Praha elektrifikuje linku 134, vyzkouší čtyřpólové nabíjení elektrobusů

Autobusová linka 134, která pravidelně vozí cestující mezi Podolskou vodárnou a Dvorci, se stane vůbec první linkou, na které hlavní město nasadí do provozu takzvané čtyřpólové nabíjení.

Projekt elektrifikace linky formou čtyřpólového nabíjení standardu OppCharge pro Prahu připraví městská společnost Operátor ICT, a.s. (OICT).
foto: Volvo Buses

Zavedení elektrobusů se standardizovanou technologií OppCharge do provozu systému Pražské integrované dopravy (PID) je součástí Koncepce Smart Prague do roku 2030, jejíž naplňování má v Praze OICT na starosti.

„Hlavní výhodou této technologie je snížení škodlivých emisí z provozu dieselových vozidel v městské dopravě a také snížení hlučnosti v ulicích a na trasách linek. Jde o moderní, ekologickou a komfortní formu cestování,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib s tím, že sběr dat z pilotního provozu bude využit pro další optimalizaci a plánovaní dopravy v metropoli.

Podle náměstka primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adama Scheinherra je zavedení čtyřpólového nabíjení elektrobusů dalším krokem směrem k ekologičtější a udržitelnější veřejné dopravě v metropoli. Z pohledu dopravce je ekonomicky prospěšná také moznost využívat jako zdroj energie vlastní trakční síť.

„Autobusy v Praze spotřebují během jednoho roku přibližně třicet milionů litrů nafty. I díky čtyřpólovému nabíjení elektrobusů budeme moci toto číslo nadále aktivně snižovat. Slíbili jsme to Pražanům v Klimatickém závazku. Technologie čtyřpólového dobíjení umožní autobusy nabíjet i na zastávkách a zvýší jejich celkovou flexibilitu v provozu. Další výhodou je, že je ekonomicky prospěšná také moznost využívat jako zdroj energie už existující vlastní trakční síť,“ vysvětlil Scheinherr.

Na projektu se budou po zpracování předprojektové přípravy společně s OICT podílet Dopravní podnik hl. m. Prahy a Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID). OICT zajistí předprojektovou přípravu k elektrifikaci linky – předpokládané náklady činí necelých 2,5 milionu korun. Testovací provoz by mohl začít v první polovině roku 2022.

tisková zpráva

38 Comments on “Praha elektrifikuje linku 134, vyzkouší čtyřpólové nabíjení elektrobusů”

  1. Téma v podání
    Téma v podání Blesku
    https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/655398/elektrobusy-na-trati-mezi-dvorci-a-podolim-praha-je-nasadi-na-linku-134-necha-zpracovat-projekt.html

    Na konci roku 2021 by mohla začít výstavba nabíječek a nákup vozidel. „Na přelomu let 2023 a 2024 by proběhla dodávka a ihned by začal zkušební provoz,“ řekl Scheinherr. Po roce 2025 by město a DPP projekt vyhodnotily.

  2. Nejdříve jsem byl rád, že si Praha vzala za svou mou 2
    Nejdříve jsem byl rád, že si Praha vzala za svou mou 2 roky starou přednášku Elektromobilita v MHD jako ekosystém, kterou jsem měl v rámci konference konané právě na půdě magistrátu hlavního města Prahy.
    Nicméně pak přišlo zklamání, Praha jen pokračuje v testovacích tanečcích, které předvádí už více než 20 let a jejichž výsledkem je, proč to zase nejde. Tak jen houšť magistrátní soudruzi, snad to kolo otestujete tentokráte zdárně a do roku 2090 i zavedete. 🙁

              1. Lidi jsou nepoucitelni, i kdyz v minulosti byl prechod
                Lidi jsou nepoucitelni, i kdyz v minulosti byl prechod vypousteni sracek z trubky take bolestivy a dodnes to nekteri neakceptovali. V polovine 19. se prislo na to, ze vypousteni fekalii na cestu pred barakem je neunosne a ze se lidi musi pripojit k centralni kanalizaci. Dnes je to pro 95% uplna samozrejmost, ze se splasky likviduji centralne v ČOV. Ty trubky u auta ktere vypousti tak trochu skryte sracky do ovzdusi jsou uplne stejne skodlive, jako ty fekalie. Kdo tvrdi, ze EV ma vyfuk v elektrarne si musi uvedomit, ze jeho fekalie smrdi v ČOVce, ale mnohem mene nez na ceste. Neco ten komfort stoji, ale je to dobra investice.
                Podle meho jsou emise z vyfuku odpad, ktery se nesmi vypoustet do ovzdusi. Proto bych ty trubky vypoustejici odpad zakazal.

                1. To je velice dobré srovnání. Je to přesně tak.
                  „no

                  To je velice dobré srovnání. Je to přesně tak.
                  „no přesně tak vyhodit fekalie před barák na ulici je přece mnohem levnější a když se zapocitaji veškeré náklady na dopravu tak vyhození je přece ekologičtější. To dá rozum, víte kolik stojí provoz trubek a čistírna? To je přece hrozně neekonomocke, neekologicke… “

    1. Samozreme to jsou vzdy dva. A kdyz mate na kazde konecne
      Samozreme to jsou vzdy dva. A kdyz mate na kazde konecne nabijeci stanici, tak jsou to dohromady 4 poly. A proto se tomu rika ctyrpolove nabijeni. Uz jste slysel o hovoru mezi 4mi ocima? Zkuste formulovat kontrolni otazku k tomuto oznaceni.

        1. Mate pravdu. Hledal jsem a nasel toto.
          Jedná se o

          Mate pravdu. Hledal jsem a nasel toto.
          Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva silové póly, zemnění a informační/kontrolní kanál) s max. přenášeným napětím 750 V DC a proudem 500 A s možností krátkodobého přetížení na 1000 A po dobu 30 s. Tato technologie umožňuje vozidlu zastavit u dobíjecí stanice s podélnou tolerancí 1000 mm a příčnou tolerancí 750 mm.
          Pevná část nabíjecí stanice je zde integrována do konstrukce zastávky, takže dobíjení může probíhat během nástupu a výstupu cestujících

                1. Komunikace muze klidne bezet pres jeden datovy kontakt a
                  Komunikace muze klidne bezet pres jeden datovy kontakt a spolecnou zem. Asi tam neni potreba Mbit/s ale neco v rychlosti jako kdyz kape voda z kohoutku. Bez legrace kbit/s by melo stacit. A aby to bylo robustni spojeni, tak tam muze byt uroven signalu treba 48V a jeste komplementerne.

Napsat komentář