Od ledna vzroste daň z CNG na dvojnásobek, stále bude o 10 Kč nižší než na litru benzínu

Stlačený zemní plyn (CNG) od ledna 2020 zřejmě podraží. Vzroste totiž daň ze zemního plynu, která aktuálně činí 1,44 Kč/m3 CNG.

Průměrná cena 1 kg CNG v České republice je podle webu CNG.cz aktuálně 26,51 Kč.
foto: CNG.cz

V příštím roce bude daň téměř dvojnásobná, tedy 2,80 Kč/m3. Spotřební daň z benzínu přitom činí 12,84 Kč/l. Daňové zvýhodnění CNG bude trvat minimálně do roku 2025. Stát se totiž zavázal, že v rámci podpory využití zemního plynu v dopravě daň do té doby nepřekročí 3 Kč/m3.

CNG je jako ekologicky přívětivější alternativa konvenčních ropných paliv státem dlouhodobě podporován sníženým zdaněním. Do konce roku 2011 byla daň ze zemního plynu nulová. V dalších letech postupně rostla, naposledy v roce 2018, kdy se zvýšila z 0,72 Kč/m3 na 1,44 Kč/m3, respektive z 1 Kč/kg na 2 Kč/kg.

Kilogram je jednotka obvykle uváděná na plnicích stanicích . Metr krychlový je zase množství, které co do obsahu energie odpovídá jednomu litru benzínu. Je tedy vhodný pro porovnání rozdílu v ceně mezi benzínem a CNG.

Od příštího roku daň ze zemního plynu dále poroste. „Zákon od ledna 2020 počítá s dalším zvýšením zdanění CNG. Za každý metr krychlový odvedeme státu nově skoro dvojnásobek, konkrétně 2 koruny a 80 haléřů, což odpovídá asi 3 korunám a 90 haléřům za kilogram CNG,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje CNG karty.

„Stát se navíc v rámci Memoranda o dlouhodobé spolupráci v oblasti rozvoje vozidel na zemní plyn pro období do roku 2025 zavázal v této podpoře i nadále pokračovat. Minimálně do roku 2025 je tak garantováno, že daň ze zemního plynu nepřekročí za stanovených podmínek 3 koruny za metr krychlový CNG,“ vysvětluje Damir Duraković.

Nová výše daně ze zemního plynu je nicméně stále výrazně nižší než spotřební daň konvenčních ropných paliv, která činí u benzínu 12,84 Kč/l a u nafty 10,95 Kč/l. CNG tak i nadále zůstává výrazně cenově výhodnější.

„Aktuálně stojí v Česku litr benzínu či nafty dle údajů Evropské komise skoro 32 korun. Průměrná cena CNG je pak asi 26,50 Kč/kg, respektive necelých 19 Kč/m3,“ popisuje Damir Duraković s tím, že živnostníci a firmy mohou dokonce bez závazků k minimálním odběrům dosáhnout na ještě výhodnější cenu.

„Odběry CNG prostřednictvím naší nákupní aliance brzy překročí půl milionu kilogramů ročně, což nám dává silnou vyjednávací pozici. Díky tomu jsme schopni prostřednictvím našich CNG karet poskytovat slevu 2 Kč/kg. Metr krychlový tak nyní vyjde po slevě v průměru na 17 korun a 50 haléřů a i s vyšší daní od roku 2020 bude stále o více než 40 procent levnější než benzín,“ uzavírá Damir Duraković.

tisková zpráva

47 Comments on “Od ledna vzroste daň z CNG na dvojnásobek, stále bude o 10 Kč nižší než na litru benzínu”

  1. Já ty přepočty toho slavného CNG nikdy nepochopil.
    Pro

    Já ty přepočty toho slavného CNG nikdy nepochopil.

    Pro nás hlupáky a lenochy počítat. Okolik se zdraží jízda autem, co žere průměrně 7l benzínu a je přestavěno na CNG?

    Na benzín 2,25Kč / km.
    Na LPG 1,12Kč / km.
    A CNG po zdražení kolik?

    Jíza na LPG mě vychází na cca 50% než jízda na benzín. Servisovat to umí všude, natankuju taky všude a bez nějaké extra slevové karty.

    Pokud CNG bude levější jen o 40%, jaký má význam si ho pořizovat? Servisů a čerpaček je jak šafránu.

    A jaký je vlastně průměrný dojezd na CNG? S LPG místo rezervy ujedu asi tak 400km.

    1. nooo přesnou cenu cng/km neznám páč se ftěch kilech taky
      nooo přesnou cenu cng/km neznám páč se ftěch kilech taky ztrácím ale co sem dřív študoval bude to podobný nemlich stejný jak lpg. Přestavba na cng je blbost, jedině koupit funglovku z fabriky a jesi se to provozně vyplatí? no jesi máš čerpačku zarohem a jezdíš tam a z5t a skousneš 200bar podzadkem možná, ale pořizovačka bude vyšší jak přestavba atmosféry benzínu -2010 to každopádně 😉 no je to volovina spalovat ruskej zemák když stejnak odpadem vypouštíme čezký lpg. A cng je furt ještě celkem technovinka, uvidí se časem jak spolehlivost…. lpg je fevropě 30 let už prověřený 😉

        1. Proc nejsou vsechny autobusy na CNG? protože se zatím
          Proc nejsou vsechny autobusy na CNG? protože se zatím uvolnilo málo penez na nákup nových 😉
          proc prepravni firmy nejezdi s dodavkama, nakaldakama ci tahacema na CNG? protože je nikdo nedonutil a nafta je pohodlnější… 😉 jaktožetonevíš

          1. Opravte me, ale ja si vzpominam na prvni CNG autobus v Brne v
            Opravte me, ale ja si vzpominam na prvni CNG autobus v Brne v MHD v roce … 2006? Bylo to od Tedomu a dokonce jezdil na zastavku, kde bydli moji rodice. Mam dojem, ze byval zlutej, coz dost vynikalo od obvyklych bilocervenych autobusu. V te dobe jezdivaly Karosy (typove), ktere tam uz dnes nepotkate – vetsina vozoveho parku uz byla vymenena. Takze pokud by CNG bylo vyhodnejsi, pak uz by jezdilo. Dost mozne, ze tedomacke autobusy byly poruchove, to nevim, ale co uz vim, neuchytily se nikde (aspon o vim z okolnich drbu (bydlim kousek od Trebice), ze Tedom dela jen kogeneracni jednotky).
            To reknete tady Horacovi (vehementne obhajuje CNG), ze je nafta pohodlnejsi 🙂 No a mne reknete v cem je pohodlnejsi 🙂 Pokud by kilometr stal 2/3 toho dnesniho, neverim, ze by po tom prepravni firmy neskocily. Dokaz emi to tu vysvetlit nejaky zastance CNG (to Koudelka neni)? 🙂

            1. no jistě že je to vo lobingu ale furt je to :
              1) víc eko

              no jistě že je to vo lobingu ale furt je to :
              1) víc eko jak dízl
              2) levnější jak elektrobusy 😉

              V současné době Ostrava provozuje 284 autobusů, z nichž 118 jezdí na CNG….
              https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/autobusy-mhd-diky-nove-plnicce-na-cng-ujedou-denne-o-500-km-mene

              27 kladenských autobusů na CNG
              http://www.hybrid.cz/plynove-autobusy-na-kladensku-jezdi-uz-pres-rok-setri-penize-i-emise

              34 kloubových a 16 dvounápravových autobusů na stlačený zemní plyn, označovaný jako CNG Brno…
              http://www.cngplus.cz/novinky/linky-mhd-v-brne-obsluhuji-autobusy-na-cng-nakup-vysel-na-pul-miliardy.html

    2. Zatím je to tak, OIII průměr 4,5 kg/100 (dálnice 3,8 –
      Zatím je to tak, OIII průměr 4,5 kg/100 (dálnice 3,8 – město 6). Cena průměr 26,30 – já beru pravidelně za 25,70 s kartou. U Makra ve Stodůlkách můžeš za 23,20.

      Tedy dálnice 0,97 Kč/km
      město 1,54 Kč/km

      jaká bude konečná cena od Nového roku – 28 Kč/kg??

      1. startuje to rovnou na plyn žejo? po jaký době se zkazí
        startuje to rovnou na plyn žejo? po jaký době se zkazí benour v nádrži?? se rozkláda časem, uhlovodíky deprivují a ta mrzká sračka pak zadírá tsi válce co, ale to je vlastně v pořádku, podle návodu, to aby kurvítka správně fungovala 😉 Průměr je tedy 1,2 Kč/km… to je o 0,3 kč méně než LPG. dobře no, dízlprasata sou kolenovrti, cng sou halířoprdi 😉

        1. Ne nestartuje, ale ta spotřeba je tak minimální, že za
          Ne nestartuje, ale ta spotřeba je tak minimální, že za 3200km mě ubylo cca 1 litr benzinu. Na tu vaší přopomínku je ale jednuduchá odpověď, občas jezdit až na dno CNG a vyjet krapet i ten benzín, jen se to blbě plánuje s 5 litrovou nádrží. V Octavii IV bude aspoň 9 litrová.

          1. joo díky, tak přeci něco zajmavýho sme se dozvěděli, nj
            joo díky, tak přeci něco zajmavýho sme se dozvěděli, nj nj 5 litrů to je prdeček pár kilásků pravda. A ještě by mě zajmalo, plyn LPG/CNG je obecně suchý. U starých atmosfér aditivovaný benzin zároveň sloužil jako přimazávání palivem . Při jízdě na suchý LPG pak pro jistotu se přimazávalo přimazávátkem v nádržce…
            1) Je to potřeba i u CNG motoru?
            2) nebo to je potřeba a nedělá se to z důvodu komerčního zkrvení motoru do 200kkm ?
            3) anebo to prostě není potřeba a mazání už je vyřešený jinak? 😉

  2. Všechno v pořádku. Palivo do plechového miláčka je
    Všechno v pořádku. Palivo do plechového miláčka je třeba zdanit jako daň z luxusu. Kdo nemá na luxus, nechť chodí pěšky a jezdí hromadnou dopravou. Nevidím zde žádný problém. Snad jen s výjimkou další podpory svobodného státu Rusko.

    1. Tak si prosím vyzkoušejte tu jízdu hromadnou dopravou mimo
      Tak si prosím vyzkoušejte tu jízdu hromadnou dopravou mimo město.
      Na vesnici bez auta není šance nějak smysluplně žít.
      Nebo můžete, ale veškerou dovolenou vyplácáte na dobu strávenou čekáním na autobus, když si budete potřebovat něco vyřídit.

        1. Zase na vesnici máte menší výpaty.
          Já osobně jsem

          Zase na vesnici máte menší výpaty.

          Já osobně jsem alergický na nějaké daně. Většinou to nejvíce odskáče střední a nižší třída.

          Motivovat lidi k výměně automobilů za lepší se dá i jinak, než uvalením daní a poplatků.
          To dělá pravý opak. Stačí se podívat jak se zastavila obměna vozového parku po zavedení eko výpalného.

            1. Jen je to vic, nez BEV za ten rok projede clovek i s mirne
              Jen je to vic, nez BEV za ten rok projede clovek i s mirne nadprumernym najezdem (15 kkm).
              Nespalovanim fosilnich paliv zase odpadnou dodatecne naklady na externality (ty vsak budou postupne klesat v case nebude to skokove jako ubytek penez), takze se to neda smahem rici.

            1. Z mého pohledu je to rychlé, administrativně levné
              Z mého pohledu je to rychlé, administrativně levné řešení, jak z elektrik dostat aspoň nějaké peníze. Není to IMHO konečné řešení, je to rychlá záplata na okamžitou situaci a budoucnost ukáže, jaká cesta povede k náhradě spotřební daně.

    1. A to jeste spousta lidi netusi, ze stat povazuje uvaleni
      A to jeste spousta lidi netusi, ze stat povazuje uvaleni spotrebni dane na paliva za pridanou hodnotu, neboli spotrebni dan tvori zaklad pro vypocet DPH, takze ne 12,84Kc na benzinu, ale dalsich 21% navic. Plus samozrejme DPH z ceny paliva. Je dobre si to uvedomit kdyz nadavame, jak moc/malo se zmeny v cene ropy promitaji do konecnych cen na pumpach.

    2. A to jeste spousta lidi netusi, ze stat povazuje uvaleni
      A to jeste spousta lidi netusi, ze stat povazuje uvaleni spotrebni dane na paliva za pridanou hodnotu, neboli spotrebni dan tvori zaklad pro vypocet DPH, takze ne 12,84Kc na benzinu, ale dalsich 21% navic. Plus samozrejme DPH z ceny paliva. Je dobre si to uvedomit kdyz nadavame, jak moc/malo se zmeny v cene ropy promitaji do konecnych cen na pumpach.

  3. Stále jde ale o dobrou volbu, i proto, že LPG vozy žádné
    Stále jde ale o dobrou volbu, i proto, že LPG vozy žádné zvýhodnění mít nebudou, navíc jsou nebezpečnější.
    Nechápu, když u nich jsou emise o dost nižší než LPG a nejde o ropný produkt, místo toho aby se zvýhodňoval a zlepšovala se dostupnost natankování napříč republikou, děje se opak.
    Čerpačky nijak moc nepřibývají, podpora nějak stagnuje.
    Přitom by se dalo využít i bio CNG, tedy docela dobré zužitkování
    by-productu ze zemědělství.
    LNG stanice pouze 1 (Louny). Diesely u kamionů tedy s námi budou ještě dlouho.

    1. LPG vozy nejsou nebezpečnější ale BEZPEČNĚJŠÍ než
      LPG vozy nejsou nebezpečnější ale BEZPEČNĚJŠÍ než CNG.
      LPG = 10 BAR hořlavýho propanu = odpadní plyn z čezký z rafinerky = pšoukátko 😉
      https://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/lpg/

      CNG = 200 BAR výbušnýho metanu = zemák z daleký sibiře = slušná raketa 😉
      https://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng/

      koukám že toho víc nechápeš, pramení to z neznalosti, tak míň mel hubou a víc studuj 😉

          1. Tlakova nadoba je v pripade havarie daleko bezpecnejsi nez
            Tlakova nadoba je v pripade havarie daleko bezpecnejsi nez palivova nadrz na benzin ci naftu, takze se po narazu nestane vubec nic nebo zafunguji bezpecnostni prvky tlakove nadoby a dojde k uniku CNG, ktery nebude na silnici, ale rozptylen ve vzduchu, protoze je lehci nez vzduch.
            Ruzne parametry horlavosti latek hovori taky jasne ve prospech CNG. Pohadky o „detech kosmonautech“ jsou mimo realitu.

            Plosny zakaz vjezdu vozidel na plyn do podzemnich garazi dany legislativou davno neexistuje.

                1. Jezdite elektromobilem. Kolik elektromobilu jiz zhorelo? Jak
                  Jezdite elektromobilem. Kolik elektromobilu jiz zhorelo? Jak casto svolavaji automobilky vozy kvuli jinym potencialnim bezpecnostnim rizikum? Opakuji se, je to o mire rizika. Ojedinele pripady bez souvislosti (jaka udrzba, provadeny revize tlakovych nadob..) jsou zajimave, to je vse…

                2. O té pravděpodobnosti zásahu bleskem velmi
                  O té pravděpodobnosti zásahu bleskem velmi pochybuji.

                  Zhořelo jich pár desítek, většina při vážné dopravní nehodě (náraz do pevné překážky).

            1. nóoojooo to už bylo vomíláno milijonkrat jak je dízl
              nóoojooo to už bylo vomíláno milijonkrat jak je dízl dokonale čistý, fejky z týdle dílny vůbec nebrat vážně páč pak se vobjeví výrobní vada a votvírák na konzervy ;))

              https://www.youtube.com/watch?v=NjU_BpOaA44&feature=emb_title

              http://tn.nova.cz/clanek/vybuch-na-svitavsku-auto-na-plyn-pri-tankovani-explodovalo-video.html

              sem ti říkal min kecat a vic studovat stahovačky 😉

              http://cnginfo.volkswagen.com/de/de/home.html

              1. Jak souvisi emise z provozu naftoveho motoru s bezpecnosti
                Jak souvisi emise z provozu naftoveho motoru s bezpecnosti provozu LPG/CNG?

                Tankovani na pumpe povazujete za havarii vozu?
                Kolik vozidel na LPG ci jiny ropny produkt explodovalo na benzince? Myslite, ze zadne?

                Zadna technologies neni 100 % bezpecna. Jde o miru rizika…

                1. sem ti říkal min kecat a vic studovat a víc přesmyček
                  sem ti říkal min kecat a vic studovat a víc přesmyček myslet kombinatorika toje to voč tu běží ;)) jaký dízl? šlo vo kecálung konzervágn přeci 😉 je fakt že čerpačka kreš stačila, na silnici to zatím asi nikdo ještě nerozsekal jak málo toho tady jezdí ale tak můžeš ty nový kevlarový nerez tlakovky vo strom prubnout jako první 😉

            2. No to ze plosny zakaz vjezdu dany legislativou je sice fajn,
              No to ze plosny zakaz vjezdu dany legislativou je sice fajn, ale stejne temer vsude ten zakaz je dany znackou, takze je to naprosto jedno, me by to dost omezoval a to jsem z ostravska, kde je tech podzemni garazo malo, v takove praze to je uplne zabite….

Napsat komentář