Škoda Auto sází u svých vozů na ekologické materiály a zkoumá biologické suroviny

Škoda Auto, eko materiály, inovační inkubátor, řez, Škoda Octavia
Podlaha a pravá bočnice byly z tohoto takzvaného demonstračního vozu odstraněny s cílem umožnit designérům a konstruktérům ničím neomezený pohled do interiéru. Zde tyto nové materiály zpracovávají a prověřují, zda jsou příjemné na dotyk a mají dobrý tvar. foto: Škoda

Škoda Auto má k patentování přihlášen inovativní ekologický materiál pro možné použití v interiéru. Použité zbytkové materiály a přírodní produkty pochází pokud možno z místních zdrojů.

Oddělení Technického vývoje společnosti Škoda Auto společně s Technickou univerzitou v Liberci vyvinula udržitelný, ekologický materiál a přihlásila jej o patent. Jako výchozí materiál pro inovativní surovinu slouží nadrobno rozkrájená cukrová řepa.

Škoda Auto navíc v současnosti pracuje ještě na dalším materiálu na bázi traviny rodu ozdobnice. Oba by se v budoucnu mohly používat v interiéru nových modelů Škoda, například jako výplně dveří nebo dekorace na přístrojové desce. Pomocí speciálně připraveného vozu Octavia demonstruje společnost Škoda Auto rozmanité možnosti použití těchto nových materiálů.

Výplně dveří a sloupky vozidla jsou potaženy látkou na bázi miscanthu a ve výplních dveří a na palubní desce jsou použity hobliny z cukrové řepy. foto: Škoda Auto

Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast Technického vývoje, vysvětluje: „Je naším požadavkem stát se průkopníkem v otázkách udržitelnosti. Tohoto záměru se ujímáme komplexně a klademe si mnohem širší cíle, než jsou pouze naše flotilové emise CO2. Sázíme tak důsledně i na výzkum a používání ekologicky získávaných materiálů a například prověřujeme, jak bude v budoucnu možné využívat materiály, jakými jsou třeba kokosová vlákna nebo rýžové slupky.“

Mimořádně vhodný materiál si společnost Škoda Auto již přihlásila k patentování pro použití v interiéru svých vozů: Pomocí speciální metody automobilka barví plátky cukrové řepy, aby jejich pomocí například vytvořila v interiéru charakteristický design. Automobilka odebírá tento materiál
přímo z obce Dobrovice ležící nedaleko hlavního závodu v Mladé Boleslavi. Takto je možné se vyhnout dlouhým dodavatelským řetězcům a optimalizovat uhlíkovou stopu.

Další udržitelný materiál získala Škoda Auto z traviny rodu ozdobnice: její vlákna je možné příslušným způsobem zpracovat a použít například pro obložení dveří. Zbytkové organické materiály z výroby se obzvlášť dobře hodí jako ekologická surovina: lze je dále zpracovávat, aniž by bylo nutné používat další materiály. Proto se snižuje potřeba výchozích průmyslově vyráběných materiálů.

Od suroviny do vozu

Společně s Technickou univerzitou v Liberci pracuje Škoda Auto trvale na inovativních a udržitelných materiálech, které bude možné používat ve výrobě vozů. Nové vhodné suroviny společnost Škoda Auto testuje ve voze Octavia, upraveném speciálně pro tento účel. Podlaha a pravá bočnice byly z tohoto takzvaného demonstračního vozu odstraněny s cílem umožnit designérům a konstruktérům ničím neomezený pohled do interiéru. Zde tyto nové materiály zpracovávají a prověřují, zda jsou příjemné na dotyk a mají dobrý tvar.

Získávají tak přesný obraz toho, které ekologické materiály jsou vhodné pro použití v sériově vyráběném modelu. Obložení dveří a sloupky vozu jsou vyrobeny z tkaniny na bázi traviny ozdobnice, na dveřních panelech a přístrojové desce se používají plátky cukrové řepy.

Škoda Auto udržitelně do budoucnosti

Škoda Auto realizuje výrobu vozů co nejudržitelněji: U modelu Škoda Enyaq iV tvoří potahy sedadel designové varianty Lodge ze 30 % přírodní vlna, která je certifikovaná podle přísných požadavků Woolmark Company, a zbývajících 70 % látky polyester získaný z recyklovaných PET lahví.

Potahy mají unikátní povrch a zajišťují klimatickou pohodu při sezení. Také u kůže společnost Škoda Auto obzvlášť dbá na udržitelnou výrobu: designová varianta ecoSuite se vyznačuje kůží v barvě koňaku, vyrobené bez použití chemikálií. Namísto nich se pro její vyčinění používá extrakt z listů olivovníku.

Další možností pro používání udržitelných surovin je například regenerativní palivo HVO, na které přejdou naftové motory vozů Škoda od modelového roku 2022. Čisté HVO je již k dostání ve Švédsku a Finsku. HVO se vyrábí z různých obnovitelných zdrojů. Používání těchto zdrojů energie může snížit emise skleníkových plynů až o 90 %.

zdroj: tisková zpráva

10 komentářů u “Škoda Auto sází u svých vozů na ekologické materiály a zkoumá biologické suroviny”

    1. Předpokládané problémy přechodného období.
      Nějakou dobu holt zabere přesvědčit zaměstnavatele v dopravě a službách na jedné straně a absolvoventy humanitních, sociálních a genderových studií na straně druhé, že jsou stvořeni jeden pro druhého.
      A do té doby holt budeme svědky názorného fungování volného trhu nabídky a poptávky.

  1. Jaké regenerativní palivo do naftových motorů od roku 2022. Škoda nemůže přece přežít , když jde do roku 2022 s jedním EV modelem, který navíc ani není schopna vyrobit v zákazníky požadovaném množství a s dosud ne plně funkčním softwarem. V Číně už prohráli a pokud se z toho nepoučí přijdou o trhy i v Evropě.

  2. Už u mýho 1/4 století starýho auta koncern tvrdil že má plasty nebo snad i celé auto z velké části % z recyklátu.
    Jinak todle jsou porád jen libivý greenwashing eko kecy. Kdyby to mysleli vážně tak prostě oznáměj že třeba 60 % materiálu u všech aut je z recyklátu a basta. Ale tedle slib že se nečím budou zabejvat jsou jen líbivý kecy, kterýma krměj veřejnost po desetiletí.

Napsat komentář