Peugeot 308: o 140 kg lehčí, slibuje spotřebu 3,1 l/100 km!

Automobika Peugeot v poslední době srší novinkami. Pochopitelně – tak trochu jí totiž teče do bot a v musí ji zachraňovat francouzská vláda a čínští investoři. Nový Peugeot 308 je ale překvapivě zajímavé auto, které by díky novým tříválcům mělo dosáhnout až na spotřebu 3,1 l/100 km.

Nový Peugeot 308 oku obzvláště lahodí v červené a hnědé barvě
foto: Jan Horčík/Hybrid.cz

Nový Peugeot 308 jsme měli možnost si krátce vyzkoušet před dvěma dny při jeho slavnostním uvedením na pražském letišti v Letnaněch. Hatchback je cílen především na dvoučlenné rodiny bez dětí, nebo s odrostlými dětmi, a tomu odpovídá i luxusnější provedení interiéru.

Vyzkoušeli jsme verzi s pohonem 1.6 e-HDi. Velmi příjemné jízdní vlastnosti se v ní mísily s překvapivě nízkou spotřebou. Pochopitelně, těžko soudit na 20 ujetých kilometrech, ale celkově jsme si z auta odnesli velmi pozitivní dojmy.

Designéři a inženýři Peugeotu v každém případě vytvořili odvážný, intuitivní a moderní hatchback elegantního vzhledu. Díky nové modulární platformě EMP2 nabízí nový Peugeot kompaktní rozměry (425 cm) a nižší hmotnost (-140 kg). Poskytuje zcela nové pocity z řízení a rekordní emise CO2 (od 85 g/km a 3,1 l/100 km).

Nový PEUGEOT 308 je součástí strategie segmentu C, který představuje 1/3 prodejů v Evropě. Jde o dynamický trh se silnou konkurencí, v němž je hatchback nejčastěji zastoupeným typem vozu (43 %), daleko před SUV/CUV (26 %) a MPV (16 %).

Prostorný interiér

Nový Peugeot 308 je s délkou 425 cm nejkompaktnějším hatchbackem ve svém segmentu. S výškou 146 cm se také řadí mezi nízké vozy, jeho šířka činí 180 cm. Díky nové platformě EMP2 došlo ke zkrácení předního i zadního převisu. Tyto rozměry vozu dodávají výrazně dynamický postoj a zajišťují prostorný interiér.

Objem zavazadlového prostoru (470 litrů, z toho 35 litrů pod podlahou) je v tomto segmentu rekordní. Nakládání do velkého obdélníkového zavazadelníku usnadňuje nízký práh a široký vstup.

Přední a zadní převis se díky nové platformě EMP2 Efficient Modular Platform 2), která umožnila umístit kola do „4 rohů“, zkrátil, přední na 863 a zadní na 770 mm. Rozvor se prodloužil na 262 cm, rozchod vpředu se rozšířil na 155,9 cm, vzadu na 155,3 cm. Tyto rozměry vozu dodávají výrazně dynamický vzhled a zajišťují prostorný interiér.

Šířka ve výši loktů je vepředu 144 cm a 141,2 cm vzadu. Vertikální prostornost činí 89,5 cm v první řadě a 87,4 cm vzadu. Cestující mají k dispozici celkem 24 litrů odkládacích přihrádek rozmístěných po celé kabině, zejména 12litrovou uzavíratelnou chlazenou přihrádku před sedadlem řidiče a přihrádky ve dveřích o objemu 3,7 litrů, do kterých se vejde 1,5litrová láhev.

Úspora 140 kg a nové prvky pro úspornou koncepci

Nový Peugeot 308 je po snížení hmotnosti o 140 kg nejlehčím vozem v segmentu.
Designéři pro dosažení tohoto výkonu využili novou platformu EMP2. Ta umožnila snížit hmotnost vozu o 70 kg. Tato úspora se rozděluje následujícím způsobem:

  • 27 kg díky použití moderních ocelí, kompozitních materiálů a hliníku,
  • 10 kg díky moderním postupům montáže,
  • 33 kg díky optimalizované koncepci.

Zbývajících 70 kg se ušetřilo úsporami u dalších částí vozu. Hmotnost každého dílu byla optimalizována, současně se ale zachovala úroveň jejich kvality. Přední blatníky a kapota jsou z hliníku, přičemž tento technologický postup je obvykle vyhrazen prémiovým vozům.

Značné úspory hmotnosti bylo dosaženo díky použití vysokopevnostní oceli THLE, inovativních materiálů nebo redefinováním dílů. Víko zavazadlového prostoru je poprvé vyrobeno z kompozitního materiálu, tzv. termoplastu. Tento materiál je lehký a současně pevný a hmotnost víka zavazadlového prostoru se díky tomu snížila o 3 kg.

Nový Peugeot 308 nabízí vysokou úroveň aerodynamiky. S koeficienty Cx 0,28 a Scx 0,63 m² se řadí mezi nejlepší hatchbacky segmentu. K tomuto výsledku napomáhají řízené vstupy vzduchu a kryty pod karoserií platformy EMP2 vytvářející zcela rovnou podlahu.

Účinné motory využívající nejnovější technologie

Nový Peugeot 308 je vybaven benzínovými a dieselovými motory poslední generace. Jde o benzínový tříválec, motor THP (Mezinárodní motor roku 2013) a dieselový motor e-HDi. U benzínových verzí činí výkon 82 – 156 k , emise CO2 začínají na úrovni 114 g/km. Výkony dieselových verzí se pohybují od 92 do 115 k, emise CO2 od 93 g/km.

Tyto účinné motory mohou být spojeny s pneumatikami s ultra nízkým valivým odporem, které byly vyvinuty v exkluzivním partnerství se značkou Michelin. Tyto pneumatiky nové generace umožňují dosahovat průměrné úspory 3 g CO2/km, s vylepšenou brzdnou dráhou na vlhké silnici a se stejnou trvanlivostí jako standardní pneumatiky. Těmito pneumatikami bude vybavena více než třetina vozů.

Na jaře 2014 se v nabídce nového PeugeotU 308 objeví nové technologie jako zcela nový benzínový tříválcový motor s turbodmychadlem (1.2 e-THP), verze BlueHDi se spotřebou a emisemi, které jsou v tomto segmentu rekordní (3,1 l/100 km, 82 g CO2/km), a šestistupňovými automatickými převodovkami nové generace.

BlueHDi je označení motorů značky, které splňují normu Euro 6 Diesel. Technologie BlueHDi, která jedinečně spojuje funkci SCR (selektivní katalytická redukce) a filtr pevných částic s aditivem, umožňuje snížit emise NOx (oxidy dusíku) až o 90 %, optimalizovat emise CO2 a spotřebu a zlikvidovat 99,9 % pevných částic.

Know-how Peugeot pro příkladné dynamické chování

Řízení nového vozu Peugeot 308 využívá prověřené know-how značky v oblasti nápravového systému a vlastnosti nové platformy EMP2.

Díky přemístění některých součástí a zmenšení výšky se u vozu podařilo snížit těžiště o 20 mm. Výsledkem je lepší stabilita a aerodynamika. Nová platforma přináší nové nápravy (Pseudo Mc Pherson vepředu a deformovatelná příčka vzadu) s nižší hmotností.

Optimalizací podvozku se podařilo zmenšit poloměr otáčení o 30 cm (stopový průměr 10,4 m) pro příkladnou ovladatelnost. Nově umístěný zadní tlumič, který nyní prochází ramenem, zlepšuje komfort a chování vozu.

Veškeré inovace – nová koncepce, nižší hmotnost, zkrácené převisy, nižší těžiště, elektrický posilovač řízení, kompaktní volant, výkonné pneumatiky a brzdy – spojené s know how Peugeot v oblasti nápravového systému dodávají novému PeugeotU 308 příkladné dynamické chování. Výsledkem je dosud nevídaná syntéza vynikající mrštnosti, komfortu a jízdní stability.

Nová platforma přináší nové nápravy (Pseudo McPherson vepředu a deformovatelnou příčku vzadu), jejichž hmotnosti byly sníženy díky použití hliníku (rám, brzdové třmeny, atd.), kovaného hliníku Cobapresse (trojúhelníková ramena přední nápravy) nebo nových technologií: dutý zkrutný stabilizátor, zadní příčka s tenkou stěnou z plechu s vysokou nebo ultra vysokou mezní pružností.

Pro snížení hmotnosti patnácti a šestnáctipalcových kol byl použit proces kovotlačitelského tváření, při kterém se snižuje tloušťka plechu na discích selektivně.

A konečně byla použita nová generace elektronického systému kontroly stability (ESP Bosch v.9). Vůz naplno využívá velkých brzd (vepředu vzduchem chlazené kotouče až 304 x 28 mm). Elektronický systém kontroly stability ESP je nabízen s funkcí Hill Start Assist (pomoc při rozjezdu do svahu).

Technologické podpůrné prvky pro klidnější řízení

Příplatkový paket Driver Assistance Pack (od jara 2014) zahrnuje tři zařízení využívající radar umístěný v přední části vozu:

Aktivní tempomat: jde o omezovač rychlosti/tempomat s rozšířenými funkcemi.

Distant Alert: vizuální a zvuková výstraha, která řidiče upozorní na nutnost brzdit, aby nedošlo ke kolizi.

Automatické nouzové brzdění: v případě bezprostředně hrozící kolize se spustí automatické brzdění, které zabrání nárazu nebo zmenší jeho důsledky.

Nový Peugeot 308 je pro komfort a bezpečnost posádky sériově nebo za příplatek vybaven řadou prvků příslušenství: systém sledování mrtvého úhlu, elektrická parkovací brzda, kamera pro snadné couvání využívající velký barevný displej, bezklíčový přístup do vozu a nastartování, systém City Park (od jara 2014), atd.

Rozšířené a moderní mobilní připojení

Nový Peugeot 308 nabízí mobilní služby Peugeot Connect Apps a představuje novou aplikaci: Coyote. Tato služba spojující více než 2 miliony uživatelů po celé Evropě umožňuje získávat v reálném čase upozornění na nebezpečné úseky silnic.

Možnosti mobilního připojení nového PeugeotU 308 jsou široké. Specifická aplikace umožňující získávat přes chytrý telefon zákazníka informace o voze (lokalizace, počet ujetých kilometrů, spotřeba, rozsvícené kontrolky, atd.) se vyvíjí, k dispozici bude na jaře 2014.

Na základě těchto údajů bude možné nabídnout praktické služby, jako je navádění k místu, kde se vůz nachází, upozornění na nutnost provedení pravidelné údržby, statistiky o cestách, atd.
Tyto informace se budou také ukládat v zákazníkově složce na internetu „My Peugeot“.

Aplikace pro chytré telefony „Scan my Peugeot“ je spojená s digitálním návodem umístěným v novém voze Peugeot 308. Aplikace používá systém rozeznávání obrázku a řidiči pomůže okamžitě najít vysvětlení k příslušenství nebo význam výstražné kontrolky.

Výroba ve Francii

Nový Peugeot 308 se bude vyrábět v továrně v Sochaux. Všechny motory budou dodávat francouzské továrny v Trémery a v Douvrinu.

Světová premiéra vozu nový Peugeot 308 se odehraje na frankfurtském autosalonu 10. září 2013 a jeho prodej v Evropě bude zahájen 12. září 2013.
Nový Peugeot 308 je určen i pro mezinárodní trhy, proto bude později spuštěna jeho výroba i v Číně.

Rekordně nízké emise i spotřeba

Nový Peugeot 308 je od svého uvedení na trh vybaven benzínovými a dieselovými motory poslední generace: benzínovým tříválcem, motorem THP (Mezinárodní motor roku 2012) a motorem e-HDi.

1.2 l VTi 60 kW – 82 k (EB2) 114 g/km CO2 – Manuální pětistupňová převodovka
1.6 l THP 92 kW – 125 k (EP6CDTD) 129/ g/km CO2 – Manuální šestistupňová převodovka
1.6 l THP 115 kW – 155 k (EP6CDT) 129/1 g/km CO2 – Manuální šestistupňová převodovka
1.6 l HDi 68 kW – 92 k (DV6D) 93/1 g/km CO2 – Manuální pětistupňová převodovka
1.6 l e-HDI 85 kW – 115 k (DV6C) 95* g/km CO2 – Manuální šestistupňová převodovka

Nízké úrovně emisí CO2 se týkají všech verzí včetně nejrozšířenějších. Radost z řízení, kterou tyto výkonné motory spojené s ručními převodovkami přinášejí, odpovídají duchu značky Peugeot.

Tyto účinné pohonné jednotky mohou být spojeny s pneumatikami s ultra nízkým valivým odporem. Pneumatiky s velice nízkým valivým odporem jsou k dispozici i u patnácti, šestnácti a sedmnáctipalcových pneumatik značky Michelin nebo Goodyear. Pro nejdynamičtější verze byly vyvinuty standardní osmnáctipalcové pneumatiky Michelin Pilot Sport 3.

Na jaře 2014 se v nabídce nového vozu Peugeot 308 objeví nové technologie jako zcela nový benzínový tříválcový motor s turbodmychadlem (1.2 e-THP), verze BlueHDi s rekordní nabídkou v tomto segmentu (emise 82 g CO2/km, spotřeba 3,1 l / 100 km) a automatické šestistupňové převodovky nové generace.

1.2 l e-THP 81 kW – 110 k – Manuální pětistupňová převodovka – Euro 6
1.2 l e-THP 96 kW – 130 k – Manuální šestistupňová převodovka – Euro 6
1.2 l e-THP 96 kW – 130 k – Automatická šestistupňová převodovka – Euro 6
1.6 l BlueHDi 88 kW – 120 k – Manuální šestistupňová převodovka – Euro 6
2.0 l BlueHDi 110 kW – 150 k – Manuální šestistupňová převodovka – Euro 6
2.0 l BlueHDi 110 kW – 150 k – Automatická šestistupňová převodovka – Euro 6

Nabízené automatické šestistupňové převodovky nové generace (AT6 III a AM6 III značky Aisin) zaručují potěšení z řízení na vysoké úrovni, s rychlým řazením rychlostí a velmi výrazně nižší spotřebou. Rozdíl z hlediska emisí CO2 je v porovnání s manuální převodovkou téměř 10 g/km.

Nové tříválcové motory s turbo dmychadlem

Nový model 308 bude prvním vozem řady Peugeot vybaveným přeplňovanými verzemi benzínového tříválcového motoru. Obě nabízené úrovně výkonu, 1.2 e-THP 110 k a 1.2 e-THP 130 k, zajistí dynamické řízení, především díky vyššímu točivému momentu.

Tento motor již předstihne emisní normu Euro 6 a nabízí vysokotlaké vstřikování při 200 bar. Pro optimalizaci spalování je palivo rozstřikováno ve velmi jemných kapkách pomocí vstřikovače se šesti laserem vrtanými otvory. Otvory jsou rozmístěny co nejblíž zapalovacím svíčkám uprostřed spalovací komory, výkonnost systému doplňuje extrémní kompaktnost hlavy válců.

Vysoké výkony, kterých tento motor dosahuje, vyžadují vhodné řízení teploty. Motor proto využívá řízený termostat pro rychlý nárůst teploty a její následné jemné regulování. Pláště válců jsou takzvaně hybridní, každý je pokrytý hliníkovou vrstvou, která se po vsunutí do bloku lehce roztaví. Po vychladnutí zajišťuje optimální přilnavost mezi blokem a pláštěm lepší tepelný přenos.

Motor 1.2 e-THP váží i při vysokém stupni technické vyspělosti o 12 kg méně než čtyřválcový motor bez přeplňování s rovnocenným výkonem, a to i když je vybaven turbodmychadlem, složitějším systémem chlazení a nabízí dynamické vlastnosti odpovídající točivému momentu vyššímu o 45 %. Úspora spotřeby je podle jednotlivých verzí 15 – 20 %.

BlueHDi: technologická novinka pro čistší dieselové motory

BlueHDi je nejúčinnější systém na trhu z hlediska snižování emisí u dieselových motorů včetně emisí oxidů dusíku (NOx) a pevných částic. Aby si Peugeot udržel své prvenství v oblasti šetrného přístupu k životnímu prostředí, rozhodl se – opět jako první – používat od konce roku 2013 u všech svých naftových motorů technologii BlueHDi.

BlueHDi je jedinečné spojení SCR (selektivní katalytická redukce) a filtru pevných částic s aditivem. Toto zabudování SCR hned před filtr pevných částic umožňuje snížit emise NOx (oxidy dusíku) až o 90 % a zlikvidovat 99,9 % pevných částic, současně optimalizuje emise CO2 a spotřebu až o 4 % (oproti dieselovým motorům splňujícím normu Euro 5).

BlueHDi díky své účinnosti již s přehledem splňuje požadavky normy Euro 6, která bude pro nová auta platit od září 2014 a pro všechna auta od září 2015.

Systém BlueHDi přináší kromě účinnosti filtru pevných částic s aditivem a SCR dvě velké výhody:

Technologie SCR umožňuje optimalizovat seřízení motoru a dosáhnout lepší spotřeby a vyšších specifických výkonů, na rozdíl od řešení odstraňování škodlivin u zdroje a využívání adsorbentů Nox, která mají negativní dopad na spotřebu a emise CO2.

Zabudování SCR hned před filtr pevných částic s aditivem umožňuje zlikvidovat emise po nastartování motoru rychleji.

Pokud zajdeme víc do podrobností, je nutné uvést, že naftový motor vypouští při spalování různé škodlivé látky:

  • Nespálené uhlovodíky (HC)
  • Kysličník uhelnatý (CO)
  • Oxidy dusíku (NOx)
  • Pevné částice

Díky systému BlueHDi jsou tyto škodlivé látky likvidovány ve třech etapách. První etapa: oxidační katalyzátor přeměňuje uhlovodíky a oxid uhelnatý na vodu (H2O) a oxid uhličitý (CO2).

Druhá etapa: SCR (Selective Catalytic Reduction) přeměňuje díky přidání AdBlue® (směs močoviny a vody) oxidy dusíku (NOx) na vodu a dusík (N2), který je hlavní složkou vzduchu (78 %).
Třetí etapa: filtr pevných částic zlikviduje 99,9 % pevných částic.

Technologie světlometů Full LED

Světlomety Full LED nového PeugeotU 308 také přispívají ke komfortu a bezpečnosti. Nabízejí vynikající dohlednost ve tmě. Každý přední světlomet tvoří 31 LED diod (10 diod u potkávacích světel, 2 moduly se 4 mikrodiodami u dálkových světel, 13 diod tvořících světelný podpis).

Velká homogenita světelného toku snižuje únavu očí a světlo je vnímané jako blízké světlu dennímu. Rychle reagující světlomety umožňují okamžité rozsvícení, zejména při vjezdu do tunelu. Světlomety Full LED mají o 50 % nižší spotřebu než halogenová světla a přispívají ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

tisková zpráva

4 Comments on “Peugeot 308: o 140 kg lehčí, slibuje spotřebu 3,1 l/100 km!”

  1. „Světová premiéra vozu
    „Světová premiéra vozu nový Peugeot 308 se odehraje na frankfurtském autosalonu 10. září 2013 a jeho prodej v Evropě bude zahájen 12. září 2013.“ Napište tam, prosím, minulý čas. Mám dojem, že 12. září 2013 už bylo.

    „Víko zavazadlového prostoru je poprvé vyrobeno z kompozitního materiálu, tzv. termoplastu.“ Termoplast není kompozitní materiál, nebo se mýlím?

Napsat komentář