Škoda E-Mona: nová služba mobilního nabíjení elektromobilů

Mobilní nabíjecí stanice E-Mona je prvním z projektů Škoda Auto DigiLab na podporu elektromobility v souvislosti s příchodem prvních elektrických modelů Škoda v roce 2019.

Projekt mobilních nabíjecích stanic začíná jako služba pro firmy a carsharingové platformy, v budoucnu se počítá i s dostupností pro soukromé uživatele elektromobilů. Cílem je vybudovat alternativní mobilní nabíjecí infrastrukturu a doplnit tak síť stacionárních dobíjecích stanic.
foto: Škoda

Škoda Auto DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích stanic pro elektromobily. Cílem je usnadnit řidičům přechod k elektromobilitě. Služba bude zpočátku sloužit firemním vozovým parkům a carsharingovým platformám, které ve svých flotilách mají elektromobily.

V budoucnu se počítá i s rozšířením pro soukromé uživatele elektromobilů. V současnosti jezdí podle odhadu společnosti Škoda Auto DigiLab jen v Praze až 1000 elektromobilů. Do tohoto čísla jsou započítány i vozy registrované mimo Prahu, ale reálně jezdící v hlavním městě. S uvedením prvních elektrických modelů Škoda na trh v roce 2019 lze očekávat výrazný nárůst jejich počtu.

„Dostatek dostupných nabíjecích stanic je pro současné i budoucí majitele elektromobilů velmi důležité téma. Mobilní nabíjecí stanice je jedním z řešení pro situace, kdy jsou akumulátory v elektromobilu na kritické hranici a majitel nemá ve svém okolí možnost zajistit dobití,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLab. „Proto se tomuto tématu věnujeme ještě před tím, než Škoda uvede své první elektrické modely v roce 2019.“

Mobilní nabíjecí stanice je kompaktní zařízení připojené za elektrokolo. Díky tomu se na základě požadavku klienta dobíječka snadno a rychle dostane na požadované místo. Pracovník dobíječku postaví vedle auta či za něj, kabel napojí k elektromobilu a zabezpečí jej. Zásuvku nemůže díky speciálním západkám vytáhnout nikdo cizí z nabíjecí jednotky ani z elektromobilu.

Mobilní nabíjecí stanice E-Mona je prvním z projektů Škoda Auto DigiLab na podporu elektromobility v souvislosti s příchodem prvních elektrických modelů Škoda v roce 2019.

Mobilní nabíjecí stanice E-Mona je prvním z projektů Škoda Auto DigiLab na podporu elektromobility v souvislosti s příchodem prvních elektrických modelů Škoda v roce 2019.
foto: Škoda Auto

Ve srovnání s umístěním dobíjecího zdroje například do dodávky nebo na nákladní auto vyžaduje řešení s elektrokolem minimum dodatečného prostoru a nezabere druhé parkovací místo. Další výhodou je možnost na místo dopravit plnou nabíječku a obratem do zázemí vrátit jinou, vybitou. To vše lze uskutečnit v řádu minut.

Zařízení disponuje kapacitou 16,8 kWh a energii z něj lze do běžného typu elektromobilu přenést za čtyři hodiny, a to až na úroveň 80 % dobití. Zdroj obsahuje dvanáct bateriových článků GreenPack, každý o kapacitě 1,4 kWh, které je možné po vybití vyjmout a samostatně nabíjet v docích – po této rychlé výměně lze mobilní stanici ihned znovu použít. Čas potřebný k dobití prázdných článků je opět čtyři hodiny.

Služba se ve spolupráci s energetickou společností PRE spouští v pilotní fázi v Praze. Pro správce vozových parků může být využití mobilního zdroje výhodnější než svážení vozů ke stacionárním nabíjecím stanicím. Služba bude určena i pro případy nouze, kdy řidič zjistí, že mu kapacita nestačí pro dojezd k nejbližší stanici.

A takhle to vypadá uvnitř.

A takhle to vypadá uvnitř, kde jsou nasázené jednotlivé bateriové moduly v plastových obalech s madlem. Lze je snadno vypojit a dosadit nový. V centrále může být sklad nabitých modulů, které vždy po příjezdu obsluha jen vymění.
foto: Hybrid.cz

Mobilní dobití vyjde výhodněji než transport vozu. Do budoucna se počítá s rozšířením nabídky také pro soukromé zákazníky. Předpokládá se její aktivní využívání ve volném čase majitelů elektromobilů, protože mobilní zařízení lze snadno a rychle přistavit kamkoli, například k restauraci nebo sportovišti.

Cílem společnosti Škoda Auto Digilab je vyvíjet služby zaměřené na zákazníka s vysokou přidanou hodnotou. Škoda Auto DigiLab teď novou službu bude ověřovat v provozu. Z nasbíraných zkušeností bude následně čerpat při rozvoji celé palety služeb mobility ve větším měřítku, včetně různých konceptů mobilního nabíjení v souladu se Strategií 2025 Škoda Auto.

tisková zpráva

96 Comments on “Škoda E-Mona: nová služba mobilního nabíjení elektromobilů”

  1. Skoda PENEZ! Mozna by mohli udelat prirucni cisternu na
    Skoda PENEZ! Mozna by mohli udelat prirucni cisternu na tankovani.. inzenyri z MB – tywle to je material – se divim, ze nakej zoufalec – ano TY – zoufalec co jezdi v Ochcaavii nevidi to, ze auto nedela volant a 4 kola!!! Je to sht! Kazda kara od roku 1980 z dilny v MB je sht!!

  2. A když bude pilot dostatečně namakaný, může tankovat za
    A když bude pilot dostatečně namakaný, může tankovat za jízdy 🙂
    No to je píčovina. Pro každodenní použití je to nesmysl.
    Jako nouzovka, když řidič špatně odhadne situaci a zůstane viset je spousta méně debilních možností.

  3. Myslím, že mnohem zajímavější, užitečnější,
    Myslím, že mnohem zajímavější, užitečnější, levnější a důvěryhodnější by bylo, kdyby Škoda uměla svými BEV nabíjet jiná BEV. Taková servisní nebo-li bratrská pomoc.
    To mi dává mnohem větší smysl, než rikša jedoucí po dálnici 🙂

    1. Toto, co říkáte, by mohlo být celkově standardem všech
      Toto, co říkáte, by mohlo být celkově standardem všech nových EV, aby dokázali nejen přijímat elektřinu (input), ale zároveň i poskytovat svou elektřinu (output).

      Něco, co jsem zahlédl u i3, že v kufru měli zásuvku, nevím, jestli to mysleli vážně nebo to byl jen testovací kousek, ale určitě by tohle stačilo dát automaticky do kufru každého BEV a máme najednou i zásobárnu elektrické energie pro jakékoli účely

  4. Myslíte, že ve Škodovce už vědí, že dnešní EV ujedou
    Myslíte, že ve Škodovce už vědí, že dnešní EV ujedou i víc než 30 kilometrů ???
    Že není nutné nabíjet během každého oběda nebo při návštěvě pošty ???
    Myslím, že si právě uřízli veeelkou ostudu.
    Možná by takovejhle trakař našel využití někde v továrnách nebo podobných provozech, možná při přírodních katastrofách, ale snažit se to uvést do života v autodopravě – ACH JO.

  5. Proč už takto nikdo nevozí kanystry s benzínem k autům,
    Proč už takto nikdo nevozí kanystry s benzínem k autům, které nikdo nemá čas dovézt na benzínku a natankovat?
    Asi proto, že je to blbost s elektrikou ještě větší než s benzínem.
    Elektrika je všude proč ji vozit na kole? To benzín neteče z každého kohoutku a přesto to nikdo nedělá.

    1. I hloupá reklama je reklama. Reklama, kterou si přečte
      I hloupá reklama je reklama. Reklama, kterou si přečte každý, i když bude úplně hloupá.
      Splnilo to účel. Novinář má o čem psát, čtenáři mají o čem přemýšlet a název Škoda tam nakdete minimálně 21 krát. Všiml jste si toho?

        1. Omyl. Budete vědět, že zrovna ta Škoda něco pro
          Omyl. Budete vědět, že zrovna ta Škoda něco pro elektromobil vymyslela. Utkvěla Vám to spojení Škoda a elektřina….. jo vždyť ja jsem před lety něco takového viděl. Sice to byla blbost, ale pamatuji si to.
          My zíráme, vy zíráte, Vizír.
          ČÍM JE BÍLÁ BĚLEJŠÍ, TÍM JE PRÁDLO ČISTĚJŠÍ! – LANZA BÍLÁ.
          Taky blbé, ale pamatujeme si to všichni.
          A já si úplně stejně vzpomínám na epizodu TopGearu kdy Jeremy Clarkson připojil Teslu Roadster k malé větrné elektrárně. Udělal v tu chvíli ze sebe idiota a Tesle reklamu. Každý člověk ví, že takhle nefunguje žádný spotřebič na elektřinu.
          I blbá reklama je reklama.
          A podle počtu komentářů lze usoudit, že se to ujalo. 🙂

  6. Úžasné, naprosto geniální! To je jako bychom nechali po
    Úžasné, naprosto geniální! To je jako bychom nechali po ulici jezdit někoho na kole a ten prodával kanystry s benzínem a naftou. Takový potulný fuel boy. Pokud toto zařízení je skutečně potřebné, pak elektromobilita je nepoužitelná. To je můj závěr.

  7. Německá mini automobilka Sono Motors má už v provozu malý
    Německá mini automobilka Sono Motors má už v provozu malý elektromobil, který má vepředu zásuvku na nabíjení a vedle ní i vybíjení.EV Sono Sion může k prázdnému EV kolegovi přijet a svoji energii mu ,,přelít“.Umí to i nové Nissany, bohužel ne u nás. My na severní Moravě máme Petra Doležela, který to ve svém elektroPeugeotu má taky.Pobavilo mě, že když ke mě přijel a nabíjeli jsme u cesty z jeho auta mého Nissana, automaticky mi palubní počítač zaznamenal souřadnice místa nabíjení,jako nové nabíjecí místo. Petr za sebou nemá tým výzkumníků a zahraniční kapitál.Možná si to měl nechat patentovat. Zdá se mi, že Škodovka zase objevila Ameriku.Proč se pořád vymýšlí vymyšlené? Milan

    1. Proč? Nic to nestojí a marketing má zase měsíc o čem
      Proč? Nic to nestojí a marketing má zase měsíc o čem psát, dělat tiskovky, seznamovací akce, předváděčky, pak se to dá postavit do muzea Škodofky, prostě za jedny peníze spousta muziky 🙂

      P.S. Samozřejmě elektromobilistům je to na dvě věci, ale o to nešlo.

    2. no mě to jako špatný nápad nepřipadá, baterie na
      no mě to jako špatný nápad nepřipadá, baterie na dvoukoláku je vtipná, to jo, ale jde jen o začátek a testování, dokážu si představit kuryra a nějaké mikrovozítko, které bude umět baterii položit k autu, kurýr připojí kabel a odjede, cestou zpět nabere někde prázdnou baterii, majitel auta jen zmáčkne tlačítko před odchodem z auta, a to auto vše automaticky zařídí, odešle polohu a spz, před odjezdem se jen odpojí kabel, jen nevím jak by toto u nás dlouho fungovalo, když se tu kradou i poklopy od kanálů 😀

      1. * a je na to potřeba zvláštní řidičské oprávnění?
        *

        * a je na to potřeba zvláštní řidičské oprávnění?
        * potřebuje to technickou?
        * a co spzetky
        * není ta metráková šádekraksna krapat nebezpečná až se to rozjede zkopce :))
        * doháje a co déšť? nejede vo ty přepánený baterky, ale o toho napálenýho pikolíka za řidítkama, ten si dá za ty šádeprachy :)))

    1. Vlastně je to jen pixla, ve které jsou nasázené
      Vlastně je to jen pixla, ve které jsou nasázené jednotlivé moduly v úhledných plastových obalech. Lze je snadno vypojit a dosadit nový. Takže někde v centrále může být sklad takových nabitých modulů, které vždycky po příjezdu obsluha jen vymění v každé pixle. Obrázek jsme doplnili do článku.

  8. Vtipný, tuhle jsem to zahlédl v Karlíně a přemejšlel, co
    Vtipný, tuhle jsem to zahlédl v Karlíně a přemejšlel, co to týpek veze na dvoukoláku 🙂 A rozhodně k dvoukoláku přidaná hodnota je vysoká o tom není pochyb. Doba nabíjení 4h nic moc, cekal bych z baterky do baterky jinou rychlost. Aby to bylo zajímavé museli by se dostat s cenou někam k rychlonabíjení. Vypadá to jako pakárna, ale rychlost budování infrastruktury je taková, že si dokážu představit její místo na trhu.

  9. Apríl od škodovky v listopadu? Tohle snad nemohou myslet
    Apríl od škodovky v listopadu? Tohle snad nemohou myslet vážně.
    Mám takový dojem že se inspirovali někde v Afrických zemích kde je málo benzinek a převáží tak benzín v plastových nádobách na kole, nebo za tažným zvířetem. Tohle už není krok zpět ale rovnou popoběhnutí.

  10. Mám lepší nápad. Spousta lidí je ochotno platit za to,
    Mám lepší nápad. Spousta lidí je ochotno platit za to, aby se mohli projet na rotopedu popřípadě se proběhnout na pásu, nebo zvedat činku. Přitom stačí, aby na zavolání přijeli 2-3 takoví a 2 hodiny cvičili. Dojezd k nejbližší dobíjecí stanici tím bude zaručen. A ti blázní namísto toho aby platili dostanou ještě zaplaceno.

  11. Super, taková mini power banka pro auta 🙂 Zajímavé je
    Super, taková mini power banka pro auta 🙂 Zajímavé je nasazení v Praze ve městě… tam jsou snad všude zásuvky, ne? Teda alespoň majitelé EV říkají, že EV jde nabít všude, kde je zásuvka. Přijde mi to jako blbost, ale tak když to někdo zaplatí a není to z našich daní, budiž.

    1. Mně už v souvislosti s nápady Škodofky na poli
      Mně už v souvislosti s nápady Škodofky na poli elektromobility, protože reálně mají kulové, dochází jak zásoba slušných dehonestujících slov, tak těch neslušných.
      Automobilka s největším zásahem na trhu, která může nechat 20 lidí denně kontaktovat svá stávající zákazníky s nabídkou instalace nabíjecí zásuvky na jejich parkoviště, vymyslela baterku na dvoukoláku zapojenou za bicyklem, kterou cyklista svalovec bude vozit k vybitému elektromobilu. V Praze, protože Praha je svět. To nevymyslíš….

                1. Byl to vtip… jsou to Bohnice :-)))
                  Byl to vtip… jsou to Bohnice :-)))

Napsat komentář