlue na čerpačkách stále přibývají, cena roste”

  1. AdBlue , to snad ani není možné , to zní jako vtip. V době přechodu na BEV někdo ještě řeší stojany na AdBlue. Jako asi se ty auta co používají AdBlue , musí ještě nějak dojezdit, než půjdou do šrotu. Ale má to cenu nějak řešit na ty tři čtyři roky ,co se budou ještě spalováky prodávat v nějakém výraznějším množství.

    1. //www.garaz.cz/clanek/novinky-necekana-reakce-nemecka-i-tady-se-pridali-k-odporu-proti-navrzene-podobe-normy-euro-7-21010386

      Jak píše se v posledním odstavci. Zbytečné investice do řešení neřešitelných problémů spalovacích motorů, sebere prostředky na vývoj konkurenceschopných EV. Pokud Evropa nedokáže konkurovat Číně a Tesle, tak to bude špatné zejména pro země na autech nejvíce závislé jako je Slovensko a Česko.
      //youtu.be/PYU0MiNCDZc?t=213
      //youtu.be/sh0jnXW8_cc?t=1147
      //vtm.zive.cz/clanky/cina-uz-to-vyhrala-v-elektromobilech-ma-obrovsky-naskok-a-auta-stoji-tretinu-toho-co-v-evrope/sc-870-a-221854/default.aspx

      1. Zajímavá informace je taky zákon o dotaci na osobní elektromobil ve Francii od roku 2024… 5 000€ podporu dostane jen auto 1. vyrobené v EU, 2. max. cena 45 000€, 3. max. hmotnost cca 2 400kg…(bez záruky – lovím to v hlavě)…
        Jde o pokus zdražit čínskou a korejskou konkurenci o 5 000€, a zachránit francouzské automobilky…
        Jestli víš více – poděl se s náma😉

          1. Já tu ochranu evropského průmyslu chápu, ale co mě vadí, že kdyby na rozhodujících pozicích neseděli ignoranti, nemusela Evropa zaspat 10 let (!!!), a mohla být na špici inovací a nových technologií…
            To by byla obrana a né vymýšlet kokotiny. (Mimochodem oficiální důvod mají prý být vyšší emise CO2 v neunijních zemí😁)
            Je dobře, že je Tesla v Berlíně, Korejci už tady vyrábí taky, tak uvidíme jak se k takové celní politice (de facto) postaví Čína…

            1. Já tedy momentálně hlasuji proti záchraně minimálně Škody Auto potažmo VW. Když přijedu do Mladé Boleslavi názory většiny manažerů jsou stále stejné – elektromobilita je slepá ulička ,nařizuje ji Brusel ,nejlepší by bylo dál vyrábět spalovací auta. Šéf VW prosazoval e-fuel , teď chtějí zablokovat skutečné měření emisí ,tedy euro 7. Platforma MEB je zastaralá , auta na ní postavená mají zásadní problém s hmotností . To vše mela řešit nová platforma v roce 2025 v projektu trinity nový šéf VW to úspěšně odsunul na neurčito. Měla vzniknout nová vysoce automatizovaná gigafactory na elektromobily , která výrazně sníží náklady na jejich výrobu. Zablokováno odbory a spalovací lobby. Vývojáři ID3 sami žádali o některá lepší technická řešení jako například frunk , ale báli jim řečeno , že je to dobré. Škoda už dávno měla stavět továrnu na baterie , stále se to odkládá. Shrnuto , dokud budou ve vedení VW a Škody takoví lidé jako jsou tam dnes , nevidím jediný důvod je podporovat. Až bodou žádat o peníze na záchranu ,hlasuji proti.

                1. pro Runnču ….😃😁 A Škodě Plzeň bys mohl doporučit rozvoj a výrobu parních lokomotiv 🚂😂

              1. Na idnes pisou, ze udajne v EV trpi spolujezdci vic nevolnosti z jizdy nez ve spalovaku. Ropna mafie uz nevi jak by jeste mohli elektromobilitu zastavit, tak vymysli totalni pitomosti. Ale tim prave nahravaji totalnimu debaklu evropskeho autoprumyslu. Pitomci to zerou a kupuji zatim spalovaky. A cinske EV se vyvyji vesmirnym tempem. Az za par let prijde cinske EV s dojezdem 1000km a cenou jako fabie, tak si i ty zabednenci koupi takove EV a Evropa bude vyrabet nejskvelejsi spalovaky, ktere se budou vyrabet pro odstaveni na poli. Takze za clanek na Idnes pripisuji dalsi bod pro Cinu.

                1. Já Runnera a spol upřímně nechápu…
                  Vždyť už se o tom bavěj i báby u nás na vsi před Jednotou, že budou jezdit v elektrickejch autech…😃

                2. Ja bych Ti skopcaku doporucoval, abys sve elektrofilni a cajnafilni nazory vyvyl na mesic. Je ted uplnek a teple vecery a noci, muzes vyt celou noc, auuuuuu….

                3. Ostep: Ty toho nechapes spoustu, truhlicku. Ja zase nechapu, ze Te stale bavi davat svou uz bajnou nechapavost svetu na odiv….

                4. @dlazdic. U nas jsou v noci prizemni mraziky, tak nemuzu vyhovet. Ale pres den si pustim trochu topeni z FVE aby bylo v noci prijeme. Sousedum se kouri zase z komina. 21. stoleti se potkava s 20. stoletim a hadejte kdo je na tom lepe.

                5. pro Dlaždicy… No máš pravdu, že myšlenkové pochody některých lidí vážně nechápu…. Snažím se o racionální vysvětlení jejich neracionálních projevů a najít vaše důvody není jednoduché.
                  Samozřejmě mám nějakou představu, ale je to jiný vesmír… Podobně těžko se mi představují schizofrenické halucinace, nebo třeba choutky nekrofila…

Napsat komentář