Stavba pomalých nabíjecích stanic v Česku výrazně zrychlí díky úpravě zákona

Tzv. „pomalé“ střídavé nabíjecí stanice do výkonu 22 kW nebudou v Česku díky úpravě zákona potřebovat stavební povolení ani rozhodnutí o umístění.

Nabíjení elektromobilu Škoda CitigoE iV u pomalé nabíjecí stanice v Klášterci nad Ohří
foto: ČEZ

Pozměňovacím návrhům dnes aktuálně zelenou hospodářský výbor poslanecké sněmovny a doporučil je tak ke schválení ve III. čtení. Zdlouhavé stavební řízení je klíčovým problémem při budování infrastruktury nabíjecích stanic pro elektromobily.

Problém se týká i stavby relativně malých obslužných stojanů, jako jsou AC nabíjecí stanice, které jsou mnohdy menší než obyčejný parkovací automat. Přesto u nich bylo dosud potřeba projít zdlouhavým povolovacím procesem, který trvá běžně několik měsíců. To se však nyní změní.

Ve třetím čtení v poslanecké sněmovně se nachází nyní poslanecký návrh na změnu vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 o urychlení stavby infrastruktury. Iniciativa, se kterou přišla Asociace pro elektromobilitu, si klade za cíl výrazně stavbu nabíjecích stanic urychlit. A zdá se, že se to podaří.

Pokud bude návrh definitivně schválen, nebude už nutné pro stavbu pomalých nabíjecích stanic do výkonu 22 kW získat stavební povolení ani žádat o rozhodnutí o umístění stavby. Tím se jejich stavba výrazně zrychlí.

Jak nám potvrdil místopředseda Asociace pro elektromobilitu Lukáš Hataš, návrh aktuálně doporučil i hospodářský výbor poslanecké sněmovny, kde byl zpravodajem poslanec Martin Kolovratník. Pokud zákon včetně této změny schválí Parlament a podepíše prezident, nabude účinnosti pravděpodobně 1.1.2021.

Za návrhem, který vzešel z iniciativy Asociace pro elektromobilitu, stojí poslanci Petr Třešňák, Pavel Pustějovský, Petr Dolínek, Petr Pávek, Marian Jurečka, Helena Langšádlová, Martin Kolovratník, Patrik Nacher, Martin Jiránek a Ondřej Polanský.

Stavby rychlonabíjecích stanic se změna netýká a pro ně by měl platit stále stejný, delší režim.

APEL

98 komentářů u “Stavba pomalých nabíjecích stanic v Česku výrazně zrychlí díky úpravě zákona”

  1. OFF blikající kontrolka nabíjení Miev.
    Děkuji všem,

    OFF blikající kontrolka nabíjení Miev.
    Děkuji všem, kteří se mi snažili pomoci. Mieva jsem den předtím prodal, problém nastal při dojezdu nového majitele domů z Prahy do Ostravy. Po několikerém nabíjení mu zůstala blikat kontrolka nabíjení. Po Vašich radách a zejména Ládi Mieva jsem mu poradil, ať zajede na nabíječku a pořádně prokvrdlá dříve dlouho nepoužívanou zásuvku Chademo konektorem.
    PODAŘILO SE !!!!
    Děkuju Vám všem za radu i za manuál, který jsem mu přeposlal.
    Přeji Vám krásný den.

    1. Rozhodně to smysl má. Jsou restaurace, hotely, zábavní
      Rozhodně to smysl má. Jsou restaurace, hotely, zábavní parky, které bych chtěli pomalé nabíječky pro své zákazníky postavit a také jsou firmy, které je vyrábí, provozují a ty také uvítají, že budou moci rychleji expandovat.
      Ti všichni velmi uvítají tohle plánované zjednodušení.

      1. Další důkaz, že kdyby vláda myslela systematicky a
        Další důkaz, že kdyby vláda myslela systematicky a směrem k podpoře elektromobily, značně větší procento lidí by i PHEV začalo využívat tak, aby byly přínosem čistotě vzduchu. Třeba opravdu projde to zrušení stavebního řízení u nabíjecích sloupků a možností nabíjení začne rapidně přibývat.

    2. velka moznost pro zacatek budovani pomale nabijeci
      velka moznost pro zacatek budovani pomale nabijeci infrastruktury na sidlistich, treba pro majitele/provozovatele soukromych parkovist, kdy birokracie je nejvetsi zabijak jakychkoliv inovaci

      pro mnoho lidi z panelaku kteri uvazovali o BEV nebo plug-inu to bude snazsi moznost stavby takoveho nabijeciho mista

      a rekl bych za tohle zalobovala i primo Skodovka, protoze prave stavebni povoleni pro ne bylo v Boleslavi nejvetsi prekazkou u stavby pilotniho parkoviste ktere tam ma vzniknout v pristim roce na nejakem sidlisti a ma se spolehat prave pouze na pomalou nabijeci infrastrukturu

      spousta firem ted nebude miset na svych parkovisti zadat nesmyslne o stavenbi povoleni prave pro budovani takovych nabijecich sloupku, a nebudou muset nesmyslne obchazet zakon tim ze i nabijeci sloupek nazivali wallboxem

      i ja bych skoro az zauvazoval ze bych vzkrisil myslenku dal investovat do nabijeci infrastruktury tady v mem okoli

          1. Jsou firmy v Praze, které si kupují PHEV hlavně proto, že
            Jsou firmy v Praze, které si kupují PHEV hlavně proto, že parkují zdarma na modré a v případě 5-ti aut je to 250 tis. ušetřených za parkování (vyhrazená místa) na ulici nebo v podzemních garážích ročně. Když se majitelů PHEV zeptáte kde nabíjí, koukají na vás, proč se ptáte, protože prostě nenabíjí, na co taky, PHEV mají na parkování, ne na nabíjení….

                1. Já taky mluvil o PHEV. To je přece taky hybrid ne – to že
                  Já taky mluvil o PHEV. To je přece taky hybrid ne – to že má možnost externího dobíjení nic nemění a neubírá na tom, že má spalovací motor.

                2. Ale když má PHEV emise do 50gr Co2 na 100 Km tak dostane
                  Ale když má PHEV emise do 50gr Co2 na 100 Km tak dostane značku EL a má výhody stejné jako BEV, nebo auto na H2. Tj. Neplati dálnice, pakmrkování v modré zóně zdarma a jízdu v pruzích pro taxi a MHD?

                3. Parkování zdarma mají BEV a PHEV, parkování zdarma
                  Parkování zdarma mají BEV a PHEV, parkování zdarma nemají a byly vyjmuty HEV, v tom je ten rozdíl. Pokud byly vyjmuty v nedávné době i PHEV máte nějaký odkaz? Výhoda platí pouze pro parkování v modrých a sdružených zonách zdarma a jízda na dálnici, jízda v pruzích BUS a TAXI NE.

                4. Anonym na nad Vámi to napsal přesněji. Může být klidně
                  Anonym na nad Vámi to napsal přesněji. Může být klidně i PHEV, který tu možnost nedostane. Tipicky to bývají BMW a dceřina Mini Cooper a možná i další. Nejde totiž o technologii pohonu, ale o emise v techničáku. Jakmile má nad 50, má smolíka.
                  PS: možnost jízdy v BUX / TAXI pruhu nebyla nikdy – to byl zbožné přání elektromobnilistů, možná nějaký politický návrh, ale realita to nebyla nikdy – tedy v Praze – nevím jak kde jinde.

                5. Ano, asi se může najít nějaké PHEV, které neplní normu
                  Ano, asi se může najít nějaké PHEV, které neplní normu CO2, např. mini ji opravdu v předchozím modelu neplnilo, v novém modelu již ano.

                6. Ale to pořád není merit věci.
                  Ty emise u PHEV jsou jen za

                  Ale to pořád není merit věci.
                  Ty emise u PHEV jsou jen za toho předpokladu, že plně využívám elektřické ústrojí. Tedy oni se dostanou pod 50g CO /100 km pouze za předpokladu, že z každých sta kilometrů jich nejméně 30 ujedete čistě na elektřinu.
                  A to je to co se právě neděje. Firemní flotily nějaké externí nabíjení zcela ignorují, a od momentu nastartování 99 % cesty jedou na fosilní palivo. V drtivé většině případě nikdo žádné externí dobíjení neřeší.
                  Proto píšu, že PHEV je vlastně horší než HEV, protože HEV alespoň nedává uživateli (řidiči) možnost odstavit EV část, kdežto PHEV ji dává, a smutnou realitou je, že ji až neuvěřitelné množství uživatelů využívá.

                  Takže přesně řečeno – technologie PHEV je dobrá, ale její používání lidmi je nesprávné a tristní.

                7. Máte to trochu pomotané, ale to se dá pochopit, prodejci
                  Máte to trochu pomotané, ale to se dá pochopit, prodejci vozů to neumějí vysvětlit, mají stále spalovací myšlení proto Vám to nikdo asi nevysvětlil.

                  PHEV je vlastně HEV jen s větší baterkou a možností externího dobíjení, když se baterka vybije na určitou úroveň tak se jen auto přepně z elektromobilu na hybrid.

                  Nikdy se nedá odstavit elektrický systém!!
                  Auto normálně popojíždí na elektřinu v kolonách jede 50% času s vypnutým motorem , při brždění rekuperuje a má spotřebu jako hybrid.
                  Teoreticky vyšší spotřebu má PHEV, protože PHEV má vyšší hmotnost, ale v praxi je spotřeba nižžší hlavně v kopcovitém terénu, protože auto má 7-10 vyšší kapacitu baterky než plný hybrid a lépe rekuperuje i podává vyšší výkon. Hnotnost pHEV je oproti hybridu vyšší o 100 Kg a to je nic. Většina PHEV jsou maximálně stejně težká jako čistý elektromobil, ale častěji mají o 100-200 Kg méně.

                  Takže pokud někdo chce Passata, nebo Suberba a on se jako HEV nedělá, tak PHEV je logická a rozumná volba i při jízdách bez možnosti dobíjení a jako bonus má značku EL

                8. Já to řeknu naplno PHEV technologie je blbost od samého
                  Já to řeknu naplno PHEV technologie je blbost od samého začátku a je to jen obcházení emisních norem výrobci. V PRŮMĚRU PHEV vůbec neplní normu a překračují ji přibližně dvakrát. Tedy jedná se pseudoekologii a jasně to dokazují průměry na spritmonitor.de. Ano jistě se najde jedinec, který nám bude oprávněně tvrdit že pravidelně nabíjí a jezdí za 1.9 l/100 km, ovšem jiný kolega jezdí za 5 l/100 km bezproblému.

                9. Jako sorry, ale když kouknu na spritmonitor.de třeba na
                  Jako sorry, ale když kouknu na spritmonitor.de třeba na Amperu, Outlander a Passat, čili nejrozšířenější PHEV, tak Ampera má průměr 2l, Outlander a Passat 4l/100km, což je cca polovina proti benzínu. Mně se myšlenka PHEV líbí jako přechodová fáze k EV a s vaším závěrem, že je to od začátku blbost, rozhodně nesouhlasím.

                10. Ta statistika je samozřejmě vždy trochu zkreslující, 3370
                  Ta statistika je samozřejmě vždy trochu zkreslující, 3370 PHEV má spotřebu 4.75 l/100km, ovšem polovina aut má vyšší spotřebu než 5.8 l/100km, tedy záleží na tom jak se PHEV používají. Kia Niro HEV stála 650 tis. Kia Niro PHEV stála 950 tis., tedy úspora cca 2 l/100km má vyvážit 300 tis. Kč, no je to opravdu záchrana ekologie. Jediný efekt, který na tom vidím je, že výrobci definují spotřebu 2 l/100 km, což je nesmysl a plní emisní limity a 90% lidí na auto za 1 mil. Kč nemá, tak bude jezdit starými křápy dál.

                  Mimochodem Opel Ampera se mi moc líbila do města, bylo to velmi povedené auto s relativně velkou baterií, mělo to pouze nevýhodu, že v zimě to moc netopilo. Do dnešního dne to považuji za nejpovedenější PHEV auto.

                11. Jasně, cenová politika je absurdní, souhlasím. Emisní
                  Jasně, cenová politika je absurdní, souhlasím. Emisní limity v případě PHEV nelze korektně definovat, ale nějaká čísla na papíře být musí a ustálené je měření na 100km. Jestli víte o lepší metodice, tak sem s ní. Za mě kategorie PHEV dává smysl pro lidi, co mají kde nabíjet, jejich průměrný denní nájezd je do 100km a nechtějí jít do čistýho EV.

                  S Amperou souhlas, mrzí mě, že se neprosadila víc. Podle mě moc předběhla dobu.

                12. Ano, PEHV je emisní podvod. Pokud výrobce neumí zajistit,
                  Ano, PEHV je emisní podvod. Pokud výrobce neumí zajistit, že každý uživatel bude auto používat tak, aby měl jimi deklarovanou spotřebu, je to vše pouze komedie. Nechápu, jak zákon může stavět PHEV na stejnou úroveň jako BEV.

                13. Jakej emisní podvod? Jak byste to chtěl nastavit? Že po
                  Jakej emisní podvod? Jak byste to chtěl nastavit? Že po vyjetí baterky a spotřebování dvou litrů benzínu se auto zastaví a vy budete muset hledat nabíječku? Nebo jak jste to myslel? Jediný, co vidím jako nesmysl, je dálnice zdarma, protože z principu právě na dálnici se jezdí hlavně na benzín a před cílem se přepne zpátky na elektriku. Na druhou stranu to chápu jen jako úlevu a motivaci si auto s nižší emisní zátěží pořídit. Ve městech a příměstských oblastech to naopak smysl má. A velký. Kdo denně dojíždí do práce a nechce dvě auta, tak je PHEV dobrej kompromis. U ojetin jsou PHEV dostupnější než BEV, nové jsou ale víceméně stejně drahé a tak se to moc neprodává…

                14. Já vidím emisní podvod v tom, že ta spotřeba není ani
                  Já vidím emisní podvod v tom, že ta spotřeba není ani náhodou v průměru pod 2 l/100 km, což je pod těch 50 g CO2. Když se podíváme na evropské normy tak WLTP se trochu přiblížila realitě, ale pořád to není EPA jako v USA, která už ukazuje podstatně reálnější spotřebu. Tedy 92% aut PHEV na silnicích v reálném provozu neplní emisní normu, kterou výrobce definoval a tak si nárokuje v podstatě stejné podmínky, jako čisté BEV.

                15. Zrovna předevčírem jsem měl jako záložní auto
                  Zrovna předevčírem jsem měl jako záložní auto půjčenýho suberba IV. S prstem v nose jsem udělal spotřebu 16,5 kWh/100 Km + 1,1 litru benzínu a ten benzín jen pro to , že jsem zkoušel jak to jede a taky se mě na pár minut spustil spalovák jak jsem si hrál s menu. Bez benzínu bych měl spotřebu kolem 20 kWh/100 Km a to si myslím že na tak velké auto, které tahá sebou spalovák je paráda.

                  Takže si někdy PHEV půjčte a pak tom něco můžete říkat s vaším stylem jízdy by jste měl spotřebu ještě nižží.

                  Jaká je jiná varianta pro obchodní cestující a vůbec pracující ve firmách? Po městě jezdíte bez emisně a na dálku jedete na benzín. Až bude EV s dojezdem 1000 Km za 900 tis. ve velikosti SUberbu, tak neřeknu ani popel, ale to dnes bohužel technologická vyspělost naší civilizace neumí.

                16. Ale nejde o to dokázat nějakým testem ve městě a s
                  Ale nejde o to dokázat nějakým testem ve městě a s nabitou baterií jak je ta spotřeba nízká. Když dá firma auto jak píšete obchodnímu cestujícímu, tak jakou má motivaci si dobíjet PHEV doma za své? Na veřejné nabíječce PHEV prakticky nevidíte (proč taky když se to nabíjí 5 hodin) a doma se na to lidi s firemními auty vykašlou. Realita je vidět v praxi na spritmonitor.de. Pokud si zadám minimální nájezd 5000 km, pak se objeví 2750 aut a pouze 8% aut má spotřebu pod 2 l/100 km. Tedy evidentně nejezdí jen po městě a nenabíjí a to se bavíme o nadšencích, kteří si sledují spotřebu a tedy PHEV si koupili z úsporných důvodů. Jakmmile s PHEV vyrazíte na dálnici s cestovní 135 km/h tak bude spotřeba úplně jinde.
                  Co se týká technologií, u BEV pro 90% lidí stačí dojezd 300 km a i ti najednou max 100 km denně. S čím souhlasím je vysoká cena, to tak bohužel je. Nakonec ať výrobci vyrábí co chtějí, pouze říkám ať nepodvádějí v emisních normách a nesnaží se nám namluvit, že průměrná spotřeba auta za všech podmínek je pod 2l/100km.

                17. Tady ,ale není nic potřeba dokazovat, když nabíjíte
                  Tady ,ale není nic potřeba dokazovat, když nabíjíte jezdíte na elektřinu, když nenabijete, tak se to nezastaví jen to jede na benzín prostě dvě auta v jednom. Úplně si nemyslím, že by hromadně obchodní zástupci , kteří namají zajištěné aspoň noční dobíjení hromadně fasovali PHEV jen kvůli dálniční známce a parkování po Praze jinou výhodu značka EL nemá. Občas mám dojem ze zdejší diskuze že je snad PHEV ještě horší emisně jak nafta.

                  I ten Suberb IV předváděcí měl dlouhodobou průměrnou spotřebu 5,5 litru což je podle mě na to že to nabíjí opravdu sporadicky a zákazníci testují jak to jede, přece parádní spotřeba na cukání po městě. I při nejhorším možném zacházení tam bude na emisích úspora někde 30%. A to přece počítá, při ohromném nájezdu těchto aut, se může stát, že na emisích ušetří za svůj život, více CO2 než kdejaký elektromobil a jako bonus má to auto baterii jen o 1/3 baterky EV a to je další úspora CO2 na výrobu té baterky.

                  Vemte si , že čistá EV mají směšné nájezdy obvykle mají průměr jen 15 tis. Km za rok , i když jsou vyjímky u EV co stojí 2-3 miliony, ale stejně 300 tis. Km a konečná, baterka odejde. Kdežto PHEV vydrží mnohem více, třeba jeté ampery z let 2015 maji na kontě 200+ tis. Km a jsou v bezvadném stavu. O takovém nájezdu si LeAf, Golf, Soul s těchto let může jen zdát.

                18. Jezdil jsem s více HEV na zkoušku a rozdíl ve spotřebě v
                  Jezdil jsem s více HEV na zkoušku a rozdíl ve spotřebě v případě jízd město a okolí je samozřejmě znát. Např. s Priusem jsem jezdil kolem 3.9l/100km, na stejné trase jezdím Soulem za 13 kWh /100km. Chápu tuhle technologií a v určitých podmínkách provozu výrazně ušetří palivo. PHEV se ovšem často používá jako HEV, tedy podmínky provozu by měly být rovné.

                  To že BEV najezdí málo km, je nepodložené tvrzení, naopak majitelé svorně říkají, že díky levnému provozu najezdi majitele více než s předchozím ICE.

                  To že baterie vydrží méně než v PHEV je rovněž diskutabilní. Zrovna Opel Ampera má rezervu 30% kapacity, tedy pokud by měla běžná BEV takovou rezervu, pak by ještě po 200 tis km vykazovala SOH 95-100%. Rovněž výdrž baterií Tesla je až 1 mil. km a i po 200 tis. km vykazují 94% SOH. Pokud se podíváme na mobile.de, tak průměrný nájezd všech 60 aut Opel Ampera bude cca 15 tis. km ročně, a to je hrubý odhad, spíše to bude ještě méně.

                19. Tak jak byste PHEV chtěl do emisních limitů počítat?
                  Tak jak byste PHEV chtěl do emisních limitů počítat? Zásadně nesouhlasím, aby byla brána jako běžná HEV, protože takto emisně vycházejí jen když se nenabíjí. Důvod, proč si člověk PHEV koupí, je to externí nabíjení. Nějak se to počítat musí a jako běžný hybrid by to nebylo spravedlivé. Nelze je také brát jako čistá BEV, i když je tak někdo také používá. Nějaký kompromis musí být stanoven, a dnes je to 100km. Možná by bylo lepší jiné číslo, to je k případné další diskusi.

                  Nesouhlasím s tvrzením, že se dnes PHEV používá většinou jako HEV. Není na to žádná věrohodná statistika a také pokud se tady argumentuje, že si PHEV kupují firny pro své obchoďáky, tak takové auto pak jde po pár letech do prodeje, kde ho koupí zase občan, který ho bude pravděpodobně používat spíše jako BEV. Ale to jsou jen hádání z křišťálové koule.

                20. Tak jak říkáte: střelím třeba 200km místo těch sto a
                  Tak jak říkáte: střelím třeba 200km místo těch sto a možná budu blíž realitě… Jak se počítá v norně s číslem, které je závislé na lidském faktoru, vždy to ovlivní peníze nebo lidská zdechlost. Kdyby stát myslel dopředu, zákonem by předem ošetřil třeba tu situaci, jak má uhradit zaměstnavatel tomu obchoďákovi nabíjení služebního auta doma, a rázem by ten poměr jízdy elektro/ benzin mohl vypadat jinak. Ale o „nepolitice“ státu v této oblasti se zde namluvilo dost.

                21. Já myslím ,že ten homologační test se dělá na 35 Km ,
                  Já myslím ,že ten homologační test se dělá na 35 Km , nebo tak nějak, ale spotřeba se udává v litrech na 100 Km. Že ujede PHEV 100 Km bez dobíjení s udávanou spotřebou v TP je blbost. Za udávanou spotřebu jezdí pokud nedojde k vybití trakční baterky.
                  Teoreticky by mohl mít spotřebu nula, ale namá protože v homologačním testu se jezdí i po dálnici a kousek i maximálkou a to se vždy spalovák spustí.

                22. Pořád je ten WLTP test udělán tak, aby zvýhodnil PHEV, ta
                  Pořád je ten WLTP test udělán tak, aby zvýhodnil PHEV, ta celková testovací vzdálenost je 23 km, což snad každý normální člověk uzná, že je nesmysl. Proč proboha nevezmou metodiku US normy EPA (stejně jako převzali normu na měřené polétavého prachu) nebo alespoň tu část pro osobní auta a netestují tak, jak se správně testovat má? No asi proto, aby ty výsledky spotřeby zkreslili ve prospěch nějaké technologie.

                23. Spalovák se nepustí vždy, když na to šlápnete. Jsou typy
                  Spalovák se nepustí vždy, když na to šlápnete. Jsou typy PHEV, jako Outlander nebo Ampera, kde můžete šlapat jak chcete a jede pořád na elektriku, dokud nespotřebujete baterku. A pak jsou tu Super y IV nebo Passat-e, kde je to jak říkáte. Ten test se dělá jinak. Jezdí se dané okruhy 12,25km, kde je dané zrychlení, maximálka 130 atd., dokud se nevybije baterka a pak se jede ještě celý okruh s vybitou baterkou a z výsledku se dopočítává spotřeba na 100km. Jediné férové řešení podle mě je to, že se bude udávat spotřeba v čistém elektrickém režimu a pak v čistém spalovacím. Tak jedině si člověk může udělat obrázek o spotřebě a porovnat modely mezi sebou.

                24. Jasně seriové PHEV to mají trochu, jinak, ale ty už jsou
                  Jasně seriové PHEV to mají trochu, jinak, ale ty už jsou pomalu minulost, protože po vybití baterky dost žerou.

                  Někde jsem viděl v USA , že tam udávají u PHEV spotřebu po vybití baterky, to by bylo podlě mě opravdu férové to udávat.
                  Mám dojem že třeba Suberb IV bere po vybití baterky hodně benzínu rozhodně více než srovnatelná toyota v hybridu.

                25. Udělal bych to jednoduše, jako to mají udělané některé
                  Udělal bych to jednoduše, jako to mají udělané některé dopravní firmy. Certifikovaný a zapečetěný měřič spotřeby a jednou za rok kontrola. Chceš mít výhody jako BEV, tak to dokaž. Co se týká obecně emisí, museli by PHEV projít testy, které budou odpovídat průměrnému reálnému provozu. Všichni víme, že PHEV takovým testem neprojdou. Já obecně proti PHEV nic nemám, ale jsem proti tomu, aby byly zneužívány k obcházení zákona. To pak takový zákon můžeme zrušit.

                26. Když se podívám na sauto třeba na BMW I3 tak má nejvíc
                  Když se podívám na sauto třeba na BMW I3 tak má nejvíc najeto exemlář z roku 2016 kolem 70 tis. jinak je průměr kolem 30-40 tis. takže odhadem jsme pod 10 tis. Km ročně . Pokud se podíváte na malobaterkáče tak jsou čísla i 20.000 Km za 5-6 let. A to jsou na elektrická auto hrozně malé nájezdy, investice do baterie se ekologicky nemůže zaplatit. To že má nějaká tesla 200.000 Km to zamozřejmě nevyváží. Podlě mě BEV jezdí v průměru o mnoho méně (kdo by to také pořád nabíjel :-)). Nebo myslíte že jsou stočený?

                  Jinak s tou spotřebou průměrnou je to diskutabilní, není průměr jako průměr, můžete poctivě každou noc nabíjet, mít za rok spotřebu 1,5 litru a pak pojedete na služební cestu , nebo na dovolenou za 30 hodin jízdy natočíte 2000 Km bez dobíjení za 5-6 litrů na sto logicky a najednou Vám stoupne průměrná spotřeba o jeden litr a musíte ujet 12 tisíc kilometrů bez kapky benzínu ,aby jste to dal zprátky.

                  A od toho přece PHEV je, aby jste jezdil jako elektromobil kolem komína a na dálky pohodlně na benzín. Jinak na co by tam byl ten servisně drahý spalovací motor , DSG převodovka atd.?

                27. Pokud budete počítat průměrný nájezd BEV aut u nás, pak
                  Pokud budete počítat průměrný nájezd BEV aut u nás, pak ze statisky víme, že český řidič najede průměrně kolem 7000 km ročně. Samozřejmě auto s baterií 18 kWh není na dálkové cesty, nicméně situace se mění a dnes již auta mají kolem 35 kWh baterii a větší.

                  Co se týká PHEV, znovu opakuji, nic proti této technologii, v minulosti bych si takové auto i koupil, kdybych se nerozhodl správně pro BEV. Spousta lidí má totiž strach z dojezdu větší než z rakoviny a i když jezdí kolem komína, musí mít dojezd 600 km, jinak v noci nespí. Takže pokud auto neplní emisní normu 50 g CO2 a jezdí v průměru za 100 g CO2 (což není daleko od běžných úsporných motorů), pak je správné, že zavřeme oči a postavíme je na stejnou úroveň jako BEV? Jinak ten výpočet dost nesedí, pokud budete počítat třeba 20000 km nájezd ročně, tak stoupne po cestě na dovolené spotřeba o 0,4 l. I v případě 10000 km ročně, to zase není takový masakr.

                28. Ja treba opravdu tu dlouhodobou spotrebu mam 2 l/100 km. Ale
                  Ja treba opravdu tu dlouhodobou spotrebu mam 2 l/100 km. Ale tenhle udaj bude mit v praxi asi silenej rozptyl.

                29. S tou úlevou za dálniční známku to máte hezký postřeh,
                  S tou úlevou za dálniční známku to máte hezký postřeh, tam to asi jinak jak 100% na ropné palivo nepůjde. Ale na tom podvodu trvám, tak jak to rozvádí níže Josef. Takže by výrobcům v zápočtu do průměru flotilových emisí měli počítat třeba jen třetinu vyrobených PHEV. To je prostě česká klasika. Zákonem legalizovaný podfuk, protože se někomu hodí a dá se zdůvodnit dobrým úmyslem.

                30. Nerozumím tomu „Česká klasika). Měření emisí a
                  Nerozumím tomu „Česká klasika). Měření emisí a flotilové emise nemá s námi nic společného. Metodika a pokuty jsou čistě produkt EU. Jinak souhlasím, že je výrobcům v tomhle segmentu nadržováno více, než si zaslouží. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že PHEV je jen přechodový krok k EV. Já jsem si nedokázal představit, že bychom měli doma jen jedno auto, a to BEV. Nebýt tohoto mezikroku, tak mě úlevy ve formě dálniční známky, po které moc nejezdím, nepřimějou. U mě je to hlavně o ekonomice a tam to u ojetin už začíná vycházet. Brzy to tak bude i u čistých BEV.

                31. S tou Českou klasikou u emisního zákona z dílny EU jsem
                  S tou Českou klasikou u emisního zákona z dílny EU jsem byl opravdu nepřesný. Tradici zákonů s nejasným výkladem či úmyslných paskvilů máme u nás, občas se to ale povede i na západ od ČR. Souhlasím, že zkušenost s PHEV může mnohé přivést k čistému BEV. Já v něm ale pořád vidím BEV zprasené hrčícím fosilním agregátem, co majitele potáhne stále do servisu. V dnešní době 3-5 aut u domu, mi dává větší smysl koupě jetého BEV ( a jeho sdílení všemi, ať si ho vyzkouší) a ponechání spalováku v záloze na delší cesty.

                32. A není lepší mít u baráku čité EV na kratší a
                  A není lepší mít u baráku čité EV na kratší a střední cesty. A druhé auto na delší cesty mít PHEV? Které na kratší cesty po městě je stejné jak elektromobil a dálku bere o 30% méně než spalovací? Protože funguje jak hybrid. Podle Vás ani , né protože to je emisní povod že?

                33. Jistě, ale to je investice tak 1mKč i kdyby obě byly
                  Jistě, ale to je investice tak 1mKč i kdyby obě byly jeté,ne? Já budu rád, když stařenka dCi vydrží ještě tak rok, dva, abych při koupi nástupce mohl vůbec uvažovat nějaké alternativě ke spalováku.

                34. Tak to hustý 🙂 Fakt jste mě dostal, tři dny tu brojíte
                  Tak to hustý 🙂 Fakt jste mě dostal, tři dny tu brojíte proti PHEV, jsem si myslem dobře majitel nějakého disajnového eletromobilu tipoval jsem I3 a vyleze z Vás majitel nafty pravděpodobně ještě bez DPF a močky že?

                35. Holt nemá každý 3/4 mega na auto, ani nemám auto jako
                  Holt nemá každý 3/4 mega na auto, ani nemám auto jako životní prioritu. Stařenku Scénic dCi jsem koupil jetou v době největší slávy i ceny téhle technologie, myslíc, že dělám dobře pro peněženku i přírodu. A do poslední STK jsem na ni jezdil náhodně cestou z práce. Tedy ač má reálně najeto přes 300tkm, byla a je v technickém stavu. Naposled neprošla emisemi kvůli vadné váhy vzduchu a taky jsem přetěsnil celé sání, což je bolest těchto motorů od Renaultu. Takže já stále doufám, že BEV se i přes všemožné obstrukce dostanou už brzy i mezi běžné lidi.

                36. Nevím v jakém sociální bublině se pohybujete, většina
                  Nevím v jakém sociální bublině se pohybujete, většina majitelů domů (což samo o sobě znamená trochu bohatší lidi) nemá 3-5 aut. U domu najedete auta 1-2 a možná něco k tomu (motorka, skútr, traktor).

                37. Nežiju v bublině, ale na vesnici, kde v běžném, starším
                  Nežiju v bublině, ale na vesnici, kde v běžném, starším RD ( nemyslím nové, typu satelitní městečko) většinou bydlí i některé z dětí. Zrovna sousedi ( zaměstnání obec, ZD, něco v Ostravě a mateřská) jich mají na dvoře šest plus traktor. My s nejmladší dcerou máme jedno, syn druhé, starší dcery v Praze a Brně jezdí MHD a vlaky. Asi máme štěstí, že do práce, školy i zpět se často svezeme spolu, a občas se někdo sveze busem nebo v létě na kole. Rozhodně netoužím po další černé díře na peníze a starosti navíc.

                38. Co Vám přijde ekonomického na tom, pořídit si PHEV a
                  Co Vám přijde ekonomického na tom, pořídit si PHEV a vybodnout se na externí nabíjení, a z 99% jezdit na benzín?

                  Externě dobíjejí jedinci co si auto koupili soukromě. Smutnou realitou ale je, že si PHEV koupili hlavně firmy do flotil, protože na ně dostali dotaci. Na co pak ta auta jezdí, tam v drtivé většině případů už nikdo neřeší.

                1. Aha, tak já myslel, že zkratka PHEV znamená – PlugIn HYBRID
                  Aha, tak já myslel, že zkratka PHEV znamená – PlugIn HYBRID electrick vehicle.
                  Tedy hybrid s možností externího dobíjení, a schopností jízdy čistě na elektrický pohon bez spalovacího motoru.
                  Ale možná jsem se spletl…
                  No spíš ne.

                  Tak těmto už se parkování v zónách v Praze nepřiděluje.

              1. A to, že si spousta firem pořídila HEV nebo PHEV jen proto,
                A to, že si spousta firem pořídila HEV nebo PHEV jen proto, aby si pořizovací cenu snížili o dotaci, a elektrické ústrojí využívají jen omylem, když se tomu nelze vyhnout – tak to jsem nijak nepopíral. Jen to, že by se jim i nadále přidělovala možnost parkování v zónách.

                A že Hybrid (libovolného tipu a v tomto směru je PHEV vlastně horší než HEV) má defakto horší emise, než totožné auto bez hybridizace protože v případě hybridu ten spalovák neustále tahá mrtvou zátěž v podobě elektromotru a baterie – tak ty horší emise jsou taky prokázány.
                Hybrid u kterého se elektrické ústrojí nepoužívá a jen tahá sebou jako mrtvou zátěž EV ústrojí, je vlastně horší, než čistě benzínové auto.

                Jenže to došlo úředníkům až po dvou letech.

                1. To jo. Ja nabijim kde se da (ABC) a 53% ujety vzdalenosti je
                  To jo. Ja nabijim kde se da (ABC) a 53% ujety vzdalenosti je ciste v elektrickym modu. Zbytek pak jako hybrid.

                2. „A že Hybrid (libovolného tipu a v tomto směru je PHEV
                  „A že Hybrid (libovolného tipu a v tomto směru je PHEV vlastně horší než HEV) má defakto horší emise, než totožné auto bez hybridizace protože v případě hybridu ten spalovák neustále tahá mrtvou zátěž v podobě elektromotru a baterie – tak ty horší emise jsou taky prokázány.“

                  Jasně a proto má hybrid o litr až dva menší spotřebu než srovnatelné spalovací auto a v měststkém provozu i více. Ono to dá rozum, když motor v hybridu klidně i 50% času stojí a ve zbytku je většinu času provozu v optimálnějším režimu, tak je přeci logické, že má větší emise než srovnatelné spalovací auto 😉 . Oni totiž jsou ti výrobci jsou úplně blbý, když tlačí hybridy a mild hybridy aby se lépe vešli do limitů EU.

                3. Jenže jste si vytrhl jen část textu, a regujete jen na ni.
                  Jenže jste si vytrhl jen část textu, a regujete jen na ni. Já pokračoval tím, že při NEPOUŽÍVÁNÍ elektrického ústrojí.
                  To co píšete je pravda, ale jen za předpokladu, že PHEV externě dobíjím.
                  Dokonce, pokud jej řádně dobíjím, a využívám EV část v maximální možné míře, tak se podle mne dostanete ještě na lepší čísla než uvádíte. Z prostého důvodu, u EV ústrojí nehraje hmotnost auta u spotřeby takovou roli díky kompenzaci rekuperací – což spalovák tuto kompenzaci nenabízí, proto u něj hmotnost hraje mnohem větší roli.
                  Pokud budu s PHEV každodenně jezdit 30km do práce a zpět čistě na elektřinu, a spalovák pustím jen výjimečně až pojedeme na dovolenou, tak budou ty emisní čísla fantasticky nízká.
                  Jenže tak se tomu u flotilních aut firem moc neděje, že? Tam to funguje obráceně. Externí dobíjení se ignoruje, a i po městě se jezdí na benzín – a tam nastává onen problém – že fosil tahá elektrické ústrojí jako zátěž, a tudíž žere víc než by musel, a tudíž kouří víc než by musel.

                  Ergo – technologie špatná není – špatný je způsob jak ji lidé používají (bohužel až příliš často).

                4. PS: proto jsem taky napsal, že v tomto směru je PHEV
                  PS: proto jsem taky napsal, že v tomto směru je PHEV vlastně hroší než HEV, protože HEV alespoň nedává řidiči možnost volby hnacího ústrojí a ten elektromotor automaticky využívá. Kdežto PHEV tu možnost nabízí – a tak ji lidé zneužívají a elektromotor vypínají.

      1. Problem pomalych nabijecek na sidlisti (alespon v Praze) je
        Problem pomalych nabijecek na sidlisti (alespon v Praze) je podle me ten, ze nikoho „z panelaku“ ke koupi nabijeciho auta nepresvedci, dokud nebudou u vyznamneho poctu stani (aby majitel auta mel rozumnou jistotu, ze v dosahu nektere vzdycky zaparkuje).
        Udelat jedno (pripadne nekolik) stani vyhrazenych jen pro „hypoteticky elektromobil v budoucnosti“ je podle me neschudne (ani „invalidni“ mista uz vetsinou nejsou obecna, ale na konkretni znacku). A vzhledem k tomu, ze mestaci/policie nejsou ochotni/schopni resit ani parkovani, ktere omezuje prujezdny profil pod 3/6m, nedelam si vubec iluze, ze by resili parkovani na pseudo vyhrazenych mistech, ktere nikdo nepouziva.

        1. sak proto pisu o tech soukromych parkovistich kde by tohle
          sak proto pisu o tech soukromych parkovistich kde by tohle mohlo zacit fungovat, a tech je treba v Praze docela hodne, a samozrejme na nich ma kazdy svoje soukrome misto, ja si tokto platil parkovani kdysi na Chodove, Leopold nebo tak nejak, stalo me to 7 stovek na mesic a mel jsem svoje parkovaci misto, a kdyby tam byl i takovyto nabijeci sloupek, coz je otazka cca 20 tisic na misto, tak bych klidne dnes i prez noc dobijel za nejakou rozumnou cenu, 6-8 kacek za kWh, byl u toho Albert a ja bydlel v jednom panelaku hned vedle

          tohle bude mozny stimul i pro energeticke firmy, distributori energii si tam budou moci zacit stavet takoveto nabijeci body na mistech kde je predpoklad zajmu, takze „bohatsi“ sidliste, coz jsou dnes vesmes jakekoliv nove cinzaky v Praze, prave proto ze pokud ma nekdo na byt za 8+ mega, nebo na splaceni hypoteky, tak auto za mego by as takovej problem bejt nemusel, a dobudoucna se tomu stejne ty lidi nevyhnou pokud budou chtit zajet autem treba do centra, ty zakazy na vjezd spalovaku proste prijdou jednou i do CR 😉 taky do 10-20-30 let tech aut pribude i v bazarech, elektromobilita se nezastavi, jen ji nektere casto uredni aspekty spomalujou, ale jako takova je tady a bude ji jen pribejvat, takze to ze ted na sidlisti ma elektromobil asi par lidi nebo treba i nikdo, neznamena ze za 10-20-30 let tomu tak taky bude 😉

            1. a elektromobilita je snad pro vetsinu? pejes tu samou pisnicku
              a elektromobilita je snad pro vetsinu? pejes tu samou pisnicku o argumentech proc ne, proc ne, proc ne,….a proc vlastne jsi v diskuzi na hybridu?

              jo to parkoviste jsem mel od vchodu do domu vzdalene asi tak 50 metru, no silenost chodit tak daleko, a vzhledem k tomu jak byvalo vecer zaplnene, tak me prislo ze toho vyuzivalo celkem hooodne lidi z tech okolnich panelaku, ty parkoviste tam byli od sebe kousek dve a obe byli vecer dost zaplnena, takze si to asi platilo a plati celkem hodne lidi 😉

          1. Ja tu carku bral spis jako „nebo“. Urcite se ta zmena
            Ja tu carku bral spis jako „nebo“. Urcite se ta zmena (respektive stavajici povolovaci rizeni) tyka i nabijecek na soukromem pozemku? Me to spis prijde, ze jde o stavby ve verejnem prostoru, ale z clanku to zrejme neni.

            Ale vazne pochybuju, ze provozovateli parkoviste nekdo brani povesit „krabici“ na zed a dotahnout k tomu skrtalem kabel. Teda krome toho, ze se mu to absolutne nevyplati a ze ta „bouda pro hlidaciho duchodce“ mozna ani nema dost silnou pripojku.

            1. na mestskem pozemku ze si jako nekdo dotahne kabel a povesi ho
              na mestskem pozemku ze si jako nekdo dotahne kabel a povesi ho treba na plot? a neco jako predpisy pozarni ochrany, verejneho rozvodu elektriny ti nic nerika? za to jsou hodne mastne pokutky za takove prasarny 😀

              prave proto ze se doted pro tohl emuselo zadat i stavebni povoleni, tak to nikdo rneresil, ted to mozna nekteri resit zacnou, a to treba i sami mesta 😉 i mesta totiz spoustu veci nedelaj prave proto ze birokracie 😉 ostatne ja si tim birokratickym koleckem na isntalaci wallboxu jiz prosel a vim jakej opruz to je i u toho blbeho wallboxu na stene panelaku, a cokoliv co tohle ulehci je jen dobre

              jo diky diskuzi jsem koukl do katastralni mapy a tam kde jsem v Praze parkoval je podle katastru pozemek HMP, takze praha ktera ted nabijeci infrastrukturu zacina resit celkem hodne muze diky tomuto mozna od pristiho roku postupovat snaze a rychleji v budovani nabijecek do 22kW 😉 tedy budovani toho co je ve mestech pro elektromobilitu potreba 😉

                1. nejdriv pozadat SVJ o projednani, pak schvaleni na schuzi SVJ
                  nejdriv pozadat SVJ o projednani, pak schvaleni na schuzi SVJ alespon 51% vlastniku, nasledne kolecko s hasicema s projektem zda ho povoli co se pozarni bezpecnosti tyce, s obema souhlasy na ditributora elektriny kde se dojednal termin na prichod jejich technika ktery skoukne zda to utahne jisteni domu a pujde vyvest dalsi elektromer, nesledne kolecko zase s SVJ ze vse bylo schvaleno a zda muzu zacit s montazi, montaz odbornou firmou kde maj papir ze to muzou instalovat, tedy vesmes jen to elektricke zarizeni jako wallbox a elektromer kvuli pojistovne, abych mel klid oboje delal technik meho distributora, hlavne u elektromeru by mohli nastat komplikace kdyby to delal nekdo jinej, ale je to drazsi no, nasledne jednani s mestem o moznosti pronajmu parkovaciho mista na SPZ (tohle vsechny mesta neumoznujou a nekde to daj jen lidem se ZTP/ZTPP), jeste pred pripojenim k rozvodum domu to zkoukli zase hasici a dali kladne stanovisko, prijel technik distributora , pripojil par dratu, zapnul, nacet cteckou elektromer a voala muzete si nabijet…..lehce prez 2 mesice saskovani a cca 35 tisic kacek v luftu , jo a blokace toho parkovaciho mista se plati rocne, takze kazdej rok bude obnova, ale mam celkem rozumne sousedy a mozna to jiz nebude dalsi roky treba, proti byl jen jeden z 38 vlastniku, a kdyz se nekteri svezli v plug-in Superbu, tak se jim elektrickej mod libil, takze kdo vi co bude dal D

                  a jeste zajimavost, abych nezasahoval do prav mesta a nemuselo se jeste resit nejaky vecny bremeno na pozemku vedle baraku, tak wallbox nesmi jakoze presahovat stavebni parcelu domu, neb trava okolo jiz patri mestu, tak jeste stesti za tech 30cm dlazby okolo domu kterou to nepresahuje 😀

                  verim ze tohle by asi odradilo spoustu spoustu lidi

                2. 30cm dlažby rozhodně rozhoduje. :-),
                  Ať žije bordelismus.

                  30cm dlažby rozhodně rozhoduje. :-),
                  Ať žije bordelismus.

    1. Myslím, že 22kW není potřeba a myslím, že restaurace by
      Myslím, že 22kW není potřeba a myslím, že restaurace by takový výkon stejně nebyly schopné zajistit, financovat. Pokud jste v restauraci hodinu nebo v hotelu celou noc, tak vám 7kW stačí, restauratér nemusí počítat kilowathodiny, protože dobijete za pár korun. Na delší cestování bude jistě pestrý výběr tranzitních rychlodobíječek s restauracemi.

      1. Je potřeba. Každá restaurace má 400V 32A, tedy 22 kW,
        Je potřeba. Každá restaurace má 400V 32A, tedy 22 kW, někdy i několikrát, protože na tom jedou kotle na polévku a konvektomaty a často i fritézy a další vybavení. O celých chladících místnostech nemluvě. Příkon je tedy dostatečný.
        Restauratér nemusí nic počítat, stačí jednoduchá krabička řídící příkon nabíjecího stojanu podle vytížení objektu, kdy objekt má přednost.
        Navíc těch 22 kW znamená, že tam mohu mít „pomalou rychlonabíječku“ 20 kW, což je krabice na zdi velikosti běžného wallboxu. Obvykle s kabely CHAdeMO, CCS a zásuvkou Mennekes. A klidně pod ní i běžné zásuvky pro starší auta, motorky a elektrokola. A opět krabičku, která příkon 22 kW rozdělí mezi aktuálně napojené.
        Tímto se dostáváme do automatizované fáze, kdy se to řídí samo a už je jen na mně, zda to zpoplatním a případně jak.

        1. Souhlas, to by byl idealni stav, ale v praxi je to tak, ze
          Souhlas, to by byl idealni stav, ale v praxi je to tak, ze restaurater tam sice prikon ma, ale vyuziva ho, tak se boji dat na dobijeni. I tech 7kW je u restauraci vyjimka. Vetsinou tam dostavam 5A 🙁 Ridici system pro vyuziti zbytkoveho prikonu a placeni restaurater tezko koupi. Uz nakup wallboxu je pro ne defakto postradatelna investice, na ktere temer nic nevydela.

          1. „defakto postradatelna investice“… dovolil bych si
            „defakto postradatelna investice“… dovolil bych si nesouhlasit. Je to určitá konkurenční výhoda, nyní možná s malá, ale s růstovým potenciálem. Něco jako dětský koutek, zahrádka, čisté toalety, kvalitní ventilace, parkoviště a pod. Konec konců… teď jezdím na oběd na jedno konkrétní místo, protože tam mají dva nabíjecí sloupky. V okolí vaří +- stejně, ale tady je ta nabíječka 😉

    2. Je to legrace, ale přesně takovéhle věci podporují
      Je to legrace, ale přesně takovéhle věci podporují rozhodnutí výrobců, kteří se budou infrastruktuře přizpůsobovat, aby jejich zákazník měl používání jejich výrobku co nejkomfortnější. Takže za mne palec nahoru.
      Málo se to ví, ale stavba rychlé nabíječky před krajským úřadem v Ostravě se vleče už roky právě kvůli papírování. Je až úsměvné, kdyby to nebylo k pláči, co vše je úřadník schopen vyžadovat. Parkoviště tam stojí už roky a je OK. Včetně toho, že když vjíždíte závorou, otáčíte se doleva kolem -+3 kolmých parkovacích míst. Když na ně chtěli dát rychlonabíječku, naráz vznikl problém. Když bude někdo z těch míst vyjíždět, mohl by se srazit s tím, co bude na parkoviště právě vjíždět. Jsou tam špatně tzv. rozhledové úhly.
      Ano, čtete správně. To, co u parkoviště, používaném denně, kdy se na těch místech protočí pár desítek z 6 milionů spalovacích aut, registrovaných v ČR, nevadí a nikdo neřeší, je u výjezdu pár elektromobilů z rychlonabíječky z +-4 tisíc registrovaných v ČR důvod k zastavení řízení.

              1. Ano, nabíjí oba konektory, vše se chová normálně, ale
                Ano, nabíjí oba konektory, vše se chová normálně, ale pokud si auto ‚myslí‘ že má připojený konektor, nemělo by se přece nechat nastartovat. Alespoň Leaf ani Kia to nedovolí. Bohužel zasunutí teď nemohu vyzkoušet, snad zítra.

Napsat komentář