skyTran: Městská doprava blízké budoucnosti

Před pár dny představil svou vizi futuristického dopravního systému Hyperloop. Ideově podobný, avšak ne tak ambiciózní, je i dopravní systém skyTran od stejnojmenné kalifornské společnosti. Cílem firmy skyTran není nic menšího, než vybudovat zcela nový systém městské dopravy.

Cestující sedí v elegantní kabině zavěšené na vysuté magnetické kolejnici
foto: skyTran

Koncepce magnetické jednokolejky skyTran se poprvé objevila již v roce 1990. V průběhu let dokonce vznikly modely ve skutečné velikosti, dokazující funkčnost celého systému.

V současné době vývoj, výrobu a marketing zastřešuje firma skyTran. Ta ve spolupráci s připravuje zavedení systému skyTran do reálného provozu.

Dopravní systém skyTran

Kabina se bude pohybovat jen pár metrů nad zemí
foto: skyTran

Jak tedy skyTran funguje? skyTran je vlastně obrácená jednokolejová magnetická železnice. V masivní koleji jsou umístěny výkonné elektromagnety, které vytvářejí silné magnetické pole – magnetický polštář. Jde vlastně o stejný princip, jaký známe u magnetických vlaků Maglev.

Po magnetickém poli pak doslova kloužou zavěšené několikasedadlové kabiny. Maximální cestovní rychlost kabin je až 240 km/h, ale v reálném provozu se ale počítá s rychlostí kolem 100 km/h.

Kabina může letět nad ulicí rychlostí až 240 km/h. Avšak z praktických důvodů to bude maximálně 100 km/h.
video: YouTube

Důvodů může být několik. Kromě bezpečnosti to je také eliminace tvorby nežádoucích vzduchových vírů, způsobených rychle se pohybujícími objekty. Při vysokých rychlostech je také problémem velká hlučnost kabin.

Na nástupní stanici se kabina dostane speciální odbočnou kolejí, která odvede kabinu pryč z hlavní trati. Tím odpadá jedno ze slabých míst veřejné hromadné dopravy. Vaše kabina je určena jen pro Vás a nemusíte se tak zdržovat nabíráním dalších cestujících, jako u veřejné hromadné dopravy.

Dopravní systém skyTran

Zastávka systému skyTran
foto: skyTran

Dopravní systém skyTran se nemá řídit dopravním řádem, ale má fungovat spíše jako taxi – ostatně právě taxi má být skyTran největším konkurentem. Přes mobilní aplikaci si navolíte čas, místo nástupu a místo výstupu. Pak je na Vás zda, kabinu stihnete nebo nikoliv.

Ač se může celý systém zdát technický neproveditelný, opak je pravdou. Ve skutečnosti neexistuje žádná technická překážka, proč nelze skyTran postavit.

O skyTran už projevil vážný zájem izraelský Tel Aviv. Soukromý investor chce magnetickou jednokolejkou propojit nádraží telavivské univerzity s technologickým parkem Kirjat Atidim. Trasa dlouhá 6,5 kilometru má přijít na 50 miliónů dolarů (miliarda Kč). Hotová má být za 18 měsíců od prvního výkopu.

O technické zralosti dopravního systému skyTron svědčí i zájem měst z celého světa. Zájem o nový systém dopravy má izraelské město Netanja, norský Stavanger nebo indický stát Kerala.

skyTran

4 Comments on “skyTran: Městská doprava blízké budoucnosti”

  1. Podobný zavěšený systém
    Podobný zavěšený systém metra mají v německém Düsseldorfu nebo tam někde v Porúří, samozřejmě se jedná o klasickou železnici.

    Jinak si pamatuji z volitelného kurzu urbanismu, jak veškeré pontony, piloty, nadjezdy (ale samozřejmě taky běžná zbytnělá povrchová infrastruktura) vytváří mrtvá prostranství, u nichž se nedá bydlet. Udržitrlný výhled z okna má patřit zeleni nebo horizontu, ne pilotům nadzemky. Snad to tady bude přijatelnější.

Napsat komentář