Toyota Prius plug-in hybrid - spotřeba 2,7 l/100 km

Jan Horčík - 05 Říjen 2010

Robert Llewellyn alias je tu s dalším dílem svého pořadu Fully Charged. Tentokrát si vzal do parády testovací kousek . Ujel s ním celkem téměř 500 km - po dálnici, ve městě i mimo město. Průměrná se mu pak vyšplhala na úctyhodných 2,7 l/100 km s tím, že s autem zacházel jako s kterýmkoliv jiným. S jedinou výjimkou - 4x dobíjení .   

Llewellyn správně podotýká, že právě tohle jednoznačně může být onou "disruptive technology" neboli česky doslova "rozrušující technologií", která naruší stávající hegemonii automobilového průmyslu. Přitom plug-in hybridní verze bude stát jen o málo víc, než stojí aktuální verze hybridu.

navíc může snadno a poměrně brzy po vypuštění na trh (to se stane v roce ) přijít s vylepšenou verzí využívající namísto zastaralých nové , které nabídnou další výrazné zlepšení spotřeby. V té době už opět jen za jen o málo zvýšenou cenu. Japonci to prostě mají v malíku!

UPDATE 21.1.2010: Toyota Prius Plug-in hybrid už dnes (v testovacích vozech) nevyužívá NiMH, nýbrž moderní 15Ah li-ion baterie. Omlouváme se za matení veřejnosti.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Otazne je ako sa bude taky (aj iny hociaky) Prius spravat po 10 - 15 rokoch prevadzky, bude funkcny, bude treba vymenit bateriu ? za ake peniaze ? toto je otazka, inak to bude len cierny peter a ten kto ho bude mat posledneho, prehral

ad spotreba - auto s dvoma nadrzami, jednou oficialnou a druhou neoficialnou bude tiez mat super spotrebu

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pojem zastaralé akumulátory je trochu cielený. Pojem cena, hustota energie jednoducosť osluhy a pod., tomu rozumiem.
Určite NiMh akumulátory budú vytlačené z niektorých oblastí, ale v bežných spotrebičoch v pohode. Tam je skôr rozhodujúca cena. Nehovoriac o tom, že taký SANYO Eneloop je perfektný nápad.
Osobne si myslím, že vďaka nanotechnológiám sa môžu aj staršie technológie posunúť niekde inde. Je na zákazníkovi, koľko bude ochotný zaplatiť....
Čo sa týka TOYOTY,myslím, že urobili kus práce a zaslúžili sa, že aj bežný človek dnes aspoň tuší, že existujú aj iné možnosti pohonu.
Neverím, že TOYOTA už niekde nemá pripravený elektromobil.
Ale na druhej strane, koľko krajín má pripravenú infraštruktúru pre nabíjanie elektromobilov?
Myslím tým verejné nabíjačky s možnosťou úhrady nabitej energie - to je pre zákazníka prijateľná alternatíva.
Pokiaľ to nebude, budeme v štádiu hobby.
No skrátka chce to ešte pár rokov a TOYOTA si už tera vychováva budúcich majiteľov elektromobilov....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Výzkumné ústavy nejsou od toho, aby někomu navrhovaly konstrukce vozidel nebo třeba televizí. Navíc tady není co zkoumat. Technologie akumulátorů už jsou dnes dostatečné na dojezd v řádu stovek km v běžném provozu a objemově se pohodlně vlezou na místo uvolněné spalovacím motorem, přičemž na spadnutí jsou další generace s ještě mnohem větší hustotou energie. Na motorech a jejich řízení už není vůbec nic ke zkoumání, to je všechno dávno hotová věc. Jde už jen a pouze o to manažerské rozhodnutí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Není možné o čemkoli tvrdit, že na tom není co zkoumat. Jak by to dnes vypadalo, kdyby si třeba před padesáti lety řekli, že na spalovačích není co zlepšovat, to by dnes nešlo vylézt na ulici bez plynové masky. A nebo kdyby si řekli že el. motor této konstrukce a parametrů .motorgear.cz/elektromotory-acmotoren-acm je již dokonalý, takže netřeba vymýšlet nic nového, dnes technologie pokročila na tuto úroveň .uqm.com/propulsion_specs.php a stále je co zlepšovat (materiály, řídicí algoritmy motorů, vlastnosti výkonových spínacích prvků)
Elektro pohon není teoreticky o nic jednodušší než pohon spalovačem, jenomže na venek se díky minimu pohyblivých součástí jeví jako velmi jednoduchý a to je dobře protože si to myslí i zákazník a ztrácí obavy…. Ano technologie je již dostatečná, ale nikoliv dokonalá, takže pořád je co zlepšovat.
Tak třeba Renault Zoe ZE vypadá velmi použitelně a i ta slibovaná cena nevypadá špatně. Které dnešní auto se srovnatelným jízdním komfortem a dynamikou lze pořídit za takovou cenu (netřeba řadit, 0-100 za 8s, ticho). Dojezd je taky dostatečný a při dostatečné síti rychlonabiječek by nebyl problém cestovat i na delší vzdálenosti…

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nepsal jsem nic v tom smyslu, že se už se nemá nic nového vyvíjet, ale to, že výzkumáky nejsou od toho, aby konstruovaly konkrétní výrobky. Ty se mají zabývat daleko elementárnějšími věcmi, například výzkumem a vývojem chemie pro akumulátory s lepšími parametry.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jisteze to je ONO. Jednoduchy technicky a ekonomicky rozbor vam rekne, ze v takoveto konstrukci dnes dosahnete nejlepsiho pomeru cena/vykon/spotreba/cistota. Toyota dobre vi, proc to dela. Ostatni jsou packalove, kde vrcholovy treskute konzervativni management tape jak dal. A protoze netusi jak dal, nechce se jim investovat do vyvojove velmi drahych plugin hybridu. Proto, aby nevypadali jako ti zaostavajici, vyvyji elektromobily, jako vyvojove levnejsi variantu pluginhybridu. Myslim, ze nas v brzku ceka velke narikani automobilek, az zjisti, ze automobilu s realnym dojezdem 100km prodaji mnohe, mene nez poradci povidali.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já to tedy vidím přesně opačně. Stávající paralelní hybridy mi přijdou právě jako ukázka kombinace zkostnatělého uvažování na jedné straně ( s minimálními náklady nabastlíme trochu moderní technologie na to, co jsme zvyklí dělat desítky let a když se to nebude prodávat, tak tam s minimální námahou budeme osadíme klasické motory) a marketingové vychcanosti (můžeme machrovat, že máme ekologické vozidlo, dostat dotace a daňové úlevy).

Na druhé straně udělat čistý elektromobil (nebo z něj odvozený sériový hybrid) se vším, co k tomu patří, je cesta velice nákladná a nevyšlapaná s velmi nejistou návratností investice.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Neni to tak. Elektromobil je polovina pluginhybridu. Elektricka cast pluginhybridu a elektromobilu je vicemene stejna, jen baterie je o neco mensi. Spalovaci motor, eleminujici nevyhodu kratkeho dojezdu a delajici z velmi omezene pouzitelneho elektromobilu bezne pouzitelny vuz je druha polovina technologie. Tim je pluginhybrid technologicky slozitejsi, a tim i vyvojove drazis. Povrchni pohled, ze vzali existujici spalovaci motor a k nemu pridali elektromoturek a bylo hotovo, je mylny.

Dukazem toho budiz napr. hybridy od Marcedesu. Oni si to predstavovali presne jako vy - k motoru co mame pridame elektromotor a bastafidli. Udelali to tak a paramtery takoveho vozu jsou bidne. Dnes se rozhodli nakoupit technologii hybridu u Japoncu. Prave proto, ze postavit hybrid, ktery by na trhu obstal, neni vubec jednoduche. Japoncum to trvalo temer 20 let.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Z hlediska definice máte pravdu, z hlediska konstrukčního nikoliv. Paralelní hybrid je z pohledu konstrukce opravdu pouze další pohonná jednotka pro klasicky konstruovaný spalovací vůz, kam připlácli elektromotor. A to bez ohledu na to, jak sofistikovaně ho tam připlácli a jak dlouho jim trval vývoj, aby to vůbec mělo nějaký přínos.

Čisté elektromobily a z nich případně odvozené sériové (plug-in) hybridy vyžadují úplně jinou konstrukci od samého začátku a to vyžaduje řádově víc práce a investic.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano souhlasím nikdo do toho nepujde dokud to někdo nevyrobí a neukáže že to funguje ale na co teda máme výzkumné ustavy?vyroběj Škodovku s technologii 50let dozadu a myslej si že v Paříži si sednou na zadek.Už rok mám patent na dobíjení elektromobilu stále se nic neděje myslíte že výzkumák se o to zajímá?:)


VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrole-stationSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Live