Autobusová linka 134, která pravidelně vozí cestující mezi Podolskou vodárnou a Dvorci, se stane vůbec první linkou, na které hlavní město nasadí do provozu takzvané čtyřpólové nabíjení.
foto: Volvo Buses
Zavedení elektrobusů se standardizovanou technologií OppCharge do provozu systému Pražské integrované dopravy (PID) je součástí Koncepce Smart Prague do roku 2030, jejíž naplňování má v Praze OICT na starosti.
„Hlavní výhodou této technologie je snížení škodlivých emisí z provozu dieselových vozidel v městské dopravě a také snížení hlučnosti v ulicích a na trasách linek. Jde o moderní, ekologickou a komfortní formu cestování,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib s tím, že sběr dat z pilotního provozu bude využit pro další optimalizaci a plánovaní dopravy v metropoli.
Podle náměstka primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adama Scheinherra je zavedení čtyřpólového nabíjení elektrobusů dalším krokem směrem k ekologičtější a udržitelnější veřejné dopravě v metropoli. Z pohledu dopravce je ekonomicky prospěšná také moznost využívat jako zdroj energie vlastní trakční síť.
„Autobusy v Praze spotřebují během jednoho roku přibližně třicet milionů litrů nafty. I díky čtyřpólovému nabíjení elektrobusů budeme moci toto číslo nadále aktivně snižovat. Slíbili jsme to Pražanům v Klimatickém závazku. Technologie čtyřpólového dobíjení umožní autobusy nabíjet i na zastávkách a zvýší jejich celkovou flexibilitu v provozu. Další výhodou je, že je ekonomicky prospěšná také moznost využívat jako zdroj energie už existující vlastní trakční síť,“ vysvětlil Scheinherr.
Na projektu se budou po zpracování předprojektové přípravy společně s OICT podílet Dopravní podnik hl. m. Prahy a Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID). OICT zajistí předprojektovou přípravu k elektrifikaci linky – předpokládané náklady činí necelých 2,5 milionu korun. Testovací provoz by mohl začít v první polovině roku 2022.
Téma v podání
Téma v podání Blesku
https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/655398/elektrobusy-na-trati-mezi-dvorci-a-podolim-praha-je-nasadi-na-linku-134-necha-zpracovat-projekt.html
Na konci roku 2021 by mohla začít výstavba nabíječek a nákup vozidel. „Na přelomu let 2023 a 2024 by proběhla dodávka a ihned by začal zkušební provoz,“ řekl Scheinherr. Po roce 2025 by město a DPP projekt vyhodnotily.
Co tak vysvětlit v článku co je myšleno pod pojmem
Co tak vysvětlit v článku co je myšleno pod pojmem čtyřpólové nabíjení?
Nejdříve jsem byl rád, že si Praha vzala za svou mou 2
Nejdříve jsem byl rád, že si Praha vzala za svou mou 2 roky starou přednášku Elektromobilita v MHD jako ekosystém, kterou jsem měl v rámci konference konané právě na půdě magistrátu hlavního města Prahy.
Nicméně pak přišlo zklamání, Praha jen pokračuje v testovacích tanečcích, které předvádí už více než 20 let a jejichž výsledkem je, proč to zase nejde. Tak jen houšť magistrátní soudruzi, snad to kolo otestujete tentokráte zdárně a do roku 2090 i zavedete. 🙁
Jo, to zoufalstvi s vami sdilim. Samej test za x-let a skutek
Jo, to zoufalstvi s vami sdilim. Samej test za x-let a skutek utek.
Vidím to tak že Praha získá jeden kousek k testování od
Vidím to tak že Praha získá jeden kousek k testování od výrobce a její vstup budou jen ty napájecí stanice na konečných.
Máš někde tu přednášku online či nějaké shrnutí?
–
–
runerkovi a dlaždičkovi sa to nebude velmi páčiť. Oni
runerkovi a dlaždičkovi sa to nebude velmi páčiť. Oni radšej smaradeček od naftáčika.
Jim se asi tim smogem uz odkouril mozek.
Jim se asi tim smogem uz odkouril mozek.
To si nemyslím. Kde nič nie je …
🙂
To si nemyslím. Kde nič nie je …
🙂
No víte, já taky ani jednoho nemusím, ale voni nejsou
No víte, já taky ani jednoho nemusím, ale voni nejsou hloupí. Já myslím, že jenom rádi pruděj. A pak, není to taky docela zábava? Spoustu věcí, si s nimi dokážu vyjasnit a upřesnit.
To je relativní. Z pohledu normální, nonmelouní populace
To je relativní. Z pohledu normální, nonmelouní populace jste prudiči vy, eMobilisté.
Vy nikdy nesklamete. eMobilisté sú prudiči :)))
Vy nikdy nesklamete. eMobilisté sú prudiči :)))
Lidi jsou nepoucitelni, i kdyz v minulosti byl prechod
Lidi jsou nepoucitelni, i kdyz v minulosti byl prechod vypousteni sracek z trubky take bolestivy a dodnes to nekteri neakceptovali. V polovine 19. se prislo na to, ze vypousteni fekalii na cestu pred barakem je neunosne a ze se lidi musi pripojit k centralni kanalizaci. Dnes je to pro 95% uplna samozrejmost, ze se splasky likviduji centralne v ČOV. Ty trubky u auta ktere vypousti tak trochu skryte sracky do ovzdusi jsou uplne stejne skodlive, jako ty fekalie. Kdo tvrdi, ze EV ma vyfuk v elektrarne si musi uvedomit, ze jeho fekalie smrdi v ČOVce, ale mnohem mene nez na ceste. Neco ten komfort stoji, ale je to dobra investice.
Podle meho jsou emise z vyfuku odpad, ktery se nesmi vypoustet do ovzdusi. Proto bych ty trubky vypoustejici odpad zakazal.
To je velice dobré srovnání. Je to přesně tak.
„no
To je velice dobré srovnání. Je to přesně tak.
„no přesně tak vyhodit fekalie před barák na ulici je přece mnohem levnější a když se zapocitaji veškeré náklady na dopravu tak vyhození je přece ekologičtější. To dá rozum, víte kolik stojí provoz trubek a čistírna? To je přece hrozně neekonomocke, neekologicke… “
oni si to vynahradia na linke v ba k „novému národnému“,
oni si to vynahradia na linke v ba k „novému národnému“, tá jazda na naftový motor je za trest. kúsok na elektriku a potom RACHOT!
Viem o čom hovoríte, ten „naftový hybrid“ je totálna
Viem o čom hovoríte, ten „naftový hybrid“ je totálna katastrofa. Myslím, že horšie vibrácie a hluk ako klasický starý nafťák. Ale toto v Prahe je čisté elektro, našťastie.
Super. Skoda ze az tak pozde. Autobusy doda VW? Vyrabi je ne?
Super. Skoda ze az tak pozde. Autobusy doda VW? Vyrabi je ne? Asi ne. Ale Mercedes ano.
Zásadní otázka, kolik autobusů tam bude nasazeno, všechny
Zásadní otázka, kolik autobusů tam bude nasazeno, všechny (pokud je jich víc) nebo jen jeden?
Jak velkou to bude mít baterii? 200 kWh.
Jak velkou to bude mít baterii? 200 kWh.
Kontrolní otázka: Kolika pólové nabíjení je když si
Kontrolní otázka: Kolika pólové nabíjení je když si nabíjíte auto na DC nabíječce konektorem CCS?
Samozreme to jsou vzdy dva. A kdyz mate na kazde konecne
Samozreme to jsou vzdy dva. A kdyz mate na kazde konecne nabijeci stanici, tak jsou to dohromady 4 poly. A proto se tomu rika ctyrpolove nabijeni. Uz jste slysel o hovoru mezi 4mi ocima? Zkuste formulovat kontrolni otazku k tomuto oznaceni.
To není správná odpověď, nemá to nic společného se 4ma
To není správná odpověď, nemá to nic společného se 4ma očima.
Mate pravdu. Hledal jsem a nasel toto.
Jedná se o
Mate pravdu. Hledal jsem a nasel toto.
Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva silové póly, zemnění a informační/kontrolní kanál) s max. přenášeným napětím 750 V DC a proudem 500 A s možností krátkodobého přetížení na 1000 A po dobu 30 s. Tato technologie umožňuje vozidlu zastavit u dobíjecí stanice s podélnou tolerancí 1000 mm a příčnou tolerancí 750 mm.
Pevná část nabíjecí stanice je zde integrována do konstrukce zastávky, takže dobíjení může probíhat během nástupu a výstupu cestujících
Ano, to je správně. Nevím jak to bude v Praze ale ty
Ano, to je správně. Nevím jak to bude v Praze ale ty autobusy se mohou nabíjet na každé zastávce, nejen na konečných.
Ale moje kontrolní otázka zněla kolik pólů má konektor CCS.
Nabijeni s Combo 2 konektorem ma 5 polu.
Edit. DC+ DC-, CP,
Nabijeni s Combo 2 konektorem ma 5 polu.
Edit. DC+ DC-, CP, PP, PE
Ano, je to tak. Který u autobusu chybí? Já myslím, že to
Ano, je to tak. Který u autobusu chybí? Já myslím, že to je PP. Ten je nahrazen wifinou na 5 GHz.
Komunikace muze klidne bezet pres jeden datovy kontakt a
Komunikace muze klidne bezet pres jeden datovy kontakt a spolecnou zem. Asi tam neni potreba Mbit/s ale neco v rychlosti jako kdyz kape voda z kohoutku. Bez legrace kbit/s by melo stacit. A aby to bylo robustni spojeni, tak tam muze byt uroven signalu treba 48V a jeste komplementerne.
Kudy vede trasa. Dá si to pěkně do
Kudy vede trasa. Dá si to pěkně do kopečka.
https://www.tram-bus.cz/mhd-praha/autobusy/linky-autobusu/denni/linky-100-149/linka-134/
To dava smysl. Do kopce cudi naftak jak tovarni komin a z
To dava smysl. Do kopce cudi naftak jak tovarni komin a z kopce musi brzdit, bud motorem nebo brzdou. Drahocenna energie se uplne zbytecne nici. EBus jede i do kopce bez emisi a z kopce rekuperuje.
Toto je správná mapa. Pojede to od Vltavy krpál nahoru a
Toto je správná mapa. Pojede to od Vltavy krpál nahoru a pak to rekuperovat dolů zase k Vltavě a druhý kolo nazpátek.
https://moovitapp.com/index/cs/ve%C5%99ejn%C3%A1_doprava-line-134-Prague-1684-1290667-1228225-0
To je PR řečí a pořád jen zkouší, testujou a testujou,
To je PR řečí a pořád jen zkouší, testujou a testujou, jen aby nemuseli konat. Datum 2022 mluví za vše.
Mesto Hamburg uz rozhodlo a porizuje jen elektrobusy. Vsech
Mesto Hamburg uz rozhodlo a porizuje jen elektrobusy. Vsech 1000 mestskych busu bude elekrickych do 2030. Z toho nekolik malo na vodik, i ty jsou elektricke.
Technicka Q.. predstavuji si 4-polove jako 3f plus PEN vodic
Technicka Q.. predstavuji si 4-polove jako 3f plus PEN vodic neboli zemak (ale ne ten autobus :-)).
Jetotak?
Ctyrpolove nabijeni je nabijeci standard pro eAutobusy vsech
Ctyrpolove nabijeni je nabijeci standard pro eAutobusy vsech znacek a je to DC nabijeni. Oznaceni je OppCharge. Pod timto nazvem najdete blizsi info.
Jj diky. Nechapu proc to clanek nezmini, ach jo.
Jj diky. Nechapu proc to clanek nezmini, ach jo.
Ctyrpolove se to nejspis jmenuje proto, ze se nabiji jen na
Ctyrpolove se to nejspis jmenuje proto, ze se nabiji jen na dvou stanicich na konecne. Takze 2×2 poly.
To by taky bylo vysvjetleni :-))
To by taky bylo vysvjetleni :-))
Je to zmíněno hned v prvním odstavci pod obrázkem. Raději
Je to zmíněno hned v prvním odstavci pod obrázkem. Raději jsme to ale doplnili i do popisku obrázku.