Sikorsky představil elektrický vrtulník

Project Firefly je označení prototypu elektrického vrtulníku společnosti Sikorsky Aircraft, který byl ohlášen na letecké show ve Farnborough. O týden později byl představen na výstavě EAA Airventure v Oshkoshi.   

Prototyp je založen na legendárním veteránovi – dvoumístné helikoptéře S-300C, která spatřilo světlo světa v 50. let minulého století pod patronátem slavné firmy Hughes Aircraft leteckého magnáta Howarda Hughese (viz. starší Letec s Leonardem di Capriem v hlavní roli).

Původně helikoptéru poháněl benzinový čtyřválec o výkonu 190 koní. Ten byl v případě Firefly nahrazen elektromotorem o výkonu 200 koní a sadou . Jinak zůstalo, až na pár nových displejů, vše při starém. Asi každému dojde, že se současnou technologií se elektrický vrtulník ve vzduchu příliš dlouho neudrží. Oficiální specifikace hovoří o 15 minutách, což je z pohledu letců „směsné“.

Nicméně Mark Miller, šéf výzkumu a vývoje v Sikorsky Aircraft, upozorňuje, že tohle je teprve začátek. „Je úžasné být mezi prvními, kdo objevují elektrický pohon pro helikoptéry,“ řekl magazínu . Samozřejmě, že je čeká ještě spousta práce. Nicméně spolu s tím, jak rychle se vyvíjí technologie baterií lze očekávat i zlepšování vlastností elektrických létajících strojů. Více fotografií, viz. zdroj č. 2.

3 Comments on “Sikorsky představil elektrický vrtulník”

  1. Osobne si myslím, že
    Osobne si myslím, že ďalším vyľahčením konštrukcie a následne zvýšením kapacity batérií by bolo možné dosiahnuť letový čas cca 40 min.
    Na ďaľšie zlepšenie ale už bude nutné prepracovať celú konštrukciu.
    Bude to ťažká cesta, lebo uvedený vrtuľník je už v pôvodnej verzii dosť ľahký, ale verím, že sa to nakoniec podarí.
    Firma Sikorsky má bohaté a dlhoročné skúsenosti s výrobou vrtuľníkov takže niet o čom pochybovať.

  2. Pacil by sa mi aj clanok o
    Pacil by sa mi aj clanok o vznasadlach. Tam by sa dal elektromotor tiez vyuzit. Myslim, ze by to nebol ani najhorsi druh dopravy po riekach, ktore nemaju celorocne dostatocnu hlbku na lodnu dopravu (Vltava, Dunaj, Vah, Labe). Dalo by sa tak v pohode prepojit „lodnou“ dopravou aj miesta, kde to doteraz nebolo mozne (Slovensko-Polsko napr.)

Napsat komentář