V České republice vzniká nový energetický zákon, který má umožnit komunitní výrobu elektrické energie na úrovni bytových domů, sousedských čtvrtí i obcí prostřednictvím takzvaných energetických společenství.
foto: Free-Photos, licence Pixabay
Autorka: Eliška Beranová, Frank Bold
Finanční podpora komunitní energetiky v Německu
Německo je jedním z průkopníků komunitní energetiky v Evropě. Energetické komunity zde začaly vznikat již na počátku 80. let 20. století jako alternativa k centralizované fosilní a jaderné energetice. Roku 2012 vlastnily energetické komunity v Německu polovinu všech instalovaných kapacit obnovitelných zdrojů energie.
NEPŘEHLÉDNĚTE Místo energetických komunit chce vláda poslat peníze z Modernizačního fondu největším hráčům
Hlavním důvodem masivního rozvoje komunitní energetiky je propracovaný systém finanční podpory upravený v zákoně o obnovitelných zdrojích energie (Erneuerbare-EnergienGesetz – EEG). Základem finanční podpory byl do roku 2014 systém výkupních cen (feed-in tariff), jehož výhody spočívají v následujícím:
- Investiční jistota: Za každou kWh elektřiny z OZE dodanou do sítě byla výrobci vyplácena stabilní a časově garantovaná částka, obvykle po dobu 20 let.
- Postupně klesající podpora: Vyplácena podpora měla postupně klesající tendenci, aby byli výrobci motivováni k inovacím a investicím do nákladově efektivnějších technologií.
- Žádná zátěž pro státní rozpočet: Systém podpory byl financován prostřednictvím příplatku (EEG Umlage) k účtům za elektřinu za každou spotřebovanou kWh. Byl založen na principu „znečišťovatel platí“, tedy čím více kWh někdo spotřebuje, tím více zaplatí za negativní externality spojené s výrobou elektřiny.
V letech 2014 – 2017 byl systém výkupních cen z velké části nahrazen aukcemi. Německo tak reagovalo na Sdělení Evropské komise – Pokyny pro státní podporu v oblasti životního prostředí a energetiky na období 2014–2020, které poskytování finanční podpory přizpůsobuje tržním principům.
Například pro solární elektrárny o výkonu větším než 750 kW v Německu nově vznikla povinnost soutěžit o finanční podporu s ostatními výrobci, přičemž nárok na podporu získá ten, kdo za dodanou kWh do sítě nabídne nejnižší cenu.
Na rozdíl od systému výkupních cen, který měří všem stejným metrem, tedy systém aukcí poskytuje výhodu především větších výrobnám OZE, které si z důvodu úspory z rozsahu mohou dovolit nabídnout v aukci své služby za nižší ceny než malé komunitní výrobny.
Tato změna se negativně podepsala na rozvoji německé komunitní energetiky. Zatímco roku 2013 v Německu vzniklo 129 nových energetických komunit, v letech 2014 a 2015 množství nově založených komunit kleslo na 54 a 40 a v letech 2018 a 2019 na pouhých 14 komunit ročně.
Roku 2012 tvořily finanční prostředky energetických komunit 36 % ročních investic do obnovitelných zdrojů energie v zemi. Roku 2016 tyto roční investice klesly na pouhých 15 %. Tento trend nelze přičítat přesycení trhu, protože obecně se energetika z OZE v Německu rozvíjela.
Příčinnou souvislost mezi zavedením aukcí a úbytkem komunitních projektů potvrzuje ve svém šetření například Evropská komise i řada akademiků. Nový systém finanční podpory v Německu tedy hraje do karet spíš větším energetickým společnostem, zatímco rozvoji energetických komunit příliš neprospívá.
Jedním z řešení problému může být vytvoření zvláštní kategorie aukcí pro malé komunitní projekty, o jejichž zavedení zákonodárci v Německu sice diskutovali, avšak do zákona o obnovitelných zdrojích energie se tyto myšlenky dosud nepromítly.
Jak bude vypadat finanční podpora komunitní energetiky v České republice?
V současnou chvíli míří do prvního čtení v Poslanecké sněmovně novela zákona č.165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie. Tato novela upravuje systém podpory obnovitelných zdrojů energie pouze obecně.
Přímo podporou komunitní energetiky by se měla zabývat až další novela zákona o podporovaných zdrojích energie, která však dosud nemá ani podobu věcného záměru. Nicméně již z nyní projednávané novely vyplývá několik zásadních bariér pro rozvoj komunitní energetiky:
- Novela nepočítá s finanční podporou pro solární elektrárny, přestože se jedná o nejdostupnější OZE v České republice, které budou v komunitní energetice nejvíce využívány.
- Finanční podpora má být stanovena vládním nařízením na dobu 3 let. Na rozdíl od podpory v Německu, která byla garantována na 20 let, tedy není pro komunitní projekty poskytnuta dostatečná investiční jistota.
- Výrobny nad 1 MW (u větrných elektráren s výkonem nad 6 MW nebo 6 jednotek) budou o podporu soutěžit v aukci. V novele není zmiňována žádná zvláštní kategorie podpory pro komunitní projekty. Hrozí tedy stejné riziko jako v Německu.
Modernizační fond jako příležitost pro komunitní energetiku?
MŽP zároveň připravuje pravidla pro rozdělování peněz z Modernizačního fondu. Jedná se celkem o 120-150 mld. Kč, které by měly sloužit k transformaci energetiky. Část z nich by měla být určena právě na podporu komunitní energetiky. Na rozdíl od výše zmiňované provozní podpory se jedná o jednorázovou investiční podporu, která může být s provozní podporou kombinována.
Podporu na jednotlivé projekty bude možné čerpat již od roku 2021. Zatím však nejsou známy bližší podmínky poskytnutí podpory ani administrativní náročnost čerpání těchto prostředků. Je proto otázkou, zda na ně energetická společenství skutečně dosáhnou, nebo stejně jako u aukcí ustoupí do stínu větších výrobců.
Tak už se konečně začíná psát o jaderném
Tak už se konečně začíná psát o jaderném tunelu.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/komentar-jaderny-tunel-ohrozuje-ceskou-bezpecnost-126587#dop_ab_variant=0&dop_req_id=vN3l7uTqJjQ-202011020722&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Je to svinarna nevidaneho kalibru. Za 30 stribrnaku nas
Je to svinarna nevidaneho kalibru. Za 30 stribrnaku nas zaprodaji nepratelum a jeste budeme platit jako mourovaty. Tato vlada je hnus. A ztrouchnivele maso v Lanech se raduje jak se vsem pomsti.
Jo ta banda ksindlů nahoře si hraje svojí špinavou hru
Jo ta banda ksindlů nahoře si hraje svojí špinavou hru kterou jim máme my zaplatit protože ČEZ správně poznamenbal že je to nerentabilní.
Těch 30 stříbrných je Tvoje taxa, kolaborante! I když v
Těch 30 stříbrných je Tvoje taxa, kolaborante! I když v praxi budeš kolaborovat za mnohem míň, jsi děv.ka velmi levně prodejná. Ty a ten druhý skopčák z jižních Čech, co se před pár dny probral ze spánku a hodil vidle do skvělého projektu trojkoaly ještě dříve než na podpisech uspávače hadů, prodejné Markéty a komika Jurečky uschnul inkoust.
.
.
Pokud má něco smysl a je to dobré, tak se to uchytí i bez
Pokud má něco smysl a je to dobré, tak se to uchytí i bez dotací.
Pokud to smysl nemá, tak jsou potřeba dotace, aby si to vůbec někdo koupil.
Nevidím sebemenší důvod, proč mají lidé ze svých daní přispívat pár vyvoleným na jejich hračky.
Aby se komunitní energetika uchytila, tak musejí být hlavně dobře nastavené zákony. Jenže jak znám ČEZ a další piavice napojené na energeticku, oni si jen tak nenechají lézt do svého písečku. To by to bylo, že by pár lidí mohlo být nezávislých a neplatili povinné příspěvky.
Ano, to je oblíbený argument. Nicméně pokud podporujeme
Ano, to je oblíbený argument. Nicméně pokud podporujeme spalovací automobilismus a spalovací energetiku – tady vláda v přímém přenosu chce postavit další jaderku na riziko daňového poplatníka – proč nepodporovat i alternativu? Na to mi nikdo z politiků a odpůrců nikdy nebyl schopen odpovědět. Ukážu mnoho miliard dotací pro Škodu, TPCA, Hyundai a na druhou stranu pár stovek milionů v posledních pár letech pro obce a podniky na pořízení elektromobilů.
„tady vláda v přímém přenosu chce postavit další
„tady vláda v přímém přenosu chce postavit další jaderku na riziko daňového poplatníka – proč nepodporovat i alternativu?“
Ale to už tady přece proběhlo a pořád probíhá, ne? Nebo ten obrovský FVE tunel, co nás stál stovky miliard už je zapomenutý?
To nebyly dotace, to byla politruky a byrokrady posvěcená
To nebyly dotace, to byla politruky a byrokrady posvěcená posranecká krádež za bílého dne z rukou bolševických levičáků. Najděte si, kdo pro to hlasoval. Jen teoreticky pravicová (tehdy snad ještě) ODS byla proti. A kdo přišel s pozměňovákem, aby ERÚ nemohl snižovat rychle podpory. Soudružka přítulkyně z ČSSD. Nazávejme věci pravými jmény.
Jinak to opravdu probíhá, pokud se nepletu jsou to řádově miliardy každý rok na zahlazování důlních škod a rekultivaci krajiny. V rámci těžby probíhající i těžby již ukončené. Vše z našich daní. Aktuálně to můžete vidět na Karvinsku včetně odkoupení krachujících dolů státem a sanace všech sociálních škod. To jsou ty pravé dotace.
To je úplně jedno, kdo to prosadil a o to ani nejde. Jen
To je úplně jedno, kdo to prosadil a o to ani nejde. Jen jsem chtěl připomenout tu velkou zlodejinu jménem FVE, která tady proběhla a pořád probíhá. Aby to pak s tou podporou komunitní energetiky nedopadlo stejně…
Zlodějna nebyla FVE ale účelově pomalé snižování jeho
Zlodějna nebyla FVE ale účelově pomalé snižování jeho podpory.
Je jedno jak se to snažíte vysvětlit, prostě tak jak to
Je jedno jak se to snažíte vysvětlit, prostě tak jak to dopadlo, je to sprostá zlodejina. A platíme ji každý přes poplatky, stovky miliard od počátku.
Víte v čem je největší problém? Že stejný model v
Víte v čem je největší problém? Že stejný model v podstatě byl uplatněn u bioplynek a sejmutí Vitáskové z ERÚ mělo zabránit její protiintervenci. A nyní, po 2 dokonaných modelových pokusech, je na řadě jádro. Scénář totožný.
Samozřejmě, když jim to dvakrát prošlo, proč by to
Samozřejmě, když jim to dvakrát prošlo, proč by to nezkusili zase, že? Pokud by tu zlodejinu někdo zatrhl už při pokusu o ten gigantický FVE tunel…
Vaši první reakci na Radovana si tedy můžeme vysvětlit
Vaši první reakci na Radovana si tedy můžeme vysvětlit jako „když se kradlo předtím, je to ospravedlňení pro krádeže budoucí“ ?
Ne.
Ne.
Podíleli se na tom všichni, včetně ODS::.Výkupní ceny ze
Podíleli se na tom všichni, včetně ODS::.Výkupní ceny ze solárních zdrojů byly v roce 2006 až 2008 naprosto nezajímavé a žádná velká solární elektrárna v té době nebyla postavena. Proto bylo rozhodnuto o zvýšení výkupní ceny na úroveň 12 Kč/kWh a tato výkupní cena byla schválena již v čase pravicové vlády Mirka Topolánka. Právě tato výše výkupní ceny se stala pro investory zajímavou a díky ní vznikl onen solární boom.https://pravyprostor.cz/solarni-byznys-v-cesku-stat-selhal-zcela-ve-vsem/ Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS)Ze současného stavu přitom viní poslance, kteří v roce 2005 zákon odhlasovali, a poté končící vládu, ve které byla i ODS, a následně vládu premiéra Jana Fischera.https://www.denik.cz/z_domova/ucet-za-fotovoltaiku-az-bilion-korun-varoval-ministr-chalupa-20130210.html
Vy jste pěkný lhář. Naštěstí máme zápisy z jednání
Vy jste pěkný lhář. Naštěstí máme zápisy z jednání a hlasování dostupné online na webu psp.cz. Rozhodla a rozhodovala o tom sněmovna, ne vláda.
Takže exministr Chalupa za ODS lže?
Takže exministr Chalupa za ODS lže?
Ne, lžete Vy. Exministr to jasně říká, jen Vy neumíte
Ne, lžete Vy. Exministr to jasně říká, jen Vy neumíte číst. A už vůbec si neumíte dohledat fakta na psp.cz.
Tak ještě jednou, na začatku jsem řekl že se na tom
Tak ještě jednou, na začatku jsem řekl že se na tom podíleli všichni včetně ODS a exministr to potvrzuje:::Ze současného stavu přitom viní poslance, kteří v roce 2005 zákon odhlasovali, a poté končící vládu, ve které byla i ODS, a následně vládu premiéra Jana Fischera. „V momentě, kdy je přislíbená nějaká podpora, tak ji nelze odejmout. Můžeme se bavit o zastavení nebo zpomalení podpory pro nové zdroje z hlediska fotovoltaiky, ale více méně nemáme možnost ji zastavit,“ řekl v televizi Prima family ministr.Plus první odkaz:::Výkupní ceny ze solárních zdrojů byly v roce 2006 až 2008 naprosto nezajímavé a žádná velká solární elektrárna v té době nebyla postavena. Proto bylo rozhodnuto o zvýšení výkupní ceny na úroveň 12 Kč/kWh a tato výkupní cena byla schválena již v čase pravicové vlády Mirka Topolánka. Právě tato výše výkupní ceny se stala pro investory zajímavou a díky ní vznikl onen solární boom.
Je úplně jedno, co říkáte. Důležitý je ústavní
Je úplně jedno, co říkáte. Důležitý je ústavní pořádek země a kdo má na co vliv. Učí se to v Občanské nauce na druhém stupni ZŠ.
Topolánkova menšinová vláda po přeběhlictví poslanců neměla vliv na nic. ten měl a vždy má parlamnent a aktuální většina v něm pro to či ono. Proto máme v čele agenta STB Bureše a socana Červenáčka v menšinové vládě, protože je do ní dostaly hlasy soudruhů z KSČM agenta STB Falmera. A bez komančů neprosadí nic, i když jsou vláda. Leda by se přidaly ostatní strany ve Sněmovně, což by ale lidovci asi prohlásili za zázrak.
Jednoduchá otázka, kdo zvedl a schválil těch 12 Kč/kWh,
Jednoduchá otázka, kdo zvedl a schválil těch 12 Kč/kWh, a prosil bych jednoduchou odpověď s odkazem, plky o občanské nauce si nechte pro děti místo večerníčku.
Takže neznáte ústavní pořádek země. Končím debatu.
Takže neznáte ústavní pořádek země. Končím debatu.
Nejste „bratranec“ runnera“, místo konktétní odpovědi plky.
Nejste „bratranec“ runnera“, místo konktétní odpovědi plky.
Jednoduchá odpověď, na návrh vlády nebo poslance to
Jednoduchá odpověď, na návrh vlády nebo poslance to schválila celá poslanecká sněmovna v tehdejším složení.
Podle tototo předpisu se potom řídilo i ERU.
Děkuji za jasnou odpověď, neměl by jste konkrétní odkaz?
Děkuji za jasnou odpověď, neměl by jste konkrétní odkaz?
Konkrétní odkaz na co?
Na cenové rozhodnutí, na
Konkrétní odkaz na co?
Na cenové rozhodnutí, na schválení zákona sněmovnou nebo na vyhlášku k podpoře a využívání obnovitelných zdrojů ?
Toho je tolik, že pokud si vše nedáte dohromady a nezjistíte posloupnost, tak z toho budete jelen.
🙂
Jde mě o to konkrétní hlasování 12 Kč/kWh, chápu ,že
Jde mě o to konkrétní hlasování 12 Kč/kWh, chápu ,že ten balast okolo jsou metráky“papíru“, a málokdo se v v tom vyzná, mě nevyjímaje.
Takže byste raději zavedl krvavé zdanění spalováků jako
Takže byste raději zavedl krvavé zdanění spalováků jako v Norsku.
Možná by stačilo jen odpustit každému nakupujícímu DPH
Možná by stačilo jen odpustit každému nakupujícímu DPH u elektrovozidla, jako v Norsku. Sníží to o pětinu cenu vozidla.
takže ak developer kúpi pozemok, rozparceluje ho, na
takže ak developer kúpi pozemok, rozparceluje ho, na „hranici“ postaví „vodáreň“, trafostanicu, čističku a podobne, môže v mene klilentov zažiadať o podporu, preplatenie týchto nákladov.
následne bude robiť iba rozpočítavanie spotrebovaných energií … jednoducho komunita 🙂
Hezky popsáno, jak netržně tato „podpora komunit“
Hezky popsáno, jak netržně tato „podpora komunit“ funguje.
Naprostý bolševický hnus.
Pravdu má náčelník. 🙂
Pravdu má náčelník. 🙂
Bordel to je, ale co treba takova podpory vykupu u jaderky
Bordel to je, ale co treba takova podpory vykupu u jaderky (vcetne faktickeho prevzeti pojistneho rizika ceskym statem?). Tam to neni bolsevicky hnus?
U novych bloku JEDU a JETE se uvazuje dokonce o uplnem
U novych bloku JEDU a JETE se uvazuje dokonce o uplnem vykoupeni cele produkce statem za vysokou cenu a prodejem se ztratou dodavatelum. To neni jen bolsevicky hnus, to je bolsevicko-babisovsky hnus.
Takze kuci z CEZu zase vyhrali… no sou lepsi no.-(
Takze kuci z CEZu zase vyhrali… no sou lepsi no.-(
S pomoci 20-30% dementnich obyvatel v zemi se da protlacit
S pomoci 20-30% dementnich obyvatel v zemi se da protlacit ocividne jakakoliv levarna. Od JEDU az po kanal DOL uslintaneho zemana. Dementnich 20-30% to zavini a 80% to zaplati.
Pokud tím myslíte solární tunel, ano máte pravdu. Jen pro
Pokud tím myslíte solární tunel, ano máte pravdu. Jen pro upřesnění, zaplatí to krom výjimek všichni. Já na faktuře vidím POZE a je to sakra vysoká částka.
https://www.nazeleno.cz/energie/ceny-energii/oze-poze-dze-a-kvet-co-a-proc-platime-v-cene-elekriny.aspx
Největší zlo které solární tunel napáchal spočívá v
Největší zlo které solární tunel napáchal spočívá v tom, že jsme se zalekli co jsme provedli a 10 let jsme nedělali nic. Okolní svět nás dokonale předběhl v počtu FVE na střechách. U nás je v povědomí lidí „solár“ sprosté slovo. Teď se má vypínat uhlí a my jsme nepřipravení. Nezbývá než se vrhnout do dalšího jaderného tunelu. Není lepší se snažit rychle dohnat ten deficit FVE na střechách? Na ty nové už nic nedoplácíme, dotace jsou z emisních povolenek.
To co říkáte je nelogické. Pokud se na soláry
To co říkáte je nelogické. Pokud se na soláry nedoplácí, tak jak vy říkáte, deficit se přece dožene sám. Jednoduše lidé si nainstalují soláry. Co jim v tom bez dotací, které jak tvrdíte již nejsou, brání?
Deficit se dohání jenom máme proti jiným zemím
Deficit se dohání jenom máme proti jiným zemím zpoždění těch 10 let které jsme zbytečně promeškali. A morální škodu v myšlení lidí. Ještě dnes si hodně lidí plete FVE pro vlastní potřebu na rodinném domku se solárními barony.
Poplatek za OZE na faktuře je nejlepší prevence devastace
Poplatek za OZE na faktuře je nejlepší prevence devastace našeho prostředí.
V pátek mi volala paní z realitky, že pozemek o který jsem měl zájem v blízkosti větráku byl opět zlevněn, že se prodávající a realitka o slevu podělí. A že cena 200Kč za metr stavebního pozemku je cena k jednání. Tak jsem ji ubezpečil, že já s nimi jednat nehodlám a doporučil, že pokud tam je závazek do pěti let postavit dům, ať to zkusí zadarmo nebo s mínusovou cenou.
Průmyslové OZE devastují náš ekosystém.
Tak dejte odkaz na ten konkretni pozemek a konkretni realitku
Tak dejte odkaz na ten konkretni pozemek a konkretni realitku at si overime jak kecate.
Mě by se pohled na větrák líbil, to je uklidňující.
Mě by se pohled na větrák líbil, to je uklidňující. Dříve jsme museli koukat na obrovský srp a kladivo nebo rudou hvězdu a na cenu pozemku to nemělo vliv. :-))
Proti gustu, žádný dišputát, říkávala babička. Jen
Proti gustu, žádný dišputát, říkávala babička. Jen asi jste v tom poněkud osamocen. Ono některým můžům se také líbí otylé ženy, ale i tak ty štíhlejší jsou při hledání partnerů ve velké výhodě.
Ženy se mi líbí štíhlejší, větráky roztočenější a
Ženy se mi líbí štíhlejší, větráky roztočenější a komíny nekouřící.
Obchodní (trollí) tajemství…
Obchodní (trollí) tajemství…
Borušov. Zbytek si najdete.
Borušov. Zbytek si najdete.
Tento
Tento pozemek?
https://www.sreality.cz/detail/prodej/pozemek/louka/borusov–/2901380188#img=4&fullscreen=false
Ne. Prodávají jich hodně.
Ne. Prodávají jich hodně.
Ta vrtulka za lesem by me fakt nevadila. Jak je na fotkach
Ta vrtulka za lesem by me fakt nevadila. Jak je na fotkach realitky videt, stoji tam uz nekolik RD. Nekterym lidem vadi i Eiffelovka.
Hmmm už se projevují zavřené obchody v
Hmmm už se projevují zavřené obchody v neděli…
prolhaný troll nemá co žrát a škemra o kus žvance…
NEKRMIT 🙂
Lidem v instalaci FVE za své brání drobnost. Šikana státu
Lidem v instalaci FVE za své brání drobnost. Šikana státu díky měření po fázích, neexistujícím netmeteringu a vysokými poplatky za distribuci. Díky tomu, je snaha instalovat FVE s připojením k distribuční síti ekomonická sebevražda.
Silně pochybuji, že je racionalista až takový hňup, že
Silně pochybuji, že je racionalista až takový hňup, že by tohle nevěděl…
I když možné je úplně všechno…
Stačí pár udernickych hesel o solárních baronech a mozek je vymyt…
To vám ale nebrání si koupit FVE a hezky si ji užívat.
Vy
To vám ale nebrání si koupit FVE a hezky si ji užívat.
Vy ovšem chcete pouze přínosy, nedostatky za vás má řešit někdo jiný.
Ano, energetický megapodvod s měřením fází je brzda
Ano, energetický megapodvod s měřením fází je brzda rozvoje FVE u nás. Dá se tomu částečně bránit asymetrickým měničem, ten je ovšem dražší. Zkuste si projít nabídky montážních firem a spočítat kolik procent nabízených měničů je skutečně asymetrických. Lidé kteří naletí a nic neušetří to potom rozkecají a odradí další.
Kamarád který žil dlouhodobě v Německu se na důchod vrátil do ČR. Postavil si tady dům a dovezl si z Německa FVE. Samozřejmě symetrický měnič. Když jsem mu vysvětlil způsob čezkého podvodného měření fází a že tady nic neušetří tak mi nechtěl věřit, že to je v Evropě možné.
Naprostý souhlas s visperem ohledně zprofanování FVE v ČR
Naprostý souhlas s visperem ohledně zprofanování FVE v ČR a ujetemém vlaku OZE technologií.
Opak je pravdou. Tato zlodějina pod vlajkou ekomarxismu nás
Opak je pravdou. Tato zlodějina pod vlajkou ekomarxismu nás poměrně levně poučila, kam honba za pseudoekologií může zajít.
Díky bohu za tohle rozkrádačku, protože jsme z toho na rozdíl od jiných zemí vyvázli ještě celkem lacino.
Takže něco jako podpora u FVE před léty? Vykoupit za 14
Takže něco jako podpora u FVE před léty? Vykoupit za 14 KČ/kWh (nebo kolik to bylo) a prodej pak za cca. 3 KČ/kWh.
Tak trochu ano. Ten fve tunel nijak nerozporuji. Je to hezky
Tak trochu ano. Ten fve tunel nijak nerozporuji. Je to hezky priklad ceske neschopnosti neco resit koncepcne. Ale zasadni rozdil je v tom, ze JE jsou davno zavedena forma vyroby a neexistuje zadny duvod podporit rozvoj nove technologie. Tato podpora JE bude mnohem vetsi tunel nez FVE.
Jestli bude JE mnohem větší tunel, je otázka. Co jsem
Jestli bude JE mnohem větší tunel, je otázka. Co jsem četl, tak FVE tunel nás už stál stovky miliard a pořád běží.
Není lepší a horší tunel, oboje je hnusná zlodejina.
Mate nekdo kvantifikaci kolik uz se na podpore FVE vyplatilo?
Mate nekdo kvantifikaci kolik uz se na podpore FVE vyplatilo? (popsat celej system a kvantifikovat?)
to by me zajimalo:)
„…Loni (2018) stála podpora obnovitelných zdrojů a
„…Loni (2018) stála podpora obnovitelných zdrojů a kogeneračních elektráren český stát a spotřebitele přes 46 miliard korun. Víc než polovina částky – 26 miliard – šla ze státního rozpočtu, rozpustily se v ní také zisky z prodeje emisních povolenek. Zbylých 20 miliard zaplatili spotřebitelé v cenách elektřiny….““
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/fotovoltaika-energetika-obnovitelne-zdroje_1912040600_jab
Bacha na to, abyste neudělal chybu demagogů a úplatných
Bacha na to, abyste neudělal chybu demagogů a úplatných profesorů ekonomie. Je třeba rozlišovat celkový obrat a náklady.
Celkový obrat je v tomto případě známý. S náklady je to složitější, v prvé řadě jsou peníze využité jako platba a FVE daněny speciální daní a DPH se počítá i z příspěvku na OZE, ten tudíž zvyšuje státní příjmy. Za druhé ty FVE poskytují určitou službu (vyrábějí elektřinu), která má určitou hodnotu.
To jsou argumenty jako když ministryně Venezuela
To jsou argumenty jako když ministryně Venezuela argumentovala, že zvýšením platů státních úředníků se zvýší příjem státu. Technicky to je pravda, ale výsledný součet je pořád ztráta.
No úplně ne;( ano radové 20 mód jsou částky co jsem
No úplně ne;( ano radové 20 mód jsou částky co jsem slyšel… ale jak dlouho toto poběží (20 let je dost ale zase energetika), co za to stát získá (vás argument o čisté ztrátě je mimo) už nějak chybí;(.
Kolik za to fve udela kW? Kolik se vybere na solarni dani?
Ano, to když si prostý občan přečte, že zaplatil za
Ano, to když si prostý občan přečte, že zaplatil za podporu OZE 20 miliard tak je pochopitelně na.raný. Ale už mu nedojde, že FVE tlačí cenu elektřiny dolů takže možná zaplatil dokonce méně.
Tady je vidět co udělá typický slunečný den s cenou elektřiny.
https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trhy/elektrina/denni-trh?date=2020-04-16
Rozdil mezi FVE tunelem a jadernym je ten, ze solarni baroni
Rozdil mezi FVE tunelem a jadernym je ten, ze solarni baroni tu podporu musi zase zdanit solarni dani. Po 20ti letech je konec podpory a u jadra se zadna dan neplati a dotace pobezi celou dobu zivotnosti. A jak znamo, co se plati ze statniho, to se zdrazuje dvojnasobne rychle.
Od kdy se platí ta daň? Co vím, tak je to pár let, ne? A
Od kdy se platí ta daň? Co vím, tak je to pár let, ne? A nic to nemění na tom, že dostávají pořád miliardy z rozpočtu a od spotřebitelů. Z nich pak nějakou malou část vrátí zpátky.
Prostě je to tunel, zlodějina, o tom není potřeba diskutovat. Spíš se poučit a podobné tunelu už nedělat, nejen v dostavbě JE, ale i v ostatních oblastech, ve jménu „páchání dobra“… ostatně, ten FVT tunel byl taky tak preentovaný.
Nejvetsi solarni baron je CEZ. Takze tam proudi nejvic
Nejvetsi solarni baron je CEZ. Takze tam proudi nejvic miliard. Co se delo na ERU bylo klasicke ceske tunelovani. S technologii to nesouvisi, je to ryze ceska svinarna.
Ano, je to sviňárna, maskovaná za podporu čisté energie
Ano, je to sviňárna, maskovaná za podporu čisté energie FVE.
A víš, že ČEZ dostává za spalování štěpky v
A víš, že ČEZ dostává za spalování štěpky v uhelných elektrárnách také část z těch dotací co mají jít jen na OZE!
Tyto a další jiné peníze jsou započitané v těch celkových nákladech na OZE!
Mozna ze i vodni elektrarny pobiraji dotace, ale prosty cesky
Mozna ze i vodni elektrarny pobiraji dotace, ale prosty cesky lid ma za nepritele jen fve. Prece mu to agent zeman tak predzvykal.
No a? To je taky zlodejina, stejně jako ty stovky miliard na
No a? To je taky zlodejina, stejně jako ty stovky miliard na FVE. Cos tím chtěl říct? 🙂
Ty jsi fakt guma.
Já ti vysvětluji co vše se do těch
Ty jsi fakt guma.
Já ti vysvětluji co vše se do těch miliard započítává a ty meleš ten svůj kolovrátek jen o FVE!
Zbytečně, prostě někdo to není schopen pochopit a mele stále svou.
Máš jednu výhodu, že nejsi sám co to takto kolovrátkuje, jen o FVE.
Myslím si, že diskuze o této pseudoekologické zlodějině
Myslím si, že diskuze o této pseudoekologické zlodějině jsou naprosto zbytečné.
Tehdejšíma kecama o ekologické prospěšnosti a nutnosti podpory by se daly popsat všechy toaleťáky světa a lidé tohle jen tak nezapomenou.
Díky tomuhle svinstvu a Babišově ekologické eurořepce je podpora OZE na desítky let naprostá politická sebevražda a veřejnost je vůči slovu ekologický vysloveně alergická. To taky na rozdíl od jiných zemí spláchlo stranu Zelených do hajz*u.
Ještě že tak.
Zbytečné je to pro tebe a jiné, protože to nedokážete
Zbytečné je to pro tebe a jiné, protože to nedokážete pochopit!
Nejlepší způsob jak dobrou věc u nás upozorňuji u nás, je ji ekonomicky zdiskreditovat a to se zde povedlo. Viz jak jsem popsal jinde.
Stranu zelených to „spláchlo“ i když na tom tunelu měla pramalý podíl viny.
Je tolik jiných našich zlodějin o kterých se nepíše a jsou stejně ne-li víc závažné než tato.
A to se připravuje ještě větší tunel jak FVE a to Atom!
Jen teď nevím koho to pak spláchne, když zelení tam už dávno nejsou jak píšeš, ještě že tak!
No vždyť jo, všechno je to zlodějina. Nepíšu, že jenom
No vždyť jo, všechno je to zlodějina. Nepíšu, že jenom a výhradně FVE. Ty gumo 🙂
Počáteční výkupní cena ze solárních panelů byla
Počáteční výkupní cena ze solárních panelů byla cca 15,50 Kč za 1 kWh. V bohatém Německu vykupovali energii ze solárních panelů cca za 6,50 Kč za 1 kWh. V té době se psalo, že investovat do solárních panelů v České republice je nejlepší investice v celé Evropě.
Zlate ceske rucicky lze interpretovat i jinak.
Tady porovnani vykupnich cen OZE u novych zdroju.
https://csve.cz/clanky/vyvoj-vykupnich-cen-vetrne-energie-a-ostatnich-obnovitelnych-zdroju/278
Ale kdepak!
Cena z 1kWh postavené před rokem 2006 byla okolo
Ale kdepak!
Cena z 1kWh postavené před rokem 2006 byla okolo 6 Kč,
v roce 2007 se zvedla na cca 13 Kč
od roku 2008 na cca 13 Kč
od roku 2009 zůstalo na cca 13 Kč i když se vědělo, že cana panelů začala rapidně klesat.
Proto to lobisti s ČEZem (rozuměj s Romanem) a poslanci z ODS a ČSSD, domluvili v Toskánsku 2009 na jachtě Solární tunel.
= Postavit FVE v roce 2010 za ceny roku 2009 !
To se jim jakš-takš povedlo (i s určitými podvody postavit).
Na poslancích zmíněných stran (aby bylo jasno tak ODS a ČSSD) bylo v parlamentu zabezpečit aby v roce 2009 neprošlo snížení výkupní ceny na FVE postavené v roce 2010! =
Pro rok 2010 tak zůstala výkupní cena z techto předešlých let stejná!
To se povedlo a tak vznikl Solární tunel o kterém se občani a ovčani dozvěděli až v roce 2010!
Cenu 15,50 jsem zkopiroval z nejakeho clanku, ale nevim jak je
Cenu 15,50 jsem zkopiroval z nejakeho clanku, ale nevim jak je spolehlivy. Asi moc ne. Chtel jsem tim poukazat na rozdil s Nemeckem. V CR je vzdy vse specificke a jako vzdy hodne spatne. Nejchytrejsi narod pod sluncem se vzdy ukaze jako nejlepe oblbovany narod pod sluncem. Ze lidi jsou neschopny predem rozpoznat spatny vyvoj a zacnou se probouzet az kdyz to vidi i slepy. 40 let bolsevismu udelaly u lidi nenapravitelne skody. Ani nova generace nema pod cepici lepsi bunky. Doufejme ze se to nazapsalo do genu.
Mate pravdu, kdo se dostane v CR k veslu, dostava opravneni k tisknuti penez do vlastni kapsy.
Ano poslední věta je to co by mělo vadit nejvíc a ne kdo
Ano poslední věta je to co by mělo vadit nejvíc a ne kdo tam je.
Protože, těm co tam už dlouhou nebyli, dělají vše možné a nemožné se tam dostat zpátky. Ve výsledku, to ale lepší nebude.
Jeden čas byl takový nápad (myslím za Tunel Dědka), že by se všichni občané měli povinně stát na jedno volební období poslanci a nakrást si jak to dělají ti co tam jsou a pak budeme nejbohatší národ!
:)))
Ty nic o FVE nevíš a tak se k ní vůbec nevyjadřuj!
Daň
Ty nic o FVE nevíš a tak se k ní vůbec nevyjadřuj!
Daň se neplatila jen do roku 2010, pak se platí stejně jako z jiného zisku v podnikání, dokonce i zdravotní a sociální se z tohoto zisku platí!
To nemluvím ani o různých srážkách co zavedly vlády a nakonec ta poslední 10% automaticky do konce podpory FVE.
Tento stát si dělá z huby prdel a porušuje všechny pobídky, které nabídl společnosti a žádné nedostál!
No a to něco mění na tom, že to byl obrovský tunel a
No a to něco mění na tom, že to byl obrovský tunel a zlodejina? Ne, nemění. Akorát někteří FVE fanatici to nechtějí vidět. Že se platí daň, je přeci absolutně v pořádku.
Osobně bych si netroufl nazývat ty desetitisíce domkařů
Osobně bych si netroufl nazývat ty desetitisíce domkařů co si v dobré víře pořídili malou FVE na střechu v roce 2010 zloději a tuneláři..
Ale nahazet všechny do jednoho pytle se hodí do karet jak ČEZu, eru tak i těm skutečným solárním baronum…
Lidem prostě vadí, že vidí na faktuře tu položku na
Lidem prostě vadí, že vidí na faktuře tu položku na podporu OZE.
Ale uhlí prostě musí skončit, s tím nic nenaděláte. Teď máte na výběr: Podporovat rozvoj FVE na střechách nestojí občana nic, dotace jsou z emisních povolenek. Nebo podporovat atom který draze zaplatíte zase na faktuře. Komunisti slibovali „postavíme atomovky, elektřina bude zadarmo“. A byla?
Podporu atomovek nikde nevidime, ale platime ji v danich. A
Podporu atomovek nikde nevidime, ale platime ji v danich. A nove bloky budou jeste drazsi. Samozrejme zustane zase vse pod poklickou. Ale na tridniho nepritele FVE se musi ukazovat prstem.
Nove instalace fve nemaji s tunelem nic spolecneho. Bohuzel i
Nove instalace fve nemaji s tunelem nic spolecneho. Bohuzel i vy hazite nove fve do stejneho pytle jako ty stare. Jako spravny demagog delate spojeni solarni panely = tunel. A to i kdyz ty spatne zakony s novymi fve nemaji vubec nic spolecneho.
Ukažte mi, kde jsem psal o dnešních instalacích. Čtěte
Ukažte mi, kde jsem psal o dnešních instalacích. Čtěte pozorně, psal jsem o tom obrovském FVE tunelu, který se tu udal před těmi 20 lety, nebo kdy to bylo. A na který jsme už zaplatili stovky miliard většinou do kapes velkovyrobcu, ne domkařů. Nebo to tak není?
Pisete o fve fanaticich. Propagatori fve nejsou zadny solarni
Pisete o fve fanaticich. Propagatori fve nejsou zadny solarni baroni, ani zastanci starych fve. Jako spravny demagog si ani nepripoustite ze pisete nesmysly a jeste to demagogicky branite. Kdo dnes usiluje o ferove instalace fve je pro vas fanatik a solarni baron.
1*
1*
Nečtete pozorně a pak si špatně vykládate to, co píšu.
Nečtete pozorně a pak si špatně vykládate to, co píšu. Psal jsem o tom FVE tunelu a napsal jsem tam toto:
„Akorát někteří FVE fanatici to nechtějí vidět.“
Znamená to, že mezi zastánci FVE jsou fanatici, kteří ten tunel nechtějí vidět. Vůbec z toho neplyne to, co se mi snažíte posunout:
„Kdo dnes usiluje o ferove instalace fve je pro vas fanatik a solarni baron.“
Už chápete?
Obávám se, že lidi co skutečně o FVE něco vědí si to
Obávám se, že lidi co skutečně o FVE něco vědí si to vykládají dost podobně… 🙂
Ne nadarmo platí sevče drž se svého kopyta…
Pak nebude vůbec potřeba psát něco o FVE fanaticich a o solárním tunelu co proběhl před 20lety…:-)
No ale to je jejich problémy, že si to budou vykládat
No ale to je jejich problémy, že si to budou vykládat špatně. Je potřeba číst pozorně 🙂
No a to něco mění na tom, že dieselgate byl obrovský
No a to něco mění na tom, že dieselgate byl obrovský tunel a zlodejina? Ne, nemění. Akorát někteří spalovaci fanatici to nechtějí vidět. Že se zvysi spotrebni daň, bylo by přeci absolutně v pořádku.
Ano, dieselgate byl podvod. No a?
Ano, dieselgate byl podvod. No a?
Parada, tak zavedeme specialni dan pro diselauta, protoze
Parada, tak zavedeme specialni dan pro diselauta, protoze oproti certifikaci maji nadmerne emise. A hezky zpetne. A to same u benzinovych, protoze maji take vyssi emise. Jsem rad ze to take podporujete.
Klidně, pokud to prosadíte a bude vůle.
Klidně, pokud to prosadíte a bude vůle.
Off. Dle autobild.de patri Lexus k nejvic kradenym autum v DE.
Off. Dle autobild.de patri Lexus k nejvic kradenym autum v DE. Asi to souvisi s keyless entry u japonskych aut. Tak se pro jistotu uz ted poohlednete po nejakem EV.
Mám pojistku, takže krádež neřeším. Po EV se ohlédnout
Mám pojistku, takže krádež neřeším. Po EV se ohlédnout mohu, ale jak už jsem psal, pro moje potřeby zatím EV není. Pokud bych teď kupoval auto, tak asi Lexus ES nebo budget verze – Camry. Ojeté, samozřejmě nebo tu Camry klidně i předváděcí.
Ty plácáš vše dohromady, že to byl tunel snad ví každý
Ty plácáš vše dohromady, že to byl tunel snad ví každý ale ty pitomosti co vykládáš okolo, to je větší HOAX než ten tunel.
Tys ale psal že neplatí daň!
*Od kdy se platí ta daň? Co vím, tak je to pár let, ne?
Jakou pitomost jsem napsal?
Nepsal jsem, že se neplatí daň,
Jakou pitomost jsem napsal?
Nepsal jsem, že se neplatí daň, kde to vidíš? Jen jsem se ptal, od kdy se platí. Čti pozorně.
1*
Bohužel se to neděje jen v čezku…
Francie má taky
1*
Bohužel se to neděje jen v čezku…
Francie má taky slušně našlápnuto…
https://www.pv-magazine.de/2020/10/30/frankreich-kuerzt-rueckwirkend-die-solarfoerderung-fuer-vor-2011-unterzeichnete-einspeisevertraege/
Tak si přečti
Tak si přečti toto.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/komentar-jaderny-tunel-ohrozuje-ceskou-bezpecnost-126587#dop_ab_variant=0&dop_req_id=vN3l7uTqJjQ-202011020722&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Ale vždyť to je známá věc a píšu to taky – že to je
Ale vždyť to je známá věc a píšu to taky – že to je stejný tunel a zlodějina, jako byl kdysi FVE tunel, plus s tím bezpečnostním „bonusem“. A taky jsem tady několikrát psal, že pokud další jádro, tak rozhodně ne s ruskou a čínskou účastí. Nic nového jsi neobjevil.
Já nic neobjevuji, jen jsem rád, že se o tom takto
Já nic neobjevuji, jen jsem rád, že se o tom takto veřejně a oficiálně píše a může si to každý přečíst!
No já teda nevím… „Bolševický hnus“ je podle mě to, že
No já teda nevím… „Bolševický hnus“ je podle mě to, že platíme nenasytný monopol. Komunity nikdo platit z daní nebude, ty si budou hospodařit samy. Ta počáteční dotace na rozjetí taky není z vašich daní, tu poskytne EU. Ale obávám se, že to u nás stejně neprojde ten monopol to nedopustí a stát proti němu nepůjde protože má z toho taky slušný zisk.
Proto je potřeba rozdělit ČEZ a ČEPS.
Každý své
Proto je potřeba rozdělit ČEZ a ČEPS.
Každý své řízení, ekonomiku a hospodaření a stát nebude muset se ČEZu doprošovat o dividendy!
Včera bylo pozdě!
No jo ale kdo by to dokázal? MPO asi ne. To by musel přijít
No jo ale kdo by to dokázal? MPO asi ne. To by musel přijít někdo mocný a neúplatný. Že by Elon Musk? :-))
Ony právně rozděleny jsou, ale ty vazby jsou tam
Ony právně rozděleny jsou, ale ty vazby jsou tam personální a šílené. A insider trading běžný.
Nemyslím na oko rozdělené, myslím fyzicky a se vším
Nemyslím na oko rozdělené, myslím fyzicky a se vším všudy co k tomuto rozdělení patří, ke správnému rozfinancování.
Jinak stále to má stejnou a jednu hlavu i když dvě IČ, a to je špatně!