Vědci z Velké Británie představili zcela nový typ katalyzátoru pro auta se spalovacím motorem. Nový katalyzátor překonává své předchůdce ve všech směrech – je levnější a účinnější, má delší životnost, zvyšuje účinek spalovacího motoru a je šetrnější k životnímu prostředí.
foto: Stahlkocher na de.wikipedia
Spalovací motor ještě nekončí. Kromě klasických aut ho ještě po mnoho desetiletí budeme vídat v nejrůznějších hybridních autech. Tedy za předpokladu, že nedojde k nějakém revolučnímu pokroku ve vývoji výkonných baterií. Ale nepředbíhejme.
Spalovací motory mají stále co nabídnout. Konstruktéři se po celém světě snaží zvýšit jejich účinnost, snížit spotřebu a učinit je celkově šetrnější k životnímu prostředí. Jednou z cest jak toho dosáhnout je vylepšit parametry katalyzátoru – účinnost, životnost i cenu.
Běžný katalyzátor auta se skládá z trojrozměrné voštinové sítě. Uvnitř sítě jsou mikroskopické kanálky pokryté nánosem drahých kovů jako je platina, případně rhodium nebo paladium. Při průchodu výfukových plynů dochází za působení tepla k chemické reakci se vzácným kovem, čímž se ničí některé toxické látky.
V běžném katalyzátoru, podle výkonosti, se nachází 3 až 7 gramů platiny. Současná cena jednoho gramu platiny je 46 dolarů (920 Kč). Běžný katalyzátor tak ukrývá platinu v hodnotě 2760 až 6440 Kč. Připomeňme, že gram rhodia přijde na 660 Kč, a gram paladia na necelých 500 Kč.
Dr. Benjamin Kingsbury, vědecký pracovník z Imperial College v Londýně, nyní přišel na způsob, jak zvýšit aktivní plochu mikroskopických čistících kanálků v katalyzátoru. Takto upravený katalyzátor je nejen účinější, ale potřebuje mnohem méně vzácných kovů – podle propočtů až o 80 % méně.
V průběhu provozu automobilu je povrch katalyzátoru chemicky a fyzikálně namáhán, čímž dochází k nežádoucímu uvolňování vzácných kovů do životního prostředí. Průměrně během 100 000 kilometrů se z katalyzátoru vytratí 35 % drahých kovů. Testy ukázaly, že upravený katalyzátor doktora Kingsburyho ztratí pouze 4 % drahých kovů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Volvo Drive-E: nová generace švédských motorů
Všechny tlumiče výfuku, nadměrně ohnuté spojovací trubky a zejména pak katalyzátor, brání volnému průchodu výfukových plynů a zvyšují protitlak, což se projevuje na snížení výkonu motoru.
Úpravený katalyzátor údajně snižuje nežádoucí protitlak a zvyšuje tak účinnost spalovacího motoru. Výsledkem je údajně až o 3 % nižší spotřeba paliva.
Kingsbury vyvinul nový katalyzátor za pomoci profesora Kang Li a doktora Zhentao Wu. Všichni tři pánové společně založili v minulém roce společnost, jejímž cílem je přinést nový katalyzátor na trh.