Pražská energetika (PRE) v loňském roce zprovoznila 84 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v síti PRE POINT. Majitelé vozů s externím dobíjením tak dnes mohou využívat celkem 744 dobíjecích stanic PRE POINT, u kterých může v jednu chvíli dobíjet až 1 208 elektromobilů. Jedná se tak o druhou největší dobíjecí síť v Česku.
Zákazníci za uplynulý rok uskutečnili celkem 412 tisíc dobíjecích transakcí, což představuje meziroční nárůst o 35,5 %. Zvýšil se i počet zákazníků, kteří používají dobíjecí čip od PRE. Ve srovnání s rokem 2023 narostl počet unikátních zákazníků o 55 %. Celková spotřeba elektřiny, kterou řidiči elektromobilů využili k dobití svých vozů, dosáhla 7,57 GWh, to znamená meziroční nárůst o necelých 44 %.
SOUVISEJÍCÍ: PRE zprovoznila již 500. dobíjecí stanici pro elektromobily
„V loňském roce elektromobilitě částečně pomohla podpora Národní rozvojové banky, díky které na českých silnicích přibylo téměř šest tisíc nových osobních čistě bateriových elektromobilů. S tím se pochopitelně pojí i nárůst spotřeby. Jejich kvalita a možnosti použití se každoročně posouvají kupředu a podle průzkumů by se dvě třetiny současných majitelů bateriových aut již nevrátily ke spalovacímu motoru,“ říká Libor Hladík, vedoucí sekce E-mobility v Pražské energetice. Rostoucímu zájmu o elektromobilitu napomáhá i rychle rostoucí síť veřejných dobíjecích bodů.
„V Česku už je téměř 6 tisíc veřejných dobíjecích bodů, což nás v rámci zemí Evropské unie řadí na 14. místo. Na jeden veřejný dobíjecí bod tak připadá přibližně 5,2 bateriových elektromobilů,“ doplňuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. K veřejným dobíjecím bodům ale přibývají i ty soukromé, případně firemní.
„Paralelně s výstavbou veřejné dobíjecí infrastruktury se věnujeme i budování neveřejných dobíjecích stanic, ať už pro firmy, nebo i pro jednotlivce. Počty nových neveřejných dobíjecích stanic se začínají blížit počtu těch veřejných, které během roku zprovozníme,“ komentuje Libor Hladík budoucí plány PRE v rozvoji dobíjecí infrastruktury.
V posledních dvou měsících uplynulého roku poprvé dosáhla měsíční spotřeba elektrické energie v síti PRE POINT hodnot přes 800 MWh (listopad: 815 MWh, prosinec: 878 MWh). Jedná se o historicky nejvyšší měsíční spotřebu elektrické energie, která byla využita k dobíjení bateriových aut. Zvýšila se i průměrná spotřeba na jednu dobíjecí transakci na 18,4 kWh, což znamená 6% nárůst.
Motoristé spotřebují nejvíce elektřiny při AC dobíjení (39 %), následuje DC dobíjení (38 %) a zbytek připadá na ultrarychlé UFC dobíjecí body s výkonem nad 150 kW (23 %). Nejvytíženějšími dny v týdnu z pohledu dobíjení jsou pátky, nejvyšší denní spotřebu zaznamenala síť PRE POINT v pátek 12. července 2024, kdy řidiči odebrali celkem 36 MWh elektřiny.
Nejvyšší počet transakcí připadl na prosinec, konkrétně 43 137. Nejvyšší spotřebu zaznamenala dobíjecí lokalita Centrum Moravia Olomouc, kde řidiči za loňský rok spotřebovali 169 MWh elektrické energie. Významně narostla i utilizace podle výkonu, která činila 2,92 % (nárůst o 26,5 %). V listopadu a prosinci utilizace přesáhla 4 %.
Utilizace z pohledu času dosáhla v loňském roce 5,3 % a ve čtvrtém čtvrtletí se dokonce blížila 6,2 %. Pražská energetika v rámci své veřejné dobíjecí sítě PRE POINT využívá výhradně tuzemskou elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů.
Zároveň provozuje jednu z největších firemních flotil bateriových vozů v Česku. Z celkového počtu 475 vozů je jich v PRE 191 plně elektrických a 21 plug-in hybridních. Podíl elektrifikovaných vozů ve firemní flotile tak aktuálně dosahuje téměř 45 %. Do konce roku 2025 je v plánu obměna dalších více než 50 aut a poměr elektrických aut přesáhne 55 %.
zdroj: tisková zpráva
Němčouři brečí, že si zlikvidovali jádro, chybí jim cca 25 % elektřiny, OZE samozřejmě selhalo, musí dovážet. Už mají vyšetřovací komisi kdo za to může a chystají se to hodit na Habecka a jeho zelenou bandu. AfD zatím sbírá body a slibuje zatočit s OZE. Krize v Reichu nabírá obrátky a hledá se obětní beránek 😆😆😆
V Kalifornii hoří obrovské bateriové úložiště – nedá se uhasit, nechává se vyhořet,
GD a ekolo-gyje v praxi
https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/Zahrani%C4%8Dn%C3%AD/v-kalifornii-ho%C5%99%C3%AD-ob%C5%99%C3%AD-bateriov%C3%A9-%C3%BAlo%C5%BEi%C5%A1t%C4%9B-z%C3%A1chrana-je-t%C3%A9m%C4%9B%C5%99-nemo%C5%BEn%C3%A1-hasi%C4%8Di-se-jej-rozhodli-nechat-vyho%C5%99et/ar-AA1xn5x3?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=104ad9182da846c1893fb5571964d748&ei=20
Bezmocně přihlížet, jak hoří zařízení za 2 miliardy dolarů a zamořuje toxickým spadem desítky kilometrů čtverečních, je forma trestu kalifornských woke progresivistů, kterou by také místní elektronazi s jejich „garážovým testem“ měli absolvovat osobně.
Naprosto skvělá ukázka navazující na místní diskuzi o bezpečnosti těchto zařízení.
Daleko horší je bezmocně přihlížet jak hoří tisíce km lesa včetně obytných budov. V jiné části světa je všechno zničeno záplavami. A to všechno kvůli odpůrcům a brzdičům jako jste vy dva.
Chce to jaderky, nejlépe od Rosatomu, ti to umí stavět rychle, levně a kvalitně. Bateriová úložiště jsou jak je vidět slepá cesta. OZE můžou být doplněk energo mixu, ale ne jako hlavní zdroj. Němcům už pěkně teče do bot.
doporucuju shlednout forky ropne plosiny Deepwater Horizon, ta byla rocne pronajimana za cca pul miliardy dolaru, a taky ji „zachranili“, je z ni dneska plosinova ponorka, skoro jak kriznik Moskva , a to co okolo ni vytekalo teto planete sakra pomohlo v ekologii, vsechny ty zviratka se v te rope koupali a cachtali s usmevem na rypakach …a podobnych katastrof s ropou jsme zazili za poslednich 40 let kolik? 50?
hele vsem bys udelal strasnou radost kdyby se s k te plosine potopil a zustal u ni navzdy
zadnej ropnej vrt nikdy nehorel, a kdys cistou nahodou jo, tak ho uhasili hasici behem par minut
Blahopřeji PRE.
Také tam u nich nabíjím, někdy i na EON ale ČEZ, jsem přestal kvůli cenové politice úplně ignorovat a asi 4 roky jsem u nich nenabil ani 1 kWh.
Novým elektromobilistům doporučuji pořízení PRE čipu a nebo její aplikace a sami poznají, že jim stačí jen jedna a nemusí mít desítky čipů co nevyužijí.
Olomouc byla kdysi pro ČEZ jedno z hlavních nabíjecích míst v republice, dnes má v samotném městě skoro 20 nabíječek a v okolí Olomouce až 30, ale smolík. na nich se nabíjí velice málo a na některých vůbec.
ČEZ úspěšně brání připojení dvou nabíječek od PRE na obchvatu Olomouce již přes dva roky, ale i tak se podařilo nově PRE postavit v Olomouci další dva nabíjecí body, které určitě uleví nabíječkám u Mercedes Moravia v Olomouci.
Finální výsledky vyšetřování výbuchu v Šenově – zničení rodinného domu způsobil vnitřní zkrat článků bateriového úložiště, který způsobil expanzi lithiových článků a únik horkých par směsi elektrolytu do vnějšího prostředí, kde v omezeném prostoru technické místnosti reagovaly se vzdušnou vlhkostí na výbušnou směs vodíku a kyslíku s následnou devastující explozí.
Zjednodušeně – únikl plynů ze zkratované baterie vytvořili ve sklepě výbušnou směs, která zničila celý objekt.
To určitě ve sklepě taky chceš.
Vybuchu plynu v domech mame kazdy rok mnohem vic. Ale to jsou ty hodne vybuchy a ne ty zle z baterek.
Zajímavost – dva dny práce mě stála reorganizace projektu pro klienta, protože se při dokládání subdodávek zjistilo, že jeden subdodavatel subdodavatele subdodavatele s minoritní realizací je ukrajinská firma znárodněná Ukrajinou. A protože Ukrajina je od srpna v Defaultu, a kdo je v bankrotu nemůže plnit, všechno se muselo předělat.
Už by se ten mafiánský stát měl sám rozpustit.
Nejvetsi mafiansky stat je ruSSko. Az to se rozpusti, pak bude na svete hned lepe.
uSSSa je hravě trumpfne
A proto se dělají každoroční revize.
Kolik lidí ví, že jim bateriové úložiště může srovnat barák se zemí a kolik jich dělá každoroční revize?
Asi tolik, kolik lidi dela kazdorocni revize na plynovou pripojku.
Oni to neví asi ani provozovatelé největších bateriových uložišť v Kalifornii, jak se tak aktuálně jeví. Kdyby dělali revize, tak se jim to přece nemůže stát. Tolik strašného CO2 to ušetřilo a teď musí evakuovat lidi kvůli toxickým plynům. To je fakt pech.
https://apnews.com/article/battery-storage-plant-fire-california-moss-landing-7c561fed096f410ddecfb04722a8b1f8
napis to stovkam mozna tisicum lidi kterym znicil barak vybuch normalniho plynu z trubek
aneb jeden barak nekoho kdo si to doma stavel sam a nemel na to ani revizi, proti spouste lidi co meli doma plyn a revizi na rozvody plynu
ty ses cim dal vtipnejsi figurka, ty zacinas psat hur nez male decko kteremu nekdo rozboril babovicku
Současné LiOn baterie jsou stejně nebezpečné jako plyn, oboje velice rádo hoří a bouchá, zatím není moc na výběr. U nás třeba shořel barák od fotovoltaiky, takže co teď.
Ale určitě neshořel od „vybuchující“ baterie.
Je to asi 8 let, bylo to od panelů na střeše, byla to novostavba s fotovoltaikou, nový barák mají už bez. Od baterky to nebylo.
nebylo to od panelu, bylo to od elektroinstalace, tedy to na co kazdy rok v CR zahori nekolik desitek domu, to ze lidi serou na elektroinstalaci je ciste jejich hloupost, pokud si nekdo nehlida ohhalene spoje elektroinstalace a pripadne je nedotahuje nebo na nich setri, za to zadnej fotovoltaickej panel fakt nemuze
Rozdíl je, že u běžné elektroinstalace vám neteče kablem desítky ampér hodiny v kuse jako u některého zapojení solárů. Sice soláry používají větší průřezy kabelů a spojů, ale pokud nějaký spoj bude mít nějaký horší odpor, tak to může eskalovat rychle.
Na druhou strany viděl jsem i vyhořelou zásuvku na 230V skrz kterou teklo jen 400W, tedy jen něco přes 1A, takže občas stačí i mnohem menší proudy.
Li-ion baterie ma malokdo. Mozna nejake udelej sam z vyrazene baterie z EV. Drtiva vetsina jsou LiFePO4 a ty jsou mnohem odolnejsi a nebouchaji. Na youtube jsou videa od hasicu jak je umyslne poskozuji a nic senzacniho se nestane.
Baterie se budou stále vyvíjet a je jasné, že přijdou lepší, účinnější, lehčí, levnější a bezpečné, no a s tímhle pokrokem se bude rozvíjet i elektromobilita. Tak to bylo v minulosti vždycky, že nové postupně nahradilo to staré. Zdůrazňuji že postupně, chce to prostě svůj čas a netlačit na to. Technologie baterií pro BEV ještě není dostatečně zralá pro široké použití.
Tvl, kdes byl kdyz se postupne vyvijely spalovaky. Dodnes se porad vylepsuji a tak lidi pockejte, kupte si spalovak az bude mit spotrebu 1 l/100km. Do te doby to neni dostatecne vyvinute.
Nechápeš co jsem napsal, mobilita časem přejde na elektro, vodík nebo neco jiného, ale bude to trvat o dost déle než sis vysnil. Vědeckotechnický pokrok prostě nejde ideologicky nařídit, na tom už pohořeli komouši a dojede na to i EU. Německo už se kácí k zemi. Spalováky a elektro tady ještě dost dlouho budou společně.