O recyklované baterie z elektroaut od ČEZ ESCO a Škoda Auto je zájem

Dvacítka bateriových systémů pro průmyslové nebo agrární energetiky v Nizozemsku a šest smluv uzavřených s českými zákazníky.

To je první rychlý výsledek spolupráce při hledání dalšího využití baterií elektromobilů, kterou společnosti Škoda X a ČEZ ESCO oznámily v červnu. Energetici a automobilový průmysl tak naplňují svůj záměr silněji zapojit elektroauta do služeb energetiky, snížit uhlíkovou stopu v celém životním cyklu baterií a přispět k posílení energetické nezávislosti průmyslových firem.

Stačí jen pětice baterií, které neprošly přísnou výrobní kontrolou pro umístění např. v plně elektrickém voze Enyaq. A na světě je nový velký bateriový systém schopný několik hodin dodávat energii a stabilizovat energetická hospodářství středně velkého průmyslového podniku.

SOUVISEJÍCÍ: Kia podpoří kruhovou ekonomiku baterií pro elektromobily 

Pro lepší představu může jít o ekvivalent několikahodinové spotřeby 40 domácností. O tyto baterie je zájem i v zahraničí, první systémy už pohání průmyslová zařízení u zákazníků společnosti Elevion Group v Nizozemsku, další se uplatní v České republice. 

„Dekarbonizace si žádá chytrá a zároveň udržitelná řešení, která prodlouží životnost jednotlivých prvků moderní energetiky a sníží celkovou uhlíkovou stopu. Ukázkovým příkladem je využití baterií elektromobilů, které v sestavách velkých úložišť pomohou na cestě k dekarbonizaci našim zákazníkům z řad průmyslových podniků, městských energetických hospodářství nebo v zemědělství. K dnešku máme uzavřeno 26 smluv s českými i zahraničními firmami. Zákazníkům garantujeme provoz úložišť v řádu tisíců dobíjecích cyklů, nízkou degradaci baterií do dvou procent ročně a samozřejmě i průběžný servis systémů,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.

„Už dnes vidíme, že sekundární trh s bateriemi v Evropě i ve světě rychle roste. Poptávka po těchto sestavách je plošná napříč všemi sektory ekonomiky. Second-life využití a následná recyklace baterií elektromobilů se ale může okamžitě vrátit třeba i zpět do rozvoje elektromobility. Sestavená bateriová úložiště totiž mohou sloužit jako záložní zdroje ultrarychlých dobíjecích stanic v místech s méně kapacitní sítí. S přibývajícím počtem baterií, které nesplňují parametry pro provoz v elektromobilech, poroste v dalších letech i potenciál pro sestavování těchto systémů,“ říká Jaroslav Pelant, CEO Škoda X. 

Bateriové akumulační systémy fungují v podnikových energetikách nejčastější v kombinaci s fotovoltaikami, zákazníci si ale v rámci řešení šitých na míru běžně nechávají instalovat i další prvky chytré energetiky: tepelná čerpadla, dobíjecí wallboxy pro elektromobily, úsporná osvětlení, ekologická vytápění a prvky technického zabezpečení budov.

Pro ty nejpokročilejší firmy může být baterie základní součástí vybavení, které jim umožňuje spotové obchodování s energií nebo výhledově i poskytování flotilových elektromobilů pro službu vehicle2grid – poskytování energie z e-aut jako stabilizační služby pro provozovatele energetických sítí.

Kam second-life baterie směřují? 

  • Mouw Hoedliggers (Nizozemsko)
    • zpracovatelský průmyslový provoz využívají bezemisní energii k řezání a svařování ocelových nosníků, 
    • výroba 760 střešních fotovoltaických panelů o celkovém výkonu 328 kW je ukládána do dvou bateriových systémů o celkové úložné kapacitě 600 kWh 
    • dříve provoz potřeboval jednorázově více energie, než kolik mohly odebrat ze sítě a firmě za to hrozily vysoké pokuty
    • baterie tento problém vyřešily a nahradily záložní dieselové generátory 
  • Zeleninová farma Pronk (Nizozemsko) – k 1090 fotovoltaickým panelům na střechách šesti budov v areálu zeleninové farmy přibude nyní ještě bateriové úložiště o úložné kapacitě 300 kWh
  • Mléčná farma Loonen (Nizozemsko) – zemědělský provoz má na střechách budov 1368 fotovoltaických panelů a bateriový systém s úložnou kapacitou 300 kWh, který pomáhá ukládat výrobní přebytky energie pro pozdější spotřebu
  • EP Rožnov – dodavatel komplexních služeb v návrhu a realizaci čistých prostor, buduje inovativní energetické centrum s cílem dekarbonizace a plně bezemisního fungování firmy do roku 2040. Kromě bateriového úložiště na bázi SecondLife zde bude poprvé v Česku vyzkoušen systém vehicle-to-grid, tj. využití elektromobilů jako baterie pro stabilizaci distribuční sítě.
  • Ivančice u Brna – staví v rámci městského teplárenství inovativní energetické centrum, kde otestuje energetické technologie a jejich ideální kombinaci (fotovoltaika, bateriový systém z akumulátorů elektroaut, elektrokotel, tepelné čerpadlo, chytré řízení).  

Škoda Auto dlouhodobě spolupracuje s ČEZ na řešeních pro dekarbonizaci a zvyšování energetické soběstačnosti. K největším společným projektům patří fotovoltaické elektrárny na pěti budovách servisního centra automobilky v Kosmonosech.

Dále také vznikající fotovoltaiky o celkovém výkonu 2,2 MW na střechách logistické budovy Škoda Parts Center a hal v hlavním závodě automobilky v Mladé Boleslavi. Příkladem řešení na klíč z oblasti elektromobility je zase dodávka dobíjecích wallboxů pro vybraná dealerství Škoda Auto po celé České republice. Vybraná prodejní zastoupení dostala na klíč i návrh opatření a technologií k redukci energetické náročnosti objektu a snižování emisí skleníkových plynů.

zdroj: tisková zpráva

Napsat komentář