Solek vyvine elektrárnu na zelený vodík v největším chilském přístavu

Solární elektrárna Ovalle Norte v Chile. foto: Solek
Solární elektrárna Ovalle Norte v Chile. foto: Solek

Energetická skupina Solek, podnikající v oboru obnovitelných zdrojů energie se zaměřením na projektování, výstavbu a provoz solárních elektráren, uzavřela dohodu s chilským přístavem Puerto San Antonio o vývoji elektrárny na zelený vodík. Cílem je snížit uhlíkovou stopu, kterou za sebou nechává provoz nejrušnějšího přístavu na západním pobřeží Jižní Ameriky. Studii proveditelnosti Solek dodá do 12 měsíců od podpisu smlouvy.

Bezemisní vodík bude vznikat ze zelené energie produkované solární elektrárnou Leyda, kterou Solek vyvíjí pouhých 22 kilometrů od Puerto San Antonio. Projekt Leyda počítá s výkonem 96 MWp a k zahájení výstavby by měl být připraven v průběhu příštího roku 2022. Zelený vodík se bude v přístavu vyrábět nejen ze sluneční energie, ale také elektrolýzou vody, a pro plynulost přísunu energie se počítá také s větrnými parky.

Solek proto v dané lokalitě sleduje akviziční příležitosti i pro výstavbu větrných elektráren, díky kterým by přístavu dokázal garantovat stabilní a nepřetržitý přísun zelené energie. Do budoucna by také tento projekt mohl skupině otevřít prostor pro využití získaných zkušeností v rámci větrné energie i v dalších zemích svého působení.

„Celý svět už dnes ví, že bez obnovitelných zdrojů se do budoucna neobejdeme. Vodík je teprve na začátku, ale to byla fotovoltaika zhruba před 15 lety také. Podpisem této dohody se řadíme mezi ty, kteří podnikají první kroky v nevyhnutelnému technologickém posunu. Partnerství s pokrokovým přístavem Puerto San Antonio při budování zelené vodíkové elektrárny navíc pomůže v místě snížit uhlíkovou stopu na přístavních terminálech,“ komentoval dohodu Zdeněk Sobotka, zakladatel a CEO energetické skupiny SOLEK.

Vyrobený zelený vodík bude sloužit jako palivo pro vozidla a odbavení či transport nákladu v přístavu. Dohoda se skupinou SOLEK zaručuje chilskému přístavu kromě budoucí instalace elektrolyzéru také výrobu obnovitelné energie za výhodnější náklady. Prvním krokem bude vypracování studie proveditelnosti, druhou fází je pak samotná realizace projektu.

„Zapojení do tohoto inovativního projektu velice oceňujeme. Jak se již několikrát vyjádřila i naše vláda – pro Chile je vývoj této ‚továrny na palivo budoucnosti‘ obrovská příležitost a hlavní přístav země musí být v tomto ohledu průkopníkem. Zelený vodík bude zásadní při snížení emisí uhlíku a umožní nám nabídnout výkonnou alternativu pro koncesionáře,“ zhodnotil generální ředitel Puerto San Antonio Luis Knaak. 

Přístav Puerto San Antonio se nachází na březích centrálního Chile a je nejblíže hlavnímu městu Santiago de Chile. Jde o státem vlastněný přístav, který je největším v Chile a v rámci celé Latinské Ameriky je pátým největším. Aktivní koncese má uzavřeny s pěti operátory, kteří v přístavu zajišťují přepravu nákladu, kontejnery z Puerto San Antonio do větších měst v Chile převáží také vlak. Jen v roce 2020 přístavem prošlo 1,5 milionu kontejnerů, celkem šlo o 22 milionů tun nákladu.

Energetická skupina SOLEK se zabývá projektováním, výstavbou a provozem solárních elektráren především v regionu Latinské Ameriky, konkrétně v Chile, kde nyní disponuje solárními elektrárnami o výkonu přesahujícím 100 MW. Letos na podzim společnost také dokončila svůj první projekt na Kypru a plánuje zde desítky dalších. SOLEK tak má úspěšně nakročeno k dosažení cíle 500 MW celkového instalovaného výkonu do dvou let. A to i díky spolupráci se světovým fondem americké investiční korporace BlackRock či francouzskou investiční bankou Natixis. 

zdroj: tisková zpráva

11 komentářů u “Solek vyvine elektrárnu na zelený vodík v největším chilském přístavu”

  1. Kdyz pozoruji vyvoj ceny elektriny na OTE, tak se mi dela spatne. A kdyz tu krivku porovnam se spinanim naseho nizkeho tarifu, tak je mi na zvraceni. Mame NT rano a vecer zrovna v dobe nejvyssi ceny. Ze v energetice nepracuji zadne hvezdy jsem vzdy tusil, ale ze to jsou takovy pitomci, to se ukazuje cim dal vic. PRE neni schopen nase dva RD prevest z DPI do normalni smlouvy. Elektronicka zadost se ztratila, pritom poslali potvrzeni ze na prevodu usilovne pracuji. Tak jsem tu zadost vytisknul a poslal emailem. Pani potvrdila po telefonu ze je vse OK. Druhy den bohuzel priznala, ze se smlouvy zase ztratily a ze mam poslat znovu. Dostali jsme avizo, ze nas prevedou k 16.12. A ted to je uz 20.12. A 21.12. Pokud do toho vlezou vanoce, tak to bude snad v lednu 2022. Takovym idiotum budu prispivat na jejich zivobyti. Hrozna predstava. Cezko v realu. Urcite sepisu moje zkusenosti a poslu to na ERU. Ale budou tam asi stejny pitomci a nic z toho nebude.

        1. on na jare bude radsi mlcet, protoze zaporna cena na nafte nebude nikdy, kdesto na elektrine je nekolikrat do roka 😀

          sem zvedav co bude kvakat az mu Eu zavede dalsi dane na fosilni paliva a tedy i na naftu, to zase bude kvakani 😀 a ze producenty ropy a plynu ceka prave to, ze na ne bude uvalene docozni clo za uhlikovou stopu a ne v nejaky Eu, ale planuje to jak Cina tak USA a EU se k tomu jen prida, takze nasledovat bude zdrazovani, protoze ze sveho to producenti urcite platit nebudou

Napsat komentář