Škoda Auto má k patentování přihlášen inovativní ekologický materiál pro možné použití v interiéru. Použité zbytkové materiály a přírodní produkty pochází pokud možno z místních zdrojů.
Oddělení Technického vývoje společnosti Škoda Auto společně s Technickou univerzitou v Liberci vyvinula udržitelný, ekologický materiál a přihlásila jej o patent. Jako výchozí materiál pro inovativní surovinu slouží nadrobno rozkrájená cukrová řepa.
Škoda Auto navíc v současnosti pracuje ještě na dalším materiálu na bázi traviny rodu ozdobnice. Oba by se v budoucnu mohly používat v interiéru nových modelů Škoda, například jako výplně dveří nebo dekorace na přístrojové desce. Pomocí speciálně připraveného vozu Octavia demonstruje společnost Škoda Auto rozmanité možnosti použití těchto nových materiálů.
Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast Technického vývoje, vysvětluje: „Je naším požadavkem stát se průkopníkem v otázkách udržitelnosti. Tohoto záměru se ujímáme komplexně a klademe si mnohem širší cíle, než jsou pouze naše flotilové emise CO2. Sázíme tak důsledně i na výzkum a používání ekologicky získávaných materiálů a například prověřujeme, jak bude v budoucnu možné využívat materiály, jakými jsou třeba kokosová vlákna nebo rýžové slupky.“
Mimořádně vhodný materiál si společnost Škoda Auto již přihlásila k patentování pro použití v interiéru svých vozů: Pomocí speciální metody automobilka barví plátky cukrové řepy, aby jejich pomocí například vytvořila v interiéru charakteristický design. Automobilka odebírá tento materiál
přímo z obce Dobrovice ležící nedaleko hlavního závodu v Mladé Boleslavi. Takto je možné se vyhnout dlouhým dodavatelským řetězcům a optimalizovat uhlíkovou stopu.
Další udržitelný materiál získala Škoda Auto z traviny rodu ozdobnice: její vlákna je možné příslušným způsobem zpracovat a použít například pro obložení dveří. Zbytkové organické materiály z výroby se obzvlášť dobře hodí jako ekologická surovina: lze je dále zpracovávat, aniž by bylo nutné používat další materiály. Proto se snižuje potřeba výchozích průmyslově vyráběných materiálů.
Od suroviny do vozu
Společně s Technickou univerzitou v Liberci pracuje Škoda Auto trvale na inovativních a udržitelných materiálech, které bude možné používat ve výrobě vozů. Nové vhodné suroviny společnost Škoda Auto testuje ve voze Octavia, upraveném speciálně pro tento účel. Podlaha a pravá bočnice byly z tohoto takzvaného demonstračního vozu odstraněny s cílem umožnit designérům a konstruktérům ničím neomezený pohled do interiéru. Zde tyto nové materiály zpracovávají a prověřují, zda jsou příjemné na dotyk a mají dobrý tvar.
Získávají tak přesný obraz toho, které ekologické materiály jsou vhodné pro použití v sériově vyráběném modelu. Obložení dveří a sloupky vozu jsou vyrobeny z tkaniny na bázi traviny ozdobnice, na dveřních panelech a přístrojové desce se používají plátky cukrové řepy.
Škoda Auto udržitelně do budoucnosti
Škoda Auto realizuje výrobu vozů co nejudržitelněji: U modelu Škoda Enyaq iV tvoří potahy sedadel designové varianty Lodge ze 30 % přírodní vlna, která je certifikovaná podle přísných požadavků Woolmark Company, a zbývajících 70 % látky polyester získaný z recyklovaných PET lahví.
Potahy mají unikátní povrch a zajišťují klimatickou pohodu při sezení. Také u kůže společnost Škoda Auto obzvlášť dbá na udržitelnou výrobu: designová varianta ecoSuite se vyznačuje kůží v barvě koňaku, vyrobené bez použití chemikálií. Namísto nich se pro její vyčinění používá extrakt z listů olivovníku.
Další možností pro používání udržitelných surovin je například regenerativní palivo HVO, na které přejdou naftové motory vozů Škoda od modelového roku 2022. Čisté HVO je již k dostání ve Švédsku a Finsku. HVO se vyrábí z různých obnovitelných zdrojů. Používání těchto zdrojů energie může snížit emise skleníkových plynů až o 90 %.
zdroj: tisková zpráva
90% britských čerpaček nemá šťávu !! aneb pohádka o tom :
Jak Boris donutí Brity jezdit elektromobily :)))))))))
patria.cz/zpravodajstvi/4794277/az-90-procent-cerpacich-stanic-ve-velkych-britskych-mestech-nema-palivo.html
Předpokládané problémy přechodného období.
Nějakou dobu holt zabere přesvědčit zaměstnavatele v dopravě a službách na jedné straně a absolvoventy humanitních, sociálních a genderových studií na straně druhé, že jsou stvořeni jeden pro druhého.
A do té doby holt budeme svědky názorného fungování volného trhu nabídky a poptávky.
Jaké regenerativní palivo do naftových motorů od roku 2022. Škoda nemůže přece přežít , když jde do roku 2022 s jedním EV modelem, který navíc ani není schopna vyrobit v zákazníky požadovaném množství a s dosud ne plně funkčním softwarem. V Číně už prohráli a pokud se z toho nepoučí přijdou o trhy i v Evropě.
Konopí či len už mohli používat dávno kdyby chtěli.
Přesně tak, kdysi se len u nás na Valašsku dost pěstoval, a asi i prospíval o něco lépe než například obilniny. Dnes už sle moc „nefrčí“, viz oseté plochy v ČR v letech 2020/ 21: len 1287/ 1828, konopí 413/ 204ha. Zdroj:
https://www.czso.cz/csu/czso/soupis-ploch-osevu-k-31-5-2021
Výplné dveří z travin už sliboval Mercedes už před 30. lety a furt nic. Prej se pak jen pohoděj na kompost a bude hej. Jenže to byly kecy, prdy, beďary jako vždy.
Už u mýho 1/4 století starýho auta koncern tvrdil že má plasty nebo snad i celé auto z velké části % z recyklátu.
Jinak todle jsou porád jen libivý greenwashing eko kecy. Kdyby to mysleli vážně tak prostě oznáměj že třeba 60 % materiálu u všech aut je z recyklátu a basta. Ale tedle slib že se nečím budou zabejvat jsou jen líbivý kecy, kterýma krměj veřejnost po desetiletí.
další Hovadiny jak zastřít stále vyráběný milijón šádepopelnic ročně ;))
novinky.cz/auto/clanek/na-kodiaqu-pristal-vrtulnik-skoda-zopakovala-kousek-z-top-gearu-40373044
Mně se to taky líbí. Jen se obávám, aby nebylo nutné stabilizovat ty přírodní materiály nějakým toxickým prevítem.
Paráda! Chválím Škodu za tyhle inovace. Například takové Audi se svým „náskokem díky technice“ se může jít bodnout. Za mě to i vypadá v rámci možností útulně a nikoliv neosobně. Snad jen pak aby to auto nesežraly kobylky nebo jiný hmyz 😀