Praha – Dánsko a zpět: 2800 km v elektromobilu Peugeot iOn

Michal Hruška je nadšeným majitelem elektromobilu Peugeot iOn. Jednoho dne se rozhodl otestovat možnosti „dálkového spojení“ a vyrazil na 2800 km dlouhou cestu z Prahy do Dánska a zpět. Přinášíme zážitky z jeho cesty.

Elektromobil Peugeot iOn při dobíjení u dobíjecí stanice RWE v Německu
foto: archiv autora

Elektromobil Peugeot iOn mám již skoro rok. Nejdál jsem s ním ale až dosud byl v Bílině (98 km), v Kořenově (127 km) nebo Hronově (166 km). Jako zahřívací kolo na jsem se rozhodl vydat za příbuznými 70 km za Vídeň, z Prahy tedy 455 km.

Cestu z Prahy jsem naplánoval s nabíjením v Havlíčkově Brodě (230 V), Brně (CHAdeMO) a Vídni (CHAdeMO). Problém nastal jen ve Vídni, kde nešlo nabít vůbec. Neměl jsem autorizační kartičku.

Cestou zpátky jsem tedy místo Vídně nabíjel v Wolkersdorf im Weinviertel. I tak je to cesta na celý den. Dnes už naštěstí mám tankovací kartičku od Wien Energie, takže se příště cesta zase o něco zkrátí.

Cesta do Dánska

Po tomto výletu napadlo starší dceru, která byla přijata na studium v Herningu v Dánsku, abych ji tam odvezl. Nejprve se mi moc nechtělo, přece jenom je to vzdušnou čarou přes 1000 km. Pak jsem začal zjišťovat situaci s rychlonabíjením (CHAdeMO) v Německu a Dánsku.

Nakonec jsem byl mile překvapen. V Německu je 26 CHAdeMO stanic a v Dánsku dokonce 50! A tak jsem začal plánovat trasu. Plán byl takovýto: Bílina (230V), Zwickau (230V), Erfurt (CHAdeMO), Kassel (CHAdeMO), Paderborn (CHAdeMO), Tecklenburg (CHAdeMO), Dötlingen (CHAdeMO), Sottrum (CHAdeMO), Rade (230V), Neumünster (230V), Sieverstedt (230V), Vejle Denmark (CHAdeMO), Herning (230V).

Celkově přibližně 1400 km. Nejprve jsem chtěl jet přes Berlín, ale od Drážďan k Berlínu není žádná nabíjecí stanice a to samé platí mezi Berlínem a Hamburkem. A navíc jsem co nejvíce stanic chtěl mít CHAdeMO.

Drahé dobíjení

V Hamburku jsou 4 CHAdeMO, ale bohužel se mi nepodařilo získat kontakt na provozovatele. Jen na jednoho – společnost e8energy, ale ta má cenu 5€ za dobití a navíc jen v pracovní dny 9 – 16 hod. Nemohl jsem dopředu tušit, kdy se na místě objevím, a tak jsem s těmito raději nepočítal.

V Dánsku síť nabíjecích stanic vybudovala firma Clever. Jejich cena je 50€ za 45 kWh. Což se mi platit nechtělo, jednak mi to přijde drahé a taky co potom se zbytkem kWh a nebo co když to bude málo.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

A teď k samotné cestě. Posádku tvořila manželka, dcera, já a spousty zavazadel. Večer jsme vyrazili z Prahy do Bíliny za příbuznými. Ráno kolem 7 do Německa. První zastávka byla Audistraße 12, Zwickau, kde jsme nabíjeli asi 5 hodin.

Nejkrásnější stanice

Následující zastávka byla u E.ON Schwerborner Str. 30, Erfurt. Zde nefungovalo CHAdeMO, alespoň to tvrdila ostraha, tak jsme nabíjeli také 5 hodin. K další stanici, bychom kvůli velmi kopcovitému terénu nedojeli.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

Naštěstí jsem měl v zásobě ještě dobíjecí stanici E.ON na Retteröder Straße 3, Hessisch Lichtenau. Po příjezdu jsme však na displeji objevili nápis „AUSSER BETRIEB“. Nakonec nás pracovníci E.ON, mající sídlo nedaleko, napojili na trafačku.

Další dobíjecí místo bylo E.ON Monteverdistraße 1, Kassel. Rychlonabíjení ze začátku nefungovalo, ale místní zaměstnanec se moc snažil, až jsme nakonec měli v baterkách 80 % za rozumnou dobu. Pokračovali jsme k E.ON Tegelweg 25, Paderborn. Tam jsme neměli žádný problém a musím říct, že tato stanice se mi líbila ze všech nejvíce. Jediná pro dvě auta současně.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

Problémy s rychlodobíječkami

Dalším nabíjecím místem bylo RWE Dunkbachstr. 11 , Tecklenburg na odpočívadle. Tady opět žádný problém nebyl. Další místo opět RWE Hunteweg 11, Dötlingen. Nabíjení proběhlo v pořádku.

Problémy nastaly až u další RWE Rastanlage Grundbergsee Nord, Sottrum. Všechny tyto RWE jsou u dálnice na odpočívadle vždy proti sobě v obou směrech. Jedna strana psala „DIE LADESÄULE IST AUSSER BETRIEB“ a druhá „Der Ladevorgang konnte nicht gestarter werden. Überprüfen Sie die Verbindung.“ Obojí je závada na nabíjecích stanicích.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

Nikdo nás nechtěl nechat nabít. Nakonec jsme se napojili do nějaké zásuvky, kde nás asi po hodině vyhnali. Ale to už jsme mohli pokračovat na další sjezd, kde nás u jedné benzinové pumpy nechali dobít. Další dobíjecí místo byl McDonalds, Schlepelsberg 4, Rade.

Konečně v cíli

Další nabíjecí místo bylo u prodejny kol a motorek Brachenfelder Str. 37, Neumünster. Další nabíjení (poslední v Německu) bylo u prodejce a servisu aut Schleswiger Str. 9, Sieverstedt

Pak následovalo poslední dobíjení v Dánsku. U McDonalds, Transportvej 2, Vejle Denmark, kde byla i výměnná stanice pro baterie. Bohužel tato firma zkrachovala a stanice byla bez proudu.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

S dojezdem 0 km jsme se vydali do Søndertorv 2, Vejle. Tam Clever nabízí pomalé nabíjení zadarmo. Je zajímavé, že jejich nabíjecí stanice mají pevný konektor J-1772. Pasoval a nabíjel. Do cíle jsme to už měli opravdu kousek. Dostali jsme se tam po 3,5 dnech. Můj původní výpočet byl 2 dny.

Tam a zase zpátky

Cesta zpět se nesla v podobném duchu. Když ale už druhá RWE rychlonabíjecí stanice hlásila „Der Ladevorgang konnte nicht gestarter werden. Überprüfen Sie die Verbindung.“ začal jsem mít podezření, že mi odešlo CHAdeMO dobíjení. Zavolal jsem do Peugeotu, kde mi hned nabídli odtah do Peugeot Bremen a zajistili hotel.

Nakonec jsme v hotelu strávili 3 dny. Opět jsme se vydali na cestu. U stejné RWE nabíjecí stanice byla opět stejná závada, ale u další se nabít podařilo. Na infolince RWE technik tvrdil, že všechny stanice jsou funkční.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

Téměř všechny stanice vyžadují k započetí nabíjení autorizaci kartou, i když je nabíjení zdarma. Kvůli tomu jsme jeli dvakrát delší dobu.

Do zahraničí je třeba se připravit

S českou SIM kartou se infolinku začínající 800 bohužel nedovoláte. Některé stanice je možné odemknout pomocí SMS nebo zavoláním. To opět s českou SIM kartou neuděláte.

Neodpustím si úvahu nad cenou dobíjení. Sice jsem za nabíjení nezaplatil ani korunu, pardon, vlastně ani €, ale to nebude trvat věčně. Nabíjení by nemělo být dražší než ekvivalentní přepočet pro jízdu spalovacími auty.

auto elektromobil Peugeot iOn

foto: archiv autora

To mi nesedí u nabíjecích stanic RWE, kde 10 min – 3€, 20 min – 6€, 30 min – 9€. Abych nabil svůj Peugeot iOn téměř do plna, tak nejprve musím zvolit 30min, asi po 25 minutách se automaticky dobíjení zastaví, protože kapacita baterií dosáhne 80 %. A poté musím zvolit 2x 30 minut.

Celkem 27 €, což je 700 Kč na ujetí max. 150 km. Potom 1 km vychází na 4,70 Kč a 1 kWh na 50 Kč! V Dánsku pak 1 kWh vyjde dokonce na 29 Kč! Jen připomenu, že ceny benzínu a nafty jsou podobné jako u nás. Tady se přiznám, že nechápu tu výhodnost.

10 Comments on “Praha – Dánsko a zpět: 2800 km v elektromobilu Peugeot iOn”

  1. Musím se přiznat, že jsem
    Musím se přiznat, že jsem článek hltal a bohužel něco podobného taktéž očekával.
    Taktéž smekám před odvahou podniknout takovouto cestu, rovnající se stopovat přes Evropu s batohem na zádech. Bohužel, toto není problém pouze elektromibů, ale všech vozidel na alternativní pohony.

    Jezdím veliké dálky. 2x do týdne do německa, někdy 3x. Chtěl jsem pořídit CNG vozidlo a zjistil jsem, že na hranicích fungují taktéž pouze 8-18 hod, další nejbližší někde v prdelově lhotě. Podpora tedy nula a ve finále když jsem udělal kalkulaci, podobně jako pan Hruška jsem zjistil, že bych zaplatil na KM skoro o 1kč více na nákladech, než u Dieselu.

    Je to smutné.

  2. Zdravím Vás a gratuluji k
    Zdravím Vás a gratuluji k odvaze cestovat elektromobilem takovou dálku. Moc mě pobavilo, jak nakonec z te super-duper německé infrastruktury vyšla nejpraktičtější „obyč zásuvka u někoho“. Objel jsem tak několikrát Partnerem ČR a diskuse s majiteli přípojek je myslím právě ten zábavný sociální aspekt elektromobility (tedy když na to máte zrovna čas a náladu)…

    Nejlépe se cestuje ale v Norsku, doporučuji.

    1. Existuje velké množství
      Existuje velké množství map s nabíjecími stanicemi. Když bude zájem, můžu zveřejnit odkazy. Takže nejprve jsem naplánoval CHAdeMO dobíjení a vše mailem ověřil a poté jsem doplánoval zbytek. Smutné je, že i když jsem měl mailovou komunikací potvrzeno funkčnost, skutečnost byla jiná.

  3. Pán Hruška veľmi pekne
    Pán Hruška veľmi pekne ďakujem za skúsenosti s praxe. Toto sú naozaj veľmi cenné informácie pre každého kto si reálne chce alebo si zakúpil elektromobil.
    Osobne elektromobil ešte nemám ale mať budem otázka času.
    Chcelo by to trošku lepší dojazd aspoň nad 200 Km aby to celé nebolo tak komplikované. Viem že Tesla S Performance má dojazd od 400 do 600 Km podla štýlu jazdy v bežnej premávke ale to je iná cenová kategória samozrejme.
    A koľko už máte najazdené ? Ako je na tom dojazd ? Spravíte viac km alebo rovnako či menej ako na začiatku – na jedno nabitie ?

Napsat komentář