Peugeot ukázal koncept závodního hybridu L500 R

Koncern PSA v poslední době díky vstupu čínského kapitálu ohlašuje masivní zaměření na elektrický pohon. Aktuálně představila značka Peugeot odvážný koncept závodního hybridu budoucnosti.

Koncepční závodní vůz Peugeot L500 R HYbrid může díky své nízko položené pozici již od prvních metrů ze sebe vydat celý svůj potenciál. Vůz vážící 1000 kg je jen 1 metr vysoký a posazený na širokých kolech.
foto: Peugeot

Dne 30. května 1916 vyhrál Peugeot L45, který řídil Dario Resta, legendární závod 500 mil Indianapolis. Jeho průměrná rychlost dosahovala 135 km/hod.

O 100 let později vzdává Peugeot hold obdivuhodnému týmu „Charlatans“, který značce Peugeot přinesl v letech 1913–1919 na americkém okruhu Indy 500 tři vítězství, a představuje futuristickou verzi závodního vozu: Peugeot L500 R HYbrid.

Byl stvořen pro závody: zrychlení z 0 na 100 km zvládá za 2,5 vteřiny, 1000 m s pevným startem překoná za 19 vteřin. Hybridní benzínový pohon typu plug-in hybrid o výkonu 500 k, který vyvinuly týmy divize Peugeot Sport na základě pohonu vozu Peugeot 308 R HYbrid, spojuje dva elektrické motory, jeden vepředu, druhý vzadu, a benzínový motor 270 k.

Maximální točivý moment dosahuje 730 Nm. Linie karoserie vozu Peugeot L500 R HYbrid se klene od loga značky na masce chladiče a končí – jako připomínka na svého předchůdce – u aerodynamické zádi, kde se objevují světla ve tvaru tří lvích drápů, jež jsou charakteristické pro současný design značky Peugeot.

Peugeot L500 R HYbrid byl sestaven tak, aby vůz tvořil s pilotem jeden celek a zážitky za volantem byly co nejintenzivnější. Závodní vůz ukrývá uzavřenou kabinu pilota, která byla zkoncipována jako samostatná plovoucí kapsle zabudovaná v karoserii.

Autoři vystavěli koncepční vůz kolem kabiny Peugeot i-Cockpit prezentované v ultra-sportovní verzi s malým volantem a dvěma hologramy, které promítají informace řidiči prostřednictvím dvou diskobolů.

Pro větší aerodynamiku přepracovaly týmy Peugeot původní dvoumístnou verzi vozu L45 na jednomístnou a zážitek z jízdy nabízejí virtuálnímu spolujezdci v reálném čase pomocí headsetu pro rozšířenou realitu.

Kromě futuristického charakteru vozu a pocty jeho předchůdci zde nalezneme i principy typické pro design značky Peugeot, jako je přední světelný podpis nového SUV Peugeot 3008, ostře oddělený modrý a černý odstín karoserie odkazující na hybridní benzínový motor 500 k a na původní barvu vozu L45.

Peugeot L500 R HYbrid vzdává hold vozu L45 a úspěchům značky v USA: Peugeot vyhrál třikrát závod 500 mil Indianapolis na druhé nejstarší závodní trati na světě.

Model L45 (jako 4,5 litru) byl nástupcem vozu L76, který v roce 1912 vyvinul tým odvážných mladých jezdců, přezdívaných „Šarlatáni“ (francouzsky „Charlatans“).

Od roku 1919 vyrobili řadu vozů, které poznamenaly novou éru v koncepci závodních motorů. L76 byl první automobil na světě, který zkombinoval čtyřválcový motor se 4 ventily na válec a 2 vačkovými hřídeli v hlavě, což z něj udělalo první moderní závodní vůz, který byl schopen vyvinout rychlost 190 km/hod!

Za volantem prvních závodních vozů Peugeot – L76, L57 a L3 L45 – zaznamenali „Šarlatáni“ úspěch na okruzích a závodech po celém světě. Jezdci Georges Boillot, Jules Goux a Paola Zuccarelli a inženýr Ernest Henry jsou i dnes synonymem pro inovace a odvahu.

Tato americká epocha znamenala začátek seznamu vynikajících vítězství týmu Peugeot Sport v USA, na němž figurují i Ari Vatanen a Robby Unser, kteří vyhráli legendární závod Pikes Peak s vozem Peugeot 405 T16 (1988 a 1989), a Sébastien Loeb, který v tomto 20kilometrovém závodu na vrchol vytvořil v roce 2013 rekord v čase 8:13,878 za volantem vozu Peugeot 208 T16 Pikes Peak.

tisková zpráva

Napsat komentář