Jakožto jeden z prvních výrobců Peugeot standardně nabízí na vybraných evropských trzích elektrickou dodávku poháněnou vodíkovým palivovým článkem: Peugeot e-Expert Hydrogen.
Palivový článek umožňuje rychlé plnění, což otevírá možnost intenzivního využití bez emisí, což bylo dříve u jiných dostupných technologií nemožné. K doplnění vodíku potřebného k ujetí několika set kilometrů v plně elektrickém režimu stačí pouhé tři minuty. To je argument, který k elektromobilům přiláká zcela nové uživatele. Výroba vozu Peugeot e-Expert Hydrogen probíhá v německém Rüsselsheimu.

Vodík se podle Peugeotu stává hlavním pilířem energetické transformace. Byla oznámena řada mezinárodních projektů, zejména v Evropě, a tento ekosystém se díky četným investicím rychle rozvíjí. Investice od Evropské aliance pro čistý vodík se odhadují na přibližně 60 miliard EUR. Vodíková distribuční síť získala podporu od řad vlád a v Evropě se neustále rozrůstá. Značka Peugeot spolupracuje přímo s dodavateli energií, aby zpřístupnila výhodné nabídky svým klientům.
Jak funguje vodíkový pohon nového Peugeotu e-Expert?
Nový Peugeot e-Expert Hydrogen využívá technologii nové generace nazvanou „Next gen e-Van Hydrogen efficiency“. Peugeot e-Expert Hydrogen používající multienergetickou platformu EMP2 je plně elektrický vůz, které kombinuje dva zdroje elektrické energie, a to díky inovativnímu systému skupiny Stellantis „Mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“. Systém kombinuje baterii, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, s palivovým článkem poháněným vodíkem obsaženým v nádobách pod podlahou vozu. Peugeot e-Expert Hydrogen tak využívá všech výhod vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu.
Dva zdroje energie pro vyšší účinnost
- Palivový článek vyrobený ve spolupráci se společností Symbio
Peugeot spolupracuje se společností Symbio na dodávkách vodíkových palivových článků, které se vyrábějí v závodě ve Vénissieux na předměstí Lyonu. Palivový článek je sestava několika na sebe navazujících článků vyrábějících proud. Právě jejich sestava vytváří „baterii“. Článek umožňuje chemickou reakci mezi dvěma prvky: vodíkem (palivem, obsaženým v nádržích) a kyslíkem (obsaženým v okolním vzduchu). Palivový článek je složen z několika částí, které dodávají elektrickému motoru energii potřebnou k pohonu vozu.

Tato technologie zaručuje nulové emise CO2 díky reakci, při níž vzniká elektrický proud, přičemž se uvolňuje pouze voda. Reakce vznikající v článku probíhá následovně:
- Vodík + kyslík → Elektřina + Voda + Teplo = 2 H2 + O2 → 2 H2O.
Palivový článek vozu Peugeot e-Expert Hydrogen je napájen z nádrže tvořené třemi nádobami s kapacitou 4,4 kg vodíku pod tlakem 700 barů. Nádrž je umístěna pod zadní podlahou a nezasahuje do zavazadlového prostoru vozidla.
- Lithium-iontová baterie
Palivový článek je kombinován s dobíjecí lithium-iontovou baterií s kapacitou 10,5 kWh a výkonem 90 kW. Je umístěn pod sedadly a v některých fázích jízdy napájí také elektromotor. Primárně slouží k napájení motoru palubní třífázová nabíječka o výkonu 11 kW, umístěná v motorovém prostoru.
- Mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric: inovativní systém kombinující dva zdroje energie
Tyto dva zdroje energie společně pohánějí elektromotor s permanentními magnety o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí, umístěné na přední nápravě, je podobné jako u elektromobilu Peugeot e-Expert, který se vyznačuje zejména převodovkou přizpůsobenou omezením zatížení typickým pro užitkové vozy.

Peugeot zavádí do své nabídky technologii palivových článků, aby nabídl řešení, které odpovídá potřebě nové mobility s nulovými emisemi i potřebám širokého spektra zákazníků.
Pro vodíkovou technologii vozu Peugeot e-Expert je charakteristické:
- schopnost pokrýt všechny vzdálenosti pomocí 100% elektrické technologie bez lokálních emisí CO2;
- schopnost natankovat vodík za 3 minuty pro dojezd více než 400 km v homologačním cyklu WLTP;
- vodíkové palivo vyráběné 100% na území Francie;
- absence hluku;
- potěšení z jízdy typické pro elektromobily: vysoký točivý moment pro okamžitou reaktivitu, provoz bez zápachu, bez vibrací, bez nutnosti řazení.
Vůz má z hlediska objemu nákladu stejné vlastnosti jako dieselová a bateriová elektrická verze.
- objem nákladového prostoru až 6,1 m³,
- užitečné zatížení až 1 100 kg,
- tažná kapacita až 1000 kg.
Technologie vodíkových palivových článků, která kombinuje elektrický pohon se schopností doplnit palivo za 3 minuty pro dojezd 400 km WLTP, je odpovědí na stále rostoucí a komplexní potřeby a využití profesionálů.
Technologie palivových článků také poskytuje zákazníkům větší svobodu používání vozu, protože přináší:
- Větší dojezd, což má zásadní význam vzhledem k tomu, že naprostá většina kompaktních dodávek se pohybuje v příměstských oblastech a hustě obydlených centrech měst, kde je potřeba bezemisních řešení stále naléhavější;
- Plné zachování jedné ze základních funkcí lehkých užitkových vozidel: přepravy velkých a těžkých předmětů;
- Bezprecedentní logistickou flexibilitu a optimalizované využití.
Systém „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ má různé fáze fungování:
- Při rozjezdu a při nízké rychlosti: vysokonapěťová baterie sama poskytuje elektromotoru výkon potřebný pro trakci;
- Při ustálené rychlosti: palivový článek dodává energii přímo elektromotoru;
- Při zrychlování, předjíždění nebo stoupání do svahu: palivový článek a vysokonapěťová baterie se spojují a dodávají energii elektromotoru;
- Při brzdění a zpomalování: elektromotor dobíjí vysokonapěťovou baterii.
Výkon je k dispozici od okamžiku nastartování, s okamžitou odezvou, bez vibrací, bez hluku, bez řazení, bez zápachu a samozřejmě bez emisí CO2. Jedinou emisí z tohoto systému je vodní pára z výfukového potrubí.
Pro zajištění bezpečnosti chodců ve městě a do rychlosti 30 km/h se ozývá zvukový signál upozorňující na přítomnost vozidla, a to při jízdě vpřed i vzad. Na vysokonapěťovou baterii je poskytována záruka na 8 let nebo 160 000 km. Pro český trh zatím není uvedení modelu Peugeot e-Expert Hydrogen plánováno.
zdroj: tisková zpráva, foto: Peugeot