Stát chce podle ministra průmyslu Havlíčka do budoucna podpořit vodík v dopravě

Stát chce mimo čisté elektromobility do budoucna podpořit rovněž rozvoj vodíkové technologie v dopravě. Podpora by měla směřovat do rozvoje infrastruktury na výrobu a čerpání vodíku i do samotného využití vozidel na vodíkové palivové články.

Ministr Havlíček si při návštěvě v Kolíně vodíkovou Toyotu Mirai osobně vyzkoušel, stejně jako vozy na hybridní pohon.
foto: Toyota

TISKOVÁ ZPRÁVA

„Chystá se aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, která se má vládě předložit do konce letošního roku. Česká republika se zavázala ke snižování emisí v dopravě a jednou z možností je právě využívání vodíku,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává:

„Ministerstvo dopravy vypsalo program na čerpací stanice na vodík, a to v rámci Operačního programu Doprava. Právě do vybudování infrastruktury stát bude s využitím zejména strukturálních fondů investovat.“

V České republice by v roce 2030 mohlo podle odhadu MPO jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli absenci čerpacích stanic zatím nejezdí žádné, do roku 2023 by však mělo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík.

Průkopníkem využívání vodíku v dopravě je Toyota, která má celý výrobní závod TPCA v Česku brzy převzít. Již několik let nabízí sériový vodíkový vůzToyota Miraii. Podle prognózy výrobce se cena vodíkových aut do deseti let vyrovná ceně hybridů.

„Vítáme progresivní přístup vlády, který se nezaměřuje pouze na jeden typ řešení nízkoemisní dopravy, ale podporuje i další řešení. Je-li hlavním cílem veškerého snažení snížení škodlivých emisí, měl by stát vytvořit rovné, technologicky neutrální podmínky pro všechny druhy ekologické dopravy a nastavit jasnou hranici emisních limitů. Bude na zákazníkovi, aby se rozhodl, která alternativa je pro něj nejvhodnější,“ říká šéf české Toyoty Martin Peleška.

Vicepremiér Havlíček doplňuje, že po roce 2023 se mají revidovat emisní limity CO2 pro osobní a lehké užitková automobily. Od procentního snížení emisí u těchto vozidel ve srovnání s rokem 2021 a povinného podílu nízko a bezemisních vozidel pro výrobce od roku 2030 se odvíjí další vývoj automobilového průmyslu.

Komentář Hybrid.cz:

Tak určitě. Šedesát až devadesát tisíc aut na vodík za deset let? Stejně dobře by také u nás mohlo začít vzduchem létat 500 000 sněžných pluhů. Na naprosto nesmyslé odhady budoucího vývoje čehokoliv, včetně státního rozpočtu, jsme v české banánové byrokracii už zvyklí. A tohle je jen další z mnoha perel.

Vodík může mít v dopravě, natož té české, své velmi malé a přesně ohraničené místo. Vlaky, lodě, velká nákladní auta. Možná. Ale osobní doprava? Pokud se investice do vodíkových čerpacích stanic skutečně zrealizují, bude se za 10 let v médiích i mezi běžnými lidmi lamentovat nad tím „do jakých kravin se to tehdy investovalo“.

tisková zpráva

86 Comments on “Stát chce podle ministra průmyslu Havlíčka do budoucna podpořit vodík v dopravě”

  1. HAVLÍČKU tyoe chci abys začal u sebe ! do tý vodíkový
    HAVLÍČKU tyoe chci abys začal u sebe ! do tý vodíkový bomby 2 kt tnt posadíš na zadní sedačky tj přímo nad nádrže svoje vlastní děti a osobně si ten krám budeš denně parkovat do svý garáže ve svým domě je ti to jasný? :)))))))))))))))))))))

    https://kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/

    https://kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/toyota-mirai/

  2. Za 10 let se u nás prodalo 14 tisíc aut na CNG v
    Za 10 let se u nás prodalo 14 tisíc aut na CNG v pořizovací ceně v drtivé většině do 500 tisíc, tankujících na 190 CNG stanicích, hlavně proto, aby lidé mohli jezdit s náklady na palivo 1 Kč/km.
    Za dalších 10 let se u nás prodá 60-90 tisíc vodíkových aut v pořizovací ceně 1,5+ milionu, doplňujících vodík na 6-8 vodíkových stanicích, hlavně proto, aby majitelé mohli jezdit za 4 kč/km 😀

    1. Ale jo. Pokud zakonem zdrazite spalovaky tak ze budou jeste
      Ale jo. Pokud zakonem zdrazite spalovaky tak ze budou jeste drazsi nez Mirai.
      No v Japonsku jsou uz na silnici obcas videt.
      A jety jsou neuveritelne levny.
      https://www.carsensor.net/usedcar/bTO/s235/low_totalPrice/index.html
      Treba ta nejlevnejsi. Za 2.2 mil jenu. Najeto 4 tisice km, r.v. 2017. To je doslova zadarmo. Nova stoji 7 mil. Po dotacich majitel zaplatil 5 mil. A za dva roky ztratila vic nez polovonu hodnoty. No to se vyplati. Navic je to 4-mistny auto. Takhle to vodikovy Japonsko nevybudujeme.

      Ale nekoupil bych ji ani za 1 mil.

            1. ano, pro nacisty a psychicky nemocné elitáře. Ve
              ano, pro nacisty a psychicky nemocné elitáře. Ve Švýcarsku funguje skvěle, tedy nebezpečné pro korporátní fašisty, ano 🙂 Já vím, Švýcarsko je jiný případ, řekneš, nacisto. Ale není, jsou tam lidé a my máme srovnatelné výsledky v matematice a vědě či v procentu top studentů (středoškoláci), a to nejsme tak bohatí, tedy jsme mnohem efektivnější jak oni. Tedy potenciálně i lepší. Tedy stačí tak málo a jsme špička ve světě, ale to nám západ nedovolí. Naopak nám ještě nařídil inkluzi (EU). A to jsme, pokud se to přepočte na bohatství, snad i na prvním místě takové vzdělanosti.

              Ale já vím, ty nic z toho nevíš, proto je pro nemocné lidi demokracie nebezpečná, protože pak si nemůžou dělat, co chtějí 🙂

              Tedy ty jen papouškuješ psychicky nemocné fašisty (EU, „elity“ = Bakala a jeho „novináři“ (včetně ČT), co prošli kádrováním skrze IVL program uSSa ambasády). Taky to nevíš, že 🙂

              Vidíš příklad, jak nevzdělanost (tvoje) likviduje skutečnou demokracii a národy.

                1. ano, pro nevzdělané či psychicky nemocné (zejm. tzv.
                  ano, pro nevzdělané či psychicky nemocné (zejm. tzv. „elity“) jsou důležitější emoce než fakta či city

                2. Díky za objasnění. Bohužel jsem ve vašich příspěvcích
                  Díky za objasnění. Bohužel jsem ve vašich příspěvcích žádná fakta nenašel.

                3. bože, ani to Švýcarsko, kde přímá demokracie funguje,
                  bože, ani to Švýcarsko, kde přímá demokracie funguje, či výsledky studentů středních škol? Ty fakt neumíš číst??? To ti jen něco předčítá maminka??? )
                  Opravdu nic z toho za fakt nepovažuješ? Co to tedy je, diezlová lokomotiva? 🙂

                  Můžu se zeptat kolik ti je či jestli jsi někdy trpěl mentální poruchou? Nedělám si srandu, opravdu mě to zajímá, jinak se to totiž už vysvětlit nedá 🙁

                4. Víte, já odmítám tímto způsobem tak nějak komunikovat,
                  Víte, já odmítám tímto způsobem tak nějak komunikovat, takže ty vaše slátaniny ani nečtu. Mějte se.

                5. Jen si představím, že by Jenja o něčem přímo rozhodoval
                  Jen si představím, že by Jenja o něčem přímo rozhodoval a jímá mě hrůza.

                6. To děláte jedině dobře.
                  To děláte jedině dobře.

                7. Elity se obecně vyznačují nevzdělaností a psychickými
                  Elity se obecně vyznačují nevzdělaností a psychickými nemocemi 🙂

                1. naopak, a nezáviď mi Teslu 🙂
                  jaký to je pocit špatně

                  naopak, a nezáviď mi Teslu 🙂
                  jaký to je pocit špatně chápat svět, být obětí špatného vzdělání, a proto nebýt úspěšný? Povídej 🙂

                2. Jenjanku, chlapce, a rikas „Tesla“ leve nebo prave ruce?
                  Jenjanku, chlapce, a rikas „Tesla“ leve nebo prave ruce?

                3. je vidět, co máš v hlavě, úchyle … závist tě sežere
                  je vidět, co máš v hlavě, úchyle … závist tě sežere 🙂

    1. ..Přes půl republiky, do Mnichova, Vídně či Varšavy,
      ..Přes půl republiky, do Mnichova, Vídně či Varšavy, nebo jezdit za běžnými povinnostmi celý týden. Samozřejmost, na kterou jsme si zvykli….. :)))))))))

      1) do smradlavý díry pražský jezdím vlakem
      2) do zrádcovskýho ropně zkrumpáčovýho minchenu nikdy
      3) polská varšava germánem srovnaná se zemí?? co tam ftom panelákově :)))))))

      to psal na vobjednávku zas ten úchylák, to nic potěšilo zasmáli sme se ;))

  3. Dnes na Dni čisté mobility ve Žďáře byl tento Mirai a po
    Dnes na Dni čisté mobility ve Žďáře byl tento Mirai a po skončení odjížděl na dieselové odtahovce. Na okně měl ceduli: Produkuji pouze H2O. Moc pěkně to vypadalo, tak jsme si ten odjezd vyfotili a máme tak krásné podklady na prezentace na konference. Jinak díky všem, kdo jste na náměstí dorazili! Byla to dobrá elektromobilní akce!

  4. Nemuzu najit info o tom, kolik ze byl odhad poctu e-mobilu za
    Nemuzu najit info o tom, kolik ze byl odhad poctu e-mobilu za 10 let v dobe, kdyz slavnostne otevirali prvou v CR AC zasuvku na 96.km D1.
    A co se tyka H-cerpacich stanic, tak je financovat jedine z prodanych aut. 60tis krat 100tis (drobna statni prirazka) je nejakych 6mld a tedy by to nebylo z dani vsech.

  5. Stát prostě selhal v podpoře CNG a LNG pro jakákoliv
    Stát prostě selhal v podpoře CNG a LNG pro jakákoliv vozidla- Kvůli tomu teď jsou silnice zahlceny vším s dieselovými motory. Dýchalo by se o hodně lépe. A nikdo by nemohl nic namítat proti, jak se ví, sporné ekologii elektromobilů, zvláště u těch dobíjených ze „špinavé“ elektřiny.
    Lidé by ze snahy ušetřit náklady na palivo nekupovali naftu. Relativně nízká pořizovací cena, náklady u osobáku 1 Kč/km nezní špatně.
    V současnosti je v nabídka na českém trhu docela slušná:
    4 autobusy, 14 užitkových, 31 osobních aut.
    http://www.cngplus.cz/auta.html

    Elektrifikace všech vozů je samozřejmě nejlepší cesta, ale chtělo by to nějaký přechodový mezičlánek do té doby, než přijde zdanění a zákazů vjedu (hlavně 2030) provozu všeho se spalovacími motory (2050) a vyšší poměr OZ. A ne, pár ve světě, ale i v ČR prodaných elektrovozů, v drtivé většině firemních, situaci nevyřeší. Lidé bohatnou a hlavně bazarových aut přibývá v ČR přes 750 000 a přes 250 000 nových ročně.

    Ale ropáci si prosadily svoje. (Bio)nafta jede, benzin taky a LPG budeme čichat ještě hodně dlouho. Sen prognostiků o provozu vozů s různými pohony, kdy se různá alternativní paliva budou doplňovat podle účelu vozidla, se teď zdá jako naprostá utopie.

  6. nójo čuchají že žlutý sajrajtu nebude věčně a daň
    nójo čuchají že žlutý sajrajtu nebude věčně a daň naň je značná ta sype panečku cca 13Kč z litru bendžo tak už kujóu „EKONOM“ „Nestraník“ v české vládě za ANO 2011 jak lidi nadále dojit ;)))) eko neeko

    https://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_(ekonom)

    ZAŽALOVAT !! za ohrožení bezpečnosti na pozemních komunikacích čr a néko tzn korupšn – zrádce lidu! :)))))))))))))

    1. A prave toto je podla mna klucovy a zasadny problem
      A prave toto je podla mna klucovy a zasadny problem demokracie. Tych „pár pitchusů“ si ludia zvolia na zaklade sympatii a toho, co kandidati naslubuju (v zmysle -nikto vam nemoze dat tolko, kolko vam ja naslubujem-).
      Ze je to uplny diletant, nikto vo chvili zvolenia neriesi. A az ten pitchus napacha neskutocne skody, tak (pokial sam nepoda demisiu), spokojne odide do dochodku s penziou o akej sa moze normalnemu smrtelnikovi len snivat a samozrejme necha na tych, ktori ho zvolili, aby splacali skody ktore napachal. A napriek tomu to stale bude uctievany „zasluzeny politik“. Dokonala ukazka uplne choreho systemu.
      Pritom lepsi system uz davno existuje – meritokracia.
      Az bude na kazdom ministerstve clovek, co danej veci naozaj rozumie a hlavne bude nejakym zakonom donuteny sa riadit nejakym nezavislym/anonymnym zborom zostavenym z erudovanych odbornikov na danu oblast, skonci vacsina takychto imbecilnych tahov a zacne vsetko fungovat tak, ako to ma.
      Kanada tento system uplatnuje (zhruba kazdy druhy minister je odbornik na to, comu sefuje) a funguje to.

  7. Osobní vozy na vodík mají asi takový smysl jako ty parní.
    Osobní vozy na vodík mají asi takový smysl jako ty parní. Teď když cena bateriových elektromobilu každým rokem klesá a dojezd se snižuje.

    Ale postavit pár plnících stanic podél hlavních dálnic pro kamiony by mohlo mít smysl.

          1. ikdyby stat nalil do vodikovych cerpacek 100 miliard, porad me
            ikdyby stat nalil do vodikovych cerpacek 100 miliard, porad me neni jasne jak by mohl 1kg vodiku stat 60 korun? ted bez zatizeni spotrebni dani stoji 1kg vodiku cca 250-280 korun, a to zlogickeho duvodu, naklady na jeho vyrobu jsou na urovni cca 220 korun pokud ma bejt pouzitelnej pro pouziti v palivovych clancich

            jak by tedy stat zajistil aby 1kg vodiku stal o cca 160 korun min nez jsou jeho vyrobni naklady?

            1. Proč stála v Norsku Tesla stejně jako Passat? Proč stojí
              Proč stála v Norsku Tesla stejně jako Passat? Proč stojí elektřina v nabíječkách E.on 3 Kč/kWh, když v soukromých na Slovensku, Polsku a Německu stojí 11,- Kč/kWh? Proč dávají na EV auto v Holandsku dotaci 6000 EUR za což si u nás kupuje většina lidí domů auto?

              1. Tesla stala stejne protoze na ni nebylo DPH a na fosilnich
                Tesla stala stejne protoze na ni nebylo DPH a na fosilnich autech DPH bylo, a maji tam velice vysoke DPH

                jak chces ale snizit cenu pod naklady? to by stat musel na kazdy kilogram vodiku v doprave jeste doplacet cca 160 korun 😉

                jestli ten rozdil nechapes, tak nema smysl s tebou diskutovat 🙂

                navic cim drazsi elektrina, tim drazsi je jak vodik tak i jina treba fosilni paliva, neb ta elektrina se v cene tech paliv taky projevuje, u vodiku o to vic, ze je ji na 1 kg vodiku potreba opravdu hodne 😉

          1. Pokud tedy vezmeme dnešní realitu, tak MHD autobus na vodík
            Pokud tedy vezmeme dnešní realitu, tak MHD autobus na vodík jezdí za 7 Kč/km (reálná cena vodíku je 210 Kč/l bez DPH), na naftu za 7 Kč/km (27 Kč/l bez DPH) na CNG je 7,50 Kč/km (cena 22 Kč/kg bez DPH), takže o ceně paliva to není. Ovšem investice do vodíkových čerpacích stanic a cena vodíkových pohonů je jasně nejvyšší a tedy nejméně hospodárná. Ekologicky je na tom vodík samozřejmě proti naftě a CNG nejlépe, ovšem elektřina bude vycházet pořád lépe vzhledem k celkovým investicím, to je jasné pokud stát nebude masivně dotovat vodík a o tom byl můj předchozí příspěvek.

            1. S jakými spotřebami jste počítal? Autobus na vodík bere
              S jakými spotřebami jste počítal? Autobus na vodík bere cca 8 kg na 100 km, tedy s tou vaší cenou minimálně 17 Kč/km bez DPH. Benzín zhruba odpovídá 7 Kč/km a CNG vychází tak 4,5 Kč/km.
              Rozdíl 10 Kč/km oproti benzínu v neprospěch vodíku znamená na klasické trase Praha,Florenc – Brno,Hotel Grand 2500 Kč s DPH, což je při plně obsazeném autobusu 40 lidmi příplatek 63 Kč na osobu jen za palivo, reálně by to tedy muselo být minimálně 100 korun navíc k jízdence.

                1. Tak to by mě opravdu zajímalo, kde to vzali. Prošel jsem
                  Tak to by mě opravdu zajímalo, kde to vzali. Prošel jsem dost zdrojů a všude je mnohem víc. Třeba na Hydrogen Europe
                  „Zatímco některé starší městské autobusy mají spotřebu i přes 20 kg vodíku na 100 km, novější už jen 8-9 kg/100 km“
                  3,3 kg/100 km u autobusu bych tipoval možná z kopce 🙂
                  A i specifikace některých autobusů tomu odpovídají (nádrž 30-40 kg, dojezd 300-450 km).

                2. Četl jsem to u toho autobusu, kde psali nádrž 20kg vodíku
                  Četl jsem to u toho autobusu, kde psali nádrž 20kg vodíku a spojil jsem si to s dojezdem až 600km, což není pravda a údaj 8-9 kg je správně. Tedy je to s vodíkem ještě horší než jsem psal. Tohle je samozřejmě fajn pro státy, které už neví co s penězi a vymýšlejí na náměstích „hodinky s fontánou“ a nejlépe z peněz z dotací. V Kalifornii jezdí vodíkových aut více než u nás elektrických, takže peníze jsou relativní a tam je sakra levný benzín.

                3. Zavřeli na chvíli pár stanic z celkových asi 40, v USA
                  Zavřeli na chvíli pár stanic z celkových asi 40, v USA jezdí kolem 3600 Mirai. Ve výstavbě jsou u nás 3 H2 čerpačky, Litvínov, Praha Barrandov a Brno Kaštanová. Mirai stojí v Německu cca 75 tis. EUR, lehce jeté 50 tis. EUR, takže vzhledem k cenám EV s podobným dojezdem nic hrozného. Jakmile budou čerpačky, věřím, že se H2 auto prodávat bude, zvláště pokud to bude v provedení menšího SUV.

                4. vtipne, na autoskautu jsi nasel nejlepvnejsi ojetou Mirai za
                  vtipne, na autoskautu jsi nasel nejlepvnejsi ojetou Mirai za €51k a hned stojej lehce oete Mirai 50 tisic eur 😀 je ti jasne ze to auto tam takhle vysi v inzeratu prez rok 😉 a kdys lidi zjisti ze servisni naklady na to auto jsou 5 tisic eur rocne tak utikaj pric rychleji nez Usain Bolt

                  vodikove auto je dnes v EU provozne podobne nakladne jako provozovat 6 litrove V8 Escalade ESV, pri jizde po dalnici dokonce ta cca skoro 3 tunova Escalade dokonce jezdi finacne za mensi penize nez vodikove Nexo 😉

                  vodikove auto si koupi dnes jen excelentni blazen ktery nevi co s penezma a nekdo chytrejsi nez on mu namluvil ze to auto je super

                5. Vtipné, že v Japonsku stojí lehce jeté i 2.2 mil. Jenů,
                  Vtipné, že v Japonsku stojí lehce jeté i 2.2 mil. Jenů, tedy ještě méně (500 tis. Kč) a všichni vědí, že cena Mirai padá nejrychleji na světě.

                  To že si někdo koupí nesmysl jako je Bentayga za 6 mil, jezdí za 15 litrů je excelentní blázen, nebo prostě jen ukazuje že na to má?

                6. Uvědomte si, že se u nás za 10 let prodalo 14 tisíc aut na
                  Uvědomte si, že se u nás za 10 let prodalo 14 tisíc aut na CNG. Kolik myslíte, že se u nás prodá následujících 10 let 5x dražších vodíkových aut s 5x vyššími náklady na palivo a minimem čerpacích stanic, se kterým se navíc ani nedostanete do žádného státu, kde na vodík z vysoka kašlou, třeba to milionkrát omílané Chorvatsko?
                  Naprosto bez šance víc než tisíc a to jen v případě, že polovina ceny auta bude dotace a druhou polovinu bude platit město, aby se s tím mohl daný politik vyfotit. Takže vlastně budeme podporovat z našich daní každé takové auto několika miliony korun.

                7. Prodá se jich třeba stejně jako Kia Soul, třeba ne. To že
                  Prodá se jich třeba stejně jako Kia Soul, třeba ne. To že stát do toho bude masivně investovat je ale jasné, tomu našimi komentáři nezabráníme.

                8. že stát do toho bude masivně investovat je jasné?? počkat
                  že stát do toho bude masivně investovat je jasné?? počkat počkat a kdo říkal že bureš zase vyhraje a zdravotnictví nezkrachuje? téencézet?? ;))))

                  https://tn.nova.cz/clanek/zdravotnictvi-v-cesku-hrozi-kolaps-je-na-tom-hur-nez-polsko-a-slovensko.html

                  https://auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/auta-na-vodik-zatim-u-nas-nejezdi-zadne-za-10-let-jich-ma-byt-90-tisic.html

                  já myslím že havlíček je leda tak bílej b..ej zl..em placenej kůň pro legraci 🙂 ten v MIRRAI natuty jezdit nebude :))))))))

                9. nooo ale počkat počkat u MIRRAI krom naditý peněženky
                  nooo ale počkat počkat u MIRRAI krom naditý peněženky kupec ještě potřebuje mít notnou dávku odhodlání a odvahy, přeci jenom provozovat denodenně 700 bar extrémně výbušnýho vodíku pod pldelí což je ekvivalent 100kg tnt už není doma v garáži na kombinačky se šroubovákem udělám si sám 🙂

                  http://www.hybrid.cz/toyota-slibuje-ze-jeji-vodikove-auto-mirai-brzy-zvladne-1000-km-na-jedno-tankovani#comment-150996

                10. ..lehce jeté vodíkové MIRRAI ??? Hele a vy byste jako
                  ..lehce jeté vodíkové MIRRAI ??? Hele a vy byste jako věřil 10 let starýmu vodíkovýmu Mirrai po dvou majitelých celkem levně z AAAček ?? ;))

  8. Pro vodíkovým HEV v podstatě nic nemám, ale ta tisková
    Pro vodíkovým HEV v podstatě nic nemám, ale ta tisková zpráva působí dojmem, jestli ministr něco nezobe. Můj tatínek měl taky halucinace, když si vzal dvojitou dávku diazepamu a říznul to ještě nějakými amtidepresivy nebo co to vlastně bylo.

Napsat komentář