Scania představuje dva nové výkonné motory na bioplyn

Scania R 410 LBG 4x2 Highline. foto: Scania
Scania R 410 LBG 4x2 Highline. foto: Scania

Scania na veletrhu IAA představuje dva nové plynové motory. S tím úzce souvisí dřívější letošní premiéra, při níž Scania představila několik nových řešení plynových nádrží.

Nové 13litrové motory nabízejí výkon 313 kW a 343 kW, pokrývají tudíž poptávku po vyšším výkonu na evropském trhu s nákladními vozidly a uspokojí potřeby přepravy na dlouhé vzdálenosti. Na veletrhu IAA Scania také ve výstavní premiéře představuje svoje nové špičkové pohonné ústrojí Super. Vybavena jím jsou nákladní vozidla vystavená uvnitř i venku. 

Zájem o lokálně vyráběný biometan pro nákladní automobily rychle roste, stimuluje jej ambice dekarbonizovat silniční dopravu a opustit fosilní paliva. Podle analýzy „od zdroje ke kolu“ (WtW) dokáže biometan snížit emise CO2 až o 90 %. Kombinace výkonných motorů a nově řešených nádrží, které umožní delší dojezd než kdykoliv dříve (pokud jde o nádrže na CBG i LBG), dávají všem druhům dopravců možnost zvolit si místo naftového motoru řešení v podobě biometanu.

„Souprava tahače a návěsu pro dálkovou přepravu s celkovou hmotností 40 tun nyní zvládne ujet až 1400 km na jedno natankování zkapalněného biometanu,“ říká Stefan Dorski, senior viceprezident a ředitel divize Scania Trucks. „Vzhledem k tomu, že se rychle rozšiřují i sítě plnicích stanic, staly se nákladní automobily s plynovými motory skutečně silnou alternativou pro zákazníky, kteří chtějí postupně upustit od fosilních paliv a snížit svoji uhlíkovou stopu.“

Nákladní vozidla s plynovým motory tvoří základ pro to, aby Scania dokázala splnit své deklarované vědecky podložené cíle, tedy snížit (v porovnání s rokem 2015) emise CO2 z provozu svých produktů o 20 % do roku 2025. Podle mínění společnosti Scania nebudou elektrifikace a snížení spotřeby u naftových spalovacích motorů postačující k dosažení vlastních cílů společnosti i cílů stanovených Pařížskou dohodou; musí se používat všechny dostupné prostředky. 

SOUVISEJÍCÍ: Scania představila nový čistě elektrický tahač 

Nové motory vycházejí ze známého 13litrového plynového motoru, který Scania nabízí již několik let. Zvýšením úrovně výkonu svých motorů a jejich přípravou na budoucí zákonné požadavky Scania podporuje svůj záměr získat s ohledem na udržitelnost ještě větší podíl na trhu v oblasti plynových nákladních vozidel.

„Z komerčního hlediska vidíme v biometanu potenciál,“ říká Dorski. „S flexibilitou, celkovou ekonomikou provozu a dojezdem, které nyní můžeme nabídnout, jsem přesvědčen o tom, že zákazníci pochopí, že se jedná o skvělé řešení. Také trhy, kde byl plyn dříve okrajovou záležitostí, si nyní uvědomují, jak se atraktivita tohoto paliva v posledních několika letech zvýšila. Provozování nákladních vozidel s plynovým motorem je ve srovnání s jinými alternativami jednoduché a neznamená, že se musíte vzdát čehokoliv, pokud jde o jízdní vlastnosti, flexibilitu nasazení nebo pohodlí řidiče.“ 

Nové plynové motory vycházejí z bohatých zkušeností značky Scania a probíhá v nich úplné spalování paliva a kyslíku, aniž by k tomu byla potřebná motorová nafta nebo kapalina AdBlue. Zážeh směsi paliva a vzduchu je odstartován zapalovacími svíčkami, jako je tomu u motorů na benzín. Předmísení plynného paliva probíhá v sacím potrubí na cestě do válců.  

Důležitým cílem konstruktérů společnosti Scania bylo zajistit nejlepší možné jízdní vlastnosti a jako měřítko výkonnosti a vlastností jim posloužily vznětové motory Scania Super. V přímém srovnání se vznětovým motorem stejného výkonového stupně by pro laika byl asi nejpatrnější rozdíl v tišším chodu plynového motoru. 

Nové 13litrové plynové motory se dodávají s nejnovějšími převodovkami Scania Opticruise (G25), což je automatizovaný systém řazení převodových stupňů Scania. Řidič s ním získává plynulé, prvotřídní řazení a jízdní komfort s rychlou a plynulou volbou rychlostních stupňů. Maximální točivý moment nových plynových motorů (viz tabulka níže) se velmi blíží tomu, co nabízejí jejich naftoví sourozenci, a stejně jako oni nabízejí i plynové motory značné možnosti úspory paliva. Objednávky na nové plynové motory lze podávat od 3. čtvrtletí roku 2023. 

Scania Super – potvrzení předního postavení v odvětví

V listopadu loňského roku Scania představila řadu převratných 13litrových motorů s možností spalování biopaliv i běžné motorové nafty. Scania prohlašovala, že díky novému hnacímu ústrojí s novými motory, převodovkami a zadními nápravami může zákazník podnikající v dálkové dopravě ušetřit až osm procent paliva, což jsou údaje, které od té doby potvrdilo několik testů provedených v Evropě nezávislými novináři. 

Nové motory nabízí špičkový výkon především díky dvojici vačkových hřídelů v hlavě válců a systému Scania Twin SCR, což je systém duálního vstřikování kapaliny AdBlue, který pomáhá zvýšit účinnost systému čištění výfukových plynů. Nové motory mají volitelnou kompresní motorovou brzdu pro lepší brzdný výkon motoru a jsou doplněny chytrými službami, jako jsou flexibilní intervaly údržby založené na skutečném provozu a Scania ProCare s preventivní výměnou kritických dílů.

Nejnovější řada motorů Scania tvoří od základu zcela nově vyvinutou platformou. Nová pohonná jednotka představuje celkovou investici více než dvě miliardy eur. S novým pohonným ústrojím Scania Super dosáhnou zákazníci zásadní úspory paliva, zlepší se jejich celková ekonomika provozu, mohou využívat biopaliva a rovněž sníží i svoje emise CO2. Nové motory jsou vhodné pro mnoho nejrůznějších nasazení a znamenají zásadní příspěvek ke snížení uhlíkové stopy.

zdroj: tisková zpráva

Napsat komentář