Škoda Auto má novou šetrnou lisovací linku

Škoda Auto v Mladé Boleslavi uvedla do plného provozu vysoce moderní servo-lisovací linku PXL II. Lisovací linka poprvé umožní i lisování velkých hliníkových dílů.

Pomocí rozšířené reality (Augmented Reality) lze na tabletu sledovat spotřebu energie, vzduchu, nebo skladové zásoby – pracovníci údržby tak díky rozšířené realitě na první pohled vidí, zda je vše v pořádku.
foto: Škoda Auto

Denně tady vznikne až 23 000 výlisků pro různé modely. PXL II umožní výrazně pružnější výrobní proces a oproti běžným systémům sníží spotřebu energie o 15 %.

Představuje tak důležitou součást ekologické strategie ,GreenFuture‘. V souvislosti s novou lisovací linkou vytvořila automobilka v Mladé Boleslavi také 140 nových pracovních míst.

„Nová lisovací linka je důležitou součástí naší ekologické strategie ,GreenFuture‘, která se soustřeďuje na mimořádně ekologickou výrobu, šetrnou k přírodním zdrojům a úsporné vozy,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto zodpovědný za oblast výroby a logistiky.

„V trvalém provozu se v porovnání s běžnými lisovacími linkami ušetří až 15 procent energie. Zařízení patří mezi nejmodernější svého druhu v Evropě,“ dodává Oeljeklaus.

Nová linka PXL II je vedle servo-mechanické lisovací linky PXL I, uvedené do provozu v roce 2013, už druhou lisovací linkou v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Obě patří mezi nejmodernější linky svého druhu v Evropě.

V celém koncernu Volkswagen existuje pouze 20 lisovacích linek tohoto typu. Energie, uvolněná během lisování v lince PXL II, se rekuperuje a znovu použije v dalším výrobním procesu.

Nová lisovací linka umožňuje také mimořádně pružnou výrobu: na více než 14 decentrálně pracujících servomotorech je možno tvarovací energii dle potřeby nastavovat a regulovat.

Dalšími přednostmi je snadná obsluha a výrazně kratší přeseřizovací časy – výměna sady lisovacího nářadí se vyžádá necelé dvě minuty. Každý z až 23 000 výlisků, které se denně vyrobí v nové lisovací lince, poté prochází kontrolou kvality.

Stavební práce na hale 4 s plochou 11 600 čtverečních metrů byly zahájeny koncem roku 2015. Na jaře roku 2016 byla linka, vážící 3 000 tun, přepravena z Erfurtu do Mladé Boleslavi.

První etapu, dlouhou 561 kilometrů, absolvovala lisovací linka lodí po Labi až do Mělníka. Na posledních 195 kilometrech na cestě do cíle byla linka PXL II rozložena na 40 kamionů. V prosinci 2016 byla nová lisovací linka uvedena do zkušebního provozu.

Lisovací linka poprvé umožní i lisování velkých hliníkových dílů. Denně tu vznikne až 23.000 výlisků pro různé modely.

Lisovací linka poprvé umožní i lisování velkých hliníkových dílů. Denně tu vznikne až 23.000 výlisků pro různé modely.
foto: Škoda Auto

Škoda sází na ekologickou výrobu a vozy s nízkou spotřebou Své ekologické aktivity sloučila Škoda do své strategie ,GreenFuture‘. Investice, jako je nová a k přírodním zdrojům šetrná lisovací linka, patří do oblasti ,GreenFactory‘.

Při výrobě vozů se přesně měří a optimalizují ukazatele, jako je spotřeba vody a energie nebo množství odpadu, vznikající na takzvaných těkavých organických sloučenin (VOC), které vznikají například při lakování karoserií.

U těchto faktorů dosáhla Škoda jen v minulých šesti letech snížení vlivu na životního prostředí o 45,8 %, přičemž redukce vlivu na životní prostředí je v posledních letech čím dál intenzivnější.

Druhý pilíř ,Green Product‘ staví do popředí nové vozy značky Škoda. Ty se už dnes například vyznačují mírou recyklovatelnosti ve výši 85 % hmotnosti vozu.

Aby automobilka tento pozitivní trend dále urychlila, stanovila si ambiciózní ekologické cíle. Podle nich sníží Škoda do roku 2018 vliv své výroby na životní prostředí na polovinu hodnoty z roku 2010.

Příslušný balík opatření se vztahuje na všechny oblasti podniku. Automobilka tak například snížila spotřebu proudu pomocí pohybových čidel, řídicích systémů osvětlení ve skladech, i novou koncepcí osvětlení na místech nakládky. Lze zmínit i speciální olejové filtry, s jejichž pomocí lze potřebná maziva používat po delší dobu.

tisková zpráva

19 Comments on “Škoda Auto má novou šetrnou lisovací linku”

      1. Dovolím si navrhnout jednu kacířskou myšlenku, EV
        Dovolím si navrhnout jednu kacířskou myšlenku, EV holokáru. Jen základní vybavení potřebné k provozu a homologaci. Bez vymyšleností jako GPS, display pro každého, infotaiment, autopil.

        Prostě pedál akcelerátoru a brzdy, tachometr, otáčkoměr (možná raději Wattemtr), mezi ně display (LCD, ne stádo sedmisegmentovek), monochromaticky, s telemetrií baterie, teplotou klíčových součásti a okolí, odometrem a hodinami. Zbytek řešit klasicky podsvícenými piktogramy (méně rušivé, snadněji čitelné)

            1. Jenze prave u EV se to pouziva opacnym zpusobem – zakaznik ma
              Jenze prave u EV se to pouziva opacnym zpusobem – zakaznik ma lepsi pocit, protoze dostane spoustu premioveho prislusenstvi, ktere normalne „stoji“ spoustu penez. Ovsem jeho vyhozenim nebudou moct snizit cenu skoro vubec, protoze realne je to za par supu.

        1. O tom už jsme tu už mluvili X-krát 😀
          Snad jedině formou

          O tom už jsme tu už mluvili X-krát 😀
          Snad jedině formou nějakýho startupu a objednat to u zkušenejch auto-dodavatelů jako je třeba Magna Steyr apod. Kdyby to vypadalo jako auta od německý pošty tak to nikdo nekoupí. Ty prej dělá Bombardier.

          Dokázal by jsi nahodit kolik by stála výroba draku auta s motorem, nabíječkou, topením, elektronikou a kolik temperovaná baterie? Já vůbec netuším.

          No a taky odhad kolik by stál vývoj, certifikace, zkoušky, homologace…?? 😀

          Když se podívám na zkušenější vývojáře jako jsou Kreisleři tak ti dokážou kde co, ale na výrobu překopanýho e-Golfa taky hledaj výrobce. Stejně tak Rimac vyvinul a vyrobil už partu konceptů a závoďáka pro Japonce na Pikes Peak, ale taky nic nevyrábí ani malosériově jenom prodává technologie.

          Autoprůmysl je bezedný peklo do kterýho padaj milijardy a konce není vidět. Pokud máš velký štěstí tak tě někdo v určitém stádiu koupí a dalších pár let a dalších pár miliard to dotáhne do konce třeba jako se to stalo Smartu. 😀

          Amíci po krizi se vo jedno holo-auto už poukoušeli 😀
          Plasťáček Chevrolet CCV
          http://ichef.bbci.co.uk/wwfeatures/wm/live/1280_720/images/live/p0/1b/jl/p01bjl4s.jpg

          Ale ani levný auto nemusí znamenat úspěch. To poznala Tata i v chudé Indii. Koneckonců VW brouk se taky prodávál dráž než bylo slibováno.
          http://jalopnik.com/the-tata-nano-failed-because-it-was-too-cheap-1445545094

          —————
          Pár zajímavých detailů kolem německýho pošťáckýho auta:

          As Deutsche Post board member Juergen Gerdes put it, in an interview with Reuters: “It did not cost billions to develop and produce. You will not believe how cheap it is to make.”

          Notably, the company was pragmatic about the vehicle, and focused on the important qualities needed in a delivery van, rather than on marketing fluff. The vans were designed to last at least 16 years, and to work 10-hour shifts 6 days a week. The components chosen were particularly robust ones — such as doors that could be “opened and closed up to 200 times a day” without issue.

          Also, notably, the company claims that the total cost of ownership of the vans is no greater than that of “equivalent conventionally-powered vans.”

          As many of our readers have noted in comment section discussions before, most big-name automakers don’t actually manufacture all that much at this point — most vehicle components are provided by third-party suppliers.

          “We are purposely not reinventing the wheel. We do not produce a single component ourselves. Everything comes from a supplier,” noted Win Neidlinger, director of business development at Deutsche Post’s carmaking arm Streetscooter GmbH.

          Today, suppliers produce components which make up 80% of a car, up from about 56% in the 1980s, creating a manufacturing system which is being used by new entrants such as Google for its driverless cars.”

          1. To jste mne zaskočil, poněkud, nevím popravdě od čeho se
            To jste mne zaskočil, poněkud, nevím popravdě od čeho se odpíchnout, zejména jak si poradit s převodem výkonu spalovacího motoru na potřebný výkon elektromotoru, jestli to má být v AC či DC… Co se týká těch motorů, tak cena je, jak jsem se díval, maloobchodní, od 3k$ pro 34kW AC asynchron, chlazený vzduchem po skoro 10k$ za 150kW AC motor chlazený kapalinou. Cena regulátorů se pohybuje taky asi od 2k$ do 10k$, konverzní kit pak od asi 6.5k$ do skoro 20k$. Kolik by stál drak, to nevím. Navíc v USA je úplně jiná situace kolem toho udělat něco tzv. street legal. Tam projde v podstatě i tragač s motorem ze Spitfirea a brzdou z koloběžky.

            Bombardiér, to jsou ti co jim v USA vykolejují vlaky a zdržovali Škodovku? Nebrat.

            Ono by to chtělo najít díru na trhu, prostě co chybí. No máme tu luxusní třídu, ta je obsazená asi dost. sporťák, no tam se zase nedostaneme výkonově a kupovat na to jeté mustangy a spol, jenom sportovní motor a elektronika by vyšly skoro na stejnou sumu jako to auto. Takže co zbývá? Užitkové vozy? Nebo ministroje do města, tréňáky?

            Navíc tu zůstává stále mezičlánek mechanické převodovky, což zase nemusí být na škodu, toho se asi nezbavíme ani v případě novostavby. Ano, dalo by se inspirovat elektronikou Deutsche Post, ale tam jsou zase další problémy.

            Elektronika a baterie jsou spíš ten menší problém, mnohem větší je s tím dalším.

            1. Podle mě má smysl jedině nové od základu postavené EV
              Podle mě má smysl jedině nové od základu postavené EV auto na skejtové platformě, kvůli těžišti a jízdním vlastnostem. Předělávat stávajíci spalováky je naprd. Čískej pohrobek Saaba se vo to snaží už spousty let a kde nic tu nic. Jedině Němci odvedli překopánim Golfa na e-Golfa dobrou práci.
              Kity na přestavbu spalováků stojí bez baterky kolem 7 000 $, třeba od EV Westu, ale to už bych viděl schůdnější třeba retrofitovat Leafy s větší baterkou, Kreisleři by to v pohodě zmákli.
              Ano právě Bombardier myslím produkuje ty německé poštovní vozy. Dost by mě zajímalo kdo podělal Tezle ty X dveře, že si museli vyvinout vlastni? Že by Magna Steyr?

              Díra je jasná, jednoduchej praktickej velkobaterkáč velikosti Leafa, dojezd 350-400 km, rychlonabíjení. Čili třeba od 50 kWh vejš.
              Místo hledání díry na trhu bych se spíš zaměřil na vytvoření vlastniho trhu, vlastní kategorie nebo rovnou kultu. Jedna z možností je i kombík, kterého nikdo nedělá. Automobilky teď vehementně tlačej módní mini krosvoer SUV obludy, ale milovníci kombíků maj ty svoje skříně opravdu rádi a málo jich zrovna není.

              Pokud Deutche post tvrdí, že dneska lze poskládat auto ze 80 % z již hotových dílů od dodavatelů tak bych šel touto cestou – vyskládal bych si z již hotovejch komponent nějaký kloudný základ a uviděl bych co mám, co mi chybí a co je potřeba dodělat či předělat a hlavně kolik to bude stát. To už by byl slušnej odrazovej můstek.
              Existuje někde nějakej katalog?

              Zde je Open Source platforma se základem od Renault Twizy pro vlastní vývoj pidivozítek.
              CES Twizy open source Renault
              POM vývojářská platforma
              http://www.automobile-propre.com/ces-twizy-open-source-renault/
              https://group.renault.com/en/news/blog-renault/renault-innovation-at-las-vegas-ces-2017/
              OSV
              https://www.osvehicle.com/renaultpomsignup/
              https://www.osvehicle.com/osv-platform/

  1. To je čtení k zblití velebnosti 🙂 Marketingová masírka
    To je čtení k zblití velebnosti 🙂 Marketingová masírka na VW Šáde, no kde to sme doudruzi? Na Hybridu?? A ZA KOLIk??? :)) Šáde ani ten ubohý hybrid neumí, takže zásadní otázka soudruzi: kolik ten lis zvládně elektromobilů denně ? :)))))DDD

    1. Ano jsme na hybridu a skoda se nesnazi.
      Ale i tak je Vase

      Ano jsme na hybridu a skoda se nesnazi.
      Ale i tak je Vase reakce nefer. Z tohoto clanku vychazi nekolik dulezitych informaci, ktere nelze podcenit.
      1. Skoda rozjela lisovani hlinikovych dilu ve velkem coz povede k odlehceni vozu.
      2. Zavedli v tovarne rozsirenou realitu,coz je jeden z mala uzitecnych vystupu prumyslu 4.0
      3. Snizuje se spotreba vody a energie, zvysuje recyklovatelnost celeho vozu.

      Ano vse se dela primarne pro zisk firmy, ale vedlejsi efekt je posouvani vsech firem (kdo tohle zazije se pokusi to rozjet i v nove firme kam prejde za 5 let)

      1. až to bude lisovat elektromobily tak dejme tomu ale jak to
        až to bude lisovat elektromobily tak dejme tomu ale jak to lisuje TotálněDebilní/SenilníInvestice je to kolektivní sebevražda národa 😉 Takže vlastně při důkladném zamyšlení protože tomu šéfují germáni a zisk jde do germányje a popelnice rakem tráví český lid tak nejsme daleko od 45cátýho co ;))

  2. Tak šup šup ať se stihne vyrobit co nejvíc těch
    Tak šup šup ať se stihne vyrobit co nejvíc těch Naftových aut co za pár let mají zcela zmizet ze silnic dokud je ještě zákazníci kupují!

    Nebo ještě lépe, vyrobme ještě další a další „autíčka“ s motory 1.0i a 1.2i co se vám po pár letech provozu rozsypou a co reálně spotřebují víc paliva než ty zastaralé motory co se už ani vyrábět nesmí.

    Toto jsou cesty VW group a proto ho nikdy v minulosti ani v budoucnosti nepodpořím nákupem jejich vozu.

Napsat komentář