Prodat ojetý elektromobil Škoda Enyaq není jen tak

Ojetý automobil se vloni v Česku prodával nejčastěji 41 dní, mírný nárůst ovlivnila rostoucí nabídka. I přes rostoucí zájem o elektromobily byl vloni jedním z nejdéle inzerovaných automobilů Škoda Enyaq, který trvalo prodat 119 dní (medián). 

Spolu s rostoucí nabídkou na trhu ojetin se vloni stabilizovala doba, za kterou nejčastěji inzerent prodá svůj automobil. Doba inzerce auta v nabídce českého trhu byla nejčastěji 41 dní, o rok dříve to bylo 40 dní a v době pandemie, kdy byl na trhu velký nedostatek ojetin, to dokonce trvalo jen 32 dní.

Nejrychleji se prodávají veterány nebo sběratelské vozy v perfektním stavu. Data vyplývají z kontinuálního monitoringu trhu ojetých automobilů skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Po dlouhých letech výpadků ve výrobě a klesající nabídce se vloni trh začal opět stabilizovat a přibylo na něm meziročně několik tisíc aut. To ovlivnilo i dobu, za kterou se automobil prodá. Zájemci o koupi vozu mohou vybírat z širší nabídky, proto se v minulém roce opět prodloužila délka doby inzerce ojetin. Vloni trvalo nejčastěji čtyřicet jedna dní, než se automobil prodal. O rok dříve to bylo čtyřicet dní, ale v roce 2021, kdy se trh potýkal ještě s dopady pandemie, to trvalo jen třicet dva dní,“ upozornil Petr Vaněček, Co-CEO (společný generální ředitel) skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Dalším důvodem je i fakt, že lidé v důsledku krize déle vybírají, aby jejich investice do lepšího automobilu dávala v současné ekonomické situaci opravdu smysl,“ upozornil Vaněček

Průměrná doba, po kterou jsou inzerované vozy v nabídce, se tak prodloužila meziročně o den na nejčastějších čtyřicet jedna. I tak jde o jednu z nejnižších hodnot za posledních šest let. V roce 2018 se vůz prodával v průměru o devět dní déle. Stále mizí nejrychleji vozy s investičním potenciálem.

Podíváme-li se na vozy, kterých vloni v nabídce bylo alespoň sto kusů, tak se nejrychlejší z nich prodávaly i pouhých 15 dní. Mezi nejrychleji mizícími vozy z nabídky byla například Alfa Romeo 159, které láká svým nadčasovým vzhledem hlavně mladé, jedno z posledních pravověrných MPV na trhu Toyota ProAce Verso nebo prostorný vícemístný Mercedes Viano. 

V případě nejžádanějších modelů roku 2023 se naopak ve většině případech doba inzerce zkrátila. Například Čechy nejoblíbenější Škoda Octavia se nejčastěji prodávala 37 dní, o dva dny rychleji než o rok dříve. O dva dny se zkrátila doba i u Škody Fabia (na 35 dní) nebo Volkswagen Passat (na 36 dní).

V desítce nejprodávanějších automobilů se nejdéle prodává Škoda Karoq, u které se zároveň doba prodloužila nejvýrazněji, a to o 12 na 48 dní. Naopak nejvíce se snížila doba prodeje u Škody Kodiaq, a to o 15 na 39 dní. Poptávka mezi elektromobily vloni významně stoupla.

Největší prodejce ojetých automobilů u nás vloni prodeje těchto aut dokonce zčtyřnásobil. Přesto u aut, které se vloni v inzerci objevily alespoň ve sto kusech, je nejdéle se prodávajícím vozem právě bateriový – Škoda Enyaq.

Tento model se v nabídce držel nejčastěji 119 dní, přitom o rok dříve trval jeho prodej jen 41 dní. „Prodloužení doby inzerování aut je pozitivní správou pro český trh, protože roste počet elektromobilů v nabídce. Například v naší síti nejprodávanější BMW i3 se v české inzerci drželo nejčastěji 53 dní. Nejrychleji se prodávala Tesla Model 3, konkrétně 29 dní. Tento model byl vloni druhým nejžádanějším elektromobilem, letos hraje prim,“ doplnil Vaněček.

21 Comments on “Prodat ojetý elektromobil Škoda Enyaq není jen tak”

  1. Těch 119 dní je medián, protože většina je vyřazena jako neprodejný ležák z inzerce komisního prodeje přesně po čtyřech měsících. Pak to vypadá, jako že byla většina Enyaqů po čtyřech měsících konečně prodána, ale není tomu tak. Ve skutečnosti se jich pár prodalo dříve a pár prodávajíích zaplatí náklady komise i po čtyřech měsících, ale většina se prostě neprodala.

    Ekonomicky je elektromobil naprostá katastrofa a tvrdě to dopadá nejen na půjčovny a leasingovky, ale i na firemní flotily financované bankovními úvěry.

    Píšu to tu opakovaně, ale stejně mě někteří přesvědčují o hranatém kole.

                1. Tak já nejsem ekonom. Co je teda lepší, neprodejné auto (za tu cenu) v majetku firmy kdo ví jak dlouho nebo prodej i se ztrátou a poučením pro příště?

                2. No tak si můžou vybrat: 1.Zlevnit a prodat se ztrátou
                  2. Neprodat vůbec
                  Co je výhodnější?? Netuším…ty jsi tady ekonom.😆

                  Mimochodem proč se ztrátou nepočítali předem a neupravili svoje podmínky?? To fakt nepočítali s očekávatelným rychlejším poklesem hodnoty u EV?? A kolik ty jelita ignorantský berou?? Asi o dost víc než já v lese že… 🥴
                  EV?? ….A kolik ty

                3. Pro Marek… Byl si rychlejší, ale už to nechám😉

                1. pro Marek… Nejen že jdou na trh pokročilejší EV, ale jestli se nepletu, všechny ty dotovaná EV na západě Evropy mají podmínky dotace nezměnit majitele po dobu 5ti let…
                  To bude cenová bitva o kupujícího, až tyhle auta začnou hromadně chodit na bazary 😃

                2. Vaše úvaha je sice ekonomicky správná, bohužel ale v prostředí účetních položek podniků to takto nefunguje.
                  Fakticky nemůžeš vozidlo, které koupíš a převedeš do majetku okamžikem skončení leasingu, obratem prodat za polovinu. Podezření z daňového úniku přes vratku DPH je to nejmenší, co by tě potkalo. Státní instituce, korporát, dceřiné společnosti se zahraniční matkou… tam všude máš z toho hned průšvih.
                  V pohodě to můžeš prodat jen jako fyzická osoba, ale ta se bude svíjet a natahovat to nejdéle, protože v tom zahučí za statisíce.

                3. pro Runnču…. No tak to je teda ynteligence jak u nácků ve Wolfenstein I😆

                4. Drvoštěp; U těch dotovaných EV treba v Nemecku byla podmínka nechat si to min půl roku. Těch případů na mobile.de nebo autoscout byla spousta, dealer koupil EV s dotací a po půl roce prodal ven. Nebo přímo psal, že auto má na salonu, prodej bude po půl roce a na export.

                  Ať zijou dotace 🙂

                5. Pro Marek… Aha tak to pardon… Buďto jsem zaměnil 5 let za 0,5 let; nebo to má každý stát jinak.

                6. pro Marek… Tak jsem hledal podmínky pro udělení dotace ve Španělsku a nesmíš zadotované auto prodat 2 ROKY….
                  No je to fakt mazec tyhle dotace….
                  Teď nově tam běží program MOVES III… Dostaneš 7000€, nebo 9000€v případě že sešrotuješ svůj spalovák starší 7 let (skoro funglovka 😢)…
                  Tyhle peníze dostaneš na nové EV, nebo skoro nové (do 12 měsíců stáří)
                  Ty skoro nové BEV netuším kde berou, možná z toho Německa, když tam byla podmínka držet ve vlastnictví jen půl roku 😂

Napsat komentář