První model nové generace „nativních“ elektromobilů Renault – nový Megane E-Tech, je zároveň první model, který se pyšní novým logem značky. Objednávky budou otevřené od února 2022, prodej bude zahájen v březnu téhož roku.
Nový elektromobil Renault Megane E-Tech poskytuje díky novému pohonnému ústrojí výkon až 160 kW a točivý moment 300 Nm, ale také čtyři úrovně rekuperačního brzdění. Motor nového Megane E-Tech 100% elektrický je zcela nový. Byl vyvinut v rámci Aliance za spolupráce jednotlivých partnerů. Vyrábí se na dvou místech: v Japonsku (Nissan) a ve Francii (Renault) v továrně v Cléonu.
Kompaktní motor i baterie
Díky optimalizovanému designu je tento motor kompaktní a váží pouze 145 kg (včetně převodovky), což je o 10 % menší hmotnost než u ZOE, a to navzdory výrazně vyššímu výkonu a točivému momentu. Pod kapotou nového Megane E-Tech 100% elektrický se budou nabízet dvě verze: 96 kW a 250 Nm a 160 kW a 300 Nm. Výkonnější varianta umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,4 sekund. Baterie může mít kapacitu 40 kWh (300 km WLTP) nebo 60 kWh pro dojezd až 470 km.
Nový Megane E-Tech využívá baterii o váze 395 kg, která byla navržena tak, aby se dokonale integrovala do platformy CMF-EV. Jde o nejtenčí baterii na trhu, protože její výška je pouze 110 mm (na 1 960 mm délky a 1 450 mm šířky), což je o 40 % méně než u baterie Renault Zoe. Přímo přispívá ke snížení výšky vozu na 1,50 m ve prospěch aerodynamiky a účinnosti.
Aby se dosáhlo takové kompaktnosti, inženýři se opřeli o novou verzi chemie lithium-iontové baterie, technologii NMC („Nikl, Mangan, Kobalt“) od LG, která obsahuje více niklu a méně kobaltu ve prospěch energetické hustoty. Dosažením 600 Wh/l překonává o 20 % baterii ZOE. Využívá také zavedení nového systému chlazení kapalinou do spodního pouzdra baterie – poprvé u Renault Group – který kombinuje účinnost a kompaktnos. Na výšku měří jen 18 mm a přispívá tak k lepší integraci baterie do platformy ve prospěch designu a prostornosti.
Baterie 40 kWh se skládá z 8 modulů o 24 článcích každý, které jsou rozložené ve vrstvě. Baterie 60 kWh se skládá z 12 modulů o 24 článcích každý, které jsou rozložené ve dvou vrstvách. V obou případech jsou rozměry baterie stejné, zejména rekordní výška 110 mm. Tyto baterie mají záruku 8 let.
Kromě dvou úrovní výkonu motoru a kapacity baterie je univerzálnost použití nového Megane E- Tech 100% elektrický zajištěna také četnými možnostmi dobíjení, tedy 130 kW na dálnici a 22 kW, které je silně zastoupené ve městech. Vše je optimalizováno na maximální efektivnost.
S prodlouženým rozvorem (2,70 m a celkovou délkou 4,21 m) a zmenšenými převisy nové platformy CMF-EV má Megane E-Tech jedinečné proporce. Tenká baterie (pouze 110 mm) umožnila vylepšit vnější proporce, ale také překonat omezení poměru vnější velikosti a vnitřního prostoru díky snížení těžiště (-90 mm ve srovnání s Megane se spalovacím motorem).
Chytrý klíč a zapuštěné kliky
Nový Megane E-Tech 100% elektrický automaticky detekuje klíč v blízkosti vozu a aktivuje se při přiblížení na méně než jeden metr. Vozidlo spustí světelnou animaci s blikáním světlometů zevnitř ven, po jejich zhasnutí se rozsvítí denní a směrová světla. Vzadu se rozsvítí světelný pás a světla a směrovky se probudí v dynamickém impulsu. Tato vítací sekvence končí rozsvícením světel na zpětných zrcátkách, která promítnou na zem nové logo Renault a označí tak přístup
k vozu.
Všechny verze nového Megane E-Tech 100% elektrický mají zapuštěné kliky dveří. Jakmile se řidič nebo cestující přiblíží a chce otevřít dveře nebo jakmile se vůz odemkne, kliky skryté v karosérii automaticky vyskočí díky elektrickému systému. Do zavřené pozice se vrátí dvě minuty od zaparkování, když se vozidlo začne rozjíždět nebo při zamčení dveří.
Uvítací sekvence nového Megane E-Tech 100% elektrický se vypne, jakmile řidič zaujme své místo. Probudí se obrazovka OpenR, která obsahuje údaje palubní desky a centrální obrazovku multimédií, a zobrazí logo a název značky. V interiéru se rozsvítí ambientní osvětlení a reproduktory zahrají novou znělku Renault jako přivítání na palubě.
Osvětlení na palubě nového Megane E-Tech 100% elektrický je 100% LED a vychází cirkadiánnho rytmu, biologickém rytmu lidského těla během 24 hodin, za účelem optimalizace pohody posádky. Osvětlení kabiny se liší ve dne a v noci a automaticky mění barvu každých 30 minut.
Patentovaný akustický kokon
Inovativní technologie „Cocoon Effect Technology“, která byla vyvinuta a patentována inženýry značky Renault, poskytuje za jízdy neslýchaný pocit akustického pohodlí dokonce i u elektromobilu, který je z podstaty tichý. Mezi podlahou vozidla a baterií byla vlisována vrstva specifické pružné tlumicí pěny, která pokrývá celý povrch baterie. Výhoda je znát od rychlosti 30 km/h, kdy v prostoru pro cestující vzniká efekt kokonu hodný prémiových hatchbacků, jehož mohou cestující maximálně využít pro poslech hudby nebo rozhovor s ostatními pasažéry, a to i na dálnici.
Google v autě
Multimediální systém OpenR Link se zakládá na systému Android OS, kterým je vybaveno více než 75 % smartphonů na světě, ve verzi určené pro automobily (Android Automotive). Tento otevřený systém byl vyvinut Googlem a je vždy aktualizovaný.
Kromě navigace Google Maps podporuje OpenR Link řadu aplikací vyvinutých třetími stranami dostupných přes Google Play. Rozhraní systému bylo přizpůsobeno tak, aby ve 12palcové verzi kromě hlavní obrazovky (navigace přes Google Maps) nabízel dva widgety z možností: dobíjení, tok energie, kvalita vzduchu, tlak pneumatik, hudba apod. V 9palcové verzi je obrazovka rozdělena na čtyři widgety.
Systém OpenR Link se přizpůsobuje stejně jako smartphone, zejména prostřednictvím uživatelských účtů. To umožňuje vytvořit velmi kompletní osobní profily včetně nastavení vozu, preferencí vašeho účtu Google, účtu My Renault, automatického připojení vašeho smartphone atd. OpenR Link je samozřejmě kompatibilní s Android Auto (pro smartphony Android) a Apple CarPlay (pro iPhone), a to kabelem nebo bezdrátově.
Stejně jako systému smartphonu nebo tabletu se OpenR Link automaticky aktualizuje prostřednictvím technologie FOTA (Firmware Over-The-Air). Není třeba plánovat aktualizace v servisu (je to však možné), stačí potvrdit upozornění, které se objeví na obrazovce, abyste mohli využívat nejmodernější systém a aplikace, mít přístup ke zlepšování kvality a po celou dobu životnosti vozu využívat nové funkce multimediálního systému a vozu jako takového.
Všechny služby Google
Systém OpenR Link nabízí nejlepší služby a aplikace Google pro kompletní zážitek založený na třech pilířích: Google Maps pro navigaci s dopravními informacemi v reálném čase, zajímavými místy, oblíbenými restauracemi, zjednodušeným vyhledáváním na Google, ovládání hlasem, aktualizovanými mapami apod. Google Assistant pro funkci osobního virtuálního asistenta (počasí, nápověda, různé otázky) a hlasové ovládání funkcí multimediálního systému, určitých funkcí automobilu jako klimatizace a nastavení MULTI-SENSE.
Systém reaguje automaticky na spojení „Hey Google/OK Google“, ale může být aktivován také pomocí tlačítka na volantu, příslušným widgetem nebo ikonou na obrazovce navigace. Google Assistant může také fungovat proaktivně, například poradit destinaci podle obvyklých denních zvyklostí nebo navrhnout hudbu k přehrávání. Google Assistant bohužel zatím není v ČR k dispozici. Google Play pro aplikace s katalogem více než 40 aplikací použitelných v automobilu: navigace, hudba, podcasty apod. Tento katalog se bude rychle obohacovat četnými novými aplikacemi.
Google Maps rovněž obsahuje funkci určenou pro elektromobily s názvem Plánovač elektrické trasy. Jde o systém plánování a optimalizace dlouhých tras včetně dobíjecích míst. Pokud zadáte cíl, pro který je úroveň nabití baterie nedostatečný, automaticky navrhne dobíjecí místa k dispozici podél trasy a navrhne nejlepší kombinaci, jak se co nejdříve dostat do cíle.
zdroj: tisková zpráva
Na tohle EV se moc těším, ale rozhodne cena. O slabší verzi s baterií 40kwh nebude zájem, to je prostě málo a na jaře tu bude SUV Toyota bZ4x s 63kwh baterií za 900tis.kč a to se zárukou 10.let na 90% kapacity(podle mě překlep tiskové zprávy). Paradoxně situace nahrává ID3, kdy v Německu se slušně rozběhl trh s ročními auty v záruce..
tá „izoléia“ medzi kbínou a batériou je ukážkou, ako autori nečítajú diskusie kde opisujú problémy s chladnou/horúcou batériou. zatiaľ neprekonali funkčnosť pôvodného ioniq-u, ktoráho batéria bochnohrievaná/chladená (klimatizovaným) vzduchom z kabíny.
Chlazení/ohřívání vzduchem bylo jen u nejstarších ioniqů s malou kapacitou baterie. S větší baterií přešli také na kapalinové chlazení, které je při rychlonabíjení nezbytné.
Kombinace japonec, francouz a google ve me osobne duveru nevyvolava…
Fakt jako buzený motor a předokolka? To dneska ještě někoho zajímá?
Co máš proti buzenému motoru? Má lepší účinnost a nepotřebuje drahé neodymové magnety z Číny. Když se vypne buzení tak umožňuje použít motorový invertor jako výkonnou AC nabíječku 22 kW.
Tak z principu funkce má snad účinnost horší než permanentní ne? S neodymem je to pravda…
Nerozumím proč? Indukční asynchronní má menší účinnost ale u synchronního je snad jedno jestli jsou magnety permanentní nebo buzené.
Ale to buzení přece není beze ztrát. Samozřejmě to nebude nijak propastný rozdíl, ale je potřeba si uvědomit, že ty ztráty se počítají 2x – jednou v režimu motor a jednou jako generátor při rekuperaci.
Ano, to je pravda, buzení má nějakou spotřebu. Netroufám si odhadnout kolik to může být v procentech ale v praxi se to nijak pozorovatelně neprojevuje. Ani nevím jestli je konstantní a nebo ho ovládají podle potřeby. Nevím jestli to mají u toho Meganu už přenášené do rotoru bezkontaktně nebo mají kartáčky jako Zoe.
Ohledně účinnosti bych počkal na testy z reálného provozu, neočekávám, že to bude zázrak, tak jako nebylo ani maličké ZOE. Původní IONIQ zřejmě již nebude překonán.
22kW AC je super. 99% AC veřejných nabíječek je 22kW a 95% aut z nich bere 11kW.
11 New Electric Cars Coming In 2022
https://www.youtube.com/watch?v=5BasO1xLVlw
Tesla Power
Guy’s Final Fastest Electric Car World Record Attempt | Guy Martin Proper
https://www.youtube.com/watch?v=bbYYQtYzJx4
Čínská výzva pro připravovaný Tesla Roadster
Richard Hammond Test Drives an Electric Chinese Supercar at 200 mph | The Grand Tour
https://www.youtube.com/watch?v=DzFT5ndMZ_Q
Ale cena nepotěší, má být přes milion.
To se dá očekávat. Pokud by to bylo příliš blízko Tesle 3 tak o mě přijdou.
Jaké EV s téhle kategorii dojezdu a výkonu je pod milión?
Na papíře to zní fantasticky. Jestli tohle překlopí do reality, tak snad zůstanu jejich zákazníkem i jakožto Tesla fanda.
Ačkoli se nezdá, uvnitř je to malé auto, zejm. ma zadních sedadlech nepohodlné. Kromě toho ani nemá zadní pohon.
jo a tys v tom odjel na zadnich sedadlech celou zemekouli 😀
Jen se snažím poněkud mírnit nadšení některých, aby nepřišlo bolestné zklamání po setkání s realitou;)
setkani s realitou je asi takove, ze se 185cm si sam zasebe treba v Tesle 3 pohodlne nesednu, a tam kde si sam pohodlne zasebe nesednu vim, ze s detskou sedackou moje ratolesti dosahnou nozkama na sedacky pred nima, a kdys by si dozadu mel sednout treba tchan se 190 centakama a pupkem, tak to by bylo jeste vetsi dobrodruzo jak by cinkal plesi o zadni sklo 😀
naopak treba v Enyaq je misto v pohode, uvidiem co tento Rencek predvede, a kdys to bude spatne tak to bude spatne a kdys dobre tak dobre
Tesla 3 je nižší střední, takže to odpovídá.
Enyaq a ID.4 jsou s místem v pohodě, v Tesle jsem neseděl, ale počítám, že prostorem asi odpovídá ID.3, tam je to s místem tak na hraně, ale aspoň má dobře přístupný kufr, narozdíl od Tesly. Zoe je pro dospělé vzadu už moc stísněné, podobně Kona je kompromisní.