Poslechněte si, jak zní elektromobil Škoda Enyaq iV

Zvuk nového elektromobilu Škoda Enyaq iV vznikal ve spolupráci se skladateli a hudebními producenty.

Elektromobily vydávají výstražný zvuk, kterým okolí upozorňují, že jsou v pohybu. Škoda Enyaq iV není výjimkou.
foto: Škoda

Plně elektrické SUV Škoda Enyaq iV musí, jako každý jiný elektromobil, vydávat v nízkých rychlostech výstražný zvuk, aby se ostatní účastníci silničního provozu podle něj mohli orientovat.

„Enyaq iV je čistě elektrické vozidlo, takže byla docela velká výzva naladit zvuk tak, aby pasoval k jeho identitě. Zvuk se ladil v koncernové akustické laboratoři a od začátku byla zřejmá jedna věc: musí se jasně odlišovat od zvuku, který vydávají plug-in hybridní vozy,“ popisuje Pavel Orendáš.

Charakter zvuku se ladil s hudebními skladateli tak, aby vyhovoval modelům jednotlivých značek na platformě MEB . Zvuk je kompaktní v celém rozsahu rychlostního pásma od 0 do 25 km/h a charakterem má podle svých tvůrců hrát na emoce a podtrhovat jedinečnost vozu.

Od začátku vývoje prý také bylo jasné, že tentokrát zvuk nebude napodobovat mechanický projev spalovacího motoru. Jak si sami můžete poslechnout, tóny jsou mnohem víc elektronické až futuristické.

„Širokopásmový reproduktor a elektronika jsou společně integrovány do jednoho boxu o objemu jednoho litru. V rámci vývoje nesla tato konstrukce pracovní označení OneBox. Řešení umožnilo především optimalizovat hmotnost. Pro dokonalý zvuk a minimální odezvu do struktury vozu se při montáži na chladicí modul používají tři pryžové průchodky. Správnost řešení se potvrdila při prvních měřeních ve vozech – zvuk se šířil vyváženě na obě strany v přední části vozu a v kokpitu pak vytváří příjemně zatlumenou odezvu,“ vysvětluje vedoucí inženýr projektu.

Škoda Auto

70 Comments on “Poslechněte si, jak zní elektromobil Škoda Enyaq iV”

  1. umělý zvuk je politické rozhodnutí. Nestal se jediný
    umělý zvuk je politické rozhodnutí. Nestal se jediný případ, kdy by EV srazilo chodce, který se nerozhlédl, ale pouze se zaposlouchal, nic neslyšel a vstoupil do vozovky…
    Před cca 100 lety byl taky politicky nařízen běžec s praporkem, samozřejmě z důvodu bezpečnosti. Za chvíli se přišlo na to, že je to blbost a doufám, že stejně to dopadne i s umělým zvukem.

  2. Ředitel českého zastoupení Škoda Auto si myslí že
    Ředitel českého zastoupení Škoda Auto si myslí že elektroauta jsou nenormální a že spalováky jsou normální… WTF?!? Ten člověk se pomát. Co to žvaní?

    Jiří Maláček ze Škody Auto ČR: Lidé si chtějí koupit „normální“ auta, dokud jsou
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/jiri-malacek-skoda-auto-rozhovor/r~e3b0def0412211eb9c800cc47ab5f122/

    Normální je nekouřit.

    1. Normální je nepřekrucovat něčí slova a netrhat je z
      Normální je nepřekrucovat něčí slova a netrhat je z kontextu…ale to je mimo schopnosti místní elity.. On tam vysvětluje pohled zákazníků. sám vůbec neříká, že BEV je něco špatného. Asi se tu šíří nějaký vir a už jsou tři jasní infikovaní.

      1. Tak to má chlapec teda dost blbý protože když se blbě
        Tak to má chlapec teda dost blbý protože když se blbě vyjádří, tak si může bejt na 99,999 % jistej že mu to bude 99 % lidí z kotextu vytrhávát a pochopí to jinak. Proto tam je aby se vyjadřoval přesně, aby nebylo pochyb o tom co automobilka sděluje. Sdělovat informace tak aby byly správně pochopeny je jeho práce. Todle posr@l.

      2. Ten „normální“ spalovák bych mu odpustil, lidi to tak
        Ten „normální“ spalovák bych mu odpustil, lidi to tak opravdu vidí. A že to někdo pochopí jinak nebo překroutí, s tím musí počítat, na to má kvalifikaci. Asi mu to nevadí. Co mi vadí více je, že sprostě a veřejně lže o tom, jak nemohli vyrobit více BEV. Zaříznutí výroby elektrického Citygo, po kterém byla enormní poptávka, bylo jejich rozhodnutí. Covid na to neměl žádný vliv.

        1. Po zkušenostech z korporátu – zní to hrozně, ale věřím
          Po zkušenostech z korporátu – zní to hrozně, ale věřím tomu, že nemohli. Prostě jim matka řekla, že víc baterek nebo něčeho jiného nedostanou pac a pusu…a opět ze zkušenosti, je to hrozná frustrace, když víte, že máte super produkt, že ho zákazníci chtějí a nemůžete ho dodávat na trh, protože politické kliky v matce zajistí, že na něj nedostanete klíčové díly a nemůžete si je stokrát koupit, protože je nějaký skupinový nákup, co se nedá obejít. A samozřejmě pak není pro nikoho za kreténa matka (protože se to ven neví), ale ten výrobce a pak vznikají takovéhle hlášky…
          A že VW matka a hlavně její současné nejvyšší vedení nemá rádo Škodovku – jen jí ráda dojí a že současný ředitel tam je pro to, aby nedělal vlny a ctil firemní kulturu danou vedením grupy, to už je snad všem po těch rozhovorech jasné ne?

          1. To znám, a nemusí to být DE korporát, stačí větší
            To znám, a nemusí to být DE korporát, stačí větší rodinná DE firma. Jako čerstvý obchoďák, jsem se první rok v Praze na poradách, ztrapňoval u kolegů zcela logickými, ale z jejich pohledu již komformních zaměstnanců, divnými dotazy, proč tohle či tamto prostě nejde a nejde. Odpověď vždy stejná: Protože matka to dělá takhle. A hotovo.

          2. Ach jo, zase ta obehrana pisnicka, vsichni nam ublizuji, kde
            Ach jo, zase ta obehrana pisnicka, vsichni nam ublizuji, kde bysme byli, kdyby… Co kdyz to bylo treba tak, ze Skodoffka si pri planovani vyroby naplanovala jen takovy objem vyroby, ktery pak byl realizovan. Nakup baterek se musi planovat predem a pokud to ve Skodoffce blbe naplanovali, tak co chcete delat? Vubec v celem koncernu to blbe naplanovali, protoze vsechny znacky budou platit za nedodrzeni emisi. Take je ale varianta, ze se nepodarilo obstarat dostatek baterek. Ani matka jich nema dostatek.

                1. Díky za překroucení a vložení slov do „úst“ … od
                  Díky za překroucení a vložení slov do „úst“ … od místních bývalých elit v poslední době běžné
                  jo a ještě mě označte za primitiva…uleví se vám

                2. Tady je každej nějak moc chytrej. Vy všichni pracujete ve
                  Tady je každej nějak moc chytrej. Vy všichni pracujete ve Škodovce že víte jak to bylo doopravdy?

                3. Pche škodovka – tady máte šanci potkat největší
                  Pche škodovka – tady máte šanci potkat největší elektromobilní elitu, sám Musk tu tak s deseti lidmi konzultuje své další kroky ohledně Tesly 😀

                4. Jen ty si konzultuješ svůj život se svým cvokařem.
                  Jen ty si konzultuješ svůj život se svým cvokařem.

  3. No tak super je, že se zvuk šíří kabinou příjemně a
    No tak super je, že se zvuk šíří kabinou příjemně a zatlumeně.
    Jen aby z toho někomu nehráblo. Předpokládám, že vypnout, tak jako to jde u starších EV, to nepůjde.
    Alespoň je prostor pro výrobce a dodavatele rušiček příjemných signálů.

              1. no ne tak docela! na 120cítky se taky museli domontovávat
                no ne tak docela! na 120cítky se taky museli domontovávat zadní mlhovky… Tohle je nařízení ohledně bezpečnosti provozu, a jaký smysl bude mít že :

                NOVÝ eletromobily budou hučet a chodec si zvykne na hučení
                a
                STARÝ eletromobily nebudou hučet a chodec navyklý na hučení je neuslyší a přežvejknou ho 😉
                je to blbost, bud všichni anebo nikdo, základní pravidlo

                1. Chodci jsou povinni se ROZHLÉDNOUT, o detekci
                  Chodci jsou povinni se ROZHLÉDNOUT, o detekci přijíždějících vozidel sluchem se ve vyhlášce nic nepíše. Klidně se může 30km rychlostí přiřítit cyklista.

                2. joooo?? tak pročpak asi novy eletromobily musejí hučet?
                  joooo?? tak pročpak asi novy eletromobily musejí hučet? poslouchej se taky

                3. Protože to nějaký magor prosadil.
                  Protože to nějaký magor prosadil.

                4. Tak pokrok je, že už před nima nemusí běhat kluk s
                  Tak pokrok je, že už před nima nemusí běhat kluk s praporkem. Ono když se po silnicích pohybují zombíci (lidi čučící do přenosného mastného displeje a nevnímající okolí), tak je třeba nějak varovat. Bohužel to stále neřeší zombíky s konektivitou (sluchátky)

                5. chlapec s výstražným „praporkem“ bol gender
                  chlapec s výstražným „praporkem“ bol gender nevyvážený!
                  zombíci sú naprieč spektrom, tak je to v poriadku.

                6. Není třeba je nějak varovat.
                  Není třeba je nějak varovat.

                7. Protože nařízení č. 138 EHK OSN. Nicméně na silnici pro
                  Protože nařízení č. 138 EHK OSN. Nicméně na silnici pro nás platí silniční zákon (vyhláška už dávno ne) a chodec se tak musí vždy rozhlédnout bez ohledu na to, zda přijíždějící EV bzučí či nikoliv.

          1. NOVÝ eletromobily budou hučet a chodec si zvykne na
            NOVÝ eletromobily budou hučet a chodec si zvykne na hučení
            a
            STARÝ eletromobily nebudou hučet a chodec navyklý na hučení je neuslyší a přežvejknou ho 😉

            jak poznáš na silnici že jede eletromobil vyrobený bez repráku když neuslyšíš hluk na který budeš zvyklý od eletromobilů vyráběných s reprákem. bud fšichni anebo nikdo 😉

      1. Tak jasně, ale ve městě to bude vopruz. Zejména v
        Tak jasně, ale ve městě to bude vopruz. Zejména v kolonách – to si chodci fakt užijou. Je to zvláštní, že pro spalováky to neplatí.
        Při procházce po Las Vegas bulváru ani při šestiproudé vozovce v jednom směru nejsou slyšet auta, rozjíždějící se na zelenou. Slyšet jsou jen odvalující se gumy. Šesti a osmiválce v benzínu jsou prostě tichý.
        Výjimku samozřejmě tvoří auta, která být slyšet mají nebo poskakují u krajnice v rytmu hiphopu či čeho. No a těm by to stejně bylo k prdu.

    1. No co, servisáci, co dneska za pětikilo vypnou debilní
      No co, servisáci, co dneska za pětikilo vypnou debilní start-stop, tak se určitě rychle přeorientují na vypínání debilního e-soundu. Zájemců bude možná více než na ten start-stop, který dost lidí často jen vypínají manuálně při každém nastartování.

      1. To bude fungovat do chvile, nez nejakeho pitomce prejedou (ne
        To bude fungovat do chvile, nez nejakeho pitomce prejedou (ne do mrtva) a ten zazaluje ridice a soud ho opalkuje, protoze jezdil s autem ktere nebylo zpusobyle k provozu. Lepsi bude vymenit pojistu za prepalenou a pak tvrdit ze to udelal nejaky zkrat. Ale tezko rict na jakem okruhu to bude viset a pak by nefungovaly treba sterace.

        1. A jak bude chodec vědět, že to nefungovalo? Do malé
          A jak bude chodec vědět, že to nefungovalo? Do malé rychlosti (kdy to „hraje“), tak o nic nejde, ohlídám si to sám, ve větších rychlostech, kdy už opravdu jde o život a o zdraví, tak už to zase „nehraje“.
          A když ho srazím současným EV, které to nemá, tak mě bude žalovat taky? Budou se chodci učit rozpoznávat auta před a po? Myslíš, že si chodec bude pamatovat, že auto hučelo či nikoliv?
          Z mojí zkušenosti je EV vždy slyšet (byť jinak v nízkých rychlostech), takže pokud by se nějaký chodec nechal srazit, že by neslyšel typické „duc-duc“, tak by se nechal srazit i V8 třeba od Lexusu.

              1. Přesně tak. On maluje čerta na zeď a shazuje kalhoty
                Přesně tak. On maluje čerta na zeď a shazuje kalhoty ještě dlouho před brodem. 🙂
                Nikdo nebude řešit, zda to „hrálo“ nebo ne…
                Moje i3 není slyšet jen když jedu opravdu jen krokem za někým s vozíkem u obchoďáku, kdo už je nasranej/natěšenej na shopping a nevnímá okolí. Ale to vím, takže dávám pozor za něj. Ten by neslyšel ani V6 za sebou…

              1. ZOE to ma na dobrovolne bazi. Proto to jde vypnout. ZOE ma
                ZOE to ma na dobrovolne bazi. Proto to jde vypnout. ZOE ma jeste puvodni certifikaci. Ta norma dle OSN vyslovne rika, ze to nesmi byt vypinatelne. Pro vsechny pitomce kteri nemaji EU radi, zduraznuji, ze to pochazi z usneseni OSN a EU to musela prevzit.

                1. Když USA nepřevzaly ten maximální úhel zatočení volantu
                  Když USA nepřevzaly ten maximální úhel zatočení volantu pro autonomní řízení, tak to asi zase tak povinné nebude.

                2. A je ten úhel zatočení volantupro FSD vůbec součástí
                  A je ten úhel zatočení volantupro FSD vůbec součástí nějakého předpisu EHK OSN? Nemáte k tomu bližší info, v kterém předpisu by to mělo být řešeno?

                3. Už nevím, někdo tvrdil, že to přišlo z OSN.
                  Už nevím, někdo tvrdil, že to přišlo z OSN.

                4. V tomto je zmiňován jen ten AVAS…
                  V tomto je zmiňován jen ten AVAS…

                5. Aby to nevyznělo blbě, je normální, že EHK OSN vydává
                  Aby to nevyznělo blbě, je normální, že EHK OSN vydává něco, čím se povinně musí řídit členské státy, které jsou v tomto společenství dobrovolně. Protože je samozřejmě lepší mít jednotné předpisy (jsme součástí, takže nemůže říkat „oni“), než aby si to každý stát řešil po svém. Já jen aby se s vaničkou nevylévalo i dítě. protože ono to má smysl v tomto fóru být.
                  Jinak samozřejmě je AVAS z mého pohledu také nesmysl.

                6. Hlasovani v OSN neni odtrzene od narodnich vlad. Pred
                  Hlasovani v OSN neni odtrzene od narodnich vlad. Pred hlasovanim se cela agenda probira ve vsech statech a kazda vlada k tomu vyda nejake stanovisko, ktere potom jejich zastupce pri hlasovani v plenu OSN zastupuje. Takze pred hlasovanim je uz jasne, zda se to narizeni pak v dane zemi, nebo spolecenstvi zemi (EU) bude zavadet.

                7. Protoze ten vas komentar se da brat take jako kritika, ze nam
                  Protoze ten vas komentar se da brat take jako kritika, ze nam OSN neco dikture.

                8. No, já to právě obhajoval („Já jen aby se s vaničkou
                  No, já to právě obhajoval („Já jen aby se s vaničkou nevylévalo i dítě. protože ono to má smysl v tomto fóru být.“), protože ten tvůj komentář mi přišel jako o zlé OSN, co nám něco diktuje („zduraznuji, ze to pochazi z usneseni OSN a EU to musela prevzit.“)

      1. Stačí se podívat do toho nařízení, kde je jasně
        Stačí se podívat do toho nařízení, kde je jasně řečeno, v jakém frekvenčním pásmu se mají zvuky pohybovat.
        6.2.1 Zkoušky při ustálené rychlosti
        6.2.1.1 Rychlosti zkoušky pro schválení jsou 10 km/h a 20 km/h.
        6.2.1.2
        Při zkoušce podle přílohy 3 bodu 3.3.2 vozidlo vydává zvuk
        a) který má minimální celkovou hladinu akustického tlaku pro příslušnou zkušební rychlost podle tabulky 2 v bodě 6.2.8;
        b) který má alespoň dvě z třetinooktávových pásem podle tabulky 2 v bodě 6.2.8. Alespoň jedno z těchto pásem musí být pod třetinooktávovým pásmem 1 600 Hz nebo v tomto pásmu;
        c) s minimální hladinou akustického tlaku ve zvolených pásmech pro příslušnou zkušební rychlost podle tabulky 2 v bodě 6.2.8 sloupci 3 nebo sloupci 4.

        Pokiud důchodce neuslyší cca 1600 Hz, tak už je stejně prakticky hluchý. 🙂

Napsat komentář