Shell má první zásobovací loď poháněnou LNG

Společnosti Shell a Harvey Gulf International uvedly do provozu první zásobovací plavidlo poháněné (zkapalněným zemním plynem). Loď bude podporovat logistiku v Mexickém zálivu.

Zásobovací loď Harvey Energy s pohonem na zkapalněný zemní plyn
foto: Shell

Společnost Shell uvedla do provozu speciální plavidlo, jež bude zásobovat zejména hlubokomořské operace v Mexickém zálivu a stane se nejšetrnější zásobovací lodí k životnímu prostředí v oblasti.

Jako první svého druhu bude spalovat jak zkapalněný zemní plyn (LNG – Liquefied Natural Gas), tak motorovou naftu, si Shell pronajal od specialisty v tomto oboru, společnosti Harvey Gulf International Marine.

O dalších dvou pronájmech plavidel stejného typu v tuto chvíli společnosti jednají. Lodě spalující LNG představují novou alternativu pro provozovatele plavidel v Mexickém zálivu. Jde o reakci na aktuální regulace emisí síry a oxidu dusíku Úřadu pro kontrolu emisí v Severní Americe (ECA).

Zásobovací loď „Harvey Energy“ je 92 metrů dlouhá a je poháněná třemi motory spalujícími LNG i motorovou naftu. Plavidlo je poháněno z 99 % zkapalněným zemním plynem, jehož zásoby lodi vystačí na zhruba 7 dní plavby.

Palivo bude plavidlo doplňovat v přístavu Port Fourchon, kde má společnost Harvey Gulf nově zřízené zázemí pro čerpání LNG. Přístav Port Fourchon je nejjižnějším přístavem v Lousianě, kde se v dosahu 64 kilometrů nachází více jak 600 vrtných souprav a plošin na ropu i zemní plyn.

Odtud bude Harvey Energy zásobovat veškeré plošiny společnosti Shell potřebným vybavením, mezi nimi například nově otevřenou ropnou plošinu Olympus.

tisková zpráva

Tři komentáře u “Shell má první zásobovací loď poháněnou LNG”

  1. Krok samozřejmě vítám,
    Krok samozřejmě vítám, ale je vcelku zvláštní, že pokud má lodní doprava tak výborný poměr mezi výkonem/užitečnou zátěží, třeba Emma Maersk by měla mít na 1t nákladu a uražený km spotřebu asi 15Wh, nejsou postaveny ještě lodě akumulátorové. Ano nabíjení baterií by vyžadovalo nové přípojky pro přístavy, nabíječky lodí a baterie o nezanedbatelné váze, ale také značnou úsporu paliv o což by mělo jít především.

    Jestliže vezmem spotřebu a produkci CO2 u lodě jako 1 (jednotku), pak pří účinnosti nabíjení baterií 0,7 by při plně fosilní energetice bylo vyprodukováno 1,43 množství CO2 (SOx (diesel) u elektráren na rozdíl od lodí ostraňováno -> vyšší ekologie), pokud ale vezmem do úvahy že u nás v síti je cca 35% a OZE asi 13%, pak na fosilní zdroje zbývá 52%, vynásobíme-li 1,43*0,52, pak dostáváme 0,7436, edy více než 1/4 úspory emisí z provozu lodě. Smaozřejmě by to vyžadovalo dostatečnou infrastrukturu ve všech hlavních přístavech.

    1. akumulatorove lodi asi zatim
      akumulatorove lodi asi zatim rentabilni nejsou, ty akumulatory by stali vice nez cela lod a je otazka jak daleko by to doplulo. LNG mi pro vetsi lode prijde jako idealni palivo, kdyz se nahradi vytapeni v domacnostech zemnim plynem tepelnymi cerpadly bezici na FV, tak bude dostatek zemniho plynu pro pohon lodi a nakladaku do doby nez bude neco lepsiho.

Napsat komentář