PRVNÍ DOJMY: Range Rover Hybrid

Britská automobilka Jaguar Land Rover, vlastněná dnes indickým koncernem Tata Motors, pouští na trh svůj první hybrid. Aktuálně jsme nový Range Rover Hybrid dostali možnost vyzkoušet při jednodenní mezinárodní prezentaci vozů v ČR.

Reprezentativní vzhled nových Range Roverů si nijak nezadá s jejich schopnostmi vyjet mimo značenou trasu
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

V České republice se v roce 2013 prodalo něco přes 800 vozů značky Land Rover. Ta u nás v posledních letech zažívá slušný růst, a tak i to stačilo k tomu, aby se rozhodla pro exkluzivní představení novinek Range Rover Sport SDV8 a Range Rover Hybrid českým a rakouským novinářům.

auto Land Rover Range Rover test první dojmy hybrid auto SUV off-road

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Značka Land Rover je především díky modelu Defender legendou mezi příznivci off-roadu. Dokázala se ale přízpůsobit moderní době a její modelová řada luxusních SUV Range Rover se po roce 2000 díky své třetí generaci stala oblíbeným podnikatelským svezením. Které ale častěji vídáme v centrech měst než mimo zpevněné cesty.

Poslední skutečné SUV?

Někteří dodnes považují vozy značky Land Rover za jediná skutečná SUV. Behemot o hmotnosti téměř 2,5 tuny (přesněji 2394 kg pro Range Rover Hybrid a 2372 kg pro Range Rover Hybrid Sport), přes jehož příď je jen tak tak vidět na silnici, skutečně nabízí majestátní pocit z jízdy.

Kupodivu ale ani ve své nejnovější verzi nezapomněl na několik desetiletí staré dědictví a vyjet mimo silnici se ani trochu nebojí. Ne že by to snad kdokoliv, kdo právě utratil minimálně 2,5 milionu korun za svůj nový nablýskaný vůz chtěl zkoušet.

My jsme ale tu příležitost dostali. Rakouské zastoupení Jaguar Land Rover, které má na starosti také český trh, připravilo pro novináře zajímavý program. Auta jsme vyzvedli na pražském Hloubětíně a vydali se s nimi do Bohdaneče nedaleko Kutné Hory. O první off-roadový zážitek se postaralo přebrodění malé říčky, které vozy zvládly bez problémů i když voda sahala až do poloviny dveří. Ponořit se mohou až 90 cm hluboko.

auto Land Rover Range Rover test první dojmy hybrid auto SUV off-road

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

V okolí Bohdaneče jsme se pak vydali opět do off-roadového světa. Zástupci značky tam připravili na lukách a pastvinách speciání trasu, na které jsme si měli vyzkoušet všechny schopnosti nových vozů. Vždy jsme do auta dostali také zástupce značky, který nám podrobně vysvětlit všechny záludnosti. Jakožto off-roadoví nováčči jsme to více než uvítali.

Sáňkování ze svahu

S auty jsme zkoušeli slalom na stráni, který potvrdil, že ač jde o obry, dokážou se „otočit na pětníku“. No, ne tak docela, ale rejd mají slušný (otočí se na 12,7 metru) a za nás to odnesla jediná tyčka! Následoval výjezd do strmé meze a sjezd, kde už bylo nutné nastavit uzamčení diferenciálu, zvolit mód pro jízdu v bahně a vůbec si osahat off-roadové schopnosti auta.

auto Land Rover Range Rover test první dojmy hybrid auto SUV off-road

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Ani náklon do strany nové Range Rovery výrazně nerozhodí, a to i přes jejich nemalou výšku i po snížení podvozku na minimum. Světla výška podvozku trochu znesnadňuje nastupování, ale zase zajišťuje zvýšený výhled do okolí. Následoval další strmý sjezd mezi pařezy a v sedle spolujezdců jsme si vyzkoušeli dokonce i jinak novinářům zapovězené „sáňkování“ z opravdu strmého svahu. Viz. následující video:

TIP: Co dělat, když se auto začne ve svahu převracet? Tip od mistra z Jaguar Land Rover zní: plný plyn a volant točit směrem ze svahu. Jen tak mezi řečí nám ale sdělil, že ani to většinou nepomůže a přidal několik vtipných historek o tom, kolik aut už viděl skončit na střeše. Takže až na té střeše někdy skončíte, ujistěte se před odepnutím pásů, že jste pořádně zapření!

Nakonec jsme se opět projeli až po horní polovinu dveří ve vodě, tentokrát v jezírku. Během hodiny a půl bylo jasné, že tahle auta nejsou z cukru. Na druhou stranu, k čemu vlastně jsou?

Range Rover se neztratí

S tímhle tankem se na silnici neztratíte. Někdy ale možná ztratíte pod koly silnici. Úzké vesnické cesty můžou totiž leckdy představovat pro pětimetrové auto široké 1835 mm (1983 mm se zrcátky) nemalý problém, obzvlášť když se v protisměru objeví traktor. Nebo čtyři traktory za sebou. A jakkoliv má nový Range Rover skvělý poloměr otáčení, zaparkovat ho v auty přeplněném městě nebude žádná slast.

auto Land Rover Range Rover test první dojmy hybrid auto SUV off-road

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Zatímco nový Range Rover Sport SDV8 je vybaven 4,4l dieselovým osmiválcem, Range Rover Hybrid se pyšní osvědčeným naftovým šestiválcem o objemu tří litrů. Doplňuje ho osmistupňová automatická převodovka ZF, do které je integrován elektromotor o výkonu 35 kW.

Hybridní systém zahrnující lithium-iontový akumulátor, invertor a elektromotor váží méně než 120 kg. Elektromotor dokáže vyvinout točivý moment až 170 Nm. Motor funguje také jako generátor, který využívá rekuperačního brzdění pro výrobu elektrické energie. Pokud řidič zvolí režim EV, hybridní Range Rover může ujet až 1,6 km s maximální rychlostí 48 km/h než se znovu spustí dieselový motor.

Výkon hybridního systému je až 340 koní při 4 000 otáčkách za minutu s točivým momentem 700 Nm mezi 1 500 – 3 000 ot./min., což zajistí podobno dynamiku jako motor SDV8. Oba modely zrychlí z nuly na 100 km/h za méně než sedm sekund, maximální rychlost je 218 km/h.

Připraven na hybridní pohon

V autě o hmotnosti téměř 2,5 tuny není snadné rozpoznat rozdíl mezi různými motorizacemi, ale faktem je, že diesel-hybridní Range Rover si v hbitosti, akceleraci a rychlosti nijak nezadal se svým čistě fosilním sourozencem. Nejnovější generace modelů Range Roveru totiž byly konstruovány už s ohledem na budoucí použití hybridního pohonu.

auto Land Rover Range Rover test první dojmy hybrid auto SUV off-road

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

V důsledku toho je kapalinou chlazená baterie uložená pod podlahou vozidla v ochranném bor-ocelovém rámu tak, aniž by ovlivňovala prostor kabiny vozu nebo zavazadlového prostoru. Range Rover Hybrid má stejnou pětimístnou kapacitu a zavazadlový prostor jako klasický Range Rover. Nechybí zde ani místo na rezervní kolo. Tato filozofie značky se odráží i v hybridním Range Roveru Sport, kdy se interiér tohoto vozu nezměnil od standardního modelu s uspořádáním sedadel 5+2.

Spotřeba dvouapůltunového hybridního cvalíka během našeho celodenního dovádění dosáhla hodnoty 9,1 l/100 km. Nijak jsme ho nešetřili ani v terénu, ani na silnici, a tak nás tohle číslo příjemně překvapilo. I přesto, že papírová průměrná kombinovaná spotřeba se pohybuje na 6,4 l/100 km (SDV8 oficiálně udává 8,7 l/100 km).

Nikdo si nejspíš nebude kupovat Range Rover Hybrid kvůli nízké spotřebě, ale jako vyjádření určitého stanoviska to není nezajímavé. A navíc, kdo dnes nemá v nabídce hybrid, jako by nebyl, víme?

Elektrické překvapení

Na novinářské prezentaci v Bohdaneči na nás čekala dvě zajímavá překvapení. Předně to byl expediční Range Rover Hybrid, který před rokem projel Hedvábnou stezku. Druhé překvapení bylo ještě zajímavější: plně elektrický Land Rover Defender, kterých automobilka vyrobila pouhých sedm prototypů. A jeden z nich věnovala princi Williamovi.

auto Land Rover Range Rover test první dojmy hybrid auto SUV off-road

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Terénní legenda v elektrické verzi se ukázala být skutečným „bastlem“, který hučel hůř než třicet let stará tramvaj a svezení nám v lecčems připomínalo české amatérské elektrické přestavby. Jen bylo ještě asi o polovinu horší. Ale co, elektrický Defender se jen tak nevidí, a tak jsme si krátkou projížďku náležitě užili.

Přesné prodejní ceny nových modelů Range Rover budou stanoveny až v červenci 2014. Lze však očekávat, že se ceny budou pohybovat kolem níže uvedených hodnot:

Range Rover Sport Hybrid HSE: 2 416 000 Kč
Range Rover Sport Hybrid Autobiography: 2 694 000 Kč
Range Rover Hybrid : 3 467 000 Kč
Range Rover Hybrid Autobiography: 3 615 000 Kč

vlastní

One Comment on “PRVNÍ DOJMY: Range Rover Hybrid”

Napsat komentář