Plovoucí fotovoltaické elektrárny – řešení pro země s nedostatkem volné půdy, plány jsou i pro Česko

redakce - 03 Září 2020

Velké zábory zemědělské půdy – tuto zřejmě největší nevýhodu solárních elektráren se stále více zemí snaží řešit umisťováním fotovoltaických panelů na střechy továrních hal, obchodních center, úřadů i obytných domů.O'MEGA1 je první solární fotovoltaická plovoucí elektrárna v Evropě. Má výkon 17 MW a vyrostla v jižní Franii, mezi městy Orange a Avignon.

O'MEGA1 je první solární fotovoltaická plovoucí elektrárna v Evropě. Má výkon 17 MW a vyrostla v jižní Francii, mezi městy Orange a Avignon.
foto: Akuo

Rychlým tempem ale přibývají i systémy využívající vnitrozemské vodní plochy. Na světě bylo ke konci roku 2019 v provozu přes 340 plovoucích elektráren o výrobní kapacitě téměř 3 GW v přibližně 40 zemích.

Trh je soustředěn v Asii, kde je instalováno 87 % celosvětové plovoucí solární kapacity a kde plovoucí elektrárny vznikají zejména na energetických a zavlažovacích vodních dílech. V Evropě je největší zájem o využití jezer vzniklých při sanaci bývalých povrchových dolů.

Podle průzkumu poradenské společnosti Wood Mackenzie poroste do roku 2024 globální plovoucí solární energetika meziročně v průměru o 22 %. Světová banka odhaduje, že u některých velkých hydroelektráren by pokrytí pouze 3 až 4 % plochy jejich nádrží fotovoltaickými panely mohlo zdvojnásobit celkovou výrobní kapacitu elektrárny.

Vytváření takových hybridních systémů, kde se oba zdroje vhodně doplňují, přináší řadu výhod včetně například snadného napojení na už existující síť vysokého napětí. To umožní částečně eliminovat vyšší náklady spojené s výstavbou plovoucích systémů. Ukotvení panelů u nich tvoří až 34 % celkových nákladů, zatímco u pozemních je to jen 8 %.

Největší hybridní solární projekt spojený s vodní elektrárnou na světě nyní vzniká na přehradě Sirindhorn v Thajsku, která funguje už od roku 1971 jako hydroelektrárna (36 MW) a zásobárna zavlažovací vody.

Instalovaný výkon plovoucích panelů bude 45 MW a uvedení do provozu se očekává letos v prosinci. Přidání sluneční energie má vyrovnávat výkyvy poptávky. Plovoucí část bude dodávat elektřinu během dne a hydroelektrárna především v noci.

Thajský regulační úřad oznámil, že podpoří dalších 16 plovoucích solárních farem na devíti vodních nádržích s celkovou kombinovanou kapacitou více než 2,7 GW.

Indonéská společnost PLN letos začátkem roku oznámila, že plánuje plovoucí solární projekt 145 MW v západní Jávě. Ve Vietnamu letos probíhají výběrová řízení na plovoucí elektrárny o celkové kapacitě až 400 MW.

Indická společnost National Hydroelectric Power Corporation v červenci ohlásila projekt na výstavbu 500 MW plovoucích fotoltaik. První zařízení by mělo být uvedeno do provozu v březnu 2022.

Jedno z největších plovoucích solárních polí mimo Asii vzniklo na začátku roku 2020 na 18hektarovém jezeru u nizozemského Zwolle. Tvoří je 73 000 fotovoltaických modulů s kapacitou 27,4 MW.

Stavba začala v únoru roku 2020 a trvala pouhých sedm týdnů. Jde o systém navržený speciálně pro projekty v nepoužívaných lomech, důlních jámách nebo v nádržích.

Německo má největší potenciál rozvoje plovoucích elektráren v oblastech plánovaných umělých jezer v povrchových hnědouhelných revírech ve středu země a v oblastech u hranic s Polskem. Pokud by Německo dokázalo využít téměř 50 tisíc hektarů vodních ploch v zaplavovaných dolech, mohlo by získat až 56 GW elektrického výkonu.

Podobné využití už existujících i nově vznikajících jezer na místě bývalých hnědouhelných lomů se zvažuje i v severozápadních Čechách. Celkový výkon solárních panelů na hladině jezer Most, Milada a dalších by mohl dosáhnout až 2 GW. Výstavba pilotní instalace má začít v příštím roce.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Off: https://www.foxbusiness.com/technology/bill-gates-quantumscape-spac-volkswagen

další likvidace zemědělství fašistické EU tentokrát neefektivními panely, které rozhodí kdejaká bouřka jako se stalo před cca měsícem... tedy i likvidace lidí se plánuje díky tomuto, dvě mouchy jednou ranou... jen jádro nás může zachránit od větších přírodních výkyvů... navíc když bude 30 % aut na elektřinu, potřebujeme další 2 atomovky

takže buď:
1) jádro
nebo
2) uvolnit mentálně nemocnými a podřadnými západními korporacemi zakázané technologie, aby nás už nemohly neustále zotročovat v tomto režimu korporátního fašismu, co ovládá EU :)

Obrázek uživatele 13G

jiz jsem to zminoval nekolikrat, jadro je cisty nesmysl, ktery se jevi jako zazracny vselek

1.) centralizovany zdroj ktery vyzaduje hromady novych vedeni - tim i ztrat, najednou nikomu nevadi ze to hyzdi krajinu + staci kdyz zafouka vitr/slunecni vitr/mraz a vsechna dalkova vedeni jsou out
+ nechapu ze ho chceme vsichni dobrovolne zaplatit soukromnikovy ktery se o zisky nepodeli..

2.) likvidace JE je zcela nerentabilni, odpad taky nikdo nechce

3.) havarie je otazka jen kdy a jak velka

4.) riziko terorismu/valecny konflikt

5.) vysusuje krajinu, se stoupajici teplotou klesa ucinnost

(btw. repka je naprosty nesmysl jako bio-palivo :-)

---

13G

200tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

1) Francie má i díky tomu 2x nižší ceny než Němcko a Německo má díky absenci jádra 75 % špinavých zdrojů energie zatímco Francie pár procent, tuším kolem 10 %, tedy nesmysl

2) proč by někdo likvidoval JE??

3) v Evropě už dávno nehrozí, je to jen strašení pro malé děti od malých dětí

4) strašení lidí s nízkým IQ, jsou hlídány velmi dobře

5) lži, GMO řepka a GMO kukuřice, odlesňování a západní styl "zemědělství" jsou hlavními viníky odvodňování, které je všude, JE je jen lokálně navíc voda v JE jede v okruzích, ne že by se neustále cpala nová hromadně, chceš tu lhát?

ty chceš zlikvidovat český národ, že tu tolik lžeš? :)

Obrázek uživatele 13G

1) Francie - obrovske energeticke problemy - to je fakt, nemodernizuji sve JE, nikdo nevi co bude az zastaraji priliz..

2) proč by někdo likvidoval JE??
protoze se ji nevyplati dale modernizovat, ve svete uz se prvni JE likviduji (snad po 70ti letech provozu?) a ukazuje se ze nad tim nikdo nepremyslel a ze se to vlastne ani nevyplati rozebrat

3) to jsou slova samotne drabove.. nemyslim si ze to je hlupka

4) strašení lidí s nízkým IQ, jsou hlídány velmi dobře
tak priklady z nedavne minulosti: 11.zari dvojcata, palmyra, malaysia airlines flight 17, letiste donbas (kdo to jako jeste vic ohlida? :-D nebudte naivni, uz pro likvidaci bezvercu to je idealni nastroj

5) trochu si neco nastudujte o chlazeni JE, efektivite chlazeni vlivem teploty a kde ta voda "lokalne odparena" zase spadne..

staci trochu studovat..

---

13G

200tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

1) bez faktů založené domněnky
2) bez faktů založené domněnky
5) nic jsi neuvedl. Opravdu chceš lhát, že voda se nechladí a nejde znovu do systému? To chceš opravdu lhát, že všechna voda je "čerstvá"? :)

takže studovat! :)

Obrázek uživatele 13G

fyzika 7./8. trida ZS, ochlazovani zmenou skupenstvi, vazne netusite jak funguji sprchy v chladici vezich?

---

13G

200tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

"2) proč by někdo likvidoval JE??"

asanace JE po jejim doslouzeni je normalni vec, nebo tam ma jako stat a bejt strezena dalsich treba 1000 let? pri asanaci jaderne elektrarny vznikne nekolik desitek az stovek tisic tun ruzne kontamonovaneho a radioktavniho odpadu ktery je potreba uskladnovat, momentalne tento ne zrovna levny problem resi treba sousedi Slovaci, soucasna asanace A1 je stal jiz vice nez co by stal jeden novej blok v Dukovanech ;) a asanovat se to musi, protoze bez asanace by hrozilo ze se casem bez udrzby dostane kontaminace do spodni pudy a vod, nejaky beton nebo grafit tomu samovolne nezabrani, musi se to udrzovat ;)

zřejmě lži, když v Německu mají 2x vyšší cenu el. než jaderná Francie, kde stačí časem modernizovat (jenže tenkrát se dělali JE kvalitní), jen tvoje dezinformace :)

V Nemecku je spousta veci drazsich nez jinde. Asi to bude tim, ze maji platy nasobne vyssi nez jinde. Treba takovy instalater ktery vam vymeni kapajici kohoutek nauctuje tolik ze byste z ceskeho platu ani nemohl zaplatit. Kupodivu je ale cena silove elektriny stejna jako v CR. Vyssi cenu delaji ruzne dane a poplatky za prenos a obchod.

omyl, vyšší cena je díky "zeleným" lžím a "zelené" energii, která je násobně špinavější než ve Francii :))

Porovnejte ceny silove elektricke energie napric Evropou a zjistite, ze je vsude skoro stejna. Je uplne jedno ktery stat ma vic nebo min nebo zadne jaderne elektrarny.

na trhu je vždy jedna cena, troubo ... víš vůbec, co je to trh a co je to domácí/státní výroba pro domácí použití, troubo? :)

zpátky na zš a více čti knihy :-)

Tak proc jste predtim psal, ze Nemecko ma oproti Francii 2x takovou cenu elektriny a zduvodnoval to francouzskou vyhodou vice jadernych elektraren? A ted otacite a pripoustite ze vsude je stejna cena. Tak musite uznat, ze ty atomovky s tim vubec nesouvisi a zadnou vyhodu nedavaji. Akorat stoji danove poplatniky spoustu penez, protoze stat vynaklada nemale penize pro jejich existenci.

konečné ceny, troubo :-)
ne všichni mají ceny z trhu, troubo

ty jsi neskutečný trouba :-)

není stejná, jen trh s elektřinou je stejný, troubo!

bože, ty jsi takový debil jako Pavel K. :))

v Nemecku maji drazsi elektrinu kvuli mnoha jinym vecem nez jen jadru, navic Francouzi maji vlastni vyvoj ohledne jadra ;)

jj, vlastní vývoj jádra se vyplatí, tento obor se západu taky podařil v ČR zlikvidovat, takže jsme museli na nátlak platit o miliardy navíc Westinghousu z uSSa, proto skutečně svrhli Nečase, protože už už podepisoval s mnohem levnějším Ruskem rozvoj jádra :)

v CR vyvoj jaderne energetiky je, ale ten ohledne SMR ktere maji dobudoucna mnohem lepsi sanci uspet nez obri bloky co temer nikdo krom lobbystu nechce ;)

už není, uměli jsme postavit jadernou el., toto vzdělání nám taky západ zlikvidoval, jako přesunuje kanceláře norem na západ, abychom jen montovali a nic vyvíjeli, inovativní výrobci si stěžují, že je vše dražší a pomalejší kvůli tomu ;)

je, vyvoj SMR v CR je dokonce jeden z tech znamejsich co ve svete probyhaj

to tady jako siris nejakou scoji rudou propagandu nebo co?

výjimka potvrzuje pravidlo
ty nevíš, že jsme ve vzdělání za 30 let dle mezinárodního srovnání průměrné vzdělanosti klesli z cca 1. místa na cca 35.?

Obrázek uživatele Kuk

Přesně, ty jsi ještě nedostal vysvědcění.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Vase kognitivni omezeni take zavinili zapadni agenti. Bezte se lecit ke svym vychodnim bratrum.

Bohužel jaderné elektrárny v současné podobě sice dávají ekologicky a strategicky smysl, ovšem české provedení se, aspoň podle mě dostupných informací, jeví jako typická privatizace zisků a socializace ztrát. Jak už tu někdo napsal, investici zaplatí všichni, ale zisky shrábnou akcionáři. A posílení vedení, infrastruktury a dalších dodatečných nákladů, v ceně energií je opět zaplatí všichni.
Osobně bych preferoval něco jako http://www.holosgen.com/ například v každé stanici, kde končí VVN, ale neposoudím, jak moc je projekt reálný, o legislativních podmínkách ČR a EU nemluvě.
Co se OZE týče, tak nejsme pobřežní stát s možností ofshore větrných parků a nevyužité půdy máme na kompletní pokrytí spotřeby FVE taky málo. Pokud se vám zdá, že je to spousta nevyužitých střech, tak se zkuste pobavit s hasiči, jak probíhá zásah u budovy s FVE ...
Bohužel realita ČR není tak jednoduchá, aby se mohlo rozhodovat buď a nebo (OZE vs atom, jedno která strana je vám sympatičtější) a pokud si nechceme zhuntovat krajinu, tak se v dlouhodobém měřítku budeme muset smířit s obojím.

ano, díky jaderkám by cena el. en. mohla být i 2x nižší, ale je třeba peníze odvést do rozpočtu (ČEZ má obrovské zisky každý rok) a pak je převést do západních korporací, je to jednoduché, prober se :)

nejen v CR to nedava smysl, vsechny JE co se zacali stavet v EU cca 15 let zpet tak jsou nerentabilni, predrazene a maji spozdeni, smysl to dava jen tehdy kdys to dany stat vlastni po strance technologie a stavi si to sam diky vlastnim firmam, tam se da jaks taks dodrzet rozpocet a bude to +- na urovni ze se to zaplati behem toho cca 60 leteho zivotniho cyklu

jadro zacen davat smysl az budou komerce licencovane SMR vyrabene seriove a pujde to stavet za 2-3 roky, coz je prumerna doba vystavby bezne tepelne elektrarny a da se tak relativne rychle reagovat na vsechny podminky ovlivnujici energetiku, u JE co se stavi 12-15 let se reagovat neda v podstate jen tim ze se vystavba stopne a odepise se obri ztrata, nebo se to s ocekavanym prodelkem dostavi a mirne prodela za tech X let

JE se stavi s vidinou toho ze za 20-80 let bude potreba elektrina a bude stat tolik a tolik, no schvalne, kdo z nas by si tady koupil auto na jezdeni za 20-80 let? vzdyt nikdo ani nevi jaka auta v te dobe za tech 20-80 let budou potreba :D

Jo souhlas, bohužel doba, kdy jsme JED postavili víceméně sami a v krátkém termínu je pryč, osobně bych prosazoval co nejdéle prodloužit životnost JE např. vyžíháním reaktorové nádoby, a počkat jak se vyvinou SMR, které považuji za nadějné řešení, než možná jednou bude fůze.

Off. A zase ten vodík. https://fuelcellsworks.com/news/bosch-the-mobility-of-the-future-needs-fuel-cells/
Myslim si ze se muze prosadit v nekladnich autech, lodich atd. Pokud, pokud ovsem do tech deseti let neprijdou nejaky hodne dobry a levny baterie. Pak bude vodik pravdepodobne, protoze ma ten jeho prenosovy retezec velke ztraty, v kelu.

Off: Nova Kona: https://insideevs.com/news/442368/new-hyundai-kona/

Obrázek uživatele Kuk

off

2x elektrickej Ford

Ken Block v elektrice
Ken Block Tests & HOONS The Worlds First All Electric Rally Cross Car!
https://youtu.be/ZUwRnBhtevE

Dragster
All-Electric Action Hero | Mustang Cobra Jet 1400 | Ford Performance
https://youtu.be/uyd6ONBV5V4

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

off

U pobřeží Srí Lanky hoří nákladní loď vezoucí 270 000 tun ropy, člen posádky se pohřešuje
Zdroj: https://www.lidovky.cz/svet/u-pobrezi-sri-lanky-hori-nakladni-lod-vezouci-270-000-tun-ropy-clen-posadky-se-pohresuje.A200903_201610_ln_zahranici_ele?zdroj=vybava_recombee

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Nejprinosnejsi by bylo zastresit silnice a naflakat tam solarni panely. Pak by mohla by rychlonabijecka kazdych par set metru a sit by to nezatizilo. V zime mene snehu a namrazy a pole i rybniky by byly volny.

vy tajtrdlíci to zase nechápete, EU už nám zlikvidovala zemědělství, ta ho chtějí už dorazit, o to jde, takže jediná volba je orná půda, aby jí bylo co nejméně a my byli ještě více závislí na diktátu SS EU i z hlediska přežití :)

Zemedelstvi nam zlikvidovala repka nejakeho slovenskeho migranta.

Určitě víte, že ta řepka byl šílenej nápad EU, jak snížit závislost na fosilních palivech, a pro zemědělce je to jedna z mála plodin na které vydělévají.

EK pozaduje uz delsi dobu omezit michani bioslozky do PHM. Ale CR to v zajmu slovenskeho migranta zablokovala. To silenstvi se ted deje v zajmu jednoho estebaka.

Zkuste si znovu přečít můj příspěvek a hlavně závěr.A tady pár faktů z historie kdo to odhlasoval:::
„Pro navýšení povinného podílu biopaliv v benzínu a naftě hlasovali poslanci KSČM, Zelených, TOP09, KDU-ČSL, ODS a ČSSD. Jinými slovy prakticky všichni,“ píše ekonom Petr Mach na svém blogu.A závěrem:::Česko má závazek EU, podle kterého musí používat deset procent energie z obnovitelných zdrojů v dopravě do roku 2020. To,že si na tom Babiš mastí kapsu je jiná věc.

Byl jsem pomalejší, než místní "slušňák"

LŽEŠ, za to mohou dotace, které udělaly výrobu levnější v drahé Francii a podporují nesmyslné rostliny, Babiš je jen z mnoha, co to využil, on jen využil likvidační nástroje EU.... vzdělej se

na západě dostávají obrovské dotace na zemědělství, takže nám se nevyplatí pěstovat = likvidace ČR v soběstačnosti = SS EUrodiktát, až bude krize, budou nám doslova vyhrožovat smrtí

Uz jste se uplne zcvoknul.

Obrázek uživatele Kuk

Volnejch střech a parkovišť je taky spousta.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Na kazdou strechu ktera potrebuje opravu bych polozil solarni panely. Vzdyt to je uz pomalu levnejsi nez stresni krytina a jeste to neco prinasi. Lidstvo by mohlo mit nekonecne mnozstvi energie ciste ze slunicka i v zime. Na noc by bylo treba akumulace, nebo brat elektrinu jako globalni ukol. Slunicko sviti vzdy na polovinu zemekoule. 365 dni v roce.

Tak to bych si přál taky. Mám na starý chalupě (bývalý statek) víc střech a na většině je ještě eternit. Doufám, že ještě chvíli vydrží. Čekám, až se objeví nějaký ekonomický systém FV střešní krytiny. Zatím všechno vychází dráž než položit klasickou krytinu a na to dát panely. Problém jsou ale krovy, který by s těžkými panely mohly mít problém. Přitom si říkám, že třeba nějaký levný amorfní na plechu tištěný panely by snad nemusel být takový problém. Horší účinnost by mi vůbec nevadila.

Obrázek uživatele Anonym123

panely (FVE) sú ľahšie ako "lexan" :-)

Jak byste to utesnil, aby mezi panely nezatikalo?

Obrázek uživatele Kuk

Čistě technickej problém.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Kdyby byla vule, vyrabel by se cely system. Nevim kolik stoji stresni solarni tasky od Tesly, ale tam nic nezateka. S troskou upravy ve vyrobe by sly pouzit i ty velke panely. Mozna ze nekomu to nekdy dojde a neco vymysli. Jinak by musela byt na strese pod panely lepenka ci jina folie.

Obrázek uživatele Anonym123

tak, ako strešné okná.
tesnením, lemovaním, ...

Já už jsem si vypěstoval takovou úchylku, že když vidím nevyužitou střechu tak si představuji jak teče benzin těmi okapy do kanálu. :-)
Proti jiným státům je tady takových střech zatraceně mnoho.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Tak tak daleko jsem zatím nedošel. Ale můžu vás potěšit že solary se v Japonsku začínají celkem rozmáhat. Někde na poli, většinou na střechách.


Nabíječky elektromobilů Circontrole-stationSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.