V posledních letech výrazně roste počet čerpacích stanic umožňujících odběr kapaliny AdBlue pro dieselová auta přímo z výdejního stojanu. Na rozdíl od dřívějška je většina z nich již uzpůsobena i pro osobní vozy. Oproti plastovým kanystrům má stojanová technologie nejen finanční, ale i praktické výhody. Navíc stejně jako u benzínu a nafty i zde lze využívat plošné ceny.
S obměnou vozového parku a nákupem moderních dieselových vozů nutně roste poptávka po vodném roztoku močoviny s obchodním názvem AdBlue, bez kterého se moderní dieselové vozy neobejdou.
Razantního snížení emisí oxidů dusíku (NOx), které přinesla emisní norma Euro 6 zavedená v září 2014, se totiž dosahuje právě s využitím této kapaliny. Před katalyzátor výfukových plynů je vstřikován vodný roztok syntetické močoviny, díky čemuž vozidlo z výfuku vypouští místo NOx převážně vodní páru a dusík.
AdBlue je tak na českých čerpacích stanicích již standardem. K dostání je v plastových kanystrech, kontinuálně ale roste počet čerpaček, kde lze kapalinu načerpat přímo ze stojanu. Dle aktuálních statistik České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), pod niž patří asi třetina veřejných čerpacích stanic v Česku, je takových čerpaček už 291. To je téměř o čtvrtinu více než před necelým rokem a půl.
Z uvedeného počtu je asi pětina (64) určena pro nákladní vozy. Jinak jsou čerpačky uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly. Ještě v roce 2019 byla situace naprosto odlišná – z tehdejších 183 čerpaček disponujících výdejním stojanem AdBlue jich umožňovalo načerpat vodný roztok močoviny osobním vozům jen 57.
„Vzhledem k významu kapaliny AdBlue pro snižování emisí NOx u moderního parku dieselových vozidel a vysokému podílu dieselu v tuzemské spotřebě se bude počet tuzemských čerpacích stanic se stojanovou technologii výdeje AdBlue dále rozšiřovat,“ očekává Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO. A dodává, že růstový trend spotřeby této ekologické kapaliny se pohybuje v rozmezí 10 až 15 %.
Například nákupní aliance Axigon, která umožňuje odběr paliv i AdBlue v režimu tzv. plošné ceny, eviduje letos v prvním čtvrtletí více než třetinový nárůst celkového objemu prodané močoviny oproti stejnému období loňského roku. „Prodeje čerpaného AdBlue rostly dvojnásobným tempem ve srovnání s AdBlue baleným v plastových kanystrech, a to o 36 % v případě výdejních stojanů oproti 18 % u baleného produktu,“ upřesňuje Damir Duraković, generální ředitel Axigonu.
Ceny AdBlue výrazně vzrostly loni po zahájení války na Ukrajině, aktuálně se dle Václava Louly z ČAPPO cena kapaliny AdBlue prodávané stojanovou technologií pohybuje v rozmezí přibližně od 28 do 35 korun za litr.
„U baleného AdBlue panuje velký cenový rozptyl, je však logicky dražší než kapalina přímo z výdejního stojanu. I proto zájem o balené AdBlue výrazně klesá s tím, jak přibývá stojanová technologie,“ vysvětluje Václav Loula s tím, že čerpání ze stojanu má více technických a ekonomických předností před ručním doplňováním, kdy hrozí např. nebezpečí potřísnění, vylití obsahu z obalu.
Podle Damira Durakoviće je průměrná cena za litr AdBlue v prvním kvartálu letošního roku téměř dvojnásobná oproti začátku roku 2021. Výraznějším tempem ale podražilo právě balené AdBlue. „Zatímco cena AdBlue načerpaného z výdejního stojanu je nyní meziročně vyšší asi o 18 %, močovina v plastovém kanystru podražila téměř o třetinu,“ popisuje Damir Duraković.
A připomíná další výhodu – plošné ceny: Stejně jako u benzínu nebo nafty lze AdBlue odebírat za jednotnou cenu platnou v dané síti čerpaček, která je dlouhodobě pod průměrem trhu. A v případě plošné ceny byla meziroční změna minimální. „Například plošná cena AdBlue vzrostla pro držitele naší tankovací karty v celé síti čerpaček Shell meziročně o 4 % a stále se tak drží pod 20 Kč/l bez DPH, což dělá i s daní 24,19 Kč/l,“ doplňuje Damir Duraković.
zdroj: tisková zpráva
Jezdím 1.9TDI rotačkou. Absolutně nejlepší motor s nejnižší spotřebou a s nejvyšší spolehlivostí bez eko kurvítek.
Nějaké stojany s močovinou mě nezajímají.
Amen.
Největším výrobcem močky v Evropě je ten ksindl estébák Bureš. Jen plaťte milánkové. :)))
Co na hybridu dělá článek o močce do rakovinometů??? Na problémy rakovinometů jsou jiný weby…
AdBlue , to snad ani není možné , to zní jako vtip. V době přechodu na BEV někdo ještě řeší stojany na AdBlue. Jako asi se ty auta co používají AdBlue , musí ještě nějak dojezdit, než půjdou do šrotu. Ale má to cenu nějak řešit na ty tři čtyři roky ,co se budou ještě spalováky prodávat v nějakém výraznějším množství.
Verim ze nekteri fandove spalovaku pouziji vodni roztok mocoviny z vlastniho zdroje.
Jiricku, da to hodne prace udelat ze sebe jeste vetsi kretino nez je pisatel hned za Tebou?
//www.garaz.cz/clanek/novinky-necekana-reakce-nemecka-i-tady-se-pridali-k-odporu-proti-navrzene-podobe-normy-euro-7-21010386
Jak píše se v posledním odstavci. Zbytečné investice do řešení neřešitelných problémů spalovacích motorů, sebere prostředky na vývoj konkurenceschopných EV. Pokud Evropa nedokáže konkurovat Číně a Tesle, tak to bude špatné zejména pro země na autech nejvíce závislé jako je Slovensko a Česko.
//youtu.be/PYU0MiNCDZc?t=213
//youtu.be/sh0jnXW8_cc?t=1147
//vtm.zive.cz/clanky/cina-uz-to-vyhrala-v-elektromobilech-ma-obrovsky-naskok-a-auta-stoji-tretinu-toho-co-v-evrope/sc-870-a-221854/default.aspx
Zajímavá informace je taky zákon o dotaci na osobní elektromobil ve Francii od roku 2024… 5 000€ podporu dostane jen auto 1. vyrobené v EU, 2. max. cena 45 000€, 3. max. hmotnost cca 2 400kg…(bez záruky – lovím to v hlavě)…
Jde o pokus zdražit čínskou a korejskou konkurenci o 5 000€, a zachránit francouzské automobilky…
Jestli víš více – poděl se s náma😉
Nejak timto smerem musi zapad odstrihnout nepratelske utoky proti nasemu prumyslu. Jeste bych uvalil nejakou dan na ropu ze zemi mimo EU a spratelene zeme. BRICS si zaslouzi specialni celni poplatky. BRICS nam vlastne vyhlasuji obchodni valku.
Nevím nic víc, ale zdá se, že 5000 nebude stačit k tomu, aby Evropské EV bylo levnější.
//www.garaz.cz/clanek/novinky-cinsky-elektricky-zazrak-mg4-ma-cesky-cenik-a-konecne-i-vybavu-konkurence-bude-mit-jeste-tezsi-spani-21010379
Tak tohle jsou ideální parametry pro Teslu. Myslím , že až se giga Berlín dostane přes 12 000 za týden budeme se pohybovat někde mezi 40 až 50 tisíci euro. Konec léta 2024? Uvidíme.
Já tu ochranu evropského průmyslu chápu, ale co mě vadí, že kdyby na rozhodujících pozicích neseděli ignoranti, nemusela Evropa zaspat 10 let (!!!), a mohla být na špici inovací a nových technologií…
To by byla obrana a né vymýšlet kokotiny. (Mimochodem oficiální důvod mají prý být vyšší emise CO2 v neunijních zemí😁)
Je dobře, že je Tesla v Berlíně, Korejci už tady vyrábí taky, tak uvidíme jak se k takové celní politice (de facto) postaví Čína…
Já tedy momentálně hlasuji proti záchraně minimálně Škody Auto potažmo VW. Když přijedu do Mladé Boleslavi názory většiny manažerů jsou stále stejné – elektromobilita je slepá ulička ,nařizuje ji Brusel ,nejlepší by bylo dál vyrábět spalovací auta. Šéf VW prosazoval e-fuel , teď chtějí zablokovat skutečné měření emisí ,tedy euro 7. Platforma MEB je zastaralá , auta na ní postavená mají zásadní problém s hmotností . To vše mela řešit nová platforma v roce 2025 v projektu trinity nový šéf VW to úspěšně odsunul na neurčito. Měla vzniknout nová vysoce automatizovaná gigafactory na elektromobily , která výrazně sníží náklady na jejich výrobu. Zablokováno odbory a spalovací lobby. Vývojáři ID3 sami žádali o některá lepší technická řešení jako například frunk , ale báli jim řečeno , že je to dobré. Škoda už dávno měla stavět továrnu na baterie , stále se to odkládá. Shrnuto , dokud budou ve vedení VW a Škody takoví lidé jako jsou tam dnes , nevidím jediný důvod je podporovat. Až bodou žádat o peníze na záchranu ,hlasuji proti.
Škodě Auto bych doporučil pokračovat a rozvíjet výrobu spalovacích vozidel a opustit přeregulovaný socialistický evropský trh, stejně jako to udělaly jiné automobilky.
Kdyby byla Škoda Auto moje, už by se stěhovala do Ruska.
pro Runnču ….😃😁 A Škodě Plzeň bys mohl doporučit rozvoj a výrobu parních lokomotiv 🚂😂
Na idnes pisou, ze udajne v EV trpi spolujezdci vic nevolnosti z jizdy nez ve spalovaku. Ropna mafie uz nevi jak by jeste mohli elektromobilitu zastavit, tak vymysli totalni pitomosti. Ale tim prave nahravaji totalnimu debaklu evropskeho autoprumyslu. Pitomci to zerou a kupuji zatim spalovaky. A cinske EV se vyvyji vesmirnym tempem. Az za par let prijde cinske EV s dojezdem 1000km a cenou jako fabie, tak si i ty zabednenci koupi takove EV a Evropa bude vyrabet nejskvelejsi spalovaky, ktere se budou vyrabet pro odstaveni na poli. Takze za clanek na Idnes pripisuji dalsi bod pro Cinu.
Já Runnera a spol upřímně nechápu…
Vždyť už se o tom bavěj i báby u nás na vsi před Jednotou, že budou jezdit v elektrickejch autech…😃
Ja bych Ti skopcaku doporucoval, abys sve elektrofilni a cajnafilni nazory vyvyl na mesic. Je ted uplnek a teple vecery a noci, muzes vyt celou noc, auuuuuu….
Ostep: Ty toho nechapes spoustu, truhlicku. Ja zase nechapu, ze Te stale bavi davat svou uz bajnou nechapavost svetu na odiv….
@dlazdic. U nas jsou v noci prizemni mraziky, tak nemuzu vyhovet. Ale pres den si pustim trochu topeni z FVE aby bylo v noci prijeme. Sousedum se kouri zase z komina. 21. stoleti se potkava s 20. stoletim a hadejte kdo je na tom lepe.
pro Dlaždicy… No máš pravdu, že myšlenkové pochody některých lidí vážně nechápu…. Snažím se o racionální vysvětlení jejich neracionálních projevů a najít vaše důvody není jednoduché.
Samozřejmě mám nějakou představu, ale je to jiný vesmír… Podobně těžko se mi představují schizofrenické halucinace, nebo třeba choutky nekrofila…
Oficiální postoj Škodovky už ale je: do budoucna nesázíme na spalovací technologie:
//www.hybrid.cz/tesla-znovu-nabizi-neomezene-nabijeni-ma-to-ale-hacek/comment-page-1/#comment-305870
Ty nic neuvidis Jiricku na konci leta 2024. S takovama jako Ty nasrani pracanti z ceskeho automotive udelaji rychly proces.
pro Dlaždicy… Neměli by spíše nakopat debilní internetové aktivisty tvého typu, který tu dlohá léta vytváří proti -elektromobilní klima???
Nebo kvůli čemu myslíš, že děláci možná přijdou o práci, ty troglodite??🤡🤪