Scania představila nový čistě elektrický tahač

Scania představuje své nejnovější bateriové nákladní elektromobily pro regionální dálkovou přepravu. Nabízejí výkon 400-450 kW.

Scania v červnu letošního roku představila novou generaci bateriových elektrických nákladních vozidel (BEV). On-line premiéra vyvolala velký zájem mezi potenciálními zákazníky. Rodina bateriových nákladních elektromobilů se ostatně podstatně rozrostla, novinka se nabízí s kabinami řad R a S, se dvěma možnými výkony a širokým rozsahem rozvorů náprav, které pokrývají jak tahače, tak podvozky s kabinou.

Dvě různé úrovně výkonu pohonného ústrojí mohou být doplněny akumulátory o kapacitě až 624 kWh, což u nákladního vozidla s celkovou hmotností soupravy 40 tun znamená dojezd až 350 km. Taková čísla otevírají cestu pro nejrůznější regionální využití těchto nákladních vozidel.   

„Červnové představení bylo pro nás i pro naše partnery významným milníkem,“ říká Fredrik Allard, senior viceprezident a ředitel pro elektrifikaci společnosti Scania. „Nyní dokážeme nabídnout čistě elektrické řešení pro celou řadu zákazníků a způsobů použití, což znamená, že transformace dopravního ekosystému nabírá na rychlosti. Máme připravena taková elektrická řešení, po kterých naši zákazníci i odvětví dopravy touží.“

Nová generace bateriových čistě elektrických nákladních vozidel Scania sází na klasické přednosti vozidel značky Scania: modularitu, udržitelnost a celkovou ekonomiku provozu. Má přitom potenciál překonat to, co lze očekávat od nákladních vozidel se spalovacími motory. Scania také předem splnila všechny nezbytné domácí úkoly v oblasti digitalizace, aby nová elektrická nákladní vozidla doplnil systém služeb, jako je nabíjení, financování, pojištění a údržba. Zákazník tak dostane komplexní čistě elektrické řešení.

Nová generace elektrifikovaných nákladních vozidel Scania je k dispozici jako podvozky s kabinou i jako tahače. Očekávaný dojezd se liší podle hmotnosti, konfigurace a charakteru terénu, ale 40tunová souprava tahače 4×2 se šesti akumulátory a návěsu může zvládnout až 350 km na jedno nabití, pokud počítáme s průměrnou rychlostí 80 km/h na dálnicích. 64tunová souprava typická pro skandinávské země může za stejných podmínek zvládnout přibližně 250 kilometrů.

Nákladní vozidla s pevně danými trasami mohou navíc využívat plánované dobíjení ve svém domovském depu anebo v pravidelném cíli cesty. Příležitostné dobíjení během dne – například během povinného 45minutového odpočinku řidiče – pomůže elektromobilům zvládnout ještě náročnější úlohy. Například sklápěč by se díky němu měl zvládnout volně pohybovat po metropolitní oblasti po celý den (pokud dojezd 350 km, se kterým začíná pracovní den, nepostačí).

„Portfolio elektrifikovaných vozidel Scania nyní dosáhlo bodu, kdy máme atraktivní nabídku pro mnoho různých zákazníků,“ říká Allard. „Máme hybridy jako dostupný nástupní bod na cestu k elektrifikaci a s rozšířením naší nabídky o dvě bateriová vozidla můžeme nyní nabídnout atraktivní komplexní čistě elektrické řešení zahrnující i veškeré služby pro jakékoli nasazení: od 16tunových rozvážkových vozů až po regionální dopravu nebo 64tunové soupravy přepravující dřevo. To je lákavé pro zákazníky, kteří usilují o nulové emise a nízké provozní náklady.“

Novou generaci nákladních vozidel typu BEV od společnosti Scania lze objednat jako tahače 4×2 nebo jako podvozky s kabinou 6×2*4. Tahač 4×2 potřebuje pro uložení šesti akumulátorů rozvor náprav 4150 mm, takže v Evropě využije možnosti dané nařízením o nákladních vozidlech s většími rozměry. Celková hmotnost soupravy dosahuje tam, kde to legislativa umožňuje, až 64 tun, a lze ji pokrýt podvozky 6×2. 

Dobíjecí výkon je až 375 kW, což znamená, že jedna hodina nabíjení zvýší dojezd přibližně o 270 až 300 km. Úroveň trvalého výkonu elektrického pohonného ústrojí pro modely Scania 40 R nebo S je 400 kW, zatímco Scania 45 R nebo S nabízí 450 kW. Elektrifikovaná nákladní vozidla Scania nové generace lze objednávat již nyní a výroba bude zahájena ve 4. čtvrtletí roku 2023.

Na svém stánku Scania vystavuje prototyp stanice standardu Megawatt Charging System (MCS) od aliance CHARIN. Standard MCS má umožnit nabíjení vysokým výkonem až 1 MW nebo více. To by umožnilo nabíjet nákladní vozidla pro dálkovou přepravu v rámci povinné 45minutové přestávky řidiče. O detailech standardu pro takový systém nabíjení ještě nebylo zcela rozhodnuto. Mezi ambice patří jediná bezpečná vodivá zástrčka. Připojení by mělo být možné automatizovat díky standardizované poloze konektoru na vozidle a rozhraní by mělo umožňovat obousměrnou komunikaci V2X (tedy například propojení vozidla s rozvodnou soustavou, vehicle-2-grid atd.).

Dostupnost dobíjecích stanic s dnešním standardem CCS a budoucím MCS je skutečně zásadní pro evropské zákazníky, kteří chtějí začít investovat do bateriových nákladních vozidel ve větším měřítku. Scania se spojila s několika globálními partnery, aby mohla lokálně nabízet individuální řešení šitá na míru danému zákazníkovi. Traton, mateřská skupina společnosti Scania, pak vytvořil společný podnik s koncerny Volvo Group a Daimler Truck za účelem vybudování sítě veřejné dobíjecí infrastruktury pro těžká vozidla v Evropě.

zdroj: tisková zpráva

Jeden komentář u “Scania představila nový čistě elektrický tahač”

  1. A bude to za sebou ještě kromě návěsu tahat rádoby obytnou část, jejímž hlavním úkolem nebude poskytnout řidiči větší pohodlí než „kadibudka“ samotného kamiónu, ale je to jen zástěrka pro umístění dalšího většího batterypacku. Na druhou stranu – když ten kamión bude furt někde sosat elektriku, tak si řidič zaslouží pohodlíčko při čekání a čekání a čekání……

    https://www.autorevue.cz/obytny-prives-pro-elektromobily-skryva-pohodli-i-baterie-kdojezdu-prispiva-vychytanou-aerodynamikou?showforum=1

Napsat komentář