Rok 2018 v Česku: diesel se propadá; rekordní prodeje elektromobilů, skvěle si vedou i hybridy

Z rok 2018 se v Česku prodalo 725 nových elektromobilů, 4831 hybridů (vč. 243 plug-in hybridů), 1936 aut na CNG a 816 na LPG.

Elektromobil Tesla Model 3 by letos mohl dál zlepšit rostoucí trend prodeje elektromobilů v Česku. Do Evropy dorazí na přelomu února a března, do Česka snad ještě v první půli letošního roku.
foto: Sergei Belski

V segmentu osobních aut se celkem za rok 2018 v České republice prodalo 261 437 nových vozů. Lehkých užitkových aut pak dalších 20 225 kusů. Registrováno bylo také 1203 autobusů a 9894 ks nákladních aut. Meziročně jde o u osobních aut o pokles o necelých 10 000 kusů.

Oficiální statistiky Svazu dovozců automobilů uvádějí, že se za rok 2018 v Česku prodalo 618 elektromobilů. Kupodivu mezi ně ale stále nepočítají značku Tesla, která spadá do sloupce „nezařazeno“, a kterých se minulý rok v Česku prodalo 85. Celkem jde tedy o 703 nových osobních elektromobilů s tržním podílem 0,27 %.

V oblasti lehkých užitkových vozidel se prodalo 22 elektrododávek. Zajímavější je ale pohled na hybridy, kterých se v Česku minulý rok prodalo 4831, z toho 243 plug-in hybridů. Pro srovnání, v roce 2017 se v Česku prodalo 387 elektromobilů a 2826 hybridů. V obou případech jde o výrazný meziroční růst o desítky procent!

Podíl hybridů letos činil 1,85 %, z toho podíl jen plug-in hybridů byl 0,09 %. Auta na stlačený zemní plyn si připsala 0,74% podíl a auta na pak 0,31 %. Celkový podíl alternativ na českém trhu tak v roce 2018 činil 3,17 %. Minulý rok to bylo 2,7 %.

Dobrou zprávou je, že opět výrazně poklesl zájem o diesel. V oblasti osobních aut mělo dieselový motor pouze 30,21 % vozidel, v minulém roce to bylo 37,79 %.

SDA

44 komentářů u “Rok 2018 v Česku: diesel se propadá; rekordní prodeje elektromobilů, skvěle si vedou i hybridy”

      1. No vidíte a já asi před 4-5 roky odhadoval, že v roce 2025
        No vidíte a já asi před 4-5 roky odhadoval, že v roce 2025 budou mít BEV kolem 60-70% prodejů. To jsem to tody hodně přecenil. Nejspíš v Norsku a Holandsku a možná ještě někde. Ale celosvětově asi těžko. 🙂

        1. Když VW plánuje na rok 2025 jenom 1 milion elektromobilů,
          Když VW plánuje na rok 2025 jenom 1 milion elektromobilů, tak těch zbývajících 10+ milionů spalováků musí někde udat a dost nám ty statistiky bude kazit. Většina ostatních automobilek se podle mě za 6 let na těch +-50 % dostane.
          Norsko už je na 60-70 % v posledních měsících, takže tam se jenom EV budou prodávat už tak za 2-3 roky.

  1. bombasticky titulek, ale realita je nekde jinde. ciste
    bombasticky titulek, ale realita je nekde jinde. ciste elektromobily se prodavaji v jednotek promile a i ty spocitame na jedne ruce. diesle klesaji, super, parada. ale ups, na ukor benzinu. mozna zrejme na ukor hybridu. tech neplugin. nakonec ty hybridy (neplugin) se hodi do statistik, kdyz je potreba, ze ano, ale berme je jako usporne benzinaky, takze zadna alternativa se nekona. a jeste dodejme, ze elektromobily jsou spis mala auta, nebo auta s malym najezdem, takze celkovy podil elektricky najezdenych kilometru, pripadne elektricky prepraveneho nakladu bude nekde na urovni statisticke odchylky. a jeste k tem dieslum, nejvetsi spalovaci nafty nejsou suv-cka top manageru, ale nakladaky. a ty rozhodne na zadny benzin neprechazeji ani neplanuji. asi tolik k tem „rekodnim prodejum“.

    1. ale dyt sem to říkal vod začátku na co odsouvat
      ale dyt sem to říkal vod začátku na co odsouvat elektromobily dovážením ruskýho CNG a tlakovat ho pod zadní sedačku 200 bar výbušným metanem když naprosto fpoho se stejnýma emiseme tam už 25 let cpeme český LPG kapalněný pouze 10 bar se 1.000 ks plniček v každým českým městě 😉 dík jezdí skvěle :)))))

      kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/lpg/

      seznamlpg.cz/

      1. Souhlas. Jezdil jsem 10 let na LPG ve felicii. Suuuper, dojezd
        Souhlas. Jezdil jsem 10 let na LPG ve felicii. Suuuper, dojezd na 80l nadrz (64l LGP) cca 700km + dalsich 42l v normalni nadrzi. Jedina nevyhoda, zabrany kufr a parkovani v podzemnich garazich. (no to tenkrat problem nebyl). Dneska, kdyz neni povinna rezerva, tak LPG super.

  2. Mě trošku mrzí ty plug-in hybridy. Respektive ne auta a
    Mě trošku mrzí ty plug-in hybridy. Respektive ne auta a technologie jako taková, ta je fajn, ale někde jsem četl, že mnoho vychytrálků si koupilo plug-in hybrida aby získali dotaci a ultra levné parkování kdekoliv v Praze. Jenže pak toho hybrida používají jako obyčejný spalovák a jezdí jen na benzín a elektřinu vůbec nedobíjejí a nevyužívají. Nejhorší na tom je, že při takovém použití je to defakto spalopvák s permanentním několikaset kilovým závažím v podobě baterie, a tak vykazuje horší exhalační a spotřební průměry než běžné spalováky.

    1. A kdyz takove aute je casto pouzivano na dlouhe jizdy, tak je
      A kdyz takove aute je casto pouzivano na dlouhe jizdy, tak je ten efekt mnohem horsi. Treba jak porad tady borci tvrdi ze prakticky kazdy den najezdi vic km a rapidgate je pro ne neprekonatelne K.O. kriterium. Vsichni hybridi by mely mit od vyrobce pocitadlo km pro elektro a spalovaci jizdy rozdelene aby se pri technicke prohlidce dalo zjistit, jaky prinos takove auto vubec ma.

      1. Posílám odkaz na dobrý článek, test od člověka co není
        Posílám odkaz na dobrý článek, test od člověka co není primárně novinář a o autech něco ví.

        Jak to je ve skutečnosti s tou spotřebou plug-in hybridu když má vybitou baterku.

        Jen aby se tady nerozšiřovali nepravdy.

        usporne.info/8852-benzinova-suv-ruznych-velikosti-do-mesta-kombinovana-spotreba/

    2. Na plug-in hybridy u nas dotace nikdy nebyla a na parkovani v
      Na plug-in hybridy u nas dotace nikdy nebyla a na parkovani v Praze staci koupit mnohem levnejsi full hybrid.

      Je skoda ze se jich prodava tak malo,ale jsou drahe skoro jako ciste EV a tak si nadsenec koupi radeji EV.

      Ale casem az zacnou platit nove enisni podminky se jich bude prodavat mraky.

      Baterka u plug in hybridu ma tak 100 Kg a porad je to hybrid takze po meste jezdi za polovinu i bez nabijeni. Nesmite cist autoforum a ctete testy zde na hybridu.

      1. čo sa čuduješ s tými percentami? skús si porovnať
        čo sa čuduješ s tými percentami? skús si porovnať kúpyschopnosť na západe a na východe a zistíš že v takom nemecku je na obyvatela stokrát viac milionárov ako v čechách. peniaze robia peniaze a viac peňazí vytvára ešte viac peňazí… a na slovensku ani nehovorím elektromobil je tu luxus. Tu ludom po zaplatených splátkach z hypoték zostane tak na chlieb a maslo.

                1. dyž ste rozprodali republiku !?! I přejít do český banky
                  dyž ste rozprodali republiku !?! I přejít do český banky ste líný jak plasata a rači furt futrujete habsburka s českým č podobnej póvl a vyvážíte bankovní výdrbný za hranice a tím ochuzujete respubliku. BLBCI ČEŠI maličkosti nedokážete TAK SE DĚTE ZAHRABAST, ale nejdřív vás s vašim svolením vodrbem :)))))))))))))))))))))

                  cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_bank_p%C5%AFsob%C3%ADc%C3%ADch_v_%C4%8Cesku

  3. Tesla je mimo ofiko statistiku asi kvuli tomu, ze se v CR
    Tesla je mimo ofiko statistiku asi kvuli tomu, ze se v CR ofiko neprodava. Tak dovoz jde mimo svaz dovozcu. Je to smutne ze to nejakym zpusobem nezacleni jako pod kolonkou individualni dovoz. Asi kdyz na tom nic nevyrejzuji, tak to radeji ignoruji. Nejlepsi statistika by bylo od centralniho registru vozidel. Ale kdovi zda to urednici umi spocitat.

  4. Pro auta jezdící často v těžkém terénu nebo naopak
    Pro auta jezdící často v těžkém terénu nebo naopak dálkově po dálnicích zůstává nadále diesel nejvýhodnější, a v EU i do budoucna, jako dlouhodobě vylepšovaná domácí technologie přinášející vysoké zisky a konečně už s reálným dosažením čistějšího spalování, podporován.

    1. U toho terénu bych si nebyl tak jistý. V nižších
      U toho terénu bych si nebyl tak jistý. V nižších rychlostech při malém a středním zatížení hybridy vynikají. Zároveň vynikají tam, kde se často mění potřebný výkon. Z kopců, kterých je v terénu dost, hybridy rekuperují a spalovací motor mají vypnutý. Zatím však asi nikdo nevyrábí hybridní off-road a s SUV ještě asi nikdo neudělal tesy.

Napsat komentář