Japonská Honda na výstavě CES 2017 v Las Vegas představila robotickou motorku s automatickým stabilizačním systémem Riding Assist. Díky plejádě senzorů dokáže motorka balancovat na místě a dokonce se samostatně pohybovat.
foto: Honda
Pro stavbu robotického jednostopého stroje posloužila cestovní motorka Honda NC750S. Stejně jako originál robotický stroj pohání řádový dvouválec o objemu 750 ccm o výkonu 40,3 kW. Maximální rychlost je 190 km/h.
Upravená motorka se pyšní především stabilizačním systém Riding Assist, který využívá technologie z humanoidního robota ASIMO a elektrických jednokolek U3-X a UNI-CUB.
Riding Assist je schopen automaticky udržovat motorku při stání a nízkých rychlostech ve stabilní poloze – bez zásahu jezdce. Motorka dokáže sama o sobě stát bez vysunutého stojanu a umí se dokonce sama pohybovat.
Stabilitu přitom nezajišťují gyroskopy, ale elektromotory. Gyroskopy pro stabilizaci využívá například známá dvoukolka Segway. Jak Riding Assist funguje? Pokud rychlost motorky poklesne pod 5 km/h, přední kolo “poodjede”, čímž se prodlouží rozvor.
Po poodjetí předního kola se odpojí vidlice předního kola od řidítek a zabudovaný elektromotor pomocí balancování předního kola udržuje motorku ve stabilní poloze. Řídící počítač přitom vyhodnocuje data z polohových senzorů tisíckrát za sekundu.
Poodjetí a následné “narovnání” zajišťuje elektromotor ukrytý v náboji předního kola. Ten také zajišťuje pohyb motorky v samovyvažovacím režimu. Při zvýšení rychlosti nad 5 km/h se přední kolo vrátí do standardní polohy a motorku lze řídit klasickým způsobem. Podle Hondy je celý systém velice jednoduchý a lze jej využít prakticky v jakékoliv současné motorce.
Využití je například následující – jezdec po zaparkování jednoduše vysedne z motorky, která díky systému Riding Assist zůstane v stabilní poloze. Jezdec následně “vyzve” motorku k následování. Motorka díky vestavěným kamerám rozpozná pohyb jezdce a začne ho následovat.
Technologii lze využít i při popojíždění městem – při staní na červenou není třeba vůbec sundávat nohy ze stupaček. Riding Assist pomůže i s manipulací těžké motorky na místě. NC750S má hmotnost 217 kg a při neopatrné manipulaci může velmi snadno dojít k pádu. Výkonnější motorky mají přitom hmotnost 300 kg a více.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Alta Motors představují novou elektromotorku Redshift ST
S vyspělejšími senzory navíc robotické motorky získají další zajímavé schopnosti. Lze si například představit situaci, kdy po sesednutí motorka automaticky zajede na parkovací místo. Přes mobilní aplikaci pak půjde motorku přivolat zpět.
Pro koho je podobná technologie určena? Dle diskuzí pod články pro ortodoxní motorkáře určitě ne. Riding Assist však jistě ocení začátečníci, ženy, lidé útlého vzrůstu, lidé staršího věku nebo jednoduše ti, kteří maximálně preferují pohodlí a bezpečnost.
„Stabilitu přitom nezajišťují gyroskopy, ale
„Stabilitu přitom nezajišťují gyroskopy, ale elektromotory. Gyroskopy pro stabilizaci využívá například známá dvoukolka Segway.“
Nepletete si náhodou senzorickou a motorickou část? 😀
Gyroskop nemá se senzory nic moc společného, ne? Gyroskop
Gyroskop nemá se senzory nic moc společného, ne? Gyroskop je rychle rotující válec, který je naklápěním osy otáčení schopen působit jistým momentem na těleso. Podobného efektu se využívá v družicích.
Rika se tak i senzorum uhlove rychlosti (gyro): napr
Rika se tak i senzorum uhlove rychlosti (gyro): napr http://www5.epsondevice.com/en/information/technical_info/gyro/
Princip je dost podobny, jen misto tezkeho rotujiciho kotouce je tam vibrujici kousek kremiku.
Ano, to je zmenšený gyroskop používaný v senzorech. To
Ano, to je zmenšený gyroskop používaný v senzorech. To ovšem nic na věci nemění, autor si nic nespletl. Samotný gyroskop je stále stejný. Ke snímání jeho polohy se totiž používá buď mechanický nebo jiný (světelný) princip. Ale gyroskop je stále ten rotující kotouč.
Spletl (pokud budeme trvat na gyroskop=rotujici kotouc),
Spletl (pokud budeme trvat na gyroskop=rotujici kotouc), protoze Segway ma gyroskop=senzor 🙂
Nespletl. Principiálně je to správně. Možná používá
Nespletl. Principiálně je to správně. Možná používá gyroskopy ve snímačích, ale samotné vyrovnávání se dělá pomocí elektromotorů. Kdežto vyrovnávání lze dělat i přímo gyroskopy. Nejde o to, jestli segway má gyroskopy, ale že ta stabilizace samotná probíhá pomocí síly elektromotoru nebo gyroskopu.
Tak jeste jednou citace:
Stabilitu přitom nezajišťují
Tak jeste jednou citace:
Stabilitu přitom nezajišťují gyroskopy, ale elektromotory. Gyroskopy pro stabilizaci využívá například známá dvoukolka Segway.
Cili je to formulovane tak, ze se motorka a segway nejak lisi. A na to podle me narazi puvodni prispevek („Nepletete si náhodou senzorickou a motorickou část?“)
Zatimco ono je to u obou stejne – gyroskop senzor a elektromotor vykonny prvek. Kdyz budu za hnidopicha, tak gyroskopy (rotujici kotouce skutecne generujici nejakou stabilizacni silu) naopak pouziva ta motorka, kdyz jede netrivialni rychlosti.
Ok, budiž. Nedošlo mi, že se v segwayi taky používají
Ok, budiž. Nedošlo mi, že se v segwayi taky používají elektromotory. To pak dává smysl.
Velmi zajímavé provedení 🙂 K ortodoxním motorkářům se
Velmi zajímavé provedení 🙂 K ortodoxním motorkářům se nehlásím 🙂 rád bych u mašiny vyzkoušel tu funkci stání na semaforech 🙂 ve spojení s elektromotorem v kole abych při popojíždění netrápil spojku, bylo by to velmi příjemné.