Rozvoj elektromobility na východě Čech

Pokud si budete chtít na východě Čech dobít elektromobil, máte možnost u jedné z pěti dobíjecích stanic. Dvě jsou v Hradci Králové, dvě jsou také ve Vrchlabí a jedna v Trutnově. Dalšími městy v pořadí, kde by měly být vybudovány veřejné dobíjecí stanice, jsou Jaroměř a Pardubice.

Nová dobíjecí stanice v síti ČEZ v Hradci Králové u Hučáku
foto: ČEZ

V Hradci Králové byla zprovozněna již druhá dobíjecí stanice pro elektromobily. Nachází se v blízkosti Informačního centra Obnovitelné zdroje a malé vodní elektrárny Hučák u Jiráskových sadů, zhruba dva kilometry vzdušnou čarou od první dobíjecí stanice nainstalované loni v srpnu na Riegrově náměstí u budovy společnosti ČEZ.

„Lokality pro dobíjecí stanice jsou vybírány tak, aby byly dostupné a dokázaly zajistit mobilitu jak pro cesty po městě, tak i mezi nimi. Naším cílem je postupně vybudovat takovou síť stanic, která umožní používání elektromobilů pro většinu běžných potřeb jejich uživatelů. Dobíjecí stanice tak logicky vznikají nejdříve ve městech, kde se elektromobilita osvědčuje už nyní, ale postupně budeme síť rozšiřovat i na lokality mimo města s tím, jak se zvyšuje akční rádius nových typů elektromobilů,“ upřesňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.

Elektromobilita se díky Skupině ČEZ rozvíjí také ve východních Čechách. Veřejné dobíjecí stanice již fungují v Hradci Králové, Vrchlabí a Trutnově. Elektromobil jezdí ve Vrchlabí i v Krkonošském národním parku, Skupina ČEZ zapůjčila elektromobil Peugeot iOn také Fakultě elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice, která ho bude půl roku testovat.

Kromě jiných využijí dobíjecí stanice také zaměstnanci společnosti ČEZ Distribuční služby. V Hradci Králové a Pardubicích při svých každodenních pracovních povinnostech jezdí dvěma elektromobily Peugeot iON v cargo verzi. Na elektromobilech oceňují především nízké provozní náklady, tichý a ekologický provoz.

„Chceme provozování elektromobilů nejen testovat, ale také ukázat, že se jedná o jeden z trendů osobní dopravy i na českých silnicích. Elektromobily se vyznačují nižšími provozními náklady, jsou šetrné k životnímu prostředí, neprodukují emise a nehlučí. Jako doplňkový druh dopravy tak ulehčují život lidí,“ vysvětluje výhody Tomáš Chmelík.

Projekt Elektromobilita ČEZ

Vozidla s elektrickým pohonem nabízejí v dnešní době srovnatelný komfort s běžnými automobily se spalovacími motory. Rozdílem je ale mimo jiné to, že náklady na jejich provoz jsou velmi nízké.

Dobíjet elektromobil lze jak z běžné zásuvky doma, tak na veřejných dobíjecích stanicích. Společnost ČEZ také zprovoznila nový webový portál www.elektromobilita.cz, na kterém je aktuální mapa s podrobnými informacemi o jejích stanicích a také návod, jak se stát zákazníkem Elektromobility společnosti ČEZ . Za symbolický paušální poplatek 150 korun měsíčně lze dobíjet elektromobil na kterékoliv dobíjecí stanici Skupiny ČEZ.

Skupina ČEZ spustila pilotní projekt Elektromobilita již v roce 2010 jako součást strategické iniciativy FUTUR/E/MOTION. Cílem pilotního projektu je navrhnout a otestovat komplexní řešení elektromobility jako služby, která kombinuje veřejnou dobíjecí síť s dodávkami elektřiny v rámci speciálního tarifu a postupně nabídne infrastrukturní řešení pro domácnosti i firmy, případně v kombinaci s dalšími doplňkovými službami a produkty.

Z pohledu energetiky je současně důležité, jakým způsobem bude dobíjení elektromobilů integrováno do distribuční sítě, což úzce souvisí s agendou tzv. chytrých sítí, kterým se Skupina ČEZ také intenzivně věnuje.

Do současnosti ČEZ nainstaloval v České republice více než 30 veřejných dobíjecích stanic, a to převážně u infrastrukturních partnerů, tj. u obchodních center, supermarketů či městských částí.

Stanice jsou v provozu v Praze, Plzni, Ostravě, Trutnově, Hradci Králové a ve Vrchlabí. Další rozšiřování sítě dobíjecích stanic je v realizaci a nově otevřené stanice budou představovány v průběhu dalších týdnů a měsíců.

tisková zpráva

39 Comments on “Rozvoj elektromobility na východě Čech”

  1. Dnes ráno jsem chtěl
    Dnes ráno jsem chtěl nabíjet u jediné CHAdeMO stanici. Na místě stál zaparkovaný čez Peugeot iOn a nenabíjel. Na můj dotaz, ať si ho přeparkují, mi bylo řečeno, že je tam již od večera a že momentálně není nikdo, kdo by byl schopný auto přeparkovat. A to nebylo poprvé.

    1. Toto bych určitě řešil
      Toto bych určitě řešil přes ČEZ platíte za službu kterou nemůžete využívat protože je nedostupná .
      Na Nové Karolíně ( Ostrava ) jsou často také vyhrazená parkovací místa pro nabíjení blokována klasickými automobily . Na vyhrazené místo pro tělesně postižené si nikdo nedovolí auto postavit (protože je to přestupek) ale vyhrazené místo pro e-auta řidiči ignorují .

      1. S ČEZem to řeším
        S ČEZem to řeším pokaždé. Stejný problém mám i v Arkády Pankrác nebo na letišti Praha. Většinou nedostanu žádnou odpověď nebo jen že s tím nemohou nic dělat.
        Tak se mi zdá, že ČEZ silně přestal podporovat elektromobilitu, jak už tady mnozí psali. Letos ČEZ sliboval již cca 200 nabíjecích stanic a momentálně jich má pouze 33 a jen jednu rychlo.

          1. Policii žádat nemá smysl,
            Policii žádat nemá smysl, protože většina nabíjecích stanic je v soukromých garážích. U té rychlonabíjecí není žádná dopravní značka, takže policie by neměla co řešit. Jinak tyto problémy ventiluju na všech možných srazech elektromobilů.

            1. MÁ SMYSL POLICII ŽÁDAT,
              MÁ SMYSL POLICII ŽÁDAT, je to legální, ve vší slušnosti a uctivosti, problém se zaprotokoluje a už to může frčet dál. I kdyby s negativním výsledkem, je to pro Policii zátěž, dostane se to do povědomí veřejnosti, s výsledkem což je úřední záznam se dá dále pracovat – publikovat v médiích nebo soukromě informovat na internetu = sečteno a podtrženo BOJOVAT VŠEMI ZBRANĚMI KAŽDÝ SÁM AVŠAK SPOLEČNÝ ZA JEDEN PROVAZ PROTI NEPŘÍTELI, VČETNĚ VYUŽITÍ JEHO ZBRANÍ PROTI JEMU SAMOTNÉMU JEMU : uondat k smrti !!

              1. A jak je „zdarma“ odebraná
                A jak je „zdarma“ odebraná elektrická energie zavedena v účetnictví firem a osob vlastnících nabíjecí stanice a kdo platí státu DPH z konečné spotřeby? A mají vlastníci stanic příslušná oprávnění k distribuci elektrické energie třetím osobám? Doufám, že tuto diskuzi čtou také příslušné útvary státu.

                1. vůbec nevíš o čem je
                  vůbec nevíš o čem je řeč anonyme

                2. Co jsem zatim slysel, tak
                  Co jsem zatim slysel, tak opravneni na (re)distribuci nepotrebujete protoze nejde o (re)distribuci, ale poskytovani sluzby nabijeni elektromobilu. Jak je to skutecne podle zakona nevim… Podobne „zdarma“ elektrina se muze vest jako ostatni zdarma polozky, napr. jako marketing/reklama nebo jako dalsi provozni naklady.

                  PS: papirove uterky na bezplatnych zachodech benzinky nebo restaurace jsou vedeny jak? 🙂

  2. majoritní akcionář ČEZu
    majoritní akcionář ČEZu je stát. Stát má příjmy z prodeje pohonných hmot – zejména spotřební daně a DPH. Jsou to pro stát tak obrovské peníze, že nemá nejmenší zájem na rozvoji elektromobility. Ovšem to by chtěl zase ČEZ, ale nemůže protože ho v tom nepodporuje majortiní akcionář – stát. Prostě začarovaný kruh. Takže to stát vymyslel „chytře“. Zavedete odděleníčko pro rozvoj elektromobility, to nás udělá hezký, a každý rok uděláte stojánek a zásuvečku. Takhle každý udidí, že stát a čez se snaží, ale lidi to „nechtějí“. A tak budeme jezdit dál TDI a TSI a stát si dál bude moct mastit kapsu na prodeji ropných produktů…
    M.j. pro běné užívání nikdo veřejnou dobíjecí stanici nepotřebuje – nabijete si přes noc doma.

      1. četl jsem kdysi nějakou
        četl jsem kdysi nějakou statistiku, že v panelákách a bytovkách v ČR bydlí cca 20% obyvatel. Tzn neberte to osobně, ale pokud se v této chvíli tato část obyvatel nezvolí za cílovou skupinu, tak to obchodně nebude tak zásadní. Dále stát popř. politik má u nás možnost ovlivnit všechno tzn. i Eon, RWE atd. Je to jen o penězích – na rozvoji elektromobility můžete s takovými investicimi vydělat tolik, my Vám dáme toto a vy to pozastavíte….
        Uvědomme si, že se jedná o stovky miliard kč.

          1. Sám elektromobil mám a
            Sám elektromobil mám a pokud bych měl možnost za cca 30min. dobít, tak s ním jezdím dál a mnohem víc a kartu od ČEZu bych okamžitě koupil. Já myslím, že všichni v podstatě spolu souhlasíme – zádrhel je v tom, že čez, rwe eon atd. prostě jen mluví o tom, jak síť stanic chtějí a budují, ale skutek utek – jsou to zatím jen řeči….

            1. Právě proto je potřeba
              Právě proto je potřeba přitvrdit boj každého ČECHA!! Cca do 2010 byl rozvoj elektromobility podporován jak EU (Německo) tak ČR. EU díky Německu, kterému se po arabských revolucích v severní Africe 2011 defakto položil jeho projekt DESERTEC (levná čistá elektřina z Afriky), změnilo kurz (také díky intervenci svých („nepružných“ a spousty dalších „ne“) automobilek, které nemají zájem o změnu na elektro (díky jejích velké provázanosti mmj. na strojírenský a přidružený auto průmysl))) a přesunulo podporu elektromobilů na NEURČITO – další přibližný termín je 2024 (předtím tu bylo 2016/2020 posunuje se). Tzn. jakmile není oficiální podpora EU tak ČR na to kašle TUPLEM! Protože sama ČR je v těžké závislosti ekomomiky na automobilním průmyslu, jako na DROZE. Výsledkem je převažující státní podpora domácí automobilní (všici víme o koho se jedná) a tím pádem státemm nařízena menší či lépe řečeno řízená/na oko/aby se neřeklo/aby se vlk nažral a koza zůstala celé/ „autoneohrožující“ podpora elektromobilů ze strany státního energetického podniku (všici víme který) 🙂

        1. To číslo 20% se mi nezdá,
          To číslo 20% se mi nezdá, ale to rozhodně neznamená že to tak nemůže být. V každém případě vidím zádrhel v tom, že my bychom potřebovali (pokud mluvíme o životním prostředí) v prvé řadě elektromobily natlačit do velkých aglomerací, kde je velká koncentrace provozu(což samo o sobě by zas až tak nevadilo = na dálnicích je to to samé), ale zde je u toho velká koncentrace občanů v těsné blízkosti. Čili většina z těch 20% bydlí právě ve městech a tedy zde je opravdu nutné instalovat infrastrukturu na každém rohu, pokud mají být aglomerace penetrovány elektrickou osobní dopravou. Jinak je klidně možné, že budeme mít čistý „elektrický venkov“, ale ve městech to může být snad ještě horší než teď.

    1. Právě proto : Při každé
      Právě proto : Při každé návštěvě autosalónu přeloženo do češtiny : prodejny s automobily – žádat/ptát se zda-li je i ve verzi na elektrický pohon. Na každé benzince při placení ptát se : „Kde si můžu dobít elektromobil“ POUŽÍVEJTE umělou účelovou řízenou AROGANCI (náš zákazník náš pán)včetně podlých psychologických technik k deptání nepřítele. Ignorujte nenávistné pohledy a zachovejte princip nadřazenosti. Trestejte a odměňujte DÝŠKY do poslední koruny – funguje

      1. v Olomouci otevřili další
        v Olomouci otevřili další nesmyslné obchodní centrum s obrovskými parkovacími plochami. Jen jsem se emailem zeptal, zda tam bude i dobíjecí stanice na elektromobily. Téměř obratem mi odpověděli, že není a ani nebude.
        Skoro to vypadá jakoby to někdo zhora brzdil….

  3. S těmi dobíjecími
    S těmi dobíjecími stanicemi je to tragedie i v Německu. minulý víkend byl v televizi nějaký pořad o technice a byla tam reportáž, kdy si nějaký němec půjčil Leafa. Jezdil po městě, pak zkoušel dojezd na dálnici 130km rychlostí, když mu zbývalo nějakých 20km, tak sjel z dálnice a nechal si navigací vyhledat nejbližší nabíjecí stanici. Měl ji hned za rohem (800m) a byla to rychlodobíjecí stanice (Chademo), ale nefungovala – vždy nahlásila chybu. Pak našel hned za rohem stojan s 3f zásuvkou (IEC Type 2 Mennekes), ta zase hlásila, že se nezavřely dvířka uzavírající kabel se zástrčkou (mechanická závada). Až na druhé straně toho stejného stojanu zafungovala obyčejná 1fázová zásuvka (dvířka se zavřela), ale tam by musel přenocovat, aby měl šťávu na návrat k dealerovi Nissanu. Takže to skončilo odtahem.

    Prostě tragedie…
    ceskatelevize.cz/porady/10396240499-svet-zazraku/

      1. Nojo, Německo totiž mmjn
        Nojo, Německo totiž mmjn na nátlak vlastních domácích ropou omámených líných automobilek zrušilo dřívější podporu Elektromobilů … Navíc jim totiž Desertec padnul, atomovky dosluhují a byly zrušeny, uhelný předělali na plynový a plyn jim rus zdražil … Nebudou mít tím pádem levnou elektřinu, ale naopak, draze nakupovat možná budou tzn. elektřiny nedostatek : kdopak v tom má prsty investicniweb.cz/zpravy-z-trhu/2013/11/26/svoboda-cez-cena-elektriny-v-nemecku-poroste/ No tím pádem se dříve s předstihem vybudovaný nabíjecí stojany sabotujou. Je to politika a hnusnej bysnys. Lidi si budou muset pomoct sami.

    1. Asi jste měl na mysli.
      Asi jste měl na mysli. http://www.ceskatelevize.cz/porady/10396240499-svet-zazraku/6726-reportaz/18055-elekromobil-hudba-budoucnosti/
      Na CT běží více zajímavých pořadů, které ale nejde sledovat s video archivu protože to nedovoluje zákon . Pořady jsou zahraniční, získávané hlavně z Deutsche Welle, zdarma, za daných podmínek. Proto nelze opakovat a sledovat přes internet! Jde o mezinárodní právní normy!
      Tipy na shlédnutí.
      pátek 6. 12. 2013 14:55 na CT2 pořad o Elektromobilitě
      http://www.ceskatelevize.cz/tv-program/hledani/?filtr%5BSIDP%5D=1098111603

        1. Taky jsem koukal .Hledal
          Taky jsem koukal .Hledal jsem archiv videí a nic. Tak jsem pročítal diskuzi a tam už to taky někdo dotazoval. Byla tam tato odpověd.(Pořady jsou zahraniční, získávané hlavně z Deutsche Welle, zdarma, za daných podmínek. Proto nelze opakovat a sledovat přes internet! Jde o mezinárodní právní normy!)

  4. V ČEZu ve vedení a
    V ČEZu ve vedení a všichni manažeři jezdí všichni v min v 3litrovém TDI a nikoho ani nenapadne na schůzku a na jednání jezdit v elektro… PROČ? Protože by se z Prahy do Ostravy za 4 hod na schůzku nedostaly. Nevím kdo jim tam v ČEZu vymýšlí strategii o elektromobilitě ale zřejmě je to neschopný člověk.

  5. Nás kteří koupí
    Nás kteří koupí elektromobil i bez nabíjecích stanic je málo a pokud si to ČEZ neuvědomí do té doby na elektromobilitě nevydělá. Místo aby vybudoval síť dobíjecích stanic, tak poskytne za poplatek pár zásuvek a ještě bude tvrdit, že podporuje elektromobilitu. Opak je pravdou. Tím, že dají k dispozici zásuvku a tvrdí o ní, že je to nabíjecí stanice pouze utvrzují pochybovače v mylném názoru, že se elektromobily k ničemu nehodí.

  6. Dobrý den, To je sice
    Dobrý den, To je sice všechno moc hezké ale bohužel se nejedná o dobíjecí stanici ale pouze zásuvky vybaveny EVSE nebo jen klasické zásuvky. Určeny pro nabíjení elektromobilu palubní nabíječkou.
    Kdyby chtěl někdo vidět jak vypadá skutečná rychlodobíjecí stanice
    Tak se může přijet nabít do Brna k BVV brána č.9 veřejně přístupná na parkovišti
    Stanici provozuji já, nabíjení je zcela zdarma bez karet registrací atd.
    Standard:Chademo 50kW, nebo zásuvka 230/400V 32A 5p taktéž zdarma.

  7. 30 DOBÍJECÍCH STOJANŮ za
    30 DOBÍJECÍCH STOJANŮ za 4 roky je UBOZE MÁLO !! na gigant typu ČEZ. Chademo rychlodobíjecí STANICE je jen jedna A TO v Praze, zbytek jsou OBYČEJNÝ DOBÍCÍ STOJANY S NEJSLABŠÍ 3-FÁZOVOU ZÁSUVKOU JAKOU MÁ KAŽDÝ občan DOMA V DOMĚ: 400V/16A vyjímečně 32A. Takže dost slabá státní podpora státní firmy jako je ČEZ. Evidentně není vůle budovat elektrobudoucnost hádejte kvůli komu? No správně, KVŮLI ROPOU OMÁMENÝ VW ŠKODOVCE, aby mohla si vklidu dotočit svoje přihřátý TSIčka jedovatý TDIčka a nám vykládat že to s elektromobilama hned snad nemyslíme vážně vždyť bychom je tím připravili o těžký manažerský prachy a pohodovej život celý tý armády koumáků a otroků na dílně. Kdyby se ČEZ necpali do pitomý prohnilý Albánie, tý prdele Evropy, kde jim to krachlo, mohli za ty VYHOZENÝ ZATRACENÝ prachy elektrifikovat rychlodobíječkama celou ČR !!

  8. Kolik je z tohoto počtu
    Kolik je z tohoto počtu rychlodobíjecích stanic ? Řekl bych ,že 1 a to u ČEZu v Praze.Ty všechny ostatní jsou celkem k ničemu,protože zmíněný Peugeot Ion se tam bude nabíjet 8 hodin a řidič bude tu dobu sedět v autě ? Nebo jak si to ČEZ za 150 Kč měsíčně , představuje? To je příspěvek elektromobilitě?

Napsat komentář